Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
svetsat 3 överliggande rör till betan under min praktik, vart inga problem, men dem låter för mycket och sålt hyper motorn nu och böjjen var inga problem bara att hja tiden och orken,wwilliam1 skrev:-MEN DE ÄR BERÄKNAT TILL 100 % i Exhaust calculator och UTKLIPPT från pappers konor uskrivna i cone layout, allt är avstämt som porttider, portlängd, lite bredare register med längre slutcon. Avstämt för 10000rpm. org headern har samma dimensioner som beräknats i exhaust calculator, proffsigt tuning program.
-så lägg ner. svetsarna är täta och fina på många ställen. förutom där de smält IGENOM. lycka till få de perfekt me gaslös mag i 0.9 mm plåt. nej har ingen tig visst kan ja köpa men de behövs inte.
-mopeden går fruktansvärt styggt me de här röret. bättre än någon köpecylinder ja kört. så de har gått proffsig svetsutbildning 3 månader så ja kan ratta mag, fick fina betyg, me den här sktisvetsen och papeprstunn plåt går de inte o få de jättefint. hade hja haft en mag så. men de är ändå för tunt.
är inget fel på mina rör....
förresten lycka till o svetsa en header som böjer sig 90 grader 2 grr plus en fästplatta
-svetsarna måste inte va 100 % snygga har ingen betydelse alls då man slipar ner svetsarna efteråt som jag gjort. o de är ändå täta.
Att det är beräknat tvivlar jag inte på, men precis som allt annat datorer gör är det resultat man får ut baserat på de data man matat in. Exhaust Calculator har fördelen och nackdelen att man kan påverka ganska mycket av hur röret ska se ut själv, jättebra om man vet exakt vad man söker och inte vill ha exakt en sådan pipa som programmets grundformel vill skapa. Däremot kan det vara en ren katastrof om någon som inte förstår sig på tvåtaktspipans alla funktioner börjar välja vinklar, diametrar och längder mer eller mindre på måfå eller i bästa fall för att han läst någonstans att dom siffrorna var rätt till en helt annan motor.wwilliam1 skrev:-MEN DE ÄR BERÄKNAT TILL 100 % i Exhaust calculator ... allt är avstämt som porttider, portlängd, lite bredare register med längre slutcon. ... exhaust calculator, proffsigt tuning program.
kunskaparna? your fucking me? du skriver in 3 grejer typ i rexxys program :STheFlyingFin skrev:Jag skulle mycket gärna se att du tex tog emot beställningar på MALLAR. vill väldigt gärna göra ett eget avstämt, men har inte kunskapen för datorprogrammen dom krävs. Man kunde tex mäta alla durationer och sånt och sen skicka fom till dig och så skulle du maila mallarma sen enligt önskemål för varvtal osv.
Kostar det?david96 skrev:kunskaparna? your fucking me? du skriver in 3 grejer typ i rexxys program :STheFlyingFin skrev:Jag skulle mycket gärna se att du tex tog emot beställningar på MALLAR. vill väldigt gärna göra ett eget avstämt, men har inte kunskapen för datorprogrammen dom krävs. Man kunde tex mäta alla durationer och sånt och sen skicka fom till dig och så skulle du maila mallarma sen enligt önskemål för varvtal osv.
har du ens testat att söka? och testat något program?TheFlyingFin skrev:Kostar det?david96 skrev:kunskaparna? your fucking me? du skriver in 3 grejer typ i rexxys program :STheFlyingFin skrev:Jag skulle mycket gärna se att du tex tog emot beställningar på MALLAR. vill väldigt gärna göra ett eget avstämt, men har inte kunskapen för datorprogrammen dom krävs. Man kunde tex mäta alla durationer och sånt och sen skicka fom till dig och så skulle du maila mallarma sen enligt önskemål för varvtal osv.
Glöm inte bort den gamla hederliga gassvetsen, riktigt bra till denna typ av grejer och är mer mångsidig än alla andra svetstyper. Förutom svetsning går den ha till hårdlödning (också en bra men relativt bortglömd teknik), som skärbrännare för att skära stål, för att värma loss fastrostade skruvar och liknande, värma metall för att kunna forma den... Inte det bästa för att fuskrostlaga nån gammal bil, men den klarar mycket få andra svetsar gör.potog skrev:skaffa en TIG och lär dig svetsa med den å gör avstämda till varje kund ist.. då kan du ta lite mer i pris också..
Appropå laminär och turbulent strömning plockade jag fram boken "Competition car aerodynamics" ur bokhyllan för två dagar sedan, är nått år sedan jag läste den och det var dags att friska upp minnet lite. Det ena hänger ihop med det andra som hänger ihop med det tredje...bensinskalle skrev:Jag vill bara tillägga att Erik ovan precis gjorde sitt 2300:e inlägg.
Detta är ett mycket intressant tal eftersom 2300 är det Reynoldstal där laminär strömning generellt övergår till turbulent strömning i rör.
Just so you know.
de var faktiskt jävla branta vinklar på headern och konorna innan bellyn. blir nog en jävla sugpuls i dedär röret!Rexxy skrev:Vet du vad som påverkar vad med vinklar och längder på det olika delarna av röret? Tänker du på hur avgastemperaturen spelar in?
är alla svenskar så här dålig på att förstå mig eller är det nåt på TSR? menade att jag kunde mäta alla durationer och SEDAN skicka dig infon, varvid du gjorde en ritning och sedan skickade mig mallarna. Klart nog? Har bara läst guiden avstämt för parmakit 110cc och på den så verkade det väldigt svårt att mata in allt i datorn.wwilliam1 skrev:jag har ju REDAN SAGT DE:
190 grader avgasduration, samma slag på alal cyllar, 39.5mm. 25 mm avgasport, 10 000 rpm, trimningsgrader hög men inte hyper för att få snällare effekband, därf är ex slutkonan inte jätte brant utan lagom. inmatade uppgifter i programmet för att få de. DE ÄR AVSTÄMT FÖR 70cc malossi en helt vanlig trimcylinder. inte ett skit egen ihop meckat. allt är fullt avstämt, dock håller ja med ang bellyn, i programmet stod de att att 6 var bra faktor på header lengh så ja mata in de, men nu nrä ja skrev faktor 10 blev de bara 1.5dm långt ,alltså mer normalt, så nsäta rör jag bygger blir nog med 10 i faktor så blir de bra
de blir svårt o göra t massa andra moppar när ja bara kan göra t aerox efers jag måste ha moppen brevi mig som ja har nu, dock passar röret alla minarelli motorer. och de felsta har ju aerox så inga problem o få de sålt
The flying wing: hur menar du me att du vill skicka mallar t mig när du inte kan göra mallar efters du kudne ju inte datorprogrammen ?
men skicka du mallar om du får tag på uppgifter men jag har ju redan uppgifter för en helt typisk 70cc cylinder. så de är bara o beställa ett rör.
david 96 va snackar du för skit, inget fel på ex calculator, och jag har visst fattar hur man matar in uppgifter i programmet, inget fel på mina pipor nästa blir me normal belly dock.
NEJ de går inte o få med en vanliga mag svets, då smältar kyls direkt och inte fyller ut som en fluss mag svets, när man loppar smälter loppan ut som ett hav och fyller spalten utan att göra sträng, bakom som en vanlig mag, så de går utmäkrt o göra rör med min fluss o svetsarna blir fina sen efter jag slipat ner dom dessutom får de läcka lite de påverkar ändå inte effekten, läs på sj om de. har svetsat mycke mag så vet.
halvtaskiga rör går me bra de är mågna som överdriver dehär me o bygga pipor, de handlar bara om att rätt motstånd ska byggas upp vid ett visst varvtal för o putta tbk bensinen som trycks ut. snälla nån.
svetsa 0.7mm plåt me gas måste vara ett skämt, när vi gick svetskurs 3 månader lärde vi oss att man setsar inte tunnplåt me gas, de går inte de smälter igneom osv. vi svetsade minst 2mm men bara de va svårt, nä TIG eller fluss är vägen o gå men visst gör gas svets mycke som itne andra kan göra..
jämför de olika siffrorna i programmet med 10 i header factor blir bellyn normal lång, 1.7dm så bygger jag nästa rör.
skicka beställning så bygger ja rör nu, inklusive race ljuddämpare med.
bor i uddevalla
Skämtar du eller? Tror du en seriös svetsare tycker att det är normalt med läckande svetsar?NEJ de går inte o få med en vanliga mag svets, då smältar kyls direkt och inte fyller ut som en fluss mag svets, när man loppar smälter loppan ut som ett hav och fyller spalten utan att göra sträng, bakom som en vanlig mag, så de går utmäkrt o göra rör med min fluss o svetsarna blir fina sen efter jag slipat ner dom Smile dessutom får de läcka lite de påverkar ändå inte effekten, läs på sj om de. har svetsat mycke mag så vet.
Det handlar om extremt mycket mer än bara rätt "motstånd". Stingerdiametern (och i liten omfattning stingerlängden står för det motståndet, alla andra längder, vinklar och diametrar påverkar däremot funktionen på många olika sätt. Du har ju t.ex. själv nämnt bafflekonans vinkel och dess inverkan på effektregistrets bredd.wwilliam1 skrev:de handlar bara om att rätt motstånd ska byggas upp vid ett visst varvtal för o putta tbk bensinen som trycks ut. snälla nån.
svetsa 0.7mm plåt me gas måste vara ett skämt, när vi gick svetskurs 3 månader lärde vi oss att man setsar inte tunnplåt me gas, de går inte de smälter igneom osv. vi svetsade minst 2mm men bara de va svårt