En femtedel av polisens motorcyklar ska avvecklas. På Gotland lägger polisen ner sin mc-verksamhet. De cirka 150 polismotorcyklar som blir kvar i övriga landet ska nu utnyttjas mer än tidigare.

Polismotorcyklarna måste utnyttjas fullt ut hela säsongen. Annars kostar verksamheten mer än den smakar. Dessa villkor ställer Rikspolisstyrelsen, RPS, på de 21 polismyndigheterna i en åtgärdsplan.
De flesta polismyndigheter har därför gjort sig av med en eller flera polismotorcyklar. På Gotland måste polisen tillfälligt vara helt utan motorcyklar. Totalt parkeras cirka 45 fordon för gott.
Tio färre förare
– Antalet mc-förare minskar bara med tio personer, säger Ulf Börjesson på Rikspolisstyrelsen, RPS, som tagit fram åtgärdsplanen för att göra polisens mc-verksamhet mer kostnadseffektiv.
Nu har alla polismyndigheter anpassat antalet motorcyklar efter hur mycket de har råd att använda dem. Inga motorcyklar ska längre stå parkerade i garagen när de kan vara ute på vägarna. Mc-förarna ska sitta i sadeln hela säsongen. Trots att både fordon och förare blir färre, tror inte Ulf Börjesson att allmänheten behöver sakna mc-poliserna.

Fler körtimmar
– Körtimmarna blir nog ändå fler, totalt sett. Vi ska utnyttja motorcyklarna bättre och till fler uppgifter än idag, säger han.
Polismotorcyklar används huvudsakligen till trafikövervakning. Men det blir allt vanligare att mc-förarna kallas på utryckning eller till närpolisverksamhet.
Under 2008 ska RPS utvärdera mc-användningen inom utrycknings- och närpolisverksamheten och undersöka om motorcyklarna används där de bäst gör nytta.
Källa: polisen
Tyck till och säg din åsikt!