Nya tändstift

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Nya tändstift

Inlägg av yamaha270 »

Tja! Monterade ett biltema stift idag på moppen och axet har blivit sämre. Är det vanligt elr? (Moppebutiken hade stängt men ska köpa NGK sen?
Bild
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Re: Nya tändstift

Inlägg av Rainn »

yamaha270 skrev:Tja! Monterade ett biltema stift idag på moppen och axet har blivit sämre. Är det vanligt elr? (Moppebutiken hade stängt men ska köpa NGK sen?
Tror inte det tändstiftet har något med accelerationen att göra, har du gjort något med förgasaren?
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Re: Nya tändstift

Inlägg av yamaha270 »

Rainn skrev:
yamaha270 skrev:Tja! Monterade ett biltema stift idag på moppen och axet har blivit sämre. Är det vanligt elr? (Moppebutiken hade stängt men ska köpa NGK sen?
Tror inte det tändstiftet har något med accelerationen att göra, har du gjort något med förgasaren?
Nej inget förutom att jag skruvade ut luft o tomgångsskruven helt för för att torka av men sen satte jag tbx dom som dom va
Bild
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bild

Hmm
Tomgångsskruven kan vara lite lömsk om man är oerfaren...

Man ska absolut INTE skruva in tomgångsskruven UTAN att dra på gasrullen till gasen i botten..
Drar du inte gasen i botten (eller åtminstone halvgas) och skruvar in tomgångsskruven för långt så böjer du bränslenålen.

Tro mig jag har testat även detta i min ungdom... :cry:

PS
Det finns även en oring på både tomgångs och bränsleskruven som är lått att tappa bort (kan orsaka tjuvluft)
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

HasSse666 skrev:Bild

Hmm
Tomgångsskruven kan vara lite lömsk om man är oerfaren...

Man ska absolut INTE skruva in tomgångsskruven UTAN att dra på gasrullen till gasen i botten..
Drar du inte gasen i botten (eller åtminstone halvgas) och skruvar in tomgångsskruven för långt så böjer du bränslenålen.

Tro mig jag har testat även detta i min ungdom... :cry:

PS
Det finns även en oring på både tomgångs och bränsleskruven som är lått att tappa bort (kan orsaka tjuvluft)
Då har man lärt sig något nytt haha!
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

HasSse666 skrev:Bild

Hmm
Tomgångsskruven kan vara lite lömsk om man är oerfaren...

Man ska absolut INTE skruva in tomgångsskruven UTAN att dra på gasrullen till gasen i botten..
Drar du inte gasen i botten (eller åtminstone halvgas) och skruvar in tomgångsskruven för långt så böjer du bränslenålen.

Tro mig jag har testat även detta i min ungdom... :cry:

PS
Det finns även en oring på både tomgångs och bränsleskruven som är lått att tappa bort (kan orsaka tjuvluft)
Hade absolut ingen aning om det, men är det stor risk för det? Jag skruvade in den helt tills det tog emot, men bara exakt tils det tog emot, alltså inte hårt alls.
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag har nog aldrig råkat på en förgasare där tomgångsskruven går in långt nog för att böja trottelnålen, men däremot åtskilliga trottlar som skadats av att tomgångsskruven trycks rakt in i trotteln istället för att lyfta den. Plasttrottlarna som sitter i många moderna förgasare är rätt ömtåliga så det händer rätt lätt, man måste gasa när man skruvar in tomgångsskruven för att undvika det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

G-son skrev:Jag har nog aldrig råkat på en förgasare där tomgångsskruven går in långt nog för att böja trottelnålen, men däremot åtskilliga trottlar som skadats av att tomgångsskruven trycks rakt in i trotteln istället för att lyfta den. Plasttrottlarna som sitter i många moderna förgasare är rätt ömtåliga så det händer rätt lätt, man måste gasa när man skruvar in tomgångsskruven för att undvika det.
Okej! Men nu 1 dag senare så har axxet kommit tillbaks men ett problem är att om jag startar moppen och den är kall(kick & el) så går den igång lätt, men om jag gasar fullt direkt, så dör den och elstarten bara driver och man måste kicka typ 5 gånger för att den ska starta, sedan måste man vänta typ 30 sek för att det ska gå att åka, och de första 3 minuterna blöddrar det skit mkt på fullgas, någon som vet?
Bild
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

yamaha270 skrev:
G-son skrev:Jag har nog aldrig råkat på en förgasare där tomgångsskruven går in långt nog för att böja trottelnålen, men däremot åtskilliga trottlar som skadats av att tomgångsskruven trycks rakt in i trotteln istället för att lyfta den. Plasttrottlarna som sitter i många moderna förgasare är rätt ömtåliga så det händer rätt lätt, man måste gasa när man skruvar in tomgångsskruven för att undvika det.
Okej! Men nu 1 dag senare så har axxet kommit tillbaks men ett problem är att om jag startar moppen och den är kall(kick & el) så går den igång lätt, men om jag gasar fullt direkt, så dör den och elstarten bara driver och man måste kicka typ 5 gånger för att den ska starta, sedan måste man vänta typ 30 sek för att det ska gå att åka, och de första 3 minuterna blöddrar det skit mkt på fullgas, någon som vet?
Det är så för mig typ i 5 sekunder sen försvinner det, tror för att det är för lite bensin i förgasaren därför måste den suga ner bensin från tanken
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Den är kall, och behöver mer soppa då. Om den även får för lite soppa varm märks det ännu tydligare när motorn är kall. Testa att flytta upp trottelnålen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

G-son skrev:Den är kall, och behöver mer soppa då. Om den även får för lite soppa varm märks det ännu tydligare när motorn är kall. Testa att flytta upp trottelnålen.
Är det svårt att göra? Skulle du kunna säga hur man gör det så lätt som möjligt?
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En aning svårare att göra än att googla fram en beskrivning av hur man gör. Det har beskrivits femtioelva gånger redan, en femtiotolfte känns överflödig. ;)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

yamaha270 skrev:
G-son skrev:Den är kall, och behöver mer soppa då. Om den även får för lite soppa varm märks det ännu tydligare när motorn är kall. Testa att flytta upp trottelnålen.
Är det svårt att göra? Skulle du kunna säga hur man gör det så lätt som möjligt?
Det är bara att söka på " Hur man ställer in trottelnålen " så kommer de flesta svaren fram.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

Läste precis i hasses guider och det står
Klipset högre upp på nålen ger mindre bensin till förgasaren - "magrare"
Klipset längre ned på nålen ger mer bensin till förgasaren - "fetare"
Så då betyder det att jag ska flytta klipset 1 steg ner?
Bild
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

G-son skrev:Jag har nog aldrig råkat på en förgasare där tomgångsskruven går in långt nog för att böja trottelnålen, men däremot åtskilliga trottlar som skadats av att tomgångsskruven trycks rakt in i trotteln istället för att lyfta den.
Tack för att du rättade mig det var exakt det jag menade :wink:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

yamaha270 skrev:Läste precis i hasses guider och det står
Klipset högre upp på nålen ger mindre bensin till förgasaren - "magrare"
Klipset längre ned på nålen ger mer bensin till förgasaren - "fetare"
Så då betyder det att jag ska flytta klipset 1 steg ner?
Japp. Eller mer än ett, vid behov.
HasSse666 skrev: Tack för att du rättade mig det var exakt det jag menade :wink:
Rätt ska vara rätt. :wink:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
yamaha270
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 3 december 2014, 15:07

Inlägg av yamaha270 »

Tack för svaren!
Bild
Skriv svar