stunta med aerox

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

stunta med aerox

Inlägg av HaZ »

Tjenare tjenare tsr!!

Funderar på att börja stunta lite smått. Undrar om jag kommer kunna dra bakan med denna setup. Den ska ju självklart orka jålla kvar den där uppe då.

Setup:
50cc airisal sport cylinder
Poilini super race
avgassystem
21 mm förgasare
Mallosi variator
Andra vikter
Hårdare koppling fjädrar
Annan koppling
Stage 6 luftfilter

Hur ska man göra också? För att hålla balans osv.

Tack på förhand[/quote]
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

Aerox är ganska tunga jämfört med slider och såna moppar men om man rycker lite så går det sen kan det underlätta om man har höjningssats på också. Men i alla fall så funkar det utmärkt med den setupen och jag kan rekommendera att skaffa stuntpegs så att inte några kåpor går sönder. Sen när du väl kommit upp Så ska du använda bakbromsen om du håller på att slå över och vinkla styret eller hela din överkropp om du känner att du håller på att "tippa". Det krävs mycket träning också eller om man har det där med balanspunkt i blodet(min farbror skulle prova köra på bakan, tre dagar senare så körde han genom alla 6 växlar på en 600 kubikare)
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Ja det går att åka bakhjul med urpluggat rör bara jätte bra! Träna på bara. Tolva hjälper i början.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

wannabefjortis skrev:Aerox är ganska tunga jämfört med slider och såna moppar men om man rycker lite så går det sen kan det underlätta om man har höjningssats på också. Men i alla fall så funkar det utmärkt med den setupen och jag kan rekommendera att skaffa stuntpegs så att inte några kåpor går sönder. Sen när du väl kommit upp Så ska du använda bakbromsen om du håller på att slå över och vinkla styret eller hela din överkropp om du känner att du håller på att "tippa". Det krävs mycket träning också eller om man har det där med balanspunkt i blodet(min farbror skulle prova köra på bakan, tre dagar senare så körde han genom alla 6 växlar på en 600 kubikare)
Haha, finfint! ;) vart kan man köpa pegs och vad kostar dom?
Har skejtat rätt mycket så kan rätt lång manual på de och cykel dkan jag stegra en bit med. Hjälper de nått tror du? :)
Senast redigerad av HaZ den 4 november 2013, 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Sämst setup för stunt.

70cc av sport variant
16-17,5mm fögg
Ur pluggat org rör eller lågvarvligt effekt rör :)

Detta med fly koppling å Stage6 variator så.. :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Alyzzzer skrev:Ja det går att åka bakhjul med urpluggat rör bara jätte bra! Träna på bara. Tolva hjälper i början.
Vad är en tolva? :oops:
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

potog skrev:Sämst setup för stunt.

70cc av sport variant
16-17,5mm fögg
Ur pluggat org rör eller lågvarvligt effekt rör :)

Detta med fly koppling å Stage6 variator så.. :)
Så sämst borde de inte vara då jag har sett flera stycken stunta med 50 sport
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

kör stunt aerox, har testat lite olika setups och urpluggat orginal rör är extremt lätt att få upp den med, zx är också dugligt.
Kör just nu med stage6 sport pro mkII, 19mm, urpluggat org, malossi koppling och då behöver jag inte ju inte använda någon speciell balans. Bara att gasa, och fortsätta gasa :)
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

alb1n skrev:kör stunt aerox, har testat lite olika setups och urpluggat orginal rör är extremt lätt att få upp den med, zx är också dugligt.
Kör just nu med stage6 sport pro mkII, 19mm, urpluggat org, malossi koppling och då behöver jag inte ju inte använda någon speciell balans. Bara att gasa, och fortsätta gasa :)
Vad för cylinder? Hur tror du de kommer gå med mi setup?
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

alb1n skrev:kör stunt aerox, har testat lite olika setups och urpluggat orginal rör är extremt lätt att få upp den med, zx är också dugligt.
Kör just nu med stage6 sport pro mkII, 19mm, urpluggat org, malossi koppling och då behöver jag inte ju inte använda någon speciell balans. Bara att gasa, och fortsätta gasa :)
Vad för cylinder? Hur tror du de kommer gå med mi setup?
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket
Inlägg: 853
Blev medlem: 26 juli 2011, 10:37

Inlägg av TrueBorn »

Aerox är sjukt tunga, men med rätt teknik går det :) Om du ska stunta med aerox så borde du ha 70cc, Är mycket skönare ! Och använd bakbromsen så lite som helst, bara i nödfall :) Har stuntat i 2 år med 4 olika mopeder så vet vad jag snackar om ;)
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

TrueBorn skrev:Aerox är sjukt tunga, men med rätt teknik går det :) Om du ska stunta med aerox så borde du ha 70cc, Är mycket skönare ! Och använd bakbromsen så lite som helst, bara i nödfall :) Har stuntat i 2 år med 4 olika mopeder så vet vad jag snackar om ;)
Nu är de dock så att jag inte orkar slänga ut ~2k på en ny cylinder då jag redan har en fullt fungerande :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

HaZ skrev:
potog skrev:Sämst setup för stunt.

70cc av sport variant
16-17,5mm fögg
Ur pluggat org rör eller lågvarvligt effekt rör :)

Detta med fly koppling å Stage6 variator så.. :)
Så sämst borde de inte vara då jag har sett flera stycken stunta med 50 sport
fel förgasare samt rör om jag säger som så :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

potog skrev:Sämst setup för stunt.

70cc av sport variant
16-17,5mm fögg
Ur pluggat org rör eller lågvarvligt effekt rör :)

Detta med fly koppling å Stage6 variator så.. :)
du vet ju inte vad du pratar om. 70cc är inget måste för att stunta. 50cc räcker gott och väll till en aerox. Beror på hur kunnig man är. En stuntare som körde med 50cc är Jan-ee här på forumet, tror han är rätt så inaktiv nu för tiden men han körde med 50cc sport och zx rör sen lite andra inställningar. Går lika bra med original, bara du håller den inom balans punkten hela tiden så går det fint fint :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

HaZ skrev:
alb1n skrev:kör stunt aerox, har testat lite olika setups och urpluggat orginal rör är extremt lätt att få upp den med, zx är också dugligt.
Kör just nu med stage6 sport pro mkII, 19mm, urpluggat org, malossi koppling och då behöver jag inte ju inte använda någon speciell balans. Bara att gasa, och fortsätta gasa :)
Vad för cylinder? Hur tror du de kommer gå med mi setup?
Original cylinder räcker faktiskt väldigt långt, om du vill så kan du ju porta originalet. Men Plugga ur original röret först och köp dig en ny/begagnad sport koppling med lite hårdare kopplingsfjädrar och vikter. Så skall du allt kunna lära dig grunden snabbt :)
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

jag fick upp kompisen aerox som hade 50cc original,pro replica ,17.5 mm och sedan andra vikter
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Arkstar skrev:jag fick upp kompisen aerox som hade 50cc original,pro replica ,17.5 mm och sedan andra vikter
Att få upp är väl inte så svårt men orkar den hålla kvar?
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Att hålla kvar den är de lättaste enligt mig, den väger knappt någonting när du har den i balanspunkten, då är de bada justera med gasen :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

rasmusborg skrev:
potog skrev:Sämst setup för stunt.

70cc av sport variant
16-17,5mm fögg
Ur pluggat org rör eller lågvarvligt effekt rör :)

Detta med fly koppling å Stage6 variator så.. :)
du vet ju inte vad du pratar om. 70cc är inget måste för att stunta. 50cc räcker gott och väll till en aerox. Beror på hur kunnig man är. En stuntare som körde med 50cc är Jan-ee här på forumet, tror han är rätt så inaktiv nu för tiden men han körde med 50cc sport och zx rör sen lite andra inställningar. Går lika bra med original, bara du håller den inom balans punkten hela tiden så går det fint fint :)
Vet exsakt va jag säger ;) aå klart det inte är ett måste men om man ändå tänkt att lägga 1300kr på en 50cc cylinder så är det 100gånger bättre att ta en 70cc för en hundring mer :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

potog skrev:
rasmusborg skrev:
potog skrev:Sämst setup för stunt.

70cc av sport variant
16-17,5mm fögg
Ur pluggat org rör eller lågvarvligt effekt rör :)

Detta med fly koppling å Stage6 variator så.. :)
du vet ju inte vad du pratar om. 70cc är inget måste för att stunta. 50cc räcker gott och väll till en aerox. Beror på hur kunnig man är. En stuntare som körde med 50cc är Jan-ee här på forumet, tror han är rätt så inaktiv nu för tiden men han körde med 50cc sport och zx rör sen lite andra inställningar. Går lika bra med original, bara du håller den inom balans punkten hela tiden så går det fint fint :)
Vet exsakt va jag säger ;) aå klart det inte är ett måste men om man ändå tänkt att lägga 1300kr på en 50cc cylinder så är det 100gånger bättre att ta en 70cc för en hundring mer :)
Tyvärr vet potog vad han talar om. Den setupen med det röret och förgasaren är inte rekomenderat för stunt med 50cc.

Sedan väger inte aerox ett piss så ostrypt fungerar hur bra som helst. Har kör med några själv och heldre ostrypt org rör med 50cc istället för trimmrör om du inte köper ett riktigt lågvarvigt rör.

Tolva är dendär metall delen som kommer där bak på moppen som många stuntare har.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Victorh skrev:
potog skrev:
rasmusborg skrev: du vet ju inte vad du pratar om. 70cc är inget måste för att stunta. 50cc räcker gott och väll till en aerox. Beror på hur kunnig man är. En stuntare som körde med 50cc är Jan-ee här på forumet, tror han är rätt så inaktiv nu för tiden men han körde med 50cc sport och zx rör sen lite andra inställningar. Går lika bra med original, bara du håller den inom balans punkten hela tiden så går det fint fint :)
Vet exsakt va jag säger ;) aå klart det inte är ett måste men om man ändå tänkt att lägga 1300kr på en 50cc cylinder så är det 100gånger bättre att ta en 70cc för en hundring mer :)
Tyvärr vet potog vad han talar om. Den setupen med det röret och förgasaren är inte rekomenderat för stunt med 50cc.

Sedan väger inte aerox ett piss så ostrypt fungerar hur bra som helst. Har kör med några själv och heldre ostrypt org rör med 50cc istället för trimmrör om du inte köper ett riktigt lågvarvigt rör.

Tolva är dendär metall delen som kommer där bak på moppen som många stuntare har.
Menade att den fungerar till stunt. Om man vet vad man håller på med så kan man få hans setup att gå riktigt bra. Sa ju inte att det var den bästa men menade att de går att köra bra med 50cc och rör.
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

rasmusborg skrev:
Victorh skrev:
potog skrev: Vet exsakt va jag säger ;) aå klart det inte är ett måste men om man ändå tänkt att lägga 1300kr på en 50cc cylinder så är det 100gånger bättre att ta en 70cc för en hundring mer :)
Tyvärr vet potog vad han talar om. Den setupen med det röret och förgasaren är inte rekomenderat för stunt med 50cc.

Sedan väger inte aerox ett piss så ostrypt fungerar hur bra som helst. Har kör med några själv och heldre ostrypt org rör med 50cc istället för trimmrör om du inte köper ett riktigt lågvarvigt rör.

Tolva är dendär metall delen som kommer där bak på moppen som många stuntare har.
Menade att den fungerar till stunt. Om man vet vad man håller på med så kan man få hans setup att gå riktigt bra. Sa ju inte att det var den bästa men menade att de går att köra bra med 50cc och rör.
Har portat den cylindern å den är ganska så slö org asså. Å kan säga att med den cylindern och det röret aå hade du haft fin ketchup effekt å vi vet alla hur det är å försöka stegra med det..... Å har man kraftig ketchup så tvekar ja att å stunta nått vidare bra asså eller ens lyckas över huvud taget :)
vem fan e lennart?
Skriv svar