Gnisslar från cylinder och startar ej

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ThePowerDerbi
Derbi Crew
Inlägg: 508
Blev medlem: 21 juni 2011, 23:50
Ort: Inte för att skryta men Värmdö ;)

Gnisslar från cylinder och startar ej

Inlägg av ThePowerDerbi »

Hej, jo har en Derbi 06:a och igår kväll så läckte det kylarvatten någonstans ifrån. Körde hem den till polaren, och skulle starta den idag men den gick inte igång. Det gnisslar från cylindern och luktar bränt kylarvatten. Den får gnista och har komp. Vad kan vara fel? Kan den ha värmenypt eller något liknande? Tack på förhand :)
Bild

Svarar gärna på frågor via pm :) Pm:a också för mer info angående Derbi Crew :D
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Känns som att din topplockspackning kan behöva en översyn.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
AntonB
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 620
Blev medlem: 16 juli 2011, 12:44
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av AntonB »

Körde du den hem till en polare eller rullade du den?
Som sagt kolla topplockspackningen :)
Rieju SMX Projekt! Släng gärna en kommentar :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 490#578490
Bild
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

Det gnisslar från cylindern och luktar bränt kylarvatten
Inte för att vara sån... Men sedan när har man lyckas bränna vatten? :shock:

Eller är det ett uttryck jag har missat? :oops:

Men jag håller med de andra... Topplockspackningen är prio ett att kolla! Annars är det bara att plocka av cylindern
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Aprilia-Mx skrev:
Det gnisslar från cylindern och luktar bränt kylarvatten
Inte för att vara sån... Men sedan när har man lyckas bränna vatten? :shock:

Eller är det ett uttryck jag har missat? :oops:

Men jag håller med de andra... Topplockspackningen är prio ett att kolla! Annars är det bara att plocka av cylindern
Sätt på stekplattan hemma i köket så häller du vatten på! voila brännt vatten
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

Rangad skrev:
Aprilia-Mx skrev:
Det gnisslar från cylindern och luktar bränt kylarvatten
Inte för att vara sån... Men sedan när har man lyckas bränna vatten? :shock:

Eller är det ett uttryck jag har missat? :oops:

Men jag håller med de andra... Topplockspackningen är prio ett att kolla! Annars är det bara att plocka av cylindern
Sätt på stekplattan hemma i köket så häller du vatten på! voila brännt vatten
Hahahahaha xD Anledningen till varför jag älskar detta forum <3
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

Aprilia-Mx skrev:
Rangad skrev:
Aprilia-Mx skrev: Inte för att vara sån... Men sedan när har man lyckas bränna vatten? :shock:

Eller är det ett uttryck jag har missat? :oops:

Men jag håller med de andra... Topplockspackningen är prio ett att kolla! Annars är det bara att plocka av cylindern
Sätt på stekplattan hemma i köket så häller du vatten på! voila brännt vatten
Hahahahaha xD Anledningen till varför jag älskar detta forum <3

Haha :D fan vad enkel du är. vatten kan inte bli bränt. det blir till ångor :D
Användarens profilbild
ThePowerDerbi
Derbi Crew
Inlägg: 508
Blev medlem: 21 juni 2011, 23:50
Ort: Inte för att skryta men Värmdö ;)

Inlägg av ThePowerDerbi »

Har tagit bort cylindern nu. Topplockspackningen verkade intakt. Men på cylindern så är det 2 rader med repor, om man känner med nageln så känner man reporna. Och sen så är en liten flisa borta nästan längs ner på cylindern. Är det en ny som gäller då eller?
Bild

Svarar gärna på frågor via pm :) Pm:a också för mer info angående Derbi Crew :D
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

ThePowerDerbi skrev:Har tagit bort cylindern nu. Topplockspackningen verkade intakt. Men på cylindern så är det 2 rader med repor, om man känner med nageln så känner man reporna. Och sen så är en liten flisa borta nästan längs ner på cylindern. Är det en ny som gäller då eller?
Japp, om du känner reporna bör du byta (samt en flisa har lossnat). Kolla så inte veven har tagit skada!
Helt Räser
Användarens profilbild
ThePowerDerbi
Derbi Crew
Inlägg: 508
Blev medlem: 21 juni 2011, 23:50
Ort: Inte för att skryta men Värmdö ;)

Inlägg av ThePowerDerbi »

AndreWidestedt skrev:
ThePowerDerbi skrev:Har tagit bort cylindern nu. Topplockspackningen verkade intakt. Men på cylindern så är det 2 rader med repor, om man känner med nageln så känner man reporna. Och sen så är en liten flisa borta nästan längs ner på cylindern. Är det en ny som gäller då eller?
Japp, om du känner reporna bör du byta (samt en flisa har lossnat). Kolla så inte veven har tagit skada!
Hur ser jag det? Måste jag klyva motorn och kolla det då?
Bild

Svarar gärna på frågor via pm :) Pm:a också för mer info angående Derbi Crew :D
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

ThePowerDerbi skrev:
AndreWidestedt skrev:
ThePowerDerbi skrev:Har tagit bort cylindern nu. Topplockspackningen verkade intakt. Men på cylindern så är det 2 rader med repor, om man känner med nageln så känner man reporna. Och sen så är en liten flisa borta nästan längs ner på cylindern. Är det en ny som gäller då eller?
Japp, om du känner reporna bör du byta (samt en flisa har lossnat). Kolla så inte veven har tagit skada!
Hur ser jag det? Måste jag klyva motorn och kolla det då?
Tänkte att flisan måste ju farit någonstans, så ner i veven verkar ju mest troligt. Säkrast hade ju varit att klyva enligt mig. Dock en jälva massa jobb...
Helt Räser
Användarens profilbild
ThePowerDerbi
Derbi Crew
Inlägg: 508
Blev medlem: 21 juni 2011, 23:50
Ort: Inte för att skryta men Värmdö ;)

Inlägg av ThePowerDerbi »

AndreWidestedt skrev:
ThePowerDerbi skrev:
AndreWidestedt skrev: Japp, om du känner reporna bör du byta (samt en flisa har lossnat). Kolla så inte veven har tagit skada!
Hur ser jag det? Måste jag klyva motorn och kolla det då?
Tänkte att flisan måste ju farit någonstans, så ner i veven verkar ju mest troligt. Säkrast hade ju varit att klyva enligt mig. Dock en jälva massa jobb...
Tar nog den säkra sidan och klyver! Men någon som kan tipsa om någon bra 50cc cylinder med lite mer kräm i?
Bild

Svarar gärna på frågor via pm :) Pm:a också för mer info angående Derbi Crew :D
Skriv svar