Tja !
ska ta o byta kylar vattnet imorrn, har två frågot om det:
1. vilken skruv skruvar man bort för att ALL vatten rinner ut ?? vore skit shysst om ni kunde skicka bild på vart den sitter !
2. hur mycket glykol ska de vara och hur mycket vatten ? svara gärna t.ex. så här: 1L glykol = en halv L vatten, jag vet de stämmer inte men de va ett exempel
TobbaN skrev:När jag lackade kylarn, så drog jag loss en av slagen. Och lät det rinna ut i en hink.
Hur mkt den rymmer vet jag inte, men vet att det ska vara 50% vatten & 50% glykol.
Själv kör man på kranvatten just nu. :O Hahaha
50-50 hade för mej att det skulle va 70-30 elr nått sånt.
men man ska väll köra på vanligt vatten=kranvatten+glykol ? elr menar du att du inte har något glykol i ?
för isåfall kommer det frysa till is och det är inte kul
skruva bara av alla skruvar runt denna så rinner allt vatten ut men va beredd med en spann! jag gjorde det idag så sen fyllde jag bara på med helt vanligt vatten, ingen glykol eftersom moppen står i garaget
skruva bara av alla skruvar runt denna så rinner allt vatten ut men va beredd med en spann! jag gjorde det idag så sen fyllde jag bara på med helt vanligt vatten, ingen glykol eftersom moppen står i garaget
joo visst kan du skruva av den ena bara, den i mitten men då kommer inte allt vatten ut. jag gjorde det idag och först skruvade jag ut den i mitten och då kom det en massa kylarvatten men sen kom det inget mer efter en stund och då skruvade jag loss alla skruvar så att hela den grejen va av och så man såg den där kransen som snurrar vattnet runt där inne, då kom resten ut fast allt kom inte ut ändå! jag körde den liten sväng och sen fyllde på med bara vatten och körde lite igen så att allt gammalt vatten/glykol skulle vara borta sen fyllde jag på max med vanligt kranvatten
Derbi_senda93 skrev:joo visst kan du skruva av den ena bara, den i mitten men då kommer inte allt vatten ut. jag gjorde det idag och först skruvade jag ut den i mitten och då kom det en massa kylarvatten men sen kom det inget mer efter en stund och då skruvade jag loss alla skruvar så att hela den grejen va av och så man såg den där kransen som snurrar vattnet runt där inne, då kom resten ut fast allt kom inte ut ändå! jag körde den liten sväng och sen fyllde på med bara vatten och körde lite igen så att allt gammalt vatten/glykol skulle bara borta sen fyllde jag på max med vanligt kranvatten
Okeey !, men jag testar att skruva den i mitten först då får hoppas allt rinner ut då, men det ska det väll göra ? för man ska väll inte behöva skruva loss alla ?
testa du men jag lovar att allting inte kommer komma ut gör så som jag sa sen så att ALLT gammalt vatten/glykol försvinner
gör såhär så att allt försvinner! dra helst på lite extra samtidigt som du gör detta så att motorn blir varm och förbrukar vätskan =)
Derbi_senda93 skrev:jag körde en liten sväng och sen fyllde på med bara vatten och körde lite igen så att allt gammalt vatten/glykol ska försvinna och sen fyllde jag på upp till max med bara vatten.
Säker på att man måste ta bort hela vattenpumpen ? Räcker och är lättare med en slang så äre på mon Roxx iaf
Säker på att man måste ta bort hela vattenpumpen ? Räcker och är lättare med en slang så äre på mon Roxx iaf
jaa mina slangar satt så hårt att jag inte fick av dom ^^ (nej det är inte för att jag är svag xD)
jo jag mena de, trött på massa som säger att de ska vara 50/50 glykol och vatten, det behövs inte!! glykolet är för att vattnet inte ska frysa när det är kallt ute! ju mer rent vatten ju bättre kylning! På sommaren kan du köra på rent vatten, eller om du har den stående i ett garage. 30/70 glykol och vatten är bättre.
det är olika vilket märke på glykolen man köper, det står på hur man ska blanda ofta e de 50/50 och jag kör me blandat året runt funkar skit bra tror de kyler bättre om man kör me glykol även på sommaren
Tjena de e jag TSRs egna Ch-racer
The One And The Only
Derbi_senda93 skrev:
det står att destillerat vatten är bättre än vanligt kranvatten så då ska jag använda det. heter det batterivatten? kan man verkligen använda det?
nej, tror inte batterivatten är destilerat (rätta mig om jag har fel)
det som gör att destilerat vatten är bättre än vanligt vatten är att kokpunkten hos destiler vatten är högre.
tror inte att destilerat vatten går att köpa, tror du måste destilera själv
ojj, då ska jag hälla i en klick glykol ^^ kör på rent vatten nu
det står att destillerat vatten är bättre än vanligt kranvatten så då ska jag använda det. heter det batterivatten? kan man verkligen använda det?
Haha, du är inte ensam om att köra på rent vatten.
Gör jag med nu xD
Har bara inte orkat köpa Glykol än
Nån som vet någon bensinmack eller liknande som säljer färdigblandad 50/50 kylarvatten?
hehe okej jag måste köpa glykol snart, vill inte få rost i cylindern xD
kallepalle skrev:nej, tror inte batterivatten är destilerat (rätta mig om jag har fel)
det som gör att destilerat vatten är bättre än vanligt vatten är att kokpunkten hos destiler vatten är högre.
tror inte att destilerat vatten går att köpa, tror du måste destilera själv.
okej men asså jag läste på den "guiden" TobbaN länkade och det va någon som skrev där att destillerat vatten är batterivatten hur destillerar man själv då?
destilera är när man häller upp det i en behållare, ioch låter det stå där länge. mindst ett dygn (utan att de ska röras) och sen ska man sga upp det igen i en ny behållare å göra om samma process ett par gånger. så att alla partiklar utom väte och syre försvinner.
kallepalle skrev:destilera är när man häller upp det i en behållare, ioch låter det stå där länge. mindst ett dygn (utan att de ska röras) och sen ska man sga upp det igen i en ny behållare å göra om samma process ett par gånger. så att alla partiklar utom väte och syre försvinner.
kallepalle skrev:precis. kolla upp om det går att köpa. har alldrig hört att batterivatten är rent destilerat vatten, men du kan ju fråga på ngn mack iaf.
Okej ska jag ha 50-50 alltså ????? om det är någon som säger annat så argumentera varför.-
är glykol något som man ska ha det bästa av som t.ex. som motorolja elr är det bara att köpa vilket som hellst, om inte-säg gärna vart man kan köpa den bästa och vad den heter typ
ska blanda detta imorgon så vill ha snabba svar för att vara säker på att det är 50-50 det ska vara
jusst nu är det ju flest som säger 50-50, och när jag läste inlägget som TobbaN länka så blev jag ganska övertygad om att det ska vara 50-50
50/50 är väl bland de bästa. men de funkar med 30 glykol och 70vatten också, bara att de är billigare, dock så kokar motorn lättare då. ja glykol skyddar från rost i kylkanalen i cylindern.
kallepalle skrev:50/50 är väl bland de bästa. men de funkar med 30 glykol och 70vatten också, bara att de är billigare, dock så kokar motorn lättare då. ja glykol skyddar från rost i kylkanalen i cylindern.
okay, jag tar och kör på 50-50 då
Äre nån speciell glykol som du rekommenderar, elr är alla typ samma ?