Moppen dör efter 15 minuters körning

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

oliverrydsund
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 november 2015, 14:44

Moppen dör efter 15 minuters körning

Inlägg av oliverrydsund »

Hej, har en luftkyld peugeot ludix snake 08 som har dragen v-bricka och gul tryckfjäder. Det är iallafall all trimning jag känner till att den har eftersom förra ägaren knappt visste något. Problemet med den är iallafall att efter jag har kört cirka 10-20 minuter med 75-100% gas så kan den verkligen dö rejält. Den går inte upp i varv och tillslut går den inte ens framåt. Men om jag väntar 5 minuter så kan jag köra en bit till innan det händer igen. Detta har pågått i ungefär en månad och jag har försökt lösa det genom att rensa förgasaren, kopplat ur automatchoken, kollat efter tjuvluft, köpt nya tändstift men inget verkar ha hjälpt. :( Jag gissar på överhettning, men hur löser jag det isåfall? Kan även tillägga att den ibland går dåligt i början på låga varv och att den tappar gasrespons på riktigt höga varv. Vill gärna lösa detta, den dog under brodalen vilket inte var särkilt kul. Tack på förhand. :mrgreen:
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Är förgasaren rätt inställd? Låter som att det är för stort munstycke då den går sämre på låga varv och tappar respons på högre varv. Så mopeden är original bortsett från borttagen variator ring och andra tryckfjädrar? Kolla vad det är för storlek på huvudmunstycket, ska väl vara ett rätt så litet har jag för mig. Kanske 54-58? Är det mycket större än så, så kan du ju konstatera att det är för stort munstycke i (om resten nu är original dvs). :)
oliverrydsund
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 november 2015, 14:44

Inlägg av oliverrydsund »

Har nu öppnat förgasaren och ser nu att det stora guldiga munstycket har storlek 80 och det lilla smala silvriga munstycket bredvid har storlek 44. Vilket är huvudmunstycket tror du?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Det stora i mitten, 80, är huvudmunstycket.

Jag skulle kolla efter tjuvluft, och kontrollera bränsletillförseln. Kolla så att eventuellt bränslefilter är rent, om den har en vacuumpump kolla så den är okej, se till så förgasaren är ren å blås ur bränslekanalen (plocka ur flottörnålen först bara).
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar