går igång baklänges

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Posse96
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 maj 2012, 20:56

går igång baklänges

Inlägg av Posse96 »

Hej! Jag får igång moppen men bara baklänges, som den ska va går den inte,den bara tänder.. ny cdi,tändplatta,ny kolv,nya packningar,den får soppa och gnista men går inte den tar inte heller tjuv luft Mvh Pontus
Kolla in BackSeatDrivers(BSD) på facebook och gilla!
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Tror du har satt på tändingen åt helt fel håll.
Posse96
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 maj 2012, 20:56

Inlägg av Posse96 »

hur då på för sätt? om man vrider fästet i bak går han igång men inte när det sitter som de ska. det går ju bara på ett sätt
Kolla in BackSeatDrivers(BSD) på facebook och gilla!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Kickar du igång den så att den börjar gå baklänges alltså?
Eller menar du att det funkar att rullstarta den baklänges men inte framåt?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

säger som catoxxo... rulla bak borde gå för för det har jag och en gjort med hans moppe... Men menar du att den går igång bakåt när du kickar?
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Posse96
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 maj 2012, 20:56

Inlägg av Posse96 »

ja den gor igong baklenges
Kolla in BackSeatDrivers(BSD) på facebook och gilla!
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Posse96 skrev:ja den gor igong baklenges
Rulla igång den! :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
ic0rn
Varnad
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 augusti 2011, 22:17

Inlägg av ic0rn »

Vad har du för moppe? om du har en ludix så är det ett ganska vanligt fel, och det är tändningen som är felinställd. hände även så på min aerox och då var det elen som var felkopplad samt att tändningen var felinställd.
-ic0rn
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Asså wtf. Om moppen startar åt fel håll så betyder det att veven snurrar åt fel håll... Har inget mee tändningen att göra.


Vild gissning.... TROLL
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

potog skrev:Asså wtf. Om moppen startar åt fel håll så betyder det att veven snurrar åt fel håll... Har inget mee tändningen att göra.


Vild gissning.... TROLL
Det är lätt hänt att motorn startar baklänges med felinställd tändning. Har hänt mig för några år sen och hände för en kompis i bromsbänken för bara ngn vecka sen.

btw borde inte du veta sånt här om du nu sysslar med motorutveckling som du skrev i en annan tråd? Eller är det kanske du som är ett troll?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Perra.S skrev:
potog skrev:Asså wtf. Om moppen startar åt fel håll så betyder det att veven snurrar åt fel håll... Har inget mee tändningen att göra.


Vild gissning.... TROLL
Det är lätt hänt att motorn startar baklänges med felinställd tändning. Har hänt mig för några år sen och hände för en kompis i bromsbänken för bara ngn vecka sen.

btw borde inte du veta sånt här om du nu sysslar med motorutveckling som du skrev i en annan tråd? Eller är det kanske du som är ett troll?

Hahaha +1


Precis som andra har påpekat, felinställd tändning.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

KarlssoN^ skrev:
Perra.S skrev:
potog skrev:Asså wtf. Om moppen startar åt fel håll så betyder det att veven snurrar åt fel håll... Har inget mee tändningen att göra.


Vild gissning.... TROLL
Det är lätt hänt att motorn startar baklänges med felinställd tändning. Har hänt mig för några år sen och hände för en kompis i bromsbänken för bara ngn vecka sen.

btw borde inte du veta sånt här om du nu sysslar med motorutveckling som du skrev i en annan tråd? Eller är det kanske du som är ett troll?

Hahaha +1


Precis som andra har påpekat, felinställd tändning.

Kan ni förklara hur?
(Finns lite mindre skillnader på lastbils motorer och detta )
Senast redigerad av potog den 9 december 2012, 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

potog skrev:Kan ni förklara hur?
Satan vad du är puckad för att vara smartast på TSR, Den tänder till när kolven är på väg upp och då vänder ju självklart kolven bakåt och då snurrar veven åt fel håll. Tada!
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

k-skåpet skrev:
potog skrev:Kan ni förklara hur?
Satan vad du är puckad för att vara smartast på TSR, Den tänder till när kolven är på väg upp och då vänder ju självklart kolven bakåt och då snurrar veven åt fel håll. Tada!
Tänkte att borde inte momentet på veven lösa det. Va kan jag säga vakna precis :P
Måste ju ha nått att skylla på^^ :P


Tack för du tycker att jag är smartast på TSR det uppskattas :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

k-skåpet skrev:
potog skrev:Kan ni förklara hur?
Satan vad du är puckad för att vara smartast på TSR, Den tänder till när kolven är på väg upp och då vänder ju självklart kolven bakåt och då snurrar veven åt fel håll. Tada!
Gnistan ska komma när kolven är påväg upp. Det som kallas för förtändning! Olika för olika motorer. Men t.ex 2mm före kolven når TDC kommer gnistan. Det för att förbränningen tar sin lilla tid att brinna upp.

Men om man har för mycket förtändning, kommer förbränningen skjuta tillbaka kolven, åt fel håll.
Skriv svar