bygger o säljer Avstämda effektrör till Aerox och minar-mot

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

bygger o säljer Avstämda effektrör till Aerox och minar-mot

Inlägg av wwilliam1 »

Hej jag undrar om nån är intresserad av avstämda effektrör för trimcylindrar :) till Yamaha aerox, jag bygger nämligen effektrör avstämda till 10 000rpm för 70cc men dessa går allt bra på 50cc cyllar med.

jag bor i uddevalla området så om nån har vägar förbi eller bor i närheten så kan ni bara komma o hämta röret för några hundringar :) säg 5-600 då de kostar lite o bygga rörena samt svetsamaterial, en hel arbetsdag minst. o massa kapande med kapskivor mm.
normalpris för köpeffektrör ligger på 1000-1600.

behöver även org rör den sönderstrypta skitröret för att kunna kapa av den främre avgasplattans fäste ;) så de får ni komma o ge mig, kan va att jag får tag på org rör ändå men ah.

hör gärna av er ang va ni tycker.
Bild
Senast redigerad av wwilliam1 den 25 oktober 2013, 00:30, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

har lite svårt att se på denna bilden men tycker att du ska jobba lite mer på dina fogar :)

misstolka mig inte nu, moppepojkar är svin kåta i avstämt så du kommer säkert kunna sälja en hel den :wink:
däremot så vore det kul om du kunde bygga till fler modeller, Derbi, ciao och allt vad som nu finns etc :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Inlägg av wwilliam1 »

du, de är 0.9 mm plåt och går inte ens att svetsa normalt i ;) jag har lägsta inställningen på min flussvets pluis att skulle man proffsigt använda en bra mag svets skulle de blir en fet smältsträng på baksidan och de får de inte bli för de stör flödet :D
detta förhindras med fluss mag svets utan gas, de blir så fruktansvärt varmt me en sån svets så smältan breder ut sig och bildar ingen sträng på baksidan. hur man än gör bränner de igenom om man inte punktar.

men de är omöjligt att helsömma i sträck, utan man får punkta, när man lagt en punkt som smält och är glödgande lägger manb direkt nsäta bredvid oson så de tar lång tid o svetsa dessa rör, har även gått en proffsig 3 månaders svetsutbildning där ja fick bra betyg så :) bättre än såhär blir svårt. o de är tätt de är de viktiga :)

ah men saken är att jag måste ha moppen brevi mig när ja bygger för att kunna mäta o anpassa efter ja bygger, har en aerox hemma nu som ja kan göra de me så :) men alla mopeder med minarelli motor funkar de så klart också med :) vilka moppar som har minarelli mer än aerox vet jag inte?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Någon speciell 70cc? Dom jobbar inte likadant.
Vad använder du för program?

Köp en tig för pengarna du tjänar :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Fall du har orken är de lätt bara printa ut ritning ifrån ett program sen klippa ut och svetsa. Du kan tjäna mycket på de om du vet hur du ska göra för att få rören att gå bra annars kan du lika gärna skita i de om du inte kan göra olika anpassade efter olika cylindrar och portar:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

Är varken avstämt med orginal header, eller att du inte vet port tiderna...
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Väldigt lång belly på detdär röret. Du bör nog ta en titt på beräkningarna igen.

För övrigt går det fint att svetsa ordentligt utan att få en "fet smältsträng" på baksidan, om man har rätt typ av svets och kan hantera den hyfsat. MAG/flusstråd ger ändå spröda svetsar som lätt spricker på tvåtaktspipor när motorns vibrationer får säga sitt, det enda rätta att svetsa dessa grejer med är gassvets eller TIG.
Såhär kan det se ut när en glad amatör (jag) tränat några timmar med en gassvets och sedan får för sig att börja bygga avstämt rör i 0,8mm plåt.

Bild

Och så rotsidan:

Bild
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Inlägg av wwilliam1 »

-MEN DE ÄR BERÄKNAT TILL 100 % i Exhaust calculator och UTKLIPPT från pappers konor uskrivna i cone layout, allt är avstämt som porttider, portlängd, lite bredare register med längre slutcon. Avstämt för 10000rpm. org headern har samma dimensioner som beräknats i exhaust calculator, proffsigt tuning program.

-så lägg ner. svetsarna är täta och fina på många ställen. förutom där de smält IGENOM. lycka till få de perfekt me gaslös mag i 0.9 mm plåt. nej har ingen tig visst kan ja köpa men de behövs inte.

-mopeden går fruktansvärt styggt me de här röret. bättre än någon köpecylinder ja kört. så de har gått proffsig svetsutbildning 3 månader så ja kan ratta mag, fick fina betyg, me den här sktisvetsen och papeprstunn plåt går de inte o få de jättefint. hade hja haft en mag så. men de är ändå för tunt.

är inget fel på mina rör....kan svetsa lika fint med TIG. men de är skillnad.
förresten lycka till o svetsa en header som böjer sig 90 grader 2 grr plus en fästplatta ;)
-svetsarna måste inte va 100 % snygga har ingen betydelse alls då man slipar ner svetsarna efteråt som jag gjort. o de är ändå täta.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

wwilliam1 skrev:-MEN DE ÄR BERÄKNAT TILL 100 % i Exhaust calculator och UTKLIPPT från pappers konor uskrivna i cone layout, allt är avstämt som porttider, portlängd, lite bredare register med längre slutcon. Avstämt för 10000rpm. org headern har samma dimensioner som beräknats i exhaust calculator, proffsigt tuning program.

-så lägg ner. svetsarna är täta och fina på många ställen. förutom där de smält IGENOM. lycka till få de perfekt me gaslös mag i 0.9 mm plåt. nej har ingen tig visst kan ja köpa men de behövs inte.

-mopeden går fruktansvärt styggt me de här röret. bättre än någon köpecylinder ja kört. så de har gått proffsig svetsutbildning 3 månader så ja kan ratta mag, fick fina betyg, me den här sktisvetsen och papeprstunn plåt går de inte o få de jättefint. hade hja haft en mag så. men de är ändå för tunt.

är inget fel på mina rör....
förresten lycka till o svetsa en header som böjer sig 90 grader 2 grr plus en fästplatta ;)
-svetsarna måste inte va 100 % snygga har ingen betydelse alls då man slipar ner svetsarna efteråt som jag gjort. o de är ändå täta.
svetsat 3 överliggande rör till betan under min praktik, vart inga problem, men dem låter för mycket och sålt hyper motorn nu och böjjen var inga problem bara att hja tiden och orken,

vilka durationer har du lagt de för? antar du har lagt de för original? skulle va bra om man kunde säga jag har dem här durationer/slaget/diamtern och vill ha röret typ så här kan du fixa de? så du inte bara gör ett rör :)

du kan ju göra 3-5 rör och testa med olika mått så ser du vad som händer om du ändrar vissa delar och dra egen slutsats, asså ingne elakt men gör du bara ett rör helt direkt efter det programmet så finns de redan folk som gör bra mycket rör för en rimlig peng :) så om du vill tjäna på de så va flexibel och gör till fler cylindar/moppar

T.ex. ett underliggande till crossmoppe är lättare att få till och hur många moppepojkar vill inte ha avstämt liksom ^^
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

wwilliam1 skrev:-MEN DE ÄR BERÄKNAT TILL 100 % i Exhaust calculator ... allt är avstämt som porttider, portlängd, lite bredare register med längre slutcon. ... exhaust calculator, proffsigt tuning program.
Att det är beräknat tvivlar jag inte på, men precis som allt annat datorer gör är det resultat man får ut baserat på de data man matat in. Exhaust Calculator har fördelen och nackdelen att man kan påverka ganska mycket av hur röret ska se ut själv, jättebra om man vet exakt vad man söker och inte vill ha exakt en sådan pipa som programmets grundformel vill skapa. Däremot kan det vara en ren katastrof om någon som inte förstår sig på tvåtaktspipans alla funktioner börjar välja vinklar, diametrar och längder mer eller mindre på måfå eller i bästa fall för att han läst någonstans att dom siffrorna var rätt till en helt annan motor.

Din pipa har extremt lång belly. Jag kan inte komma på en enda seriöst utvecklad & utprovad pipa som haft extremt lång belly.
Jag säger inte att din pipa inte fungerar, men baserat på att jag aldrig sett någon annan någorlunda insatt person bygga pipor med sådan dimensionering har jag närmre till slutsatsen att du matat in olämpliga uppgifter i programmet än att resten av världen bygger sina tvåtaktspipor med för kort belly.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Jag vill bara tillägga att Erik ovan precis gjorde sitt 2300:e inlägg.

Detta är ett mycket intressant tal eftersom 2300 är det Reynoldstal där laminär strömning generellt övergår till turbulent strömning i rör.

Just so you know. :lol:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Jag skulle mycket gärna se att du tex tog emot beställningar på MALLAR. vill väldigt gärna göra ett eget avstämt, men har inte kunskapen för datorprogrammen dom krävs. Man kunde tex mäta alla durationer och sånt och sen skicka fom till dig och så skulle du maila mallarma sen enligt önskemål för varvtal osv.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

TheFlyingFin skrev:Jag skulle mycket gärna se att du tex tog emot beställningar på MALLAR. vill väldigt gärna göra ett eget avstämt, men har inte kunskapen för datorprogrammen dom krävs. Man kunde tex mäta alla durationer och sånt och sen skicka fom till dig och så skulle du maila mallarma sen enligt önskemål för varvtal osv.
kunskaparna? your fucking me? du skriver in 3 grejer typ i rexxys program :S
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

david96 skrev:
TheFlyingFin skrev:Jag skulle mycket gärna se att du tex tog emot beställningar på MALLAR. vill väldigt gärna göra ett eget avstämt, men har inte kunskapen för datorprogrammen dom krävs. Man kunde tex mäta alla durationer och sånt och sen skicka fom till dig och så skulle du maila mallarma sen enligt önskemål för varvtal osv.
kunskaparna? your fucking me? du skriver in 3 grejer typ i rexxys program :S
Kostar det?
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

TheFlyingFin skrev:
david96 skrev:
TheFlyingFin skrev:Jag skulle mycket gärna se att du tex tog emot beställningar på MALLAR. vill väldigt gärna göra ett eget avstämt, men har inte kunskapen för datorprogrammen dom krävs. Man kunde tex mäta alla durationer och sånt och sen skicka fom till dig och så skulle du maila mallarma sen enligt önskemål för varvtal osv.
kunskaparna? your fucking me? du skriver in 3 grejer typ i rexxys program :S
Kostar det?
har du ens testat att söka? och testat något program? :P

det är så jävla simpelt, sedan att få de bra är en annan sak, men TS verkar inte kunna de ändå så skulle rekommendera någon som byggt ett par istället eller sno ritningar ifrån andra eller fråga om du får ta dem :P

http://www.moppenet.nu/showthread.php/1 ... av-program
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

hur svetsara ser ut spelar ju ingen roll men enligt mig så ser röret lite sådär ut. är tyvärr inte så insatt i E.C men du bör kanske investera i en MAG med gas om du ska få vettiga svetsfogar.

jag kan rekomendera rexxys program! de är kanon att "räkna" avgasrör i om man vet vad man vill ha.

tänk på vilket register och hur du vill ha sugpulsen på röret. inte bara maxeffekt.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Har tillgång till gas, MIG, TIG, plasma osv alltifrån MIGs som kostat 25K € till gassvetsatär för 100€. Har ingen gradskiva och vill ha lite teori första så jag vet vad som skall göras.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

du kan ju säg att det är avstämt direkt.. :lol:


skaffa en TIG och lär dig svetsa med den å gör avstämda till varje kund ist.. då kan du ta lite mer i pris också..

att svetsa rör med MIG är sån mega "noob" grej i mina ögon visst går att göra snyggt om man typ punktar å bränner ner det i fogarna efteråt... men blir inte alls samma klass på grejerna som med TIG.
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

potog skrev:skaffa en TIG och lär dig svetsa med den å gör avstämda till varje kund ist.. då kan du ta lite mer i pris också..
Glöm inte bort den gamla hederliga gassvetsen, riktigt bra till denna typ av grejer och är mer mångsidig än alla andra svetstyper. Förutom svetsning går den ha till hårdlödning (också en bra men relativt bortglömd teknik), som skärbrännare för att skära stål, för att värma loss fastrostade skruvar och liknande, värma metall för att kunna forma den... Inte det bästa för att fuskrostlaga nån gammal bil, men den klarar mycket få andra svetsar gör.
bensinskalle skrev:Jag vill bara tillägga att Erik ovan precis gjorde sitt 2300:e inlägg.

Detta är ett mycket intressant tal eftersom 2300 är det Reynoldstal där laminär strömning generellt övergår till turbulent strömning i rör.

Just so you know. :lol:
Appropå laminär och turbulent strömning plockade jag fram boken "Competition car aerodynamics" ur bokhyllan för två dagar sedan, är nått år sedan jag läste den och det var dags att friska upp minnet lite. Det ena hänger ihop med det andra som hänger ihop med det tredje... ;)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Inlägg av wwilliam1 »

jag har ju REDAN SAGT DE:
190 grader avgasduration, samma slag på alal cyllar, 39.5mm. 25 mm avgasport, 10 000 rpm, trimningsgrader hög men inte hyper för att få snällare effekband, därf är ex slutkonan inte jätte brant utan lagom. inmatade uppgifter i programmet för att få de. DE ÄR AVSTÄMT FÖR 70cc malossi en helt vanlig trimcylinder. inte ett skit egen ihop meckat. allt är fullt avstämt, dock håller ja med ang bellyn, i programmet stod de att att 6 var bra faktor på header lengh så ja mata in de, men nu nrä ja skrev faktor 10 blev de bara 1.5dm långt ,alltså mer normalt, så nsäta rör jag bygger blir nog med 10 i faktor så blir de bra :)

de blir svårt o göra t massa andra moppar när ja bara kan göra t aerox efers jag måste ha moppen brevi mig som ja har nu, dock passar röret alla minarelli motorer. och de felsta har ju aerox så inga problem o få de sålt :)

The flying wing: hur menar du me att du vill skicka mallar t mig när du inte kan göra mallar efters du kudne ju inte datorprogrammen :)?
men skicka du mallar om du får tag på uppgifter men jag har ju redan uppgifter för en helt typisk 70cc cylinder. så de är bara o beställa ett rör.

david 96 va snackar du för skit, inget fel på ex calculator, och jag har visst fattar hur man matar in uppgifter i programmet, inget fel på mina pipor :) nästa blir me normal belly dock.

NEJ de går inte o få med en vanliga mag svets, då smältar kyls direkt och inte fyller ut som en fluss mag svets, när man loppar smälter loppan ut som ett hav och fyller spalten utan att göra sträng, bakom som en vanlig mag, så de går utmäkrt o göra rör med min fluss o svetsarna blir fina sen efter jag slipat ner dom :) dessutom får de läcka lite de påverkar ändå inte effekten, läs på sj om de. har svetsat mycke mag så vet.

halvtaskiga rör går me bra de är mågna som överdriver dehär me o bygga pipor, de handlar bara om att rätt motstånd ska byggas upp vid ett visst varvtal för o putta tbk bensinen som trycks ut. snälla nån.

svetsa 0.7mm plåt me gas måste vara ett skämt, när vi gick svetskurs 3 månader lärde vi oss att man setsar inte tunnplåt me gas, de går inte de smälter igneom osv. vi svetsade minst 2mm men bara de va svårt, nä TIG eller fluss är vägen o gå :) men visst gör gas svets mycke som itne andra kan göra..
jämför de olika siffrorna i programmet med 10 i header factor blir bellyn normal lång, 1.7dm så bygger jag nästa rör. Bild

skicka beställning så bygger ja rör nu, inklusive race ljuddämpare med.
bor i uddevalla :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

190 i avgas..... Då är det ingen vanlig 70cc utan en jävligt vass sådan.. normalt brukar dom va lite under 180 typ XP

Btw om du tycker allt under 2mm är svårt testa 0,2mm det gjorde jag när jag skulle laga min cykel ram.. gick men fan va fult XP (va med en MAG)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Vet du vad som påverkar vad med vinklar och längder på det olika delarna av röret? Tänker du på hur avgastemperaturen spelar in?
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

Rexxy skrev:Vet du vad som påverkar vad med vinklar och längder på det olika delarna av röret? Tänker du på hur avgastemperaturen spelar in?
de var faktiskt jävla branta vinklar på headern och konorna innan bellyn. blir nog en jävla sugpuls i dedär röret!
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

wwilliam1 skrev:jag har ju REDAN SAGT DE:
190 grader avgasduration, samma slag på alal cyllar, 39.5mm. 25 mm avgasport, 10 000 rpm, trimningsgrader hög men inte hyper för att få snällare effekband, därf är ex slutkonan inte jätte brant utan lagom. inmatade uppgifter i programmet för att få de. DE ÄR AVSTÄMT FÖR 70cc malossi en helt vanlig trimcylinder. inte ett skit egen ihop meckat. allt är fullt avstämt, dock håller ja med ang bellyn, i programmet stod de att att 6 var bra faktor på header lengh så ja mata in de, men nu nrä ja skrev faktor 10 blev de bara 1.5dm långt ,alltså mer normalt, så nsäta rör jag bygger blir nog med 10 i faktor så blir de bra :)

de blir svårt o göra t massa andra moppar när ja bara kan göra t aerox efers jag måste ha moppen brevi mig som ja har nu, dock passar röret alla minarelli motorer. och de felsta har ju aerox så inga problem o få de sålt :)

The flying wing: hur menar du me att du vill skicka mallar t mig när du inte kan göra mallar efters du kudne ju inte datorprogrammen :)?
men skicka du mallar om du får tag på uppgifter men jag har ju redan uppgifter för en helt typisk 70cc cylinder. så de är bara o beställa ett rör.

david 96 va snackar du för skit, inget fel på ex calculator, och jag har visst fattar hur man matar in uppgifter i programmet, inget fel på mina pipor :) nästa blir me normal belly dock.

NEJ de går inte o få med en vanliga mag svets, då smältar kyls direkt och inte fyller ut som en fluss mag svets, när man loppar smälter loppan ut som ett hav och fyller spalten utan att göra sträng, bakom som en vanlig mag, så de går utmäkrt o göra rör med min fluss o svetsarna blir fina sen efter jag slipat ner dom :) dessutom får de läcka lite de påverkar ändå inte effekten, läs på sj om de. har svetsat mycke mag så vet.

halvtaskiga rör går me bra de är mågna som överdriver dehär me o bygga pipor, de handlar bara om att rätt motstånd ska byggas upp vid ett visst varvtal för o putta tbk bensinen som trycks ut. snälla nån.

svetsa 0.7mm plåt me gas måste vara ett skämt, när vi gick svetskurs 3 månader lärde vi oss att man setsar inte tunnplåt me gas, de går inte de smälter igneom osv. vi svetsade minst 2mm men bara de va svårt, nä TIG eller fluss är vägen o gå :) men visst gör gas svets mycke som itne andra kan göra..
jämför de olika siffrorna i programmet med 10 i header factor blir bellyn normal lång, 1.7dm så bygger jag nästa rör. Bild

skicka beställning så bygger ja rör nu, inklusive race ljuddämpare med.
bor i uddevalla :)
är alla svenskar så här dålig på att förstå mig eller är det nåt på TSR? ;) menade att jag kunde mäta alla durationer och SEDAN skicka dig infon, varvid du gjorde en ritning och sedan skickade mig mallarna. Klart nog? Har bara läst guiden avstämt för parmakit 110cc och på den så verkade det väldigt svårt att mata in allt i datorn.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

NEJ de går inte o få med en vanliga mag svets, då smältar kyls direkt och inte fyller ut som en fluss mag svets, när man loppar smälter loppan ut som ett hav och fyller spalten utan att göra sträng, bakom som en vanlig mag, så de går utmäkrt o göra rör med min fluss o svetsarna blir fina sen efter jag slipat ner dom Smile dessutom får de läcka lite de påverkar ändå inte effekten, läs på sj om de. har svetsat mycke mag så vet.
Skämtar du eller? Tror du en seriös svetsare tycker att det är normalt med läckande svetsar?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

eller så köper man ett rör så slipper man massa tjafs och problem, just sayin.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

wwilliam1 skrev:de handlar bara om att rätt motstånd ska byggas upp vid ett visst varvtal för o putta tbk bensinen som trycks ut. snälla nån.

svetsa 0.7mm plåt me gas måste vara ett skämt, när vi gick svetskurs 3 månader lärde vi oss att man setsar inte tunnplåt me gas, de går inte de smälter igneom osv. vi svetsade minst 2mm men bara de va svårt
Det handlar om extremt mycket mer än bara rätt "motstånd". Stingerdiametern (och i liten omfattning stingerlängden står för det motståndet, alla andra längder, vinklar och diametrar påverkar däremot funktionen på många olika sätt. Du har ju t.ex. själv nämnt bafflekonans vinkel och dess inverkan på effektregistrets bredd.

Det går utmärkt att svetsa tunnare än 2mm med gas, det på min bild i det tidigare inlägget är 0,8mm. Anledningen till att dom inte brydde sig om lära er det är att det sällan används i industrin idag för att det inte är ekonomiskt där.
Det tar längre tid att svetsa med gas och tid är pengar när personen som håller i svetsen kostar 3-400kr eller mer per timme (lön och andra avgifter), driftskostnaden blir även högre eftersom gasen är dyrare. Men det problemet gäller mestadels för storskalig användning på företag, står man ensam hemma i garaget spelar lite extra tid ingen större roll och gaskostnaden får ställas i relation till att en vettig TIG är dyr att köpa (jag räknar inte de billiga kinesvarianterna som vettiga). Gas till TIG är förresten inte heller billigt för privatpersoner, och den går åt rätt fort.
Och, som vi håller med varandra om, gassvetsen har fler användningsområden, och därmed kan man räkna med att ha mer nytta av en sån.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Tkr detdär röret ser ganska dåligt ut just saying, betalar heldre 2000kr för ett ordentligt gjort rör än ett rör från någon som säger svetsarna får nog läcka och påstår gått en kurs.

Sedan så hur vet du att röret är 10000rpm? Har du bänkat den med 70cc och fått ut resultatet? Menar att programm kanske säger ett men sedan beror det också på cylindern du har på alla är ju inte samma.

Vet inte men tkr det verkar mera som penga lurendrejjeri?
wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Inlägg av wwilliam1 »

sjklart skulle jag inte bygga rör som läckte, men några stora avgasbyggare som ex ronken i sverige har sj sagt de. att de kan läcka LIITE.
men jag bygger täta rör iaf :)

-de är inget lurendrejeri, tycker de är tråkigt. varf ska man betala 2000 ist för 500 när de för 500 är minst 95% lika bra i effekt. bara för att svetsarna inte ser 100 % snygga ut? o även om de slipas ner o blir fina så duger inte de heller enligt vissa, men vet att alla inte är så löjliga.

-jag har redan sagt att ALLA durationer är inräkade, därf beter siug inte alls den cylindern ja tatt durationer på HELT olika me mitt rör, jag har ju mätt upp allt,
-o viss sätter man röret på en annan 70cc eller 50cc så klart den inte ger full effekt o de ger motorn annan gång o register. efters org cyllar o lätta trimcylindrar inte är byggda för 10 000 men runt 8-9. men de ger ändå mycke effekt jämfört med orginal. de är ingen vetenskap me 2 takts rör,.

ofta går de o köra trimrör på de flesta cylindrar med gott resultat. jag har byggt några rör åt kompisar och de funkar utmärkt, så de finns inget att klaga på. hade jag haft gassvets hade de säkert vart kul o prova bygga me de men de har jag ju inte, och min fluss mag funkar utmärkt.

kan börja me o bygga ett billigt rör för 4-500 testa de på min aerox o sen sälja om de funkar bra vilk de brukar göra me mina rör.
wwilliam1
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 oktober 2013, 23:38

Inlägg av wwilliam1 »

jag återkommer när jag svetsat klart en ljuddämpare och testat moppen med DETTA avgasröret så får vi se, de förra ja byggde gav sjuk effekt iaf. så ser inga problem.

jag visade röret för några licensierade svetsade o de blev förvånade hur bra ja lyckats få de och tätt med så tunn plåt som 0.9 mm. med en magsvets.
tänk på att jag har punktad hela röret, så tunt som röret är och varmt har de varit när jag svetsat. så ni som klagar kan ju göra de.

ja vet att bellyn är väldigt lång och kommer ändra de på nästa rör oavsett hur bra den kommer gå nu. återkommer :)
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Det känns som om du skulle lagt ut det här när du lärt dig lite mer, inte för att jag fattar nåt om rör och durationer och du är säkert inte dålig, men det är så många svar som får dig att se lite oproffsig ut för att börja sälja rör
Skriv svar