Rengöra och olja luftfiltret?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped

Rengöra och olja luftfiltret?

Inlägg av Snusen »

Med vad rengör och oljar jag in orginalluftfiltret med på en kymco fever zx?

Det står att det absolut inte ska rengöras med alkohol/bensin i manualen.

Måste jag åka till en mc-affär och köpa rengörning och olja eller finns det prylar på tex Biltema som fungerar lika bra?

/Mvh
Senast redigerad av Snusen den 14 december 2008, 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

de finns nog på biltema, men tror inte de skulle funka lika bra :roll:
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

DerbiSM skrev:de finns nog på biltema, men tror inte de skulle funka lika bra :roll:
Varför skulle inte de funka bra ?
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög

Inlägg av Frukt Soda »

men ta vanlig avfettning sen filterolja när du tvättat :)

onödigt att göra rent nått sånt skit med alcohol,det ska du spara till nått bättre :wink:
Användarens profilbild
henric92
Henke!

Inlägg av henric92 »

ta bara varmt vatten och efter torkar du filtret med en hårtårk som du kör i..men inte för varmt eller förlänge för då bränner du luftporerna...sen tar du lite lagom med luftfilter olja och smörer in i...då fastnar smutts bättre
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped

Inlägg av Snusen »

ok, kör med lite vanlig avfettning men vad för olja till filtret? biltema/jula/mekonomen verkar itne ha luftfilterolja. Ska man dränka in det i lite vanlig 2-takts olja istället :D ?
Dracen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dracen »

Snusen skrev:ok, kör med lite vanlig avfettning men vad för olja till filtret? biltema/jula/mekonomen verkar itne ha luftfilterolja. Ska man dränka in det i lite vanlig 2-takts olja istället :D ?
Nej, SÖK! finns guider
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög

Inlägg av Frukt Soda »

biltema,mackerna,åf alla dessa och flera har garanterat "luftfilterolja" det är bara fråga dom när du är där så 100% att du får tag i luftfilter olja..
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped

Inlägg av Snusen »

Frukt Soda skrev:biltema,mackerna,åf alla dessa och flera har garanterat "luftfilterolja" det är bara fråga dom när du är där så 100% att du får tag i luftfilter olja..
Jag måste vara jäkligt dålig att leta i deras kataloger då :( Får väl åka in och fråga de istället.
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög

Inlägg av Frukt Soda »

i biltemas katalog har dom ej allt utan det ska finnas mer "i verkligheten" nej men i butiken...annars som sagt åf för moppe,mc lr liknande :wink:
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped

Inlägg av Snusen »

Laddade hem Kymco fevers servicemanual och enligt den är luftfilterolja vanlig 15W-40 motorolja :)
Matte_smt
Varnad

Re: Rengöra och olja luftfiltret?

Inlägg av Matte_smt »

Snusen skrev:Med vad rengör och oljar jag in orginalluftfiltret med på en kymco fever zx?

Det står att det absolut inte ska rengöras med alkohol/bensin i manualen.

Måste jag åka till en mc-affär och köpa rengörning och olja eller finns det prylar på tex Biltema som fungerar lika bra?

/Mvh
SÖK ! Guider finns om sån! Underhåll står det på tror jag! RENGÖRING AV LUFTFILTER! SÖK FÖRST! Tack.men sök! så finner du svaren

Mvh
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped

Re: Rengöra och olja luftfiltret?

Inlägg av Snusen »

Matte_smt skrev:
SÖK ! Guider finns om sån! Underhåll står det på tror jag! RENGÖRING AV LUFTFILTER! SÖK FÖRST! Tack.men sök! så finner du svaren

Mvh
Nej, det finns ingen guide med information som besvarar min fråga. Självklart vet jag att produkterna finns hos vilken ÅF som helst men nu letade jag efter billigare alternativ.

Tänker inte betala 500 för lite kallavfettning och motorolja bara för att någon photoshopat fram snygga etiketter.
lennart wiklund
Elmoped

Inlägg av lennart wiklund »

Vanlig motorolja.10/30 el 10w/40
Fungerar precis lika bra som "luftfilterolja"
På jordfräsar,gräsklippare samt många andra maskiner rekommenderas vanlig motorolja.Finns ingen som helst anledning att köpa speciell olja.
Detta är bara till för att okunniga människor skall pungslås på pengar!!
Slå lite grann över filtret,kläm sedan ihop filterinnsatsen mellan dina fingrar för att få ut onödig olja.

lennart
Låst