MH FURIA 06 Problem att starta

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

sandbergg
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 juli 2013, 20:23

MH FURIA 06 Problem att starta

Inlägg av sandbergg »

Jag har problem med att starta min Furia, jag hade satt på kylet för ett tag sedan och sedan låtit den stå ett par veckor och tänkt att jag skulle kolla om jag fick igång den och den startade och den gick som en klocka men POFF och där sprack cylindern....

hade ju glömt att fylla på med kylarvätska!

jag köpte en ny cylinder och en ny kolv och montera på men nu startar den inte alls...
jag har gnista, testat med chok, utan chok, försökt rulla igång, kicka som en dåre, med gas, utan gas etc.

jag har inte bytat bensinen olja eller tändstift än

vad bör jag kolla/göra?! :(
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

får den soppa då? du kanske spräckte membranet...
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 469
Blev medlem: 29 maj 2011, 22:24
Ort: UMEÅ

Inlägg av ET.sm »

Byt tändstift till att börja med så kommer det nog att gå!
sen kolla färg på stifitet! men köp nytt tändstift, den kommer nog att starta då, Det kan vara de där lilla som gör det

EDIT: Min fick gnista men den startade ändå inte, inte tillräcklig med gnista helt enkelt:)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Jag tar för givet att du bytt topplockspackning när du bytte cylinder, samt att du försäkrat dig om att motorn har kompression?
Kan som sagt ha blivit ett rejält bakslag som spräckt membranen eller så kan veven tagit skada.

Oavsett vilket så tar det ett tag innan en cylinder ger upp av att man glömt kylvätska.
När brorsans Derbi hade lite problem med vattenpumpen hade jag kört säkert 3km innan vi upptäckte att det strömmade värme från cylindern som var tom på vätska och glödhet.
Motorn borde snarare värmenypa eller alternativt skära av värmen än att cylindern spricker. Cylindern kan spricka om du varvar kraftigt eller påfrestar grejerna medan motorn fortfarande är kall. Kallt mot varmt = poff.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar