MarcusAndersson skrev:kallepalle skrev:chifen skrev:
Skitsnack, Tk ger rätt ok effekt till originalcylinder, det som gör att röret fått sin fuckostämpel är att folk som kör med tk tror att det är det värsta som finns och att moppen toppar över 110km/h med bara röret, samt att det låter mycket mer än vad det går.
Effektmässigt så kan toppeffekten (hk) bli högre med röret och originalcylinder. Du kommer dock få mycket högre vridmoment och bättre register med handmade cylindern istället

Personligen skulle jag ha valt att köra med mk cylindern istället, mycket bättre register och ork i mopeden samt att det kommer inte låta över hela Sverige när du kör.
jag har inte sagt att ett tk rör är dåligt, men de ger kanske 5-10km/h och lite bättre acc än vad ett plundrat orginalrör gör. och de tycker jag inte e värt pengarna. då ere bättre med handmaden så man får mkt bättre acc, vrid och botten.
Du vet inte vad du pratar om kallepalle..
Turbokit är ett bra rör till orginal cylindern om man inte vill ha något värstingrör..
Kom inte och snacka om sånt du inte vet.
( Hänvisar till Chifens inlägg)
& till killen i fråga tycker jag du ska köpa turbokit..
Eftersom du inte verkar sitta inne på tillräckligt med kunskap så tycker jag att du ska börja med rör och sen utveckla setupen på din gasgas.
Sitter du inne kunskaperna att bestycka förgasare , byta cylinder och liknande ( Fixa så orginalrör passar mk handmade.)
Så bör du naturligtvis köpa mk:et
Är du "nybörjare" så köp turbokitet byta munstycke och kör sen kan du vidaretrimma din hoj !
Lycka till !
Menade du mig när du sa snacka inte om sånt du inte vet?
Inställningsmässigt så kommer det inte bli mycket svårare med cylindern. Han kommer ju få så mycket goare register med mk cylindern istället och det ska inte vara några problem att ställa in bara han kan byta munstycke, bara att gå upp ungefär lika mycket som man gör till ett effektrör då det inte kommer varva lika mycket så det blir relativt likvärdigt ändå med dendär cylindern.
Angående hastigheter och körbarhet med de olika så blir det såhär ungefär
Mk handmade: Lågvarvig setup, bra för stadskörning och bra axx. Du kommer inte att behöva växla hela tiden och du kommer att ha större effektregister att köra på pga det högre vridmomentet mot för ett effektrör bara. Toppfarten kommer bli lite lägre men troligtvis nära på samma. Du kommer att ha en starkare moped som inte kommer sacka och du behöver inte växla ned vid varje liten uppförsbacke. Du kommer kunna dreva tyngre med den här setupen också pga den blir starkare, så du kan uppnå ungefär samma toppfart som med ett effektrör utan att behöva förlora så mycket i axx. Relativt tyst kommer den gå också, kan tilläggas!
Turbokit: Högvarvig effektrörsmoped med avsaknad av styrka, dock ganska bra toppfart, ca 85km/h give or take 5km/h om du är bra på inställningar. Axxet blir bra i denna också, men du kommer behöva slira iväg på kopplingen mer än med handmaden och du har smalare effektregister att åka på, dvs du kommer att behöva växla mer och kommer förmodligen sacka mer i uppförsbackarna. Mest negativt med tk är att det låter så in i h*lvete. Så du kommer att få oönskad uppmärksamhet riktad mot dig.