Hej! undrar vart bensin-nålen sitter på en Derbi Senda 01, dellorto 14mm förgasare är det. och hur gör man för att moppen ska få mindre bensin, äre bara att "sänka" den?
furia FFS skrev:jag antar att du menar trotteln, den sitter i förgasaren o om du sänker den så får moppen mindre bensin ja, fast ja vet inte hur mycke de påverkar
i förgasaren?? vad måste man ta bort för att se den? det va nån bensin nål dem sa att jag skulle sänka, (när jag skrev i munstycketråden)
skruva loss throttellocket. (i toppen av förgasaren där vajenr går ner) den sitter med 1 skruv. plocka loss vajern och fjädern också sänker du nålen. (höjjer clipset) då kommer den få mindre bensin. sen sätter du bara tillbaka allt igen. mitt tips är att ta loss tanken så att du slipper loss med hela förgasaren. lycka till
kallepalle skrev:skruva loss throttellocket. (i toppen av förgasaren där vajenr går ner) den sitter med 1 skruv. plocka loss vajern och fjädern också sänker du nålen. (höjjer clipset) då kommer den få mindre bensin. sen sätter du bara tillbaka allt igen. mitt tips är att ta loss tanken så att du slipper loss med hela förgasaren. lycka till
okej, så det är ganska svårt alltså?
kan man inte bara vinkla lite förgasaren åt sej?? alltså inte ta av den helt, och inte ta bort tanken.. den där vajern är den svår att ta av??
nej. det är inte svårt. sadeln sitter la med 1 skruv, och tanken med 2 skruvar. (kylarvingarna kan vara fastskruvade i tanken, så du kanske måste ta av dom också). vajjern är inte alls svår att få av. sitter med samma princip som på kopplinshandtaget. de e bara en skåra där man plockar ut den ur throtteln. och nej, du kan inte vinkla den utan att börja skruva loss luftburken, insuget osv. de enklaste sättet är att skruva loss tanken. (du behöver inte plocka loss tanken helt, bensinslangen osv, kan sitta kvar på den.
kallepalle skrev:nej. det är inte svårt. sadeln sitter la med 1 skruv, och tanken med 2 skruvar. (kylarvingarna kan vara fastskruvade i tanken, så du kanske måste ta av dom också). vajjern är inte alls svår att få av. sitter med samma princip som på kopplinshandtaget. de e bara en skåra där man plockar ut den ur throtteln. och nej, du kan inte vinkla den utan att börja skruva loss luftburken, insuget osv. de enklaste sättet är att skruva loss tanken. (du behöver inte plocka loss tanken helt, bensinslangen osv, kan sitta kvar på den.
sadeln sitter inte fast med nån skruv på Derbi:n okej men när man har öppnat de där locket hur ser det ut innuti då och måste man ta av nånting mer där inne?
du skruvar loss 1 skruv bara. en skruv med ett vanligt huvud (inte stjärn) sen så drar du bara i vajjern så kommer allt du ska röra upp. de är bara vajjern, en fjäder, en plastbit, throtteln, nålen och nålclipset. sen så är ju skåran i throtteln så du får inte på en fel sen heller, för de e en liten "utbukning" där den ska ner igen som passar i skåran.
kallepalle skrev:du skruvar loss 1 skruv bara. en skruv med ett vanligt huvud (inte stjärn) sen så drar du bara i vajjern så kommer allt du ska röra upp. de är bara vajjern, en fjäder, en plastbit, throtteln, nålen och nålclipset. sen så är ju skåran i throtteln så du får inte på en fel sen heller, för de e en liten "utbukning" där den ska ner igen som passar i skåran.
okej men hur vet jag om den är orginal instäld nu elr inte??nålen alltså...jag tror den inte är de, pga att förra ägaren körde med hellt öppet luftintag, 78munstycke...och nu så har jag kopplat in luftburken och bytt munstycke först till 68 och nu har jag 64 men ändå verkar den få för mkt bensin kan de va nått annat än nålen? vill bara vara säker, så att jag inte skruvar loss allt i onödan
får den för mkt bensin på tomgång eller på mkt gaspådrag? är det på tomgången så är det antingen lågfartsmunstycket eller så nålen. gissar på nålen. är det på mkt gaspådrag så är det munstycket. men de spelar ingen roll vad orginalinställningen på nålen är. prova bara sänka den steg för steg å se när den inte "bubblar"
kallepalle skrev:får den för mkt bensin på tomgång eller på mkt gaspådrag? är det på tomgången så är det antingen lågfartsmunstycket eller så nålen. gissar på nålen. är det på mkt gaspådrag så är det munstycket. men de spelar ingen roll vad orginalinställningen på nålen är. prova bara sänka den steg för steg å se när den inte "bubblar"
asså på tomgången så slocknar den fort även att jag höjjer tomgångsskruver. och när jag kör så varvar den inte ordentligt och så...kommer upp i 6500varv bara när jag kör me sportluftfilter så går den bra, har bra tomgång och varvar bra. så jag vet att problemet är att den får för mkt bensin.. lågfarts munstycke? sitter de vid munstycket? för där såg jag 2 andra liknande munstycken, står det storlek på det också? isf vet du vad är orginal storleken?
tror knappast att han har bytt lågfarstmunstycket dock. men ja, de sitter brevid huvudmunstycket. har för mig de ska vara runt 25, men långt ifrån säker. prova sänka nålen mend 2 hack och sänk munstyckestrl med 2 strl eller mer. men prova först med 2
kallepalle skrev:tror knappast att han har bytt lågfarstmunstycket dock. men ja, de sitter brevid huvudmunstycket. har för mig de ska vara runt 25, men långt ifrån säker. prova sänka nålen mend 2 hack och sänk munstyckestrl med 2 strl eller mer. men prova först med 2
okej men vad gör lågfarts munstycket då? två hack?
kallepalle skrev:lågfartmunstycket vettefan egentligen va den gör, men iaf 2 hack. de e som spår i nålen för clipset. du kommer att se när du öppnar...
okej , men tror du de går göra något annat istället för att sänka nålen? t.ex. om jag byter ner munstycke, alltså har mindre än orginal och har kvar nålen högt, skulle det va samma sak för motorn elr skulle det skada? ? ? ? tack för hjälpen!
men det skulle inte skada att sänka munstycket istället? tänkte att motorn kanske får samma mängd bensin om man byter till mindre munstycke istället för att sänka nålen men kan jag inte typ byta till 60 munstycke och ha ¨nålen höjd?
kallepalle skrev:det som är fel med de är bara att nålen sköter bränsleflödet till ca 75% gas. så de skulle inte bli ngn skillnad förutom på höga varv.
okej men det skulle alltså INTE skada motorn om jag byter ner munstycke till mindre än orginal? ska ju såklart kolla tändstiftet om de är brunt
kallepalle skrev:bara den får rätt blandning så skadar de ju inte.
då menar du olja blandningen ? men den har ju inget me munstycket att göra , inte med nålen att göra heler jag blandar 2dl 2-takts olja med 10L bensin, de är rätt va ?
ja det är rätt blandning. men jag mear rätt blandning med luft/bensin. och att den får nog mkt. man känner ju ifall att den dör när man gasar, då får den för lite.
kallepalle skrev:ja det är rätt blandning. men jag mear rätt blandning med luft/bensin. och att den får nog mkt. man känner ju ifall att den dör när man gasar, då får den för lite.
hur vet man om det är rätt blandning med luft o bensin ? är de bara att kolla tändstiftet , om det är oboybrunt är det rätt blandning då ? ?
okeyy, men då tar jag och börjar med att byta munstycke till strl : 62/60, och om den fortfarande inte är bra , så tar jag och sänker nålen . börjar med munstyckerna eftersom det är lättast
kallepalle skrev:förgasaren behöver absolut inte loss för att sänka nålen. bara av med tanken som sitter med 2 skruvar
okeey men jag kan inte tänka mig att tanken är lätt att lossa. . men jag ska ta en titt på de men om det är samma sak att byta munstycke så gör jag hellre det, tror du de kmr bli bättre om jag sänker nålen elr kommer de bli likadant ungefär?
okej, bara en fråga till jag tänkte precis beställa munstycken på twostroke och de står ju att det ska vara fraktfritt men ändå räknar dem me frakten jag vet de har inget med detta att göra men men . . . . .
kallepalle skrev:tror dom drar avd et sen... men tänk på att 49kr postförskott tillkommer
oke , så om jag bara vill ha två munstycken för 38:- så måste jag betala 49:- i butiken och kanske 50:- frakt? då köper jag hos Åf, bara de att dem säljer så förbannat dyrt 60:- för ett litet munstycke
kallepalle skrev:frakten kostar 100kr+49kr postförskott. fast frakte borde ju räknas bort, eftersom dom har skrivit det.
100:- ? står ju 50:- Oke , men även om dem räknar bort de så är ju postförskottet 49:- och då är det ju inte värt att betala de eftersom jag bara ska ha två munstycken men aja jag får dra ner till åf och köpa ett 60munstycke, och sen får jag hoppas på att moppen blir bättre annars blir jag riktigt förbannad på den jag ska ju inte behöva ha helt öppet/sportluftfilter på den för att den ska gå riktigt bra