Tjena slängde på mitt gianelli 2t idag, gick som fan på 1:an 2:an och 3:an sedan på 4:an och 5:an så låter det som den får förmycket bensin, så man måste gå ner till en lättare växel och låta den varva upp till 12 000 varv och sedan kan man växla upp men den orkar ändå inte varva ur växlarna?
Vad kan felet vara?
Orgmunstycke är 63 kör med 72 och choken i då den gick så förbannat dåligt innan jag hade större munstycken och har inte orkat ändra tillbaka det, den är alltså "inställd" med choken på för att gå bättre original.
Drevning är 14/65 (org är 12/65)
Har ni något tips på ny drevning?
(13/53)?!?!?!
Mvh Eri^kk
Senast redigerad av Eri^kk den 22 oktober 2012, 18:38, redigerad totalt 1 gånger.
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Har en Extreme 06 med Gianelli och 12-48, den går som fan. Har dock inte kollat vad det är för munstycke, men köp en sats och ställ in förgasaren, eller lämna in den till verkstad/lokala mopedgurun
För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.
Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.
Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.
Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.
MrAndersson skrev:
För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.
Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Niklas Berntsson skrev:
Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.
Aa pch han har för faan 14-65
14/65 är så in i helvete mycket lättare än 12/53.
Du har absolut ingen aning om vad du snackar om, så knip!
Min klarade 14/65 original utan problem så.
Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
Angående original munsycket har du fel... Äldre modeller har 62 original tex 2002. 2003 (55). 2004 (63) -->
Ezkils skrev: Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.
Aa pch han har för faan 14-65
14/65 är så in i helvete mycket lättare än 12/53.
Du har absolut ingen aning om vad du snackar om, så knip!
Min klarade 14/65 original utan problem så.
Ah jäääääääääävlar vad det skiljer sig
14/65 = 0.215
12/53 = 0.226
En skillnad på knappt 5% i utväxling
shit, typ som cykel vs raket...... Så det kanske är du som ska knipa
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Niklas Berntsson skrev:
Aa pch han har för faan 14-65
14/65 är så in i helvete mycket lättare än 12/53.
Du har absolut ingen aning om vad du snackar om, så knip!
Min klarade 14/65 original utan problem så.
Ah jäääääääääävlar vad det skiljer sig
14/65 = 0.215
12/53 = 0.226
En skillnad på knappt 5% i utväxling
shit, typ som cykel vs raket...... Så det kanske är du som ska knipa
Asså jag fattar inte vad är grejen med att alltid påstå att man har "rätt och är bäst" känns som det blir väldigt mycket skit i trådarna istället för att diskutera det folk vill ha svar på, kan inte folk ha bättre attityd än den tråkiga som förstör allt, kom med trevlig attityd och komfram till något bra tillsammans, två ideer kanske betyder att du får fram en bättre lösning.
Eri^kk skrev:
Asså jag fattar inte vad är grejen med att alltid påstå att man har "rätt och är bäst" känns som det blir väldigt mycket skit i trådarna istället för att diskutera det folk vill ha svar på, kan inte folk ha bättre attityd än den tråkiga som förstör allt, kom med trevlig attityd och komfram till något bra tillsammans, två ideer kanske betyder att du får fram en bättre lösning.
Ska pröva munstycken 80 och neråt i morgon.
Jo jag håller helt och hållet med dig. Särskilt när personer kaxar upp sig över felaktiga påståenden.
Men jag är moderator och det är min uppgift att tillrättavisa så jag har en ursäkt för att vara butter mot folk som är buttra
80 blir nog lagom för ett första test ja. Jag låg på 85 i min gamla x-treme när jag körde trimrör, dock hade jag öppet filter också. Men det ligger där i krokarna.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Eri^kk skrev:
Asså jag fattar inte vad är grejen med att alltid påstå att man har "rätt och är bäst" känns som det blir väldigt mycket skit i trådarna istället för att diskutera det folk vill ha svar på, kan inte folk ha bättre attityd än den tråkiga som förstör allt, kom med trevlig attityd och komfram till något bra tillsammans, två ideer kanske betyder att du får fram en bättre lösning.
Ska pröva munstycken 80 och neråt i morgon.
Jo jag håller helt och hållet med dig. Särskilt när personer kaxar upp sig över felaktiga påståenden.
Men jag är moderator och det är min uppgift att tillrättavisa så jag har en ursäkt för att vara butter mot folk som är buttra
80 blir nog lagom för ett första test ja. Jag låg på 85 i min gamla x-treme när jag körde trimrör, dock hade jag öppet filter också. Men det ligger där i krokarna.
Man borde bara släppa det.
Jo det är ju de ni är till för att motverka felaktiga saker på forumet.
Moderator nästan som en lärare i skolan bara det att en moderator på tsr är grymt mycket skönare än en lärare i skolan!
Okej, men tror jag har något gammalt luftfilter liggande i någon låda hemma som jag kan pröva med, (tror du att de kan vara filtret?)
Eri^kk skrev:Tjena slängde på mitt gianelli 2t idag, gick som fan på 1:an 2:an och 3:an sedan på 4:an och 5:an så låter det som den får förmycket bensin, så man måste gå ner till en lättare växel och låta den varva upp till 12 000 varv och sedan kan man växla upp men den orkar ändå inte varva ur växlarna?
Vad kan felet vara?
Orgmunstycke är 63 kör med 72 och choken i då den gick så förbannat dåligt innan jag hade större munstycken och har inte orkat ändra tillbaka det, den är alltså "inställd" med choken på för att gå bättre original.
Drevning är 14/65 (org är 12/65)
Har ni något tips på ny drevning?
(13/53)?!?!?!
Mvh Eri^kk
det är din cdi som stryper, det har inget med drevningen att göra, byt även munstycke.