Ledsen för korkad fråga nu men de är en grej jag grubblat en del på på sistone. Den delen på en förgasare som leder bensinen till cylinder kallas väl insuget? Och insuget, sitter de i cylindern eller går bränsle/luftblandningen ner i vevhuset först?. Har nämligen sett på en tvåtakts GIF att blandningen går ner i vevhuset först. Här är GIFEN http://www.animatedengines.com/twostroke.html
insuget drar in bensinångonr ner i vevhuset som sedan åker upp i cylindern när kolven är som längst ner. I kolvens nedersta läge så öppnas kanaler som då tar in bensinångor som tändstiftet antänder. Så det fungerar precis som på GIFen
calden skrev:Tack för hjälpen. så när man byter cylinder behöver man alltså inte plocka bort förgasaren?
beror på om motor är en reedmatad med redventil i vevhuset elr kolvmatad elr reedmatad med reedventilen på cylindern.
gammla mopeder har oftast förgasaren rakt på cylindern utan reedventil och tex slider har reedventil på cylindern. då sitter insuget på cylindern måste du ta loss förgasaren.
men de flesta mopparna idag har reedventilen och insuget på vevhuset och då behöver du inte ta loss förgasaren.