Startmotor drar ej efter rembyte

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Grumlig
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 november 2012, 14:30

Startmotor drar ej efter rembyte

Inlägg av Grumlig »

Tja
Bytte variatorremmen på min Vivacity 2004 och efter det fungerar det ej att starta den på startmotorn. Inga problem att kicka igång den men den vill inte dra runt när jag drar den på starten.

Drevet från startmotorn hoppar ut som den skall när jag trycker på startknappen och tar tag i kugghjulet där remmen sitter men det verkar som den nyper och inte orkar.

Batteriet är nytt, remmen bytt så jag undrar om jag kan monterat kåpan fel?

Elstarten funkade hur bra som helst innan jag bytte remmen.
Någon som vet ??
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Den behöver slitas in:) Det blir trögare att dra runt en ny rem än en gammal rem
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Kolla med den andra remmen om den orkar dra runt
Senast redigerad av Rainn den 3 maj 2015, 17:23, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Min kines har bara elstart, så brukar få öppna variatorkåpan och trycka ihop remmen vid första starten efter remmbyte för att den ska orka igång. Sedan går det fint :D
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ml5jVRu5EiY[/youtube]
Kolla vid ca 59 sek

Du kan ha gjort en allvarlig miss när du bytte remmen...
Om du inte klämde ihop remmen på mitten när du monterade variatormuttern så kan du ha klämt remmen mellan startdrevet och variatorn,
Det gör att startdrevet glider in mot motorblocket vilket gör att bendixdrevet inte hamnar mot kuggarna i startdrevet vilket gör att det hugger fast.
Du kan dock kicka igång moppen men när du kör kommer startdrevet att lossna och du kommer i bästa fall förstöra splinesen i startdrevet och i värsta fall på veven vilket leder till ett vevbyte..

Tro mig jag har lärt mig detta den hårda vägen...
Senast redigerad av HasSse666 den 1 maj 2015, 18:31, redigerad totalt 2 gång.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Alltid bra att vänta tills någon kunnig ger svar! :)
Grumlig
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 november 2012, 14:30

Inlägg av Grumlig »

HasSse666 skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ml5jVRu5EiY[/youtube]
Kolla vid ca 59 sek

Du kan ha gjort en allvarlig miss när du bytte remmen...
Om du inte klämde ihop remmen på mitten när du monterade variatormuttern så kan du ha klämt remmen mellan startdrevet och variatorn,
Det gör att startdrevet glider in mot motorblocket vilket gör att bendixdrevet inte hamnar mot kuggarna i startdrevet vilket gör att det hugger fast.
Du kan dock kicka igång moppen men när du kör kommer startdrevet att lossna och du kommer i bästa fall förstöra splinesen i startdrevet och i värsta fall på veven vilket leder till ett vevbyte..

Tro mig jag har lärt mig detta den hårda vägen...

Hassse
Tack för en utförlig video. Grejen är den att mopeden fungerar som den skall. Alltså jag kör med den precis som vanligt.
Det enda är att elstarten plötsligt inte funkar. Som jag skrev tidigare så slår startmotorn till och hoppar ut i lägger sig rätt blnd kuggarna på det stora drevet som muttern sitter på.
När man provar utan kåpa verkar det vara som startmotorn vill mera än med kåpa fast
den inte orkar dra runt. När startmotorn slår till och hoppar ut nyper den fast.
Någon sa till mig att jag inte fått startmotorn rakt. Är det någon som har en sprängskiss på hur variatorn på Peugeot Viva är monterad?
Hassse, om det kan vara som du skrev, kan man då köra moppen som vanligt?
T
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Grumlig skrev: Hassse, om det kan vara som du skrev, kan man då köra moppen som vanligt?
T
Om du gjort det misstag jag misstänker så kommer den att gå som vanligt ett tag...
Sedan kommer du att höra ett tjutande ljud från variatorn när startkransen börjar slira på veven.
Sedan är det dags att börja skruva... :(
Har du monterat allt rätt men bara har ett svagt batteri eller trögt bendixdrev så kan du fortsätta köra :)

Men hör du ett tjutande ljud från variatorn...aj aj...
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Grumlig
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 november 2012, 14:30

Inlägg av Grumlig »

En uppdatering.....
Följde Hassses video och allt gick bra. Startade perfekt utan kåpa så jag skruvade fast allt igen. Provade igen och precis som innan var det precis som den nöp. Av med allt igen och provade utan kåpan. Perfekt start igen. Mmmmmmmm vad är detta?
Skruvade fast kåpan med en skruv och det var precis att den startade. På med en skruv till och då nöp den igen.Faaan

Titttade i kåpan där startmotorns " tapp " skall få plats och det hålet var lite ovalt. Slipade till det runt och på med kåpan och en bult. Startade pperfekt. På med en bult till och provade oc häven då startade den perfekt. På med resten av bultarna och kicken och nu funkar allt perfekt :P
Vet inte riktigt vad det var för fel men efter Hassses video och slipning lite i kåpan fungerar det igen. Väldigt märkligt. Tror att jag fick remmen på plats första gången och att det var något md startmotorns tapp och kåpan som spelade mig ett spratt.
Tack till alla som kom med förslag.
Skriv svar