Topplocket läcker kylarvatten

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Topplocket läcker kylarvatten

Inlägg av Nutbreaker »

Tjenare! köpte en ny cylinder (airsal 70 sport) och den läcker kylarvatten så det kommer in vatten i cylinderloppet och utanför.

har monterat om topplocket en gång men det är ändå samma problem så jag undrar vad det kan vara? packningen är lite för stor värkar det som så den går inte i helt så den kanske ligger utanför på nått sätt så att det inte blir tätt,
jag använder alla packningar som kom med cylindern förutom en rund svart packning som är väldigt liten, mindre än kolven men större än till tex pinnbultarna.

Hjälp uppskattas!
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

Så var det för mej också. Men ja köpte nya packningar på bike.se
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
Tobiiash
Stunter
Inlägg: 437
Blev medlem: 5 maj 2011, 15:37

Inlägg av Tobiiash »

stunt 4 life skrev:Så var det för mej också. Men ja köpte nya packningar på bike.se

om det vore så dumt så ska dom ju skicka nya gratis..
Jag gillar Oskar.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Re: Topplocket läcker kylarvatten

Inlägg av SNODDAS15 »

Nutbreaker skrev:en rund svart packning som är väldigt liten, mindre än kolven men större än till tex pinnbultarna.
Är nog avgasports packning :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
Motard-Man
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 1 oktober 2009, 20:19
Ort: Finland

Inlägg av Motard-Man »

Har haft samma problem många gånger med Derbin.Den har läckt kylarvätska i cylindern och utanför många gånger.
Har använt samma topplockspackning flera gånger om. Hemligheten=silikontätningslim.
Står på tuben att det ej lämpar sig för topplock men det har funkat för mig :)
Pröva att smeta på lite av det nästa gång du lägger ihop cylindern och folj anvisningarna på förpackningen :)
Det som inte går att köras, måste lagas x)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

Motard-Man skrev:Har haft samma problem många gånger med Derbin.Den har läckt kylarvätska i cylindern och utanför många gånger.
Har använt samma topplockspackning flera gånger om. Hemligheten=silikontätningslim.
Står på tuben att det ej lämpar sig för topplock men det har funkat för mig :)
Pröva att smeta på lite av det nästa gång du lägger ihop cylindern och folj anvisningarna på förpackningen :)
Tack för alla svar! silikontätningslim lät ju intressant, hur ska jag smeta på det? över packninganra? och kommer inte det fastna i kylarvattnet?
tycker det är konstigt att den yttersta packningen är typ för stor så att det aldrig går att få den helt i spåren
:roll:

EDIT: spelar det någon roll vilken cylinderfotspacking man har? fick en 0.5mm och en 0.2 mm? jag satte dit 0.5 mm men vet inte om det har någon betydelse
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
Motard-Man
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 1 oktober 2009, 20:19
Ort: Finland

Inlägg av Motard-Man »

Nutbreaker skrev:
Motard-Man skrev:Har haft samma problem många gånger med Derbin.Den har läckt kylarvätska i cylindern och utanför många gånger.
Har använt samma topplockspackning flera gånger om. Hemligheten=silikontätningslim.
Står på tuben att det ej lämpar sig för topplock men det har funkat för mig :)
Pröva att smeta på lite av det nästa gång du lägger ihop cylindern och folj anvisningarna på förpackningen :)
Tack för alla svar! silikontätningslim lät ju intressant, hur ska jag smeta på det? över packninganra? och kommer inte det fastna i kylarvattnet?
tycker det är konstigt att den yttersta packningen är typ för stor så att det aldrig går att få den helt i spåren
:roll:

EDIT: spelar det någon roll vilken cylinderfotspacking man har? fick en 0.5mm och en 0.2 mm? jag satte dit 0.5 mm men vet inte om det har någon betydelse
Det beror helt på limfabrikatet och dess anvisningar på paketet.
Men det som jag använde så skulle man göra så här:

-Kolla så att topplocket inte är skevt, ifall=plana.
-Putsa rent alla anläggningsytor så att de är fria från smuts och fett.
-Dra en tunn sträng på alla ställen som behövs: mellan cylinder och motor, pinnbultshål, inre och yttre tätyta för cylindern, cylinderlocket(samma ställen som för cylindern).
-Låt limmet härda lite före du sätter delarna på plats(se limmets anvisningar)
-Placera cylindern så att den är "i botten" ovanpå motorn, lägg dit topp.packningen och sätt på topplocket.
-Spänn fast topplocket så pass hårt som det ska spännas enligt fabrikatören.
- Vänta en dag med att starta upp vidundret så att det hinner torka.
Det som inte går att köras, måste lagas x)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

Motard-Man skrev:
Nutbreaker skrev:
Motard-Man skrev:Har haft samma problem många gånger med Derbin.Den har läckt kylarvätska i cylindern och utanför många gånger.
Har använt samma topplockspackning flera gånger om. Hemligheten=silikontätningslim.
Står på tuben att det ej lämpar sig för topplock men det har funkat för mig :)
Pröva att smeta på lite av det nästa gång du lägger ihop cylindern och folj anvisningarna på förpackningen :)
Tack för alla svar! silikontätningslim lät ju intressant, hur ska jag smeta på det? över packninganra? och kommer inte det fastna i kylarvattnet?
tycker det är konstigt att den yttersta packningen är typ för stor så att det aldrig går att få den helt i spåren
:roll:

EDIT: spelar det någon roll vilken cylinderfotspacking man har? fick en 0.5mm och en 0.2 mm? jag satte dit 0.5 mm men vet inte om det har någon betydelse
Det beror helt på limfabrikatet och dess anvisningar på paketet.
Men det som jag använde så skulle man göra så här:

-Kolla så att topplocket inte är skevt, ifall=plana.
-Putsa rent alla anläggningsytor så att de är fria från smuts och fett.
-Dra en tunn sträng på alla ställen som behövs: mellan cylinder och motor, pinnbultshål, inre och yttre tätyta för cylindern, cylinderlocket(samma ställen som för cylindern).
-Låt limmet härda lite före du sätter delarna på plats(se limmets anvisningar)
-Placera cylindern så att den är "i botten" ovanpå motorn, lägg dit topp.packningen och sätt på topplocket.
-Spänn fast topplocket så pass hårt som det ska spännas enligt fabrikatören.
- Vänta en dag med att starta upp vidundret så att det hinner torka.
så du har inte packningar överhuvud taget?
Stuntriding is not a crime!
Skriv svar