Derbi med gianelli 2t går slött

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Eri^kk
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 7 juni 2012, 09:30

Derbi med gianelli 2t går slött

Inlägg av Eri^kk »

Tjena slängde på mitt gianelli 2t idag, gick som fan på 1:an 2:an och 3:an sedan på 4:an och 5:an så låter det som den får förmycket bensin, så man måste gå ner till en lättare växel och låta den varva upp till 12 000 varv och sedan kan man växla upp men den orkar ändå inte varva ur växlarna?
Vad kan felet vara?

Orgmunstycke är 63 kör med 72 och choken i då den gick så förbannat dåligt innan jag hade större munstycken och har inte orkat ändra tillbaka det, den är alltså "inställd" med choken på för att gå bättre original.
Drevning är 14/65 (org är 12/65)

Har ni något tips på ny drevning?
(13/53)?!?!?!



Mvh Eri^kk
Senast redigerad av Eri^kk den 22 oktober 2012, 18:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Kör inte med choken i då? :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Vad har du för övrig setup?

Alltså släpp choken och ställ in förgasaren ordentligt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Eri^kk
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 7 juni 2012, 09:30

Inlägg av Eri^kk »

bensinskalle skrev:Vad har du för övrig setup?

Alltså släpp choken och ställ in förgasaren ordentligt
Org cylinder och 14/65 drevning (12/65 är org).

Men man är ju inte värsta ninjan eller? är det inte bökigt att ställa in förgasaren?
Om den blir fel inställd kan inte cylindern skära då?
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

Byt framdrev så blir den inte lika slö ;)
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Eri^kk skrev:
bensinskalle skrev:Vad har du för övrig setup?

Alltså släpp choken och ställ in förgasaren ordentligt
Org cylinder och 14/65 drevning (12/65 är org).

Men man är ju inte värsta ninjan eller? är det inte bökigt att ställa in förgasaren?
Om den blir fel inställd kan inte cylindern skära då?
Jo det är bökigt. Ingen har väl påstått att det skulle vara enkelt?

Det är värre att åka såhär än att ställa in den ordentligt.

Man börjar alltid med ett för stort munstycke så att man vet att motorn går fett istället för snålt, och då är risken minimal att det går fel
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

börja stort och gå ner i munstycken, jag skulle också byta ner mig i backdrev och kanske i framdrev med.
Quattro lyfe
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Vad är det för årsmodell?

Har en Extreme 06 med Gianelli och 12-48, den går som fan. Har dock inte kollat vad det är för munstycke, men köp en sats och ställ in förgasaren, eller lämna in den till verkstad/lokala mopedgurun
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

MrAndersson skrev:
Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.
Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Ezkils
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 mars 2012, 11:16

Inlägg av Ezkils »

Niklas Berntsson skrev:
MrAndersson skrev:
Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.
Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

Ezkils skrev:
Niklas Berntsson skrev:
MrAndersson skrev: För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.
Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.

Aa pch han har för faan 14-65
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Niklas Berntsson skrev:
Ezkils skrev:
Niklas Berntsson skrev: Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.

Aa pch han har för faan 14-65
14/65 är så in i helvete mycket lättare än 12/53.
Du har absolut ingen aning om vad du snackar om, så knip!
Min klarade 14/65 original utan problem så.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Ezkils
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 mars 2012, 11:16

Inlägg av Ezkils »

Niklas Berntsson skrev:
Ezkils skrev:
Niklas Berntsson skrev: Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.

Aa pch han har för faan 14-65
Haha vad snackar du om?:O
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

förklaring på varför 14/65 skulle va lättare?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.

Angående original munsycket har du fel... Äldre modeller har 62 original tex 2002. 2003 (55). 2004 (63) -->
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MrAndersson skrev:
Niklas Berntsson skrev:
Ezkils skrev: Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.

Aa pch han har för faan 14-65
14/65 är så in i helvete mycket lättare än 12/53.
Du har absolut ingen aning om vad du snackar om, så knip!
Min klarade 14/65 original utan problem så.
Ah jäääääääääävlar vad det skiljer sig

14/65 = 0.215
12/53 = 0.226

En skillnad på knappt 5% i utväxling

shit, typ som cykel vs raket...... Så det kanske är du som ska knipa
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Eri^kk
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 7 juni 2012, 09:30

Inlägg av Eri^kk »

bensinskalle skrev:
MrAndersson skrev:
Niklas Berntsson skrev:
Aa pch han har för faan 14-65
14/65 är så in i helvete mycket lättare än 12/53.
Du har absolut ingen aning om vad du snackar om, så knip!
Min klarade 14/65 original utan problem så.
Ah jäääääääääävlar vad det skiljer sig

14/65 = 0.215
12/53 = 0.226

En skillnad på knappt 5% i utväxling

shit, typ som cykel vs raket...... Så det kanske är du som ska knipa
Asså jag fattar inte vad är grejen med att alltid påstå att man har "rätt och är bäst" känns som det blir väldigt mycket skit i trådarna istället för att diskutera det folk vill ha svar på, kan inte folk ha bättre attityd än den tråkiga som förstör allt, kom med trevlig attityd och komfram till något bra tillsammans, två ideer kanske betyder att du får fram en bättre lösning.


Ska pröva munstycken 80 och neråt i morgon.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Eri^kk skrev: Asså jag fattar inte vad är grejen med att alltid påstå att man har "rätt och är bäst" känns som det blir väldigt mycket skit i trådarna istället för att diskutera det folk vill ha svar på, kan inte folk ha bättre attityd än den tråkiga som förstör allt, kom med trevlig attityd och komfram till något bra tillsammans, två ideer kanske betyder att du får fram en bättre lösning.


Ska pröva munstycken 80 och neråt i morgon.
Jo jag håller helt och hållet med dig. Särskilt när personer kaxar upp sig över felaktiga påståenden.

Men jag är moderator och det är min uppgift att tillrättavisa så jag har en ursäkt för att vara butter mot folk som är buttra ;)

80 blir nog lagom för ett första test ja. Jag låg på 85 i min gamla x-treme när jag körde trimrör, dock hade jag öppet filter också. Men det ligger där i krokarna.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Eri^kk
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 7 juni 2012, 09:30

Inlägg av Eri^kk »

bensinskalle skrev:
Eri^kk skrev: Asså jag fattar inte vad är grejen med att alltid påstå att man har "rätt och är bäst" känns som det blir väldigt mycket skit i trådarna istället för att diskutera det folk vill ha svar på, kan inte folk ha bättre attityd än den tråkiga som förstör allt, kom med trevlig attityd och komfram till något bra tillsammans, två ideer kanske betyder att du får fram en bättre lösning.


Ska pröva munstycken 80 och neråt i morgon.
Jo jag håller helt och hållet med dig. Särskilt när personer kaxar upp sig över felaktiga påståenden.

Men jag är moderator och det är min uppgift att tillrättavisa så jag har en ursäkt för att vara butter mot folk som är buttra ;)

80 blir nog lagom för ett första test ja. Jag låg på 85 i min gamla x-treme när jag körde trimrör, dock hade jag öppet filter också. Men det ligger där i krokarna.
Man borde bara släppa det.

Jo det är ju de ni är till för att motverka felaktiga saker på forumet.

Moderator nästan som en lärare i skolan bara det att en moderator på tsr är grymt mycket skönare än en lärare i skolan! ;)

Okej, men tror jag har något gammalt luftfilter liggande i någon låda hemma som jag kan pröva med, (tror du att de kan vara filtret?)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Bensinskalle, i teorin ja! Du kommer känna att moppen är "piggare" med 14/65 än 12/53. Så punkt där.

Till din fråga, skit i o slänga på filter innan du fått den o gå ordentligt med rör.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
ic0rn
Varnad
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 augusti 2011, 22:17

Re: Derbi med gianelli 2t går slött

Inlägg av ic0rn »

Eri^kk skrev:Tjena slängde på mitt gianelli 2t idag, gick som fan på 1:an 2:an och 3:an sedan på 4:an och 5:an så låter det som den får förmycket bensin, så man måste gå ner till en lättare växel och låta den varva upp till 12 000 varv och sedan kan man växla upp men den orkar ändå inte varva ur växlarna?
Vad kan felet vara?

Orgmunstycke är 63 kör med 72 och choken i då den gick så förbannat dåligt innan jag hade större munstycken och har inte orkat ändra tillbaka det, den är alltså "inställd" med choken på för att gå bättre original.
Drevning är 14/65 (org är 12/65)

Har ni något tips på ny drevning?
(13/53)?!?!?!


Mvh Eri^kk
det är din cdi som stryper, det har inget med drevningen att göra, byt även munstycke.
-ic0rn
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

ic0rn det är ingen cdi som stryper han kan ju fan varva till 12k?!?
Quattro lyfe
Användarens profilbild
antonbrag
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 december 2011, 16:51
Ort: Vellinge

Inlägg av antonbrag »

FreZz skrev:ic0rn det är ingen cdi som stryper han kan ju fan varva till 12k?!?
Han kan bara varva till 10k ! :)
Derbi DRD Pro Malossi... <3
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Anton läs hans första inlägg så står det att han kan varva till 12k
Quattro lyfe
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Hoppas mitt rör fungerar bra i övrigt! :roll:

Jag körde med 92 munstycke, 13/52 drev, nålen i botten(Clipset längst upp) o luftsnorkeln borta.
Skriv svar