Hej! Jag får igång moppen men bara baklänges, som den ska va går den inte,den bara tänder.. ny cdi,tändplatta,ny kolv,nya packningar,den får soppa och gnista men går inte den tar inte heller tjuv luft Mvh Pontus
Kolla in BackSeatDrivers(BSD) på facebook och gilla!
Vad har du för moppe? om du har en ludix så är det ett ganska vanligt fel, och det är tändningen som är felinställd. hände även så på min aerox och då var det elen som var felkopplad samt att tändningen var felinställd.
potog skrev:Asså wtf. Om moppen startar åt fel håll så betyder det att veven snurrar åt fel håll... Har inget mee tändningen att göra.
Vild gissning.... TROLL
Det är lätt hänt att motorn startar baklänges med felinställd tändning. Har hänt mig för några år sen och hände för en kompis i bromsbänken för bara ngn vecka sen.
btw borde inte du veta sånt här om du nu sysslar med motorutveckling som du skrev i en annan tråd? Eller är det kanske du som är ett troll?
potog skrev:Asså wtf. Om moppen startar åt fel håll så betyder det att veven snurrar åt fel håll... Har inget mee tändningen att göra.
Vild gissning.... TROLL
Det är lätt hänt att motorn startar baklänges med felinställd tändning. Har hänt mig för några år sen och hände för en kompis i bromsbänken för bara ngn vecka sen.
btw borde inte du veta sånt här om du nu sysslar med motorutveckling som du skrev i en annan tråd? Eller är det kanske du som är ett troll?
Hahaha +1
Precis som andra har påpekat, felinställd tändning.
potog skrev:Asså wtf. Om moppen startar åt fel håll så betyder det att veven snurrar åt fel håll... Har inget mee tändningen att göra.
Vild gissning.... TROLL
Det är lätt hänt att motorn startar baklänges med felinställd tändning. Har hänt mig för några år sen och hände för en kompis i bromsbänken för bara ngn vecka sen.
btw borde inte du veta sånt här om du nu sysslar med motorutveckling som du skrev i en annan tråd? Eller är det kanske du som är ett troll?
Hahaha +1
Precis som andra har påpekat, felinställd tändning.
Kan ni förklara hur?
(Finns lite mindre skillnader på lastbils motorer och detta )
Senast redigerad av potog den 9 december 2012, 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
Satan vad du är puckad för att vara smartast på TSR, Den tänder till när kolven är på väg upp och då vänder ju självklart kolven bakåt och då snurrar veven åt fel håll. Tada!
Satan vad du är puckad för att vara smartast på TSR, Den tänder till när kolven är på väg upp och då vänder ju självklart kolven bakåt och då snurrar veven åt fel håll. Tada!
Tänkte att borde inte momentet på veven lösa det. Va kan jag säga vakna precis
Måste ju ha nått att skylla på^^
Tack för du tycker att jag är smartast på TSR det uppskattas
Satan vad du är puckad för att vara smartast på TSR, Den tänder till när kolven är på väg upp och då vänder ju självklart kolven bakåt och då snurrar veven åt fel håll. Tada!
Gnistan ska komma när kolven är påväg upp. Det som kallas för förtändning! Olika för olika motorer. Men t.ex 2mm före kolven når TDC kommer gnistan. Det för att förbränningen tar sin lilla tid att brinna upp.
Men om man har för mycket förtändning, kommer förbränningen skjuta tillbaka kolven, åt fel håll.