Värsta straffet-Trimning

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Värsta straffet-Trimning

Inlägg av Alyzzzer »

Hej!

tänkte bara kolla, nyfiken som man är vad värsta straffet för trimning är om man inte har blivit stoppad innan. Eu moppe då.

Endast de somvet svaret skriv.

sökte precis på google och fick inte fram svaret på min fråga.

/mvh
oscaee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 3 mars 2014, 22:13
Ort: stockholm

Inlägg av oscaee »

undrar också vad händer om man blivigt tagen en gång innan?
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

Indraget lämp sen böter, och bötern kan variera mycket
Bild
Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 9 april 2013, 19:20
Ort: Stockholm

Inlägg av plankan »

Skulle nog säga att det värsta straffet är om din målsman står som ägare på mopeden, för i detta fall blir h*n av med sitt eget körkort. Jag blir hellre av med mitt körkort för något jag gjort, än att sumpa någon annans på grund av mina handlingar.
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Kan de verkligen ta kortet första gången man blir stannad om man har lampor och inte har brytit emot någon hastighetsbegränsning eller någpt?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Ja körkortet kan ryka om du kör trimmat redan första gången. En trimmad moped räknas som att du kör lätt motorcykel utan körkort och du åker för olovlig motorcykelkörning. Men sedan är det upp till om vilken polis som stoppar dig. Har du tur plockar de trimmet från din maskin och du kommer undan med böter och varning. Men i de flesta fall bli körkortet återkallat vid trimning.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
StruTsen_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 8 maj 2012, 18:53

Inlägg av StruTsen_b »

Alyzzzer skrev:Kan de verkligen ta kortet första gången man blir stannad om man har lampor och inte har brytit emot någon hastighetsbegränsning eller någpt?
om moppen är trimmad kan dem ta kortet. gör den över 52km/h så bli den klassad som mc och köra mc med AM-kort blir olovlig körning. Man får dock tillbaka det efter några månader.
Efter som den blir klassad som mc så kan du få böter för att du har "kört ett oregistrerat fordon" också

Edit: såg nu att runnes hann svara innan jag skrev klart :lol:
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Ja vet de ni säger men trodde de varna en först... men står moppen på farsan kan han såga att han inte visste att jag körde med hans moppe och slippa få taget kort?en sista sak! Får jag indraget moppe kort eller uppskjutet körkort?
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Alyzzzer skrev:Ja vet de ni säger men trodde de varna en först... men står moppen på farsan kan han såga att han inte visste att jag körde med hans moppe och slippa få taget kort?en sista sak! Får jag indraget moppe kort eller uppskjutet körkort?
Polis tar dig med trim:
1. Böter
2. Av med trim
3. Förskjutet bil lämp
4. Indraget AM kort
5. Står Far din på moppen så kan han bli av med kortet (FÖRSTA GÅNGEN)

Och nej han kan inte bara säga att han inte visste att du körde då han står på fordonet. Det betyder att det är han som ansvarar för moppen.
Svårt?
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Det låter lite hårt asså... om man inte har brytit någon regel då. Alla punkter föroutom en skiter jag i och det är bilkörkortet. Händer de ofta att de norpar de första gången man blir stannad eller? Om man har lampor och håller hastigheterna har de inte heller någon anledning att stoppa en.

En sista fråga! Får man uppskjutet körkorttillstånd från dagen man blir tagen eller när man fyller 18? Dvs att man inte får övningsköra eller från och med 18 vilket leder till senare körkort.

men om min farsa säger att han inte visste den var trimmad och inte heller gav tillåtelse till mg att åka så kan de ju inte straffa honom. de e ju som om han skulle bli straffad om den hade blivit snodd och nån skulle kört.

så om jag blir stannad får jag

böter
indraget AM kort i 6 månader
men vad menar du med förskjutet bil lämp?
av med trim? kör urpluggat.
Farsan står på moppen men han får säga som jag sa ovan.
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Inlägg av gurra88 »

Skriv bara över moppen till dig.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

gurra88 skrev:Skriv bara över moppen till dig.
nja men då behöver jag flytta försäkringen också.. ska bara köra moppe denna sommaren så skulle va skönt att slippa göra det.
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Alyzzzer skrev:
men om min farsa säger att han inte visste den var trimmad och inte heller gav tillåtelse till mg att åka så kan de ju inte straffa honom. de e ju som om han skulle bli straffad om den hade blivit snodd och nån skulle kört.


Farsan står på moppen men han får säga som jag sa ovan.
Hur många tror du på allvar tror att du stjäler din moped från din pappa?!
JA föräldern blir straffad, ägaren till fordonet ska se till att det är lagligt, punkt slut. Det är hans ansvar som ägare att se till att den inte är trimmad genom att kontrollera det själv.
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Ja okej min pappa får straff!
Men kan någon som vet rada upp allt exakt! Dvs absolut värsta straffet som går att få!

Av med trimmet(urpluggat så)
Böter
Vad mer? Hur länge?
Fortsätt.
Skriv svar