Min Rieju MRT -16 koppling tar knappt, har skruvat ut muttern och trots det så rullar mopeden fram när man har i 1an o koppling fullt intryckt. Alltså så frikopplar den inte helt och hållet.
Kan även knappt lägga i Neutral, växelpetern är stenhård efter man lagt i valfri växlel, utan man måste stänga av mopeden så att den frikopplar helt och då lägga i Neutral.
Det jag menar är att du ska hitta på nåt annat som gör atr du kan spänna vajern mer.
Annars finns det en grovjustering i mitten av kopplingskorgen, där lossar man muttern och grovjusterar man och sedan låser muttern igen, men jag anser att det är enklare att bara spänna vajern mer. Köp längre justerskruv dra fast buntband mellan så den spänns m.m. eller kom på nåt
Om moppen e kal kan lamellerna klibba ihop sig första minuten innan moppen e varm. Kolla om det funkar bättre när du varvar en del samtidigt som du har kopplingen intryckt och lägg i växel. Om moppen fortfarande rör sig när moppen e varm har väl någon limmat ihop lamellerna med Karlssons klister
Om lamellerna klibbat ihop så brukar jag lägga i växel med mopeden avstängd och rulla den fram och tillbaka med kopplingen intryckt, om det funkar så känner du att den börjar rulla lättare.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..
Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
tror det kan va dags att göra en grovjustering som ovan säger.
men man får inte skruva för mycket. då kan det bli så att kopplingsarmen hoppar ur sitt spår och kopplingen fungerar inte längre.
men jag hade kollat över skicket på kopplingskorgen också. om den har massa hack i sig så får man ofta problem med at frikoppla. det kan du ju kolla samtidigt som du ska grovjustera.
Lennart Tuning
Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!