TNT:s ABS, bra/dåligt?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

TNT:s ABS, bra/dåligt?

Inlägg av Älg »

Hejhej!

Har sett på TS att de finns denna:
http://twostroke.se/product.asp?product=16883

Någon som haft den eller vet om den fungerar bra/dåligt?

/Älg
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

Bump
Användarens profilbild
draceN96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 427
Blev medlem: 26 april 2011, 15:32
Ort: Ljung

har inte haft men..

Inlägg av draceN96 »

har inte provat en sådan.. men förstår inte vad grejen är att ha en sådan? så inte bromsarna låser sig.. hur ofta låser sig bromsarna då? ;) sjukt onödigt enligt mig iaf :wink:
kolla mitt Derbi Senda x-race 04 projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=31150
>(ångrar mej att jag inte la upp Rieju drac / hyper projektet :( men kolla mitt galeri så ser du LITE av det )
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Ehh.. Har du kört bil någon gång o bromsat med ABS? Skulle inte tro det. Låser sig däcket så glider du ju bra mycket längre än om du har ABS. Låsa ett bakhjul är inte svårt, om man har en moped med bra ubderhåll på.

Trådskaparen, har inte testat det själv, men TNTs grejer brukar hålla dålig kvalité!
Men om det nu skulle hålla så är det nog en bra investering!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: har inte haft men..

Inlägg av Mattyyy »

draceN96 skrev:har inte provat en sådan.. men förstår inte vad grejen är att ha en sådan? så inte bromsarna låser sig.. hur ofta låser sig bromsarna då? ;) sjukt onödigt enligt mig iaf :wink:
Hahah här har vi en som inte vet hur en ABS broms fungerar. Bromsarna låser ju sig direkt när man bromsar hårt.


Jag tror personligen inte att den där abs saken är nått att ha då det brukar vara mer avancerat än bara en liten skruv liknande pryl eftersom på hojar etc så finns det databoxar då som styr abs bromsen och liknande. Och jag skulle inte vilja testa den då den kanske gör så att bromsen låser sig ändå eller att den inte tar. Men jag har aldrig hört nått om den varken negativt eller positivt.
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Den är ju billig så vf inte pröva? :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

ja du kan ju prova men sätt den på bakhjulet så det inte spelar sådan stor rol om det låser sig
Quattro lyfe
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Det där är bara en reduceringsventil och inte ABS :) Du minskar bromstrycket med den, om hjulen ändå skulle låsa sig så kommer det inte att släppa upp. Finns ju ingen hastighetssensor, inget absblock etc. Tryck mindre på bromsen, har samma verkan :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

chifen skrev:Det där är bara en reduceringsventil och inte ABS :) Du minskar bromstrycket med den, om hjulen ändå skulle låsa sig så kommer det inte att släppa upp. Finns ju ingen hastighetssensor, inget absblock etc. Tryck mindre på bromsen, har samma verkan :)
Det var det svaret jag väntade på! Tack!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Skräp som sagt. Träna på att använda lagom mycket kraft när du bromsar istället, detdär är bara till för att folk som inte kan hantera bromsarna inte ska låsafram hjulet vid panikbromsning och eftersom den inte kompenserar för olika hal mark o.s.v. kan den inte ersätta fingertoppskänsla och erfarenhet av hur hårt man kan bromsa på torr asfalt, våt asfalt, grus, snö...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar