Garelli jupiter

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Gl3nn
TSR-Finnen
Inlägg: 1127
Blev medlem: 9 augusti 2007, 01:03
Ort: pargas (finland)

Garelli jupiter

Inlägg av Gl3nn »

Har en garelli jupiter, 1 växlad garelli noi motor.
Den drar dåligt iväg och orkar inte upp för backar.
Motorn blir jävligt varm och tändstiftet blir lite vitare sorten men endå dör den när jag lägger choken i ? någon som vet vad felet kunde vara. Kan inte ställa förgasaren nånting finns bara tomgångskruv. Provade o köra utan filter men då gick den inte frammåt och med ett litet filter gick den lite bättre men endå ingen ork, och med orginal filter så går den dåligt
_________________
Användarens profilbild
Gl3nn
TSR-Finnen
Inlägg: 1127
Blev medlem: 9 augusti 2007, 01:03
Ort: pargas (finland)

Inlägg av Gl3nn »

Nu har ja provat byta tändstift o göra rent förgasaren igen.
Provade köra i uppförsbacke och skruvade ut tändstiftet när ja kom upp, gick väll en sisådär 5km/h hela vägen med fullgas :D
Tändstiftet är inte vått och inte helt torrt ser ut att börja få den fina bruna färgen dessutom.

Moppen orkar varva bra ut på centralstödet men kraftlös när man sitter på den.

Kompressionen är bra 9 bar
Användarens profilbild
Gl3nn
TSR-Finnen
Inlägg: 1127
Blev medlem: 9 augusti 2007, 01:03
Ort: pargas (finland)

Inlägg av Gl3nn »

Dag 3.
Nu har jag ställt in tändningen den var riktigt lite fel så kastet lär nog inte ha märkts. Fortfarande går den lika dåligt. Någon som har nån idé?

Kortfattat
Putsat förgasaren
Öppnat cylindern
Gjort komp test 9bar
Ställt tändningen
Kollat avgasröret ifall de skulle varit stockat
Bytt motorolja
Kollat kopplingen den var i bra skick förutom att 6 gummi bitar saknades men de gör nog ingen större skillnad än att man sliter på metallen nu istället

Kanske de är jag som är för tung bara? :roll:

Edit nr2 för idag
Var och provkörde lite. På 1km raka kom jag upp i 38.9km/h och i en 500m nerförsbacke kom jag upp i 51.2km/h och upp för den backen igen så var de just och just att den orka dra upp mig :D Men kanske de är sånt ork i dom gamla mopederna? :D :D
Skriv svar