Förgasar fråga

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

calden
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 februari 2014, 22:16

Förgasar fråga

Inlägg av calden »

Ledsen för korkad fråga nu men de är en grej jag grubblat en del på på sistone. Den delen på en förgasare som leder bensinen till cylinder kallas väl insuget? Och insuget, sitter de i cylindern eller går bränsle/luftblandningen ner i vevhuset först?. Har nämligen sett på en tvåtakts GIF att blandningen går ner i vevhuset först. Här är GIFEN http://www.animatedengines.com/twostroke.html
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

insuget drar in bensinångonr ner i vevhuset som sedan åker upp i cylindern när kolven är som längst ner. I kolvens nedersta läge så öppnas kanaler som då tar in bensinångor som tändstiftet antänder. Så det fungerar precis som på GIFen
Nels, Nels, Pelsnernels!
calden
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 februari 2014, 22:16

Inlägg av calden »

Tack för hjälpen. så när man byter cylinder behöver man alltså inte plocka bort förgasaren?
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

calden skrev:Tack för hjälpen. så när man byter cylinder behöver man alltså inte plocka bort förgasaren?
Nej. men beroende på vad du ska byta till för cylinder så kan det vara bra att byta till en större förgasare för att få högre effekt
Nels, Nels, Pelsnernels!
calden
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 februari 2014, 22:16

Inlägg av calden »

jo de vet jag men jag menar mer så att man inte behöver ha massa isär plockade grejer på samma gång ;).
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

calden skrev:Tack för hjälpen. så när man byter cylinder behöver man alltså inte plocka bort förgasaren?
beror på om motor är en reedmatad med redventil i vevhuset elr kolvmatad elr reedmatad med reedventilen på cylindern.

gammla mopeder har oftast förgasaren rakt på cylindern utan reedventil och tex slider har reedventil på cylindern. då sitter insuget på cylindern måste du ta loss förgasaren.

men de flesta mopparna idag har reedventilen och insuget på vevhuset och då behöver du inte ta loss förgasaren.

här är en bild på en motor med insuget på cylindern http://www.sphaera.co.uk/images/2-stroke.gif
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Skriv svar