Rieju Drac hackar.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Zabera
Elmoped
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 augusti 2011, 13:26

Rieju Drac hackar.

Inlägg av Zabera »

Tjena, min Rieju Drac hackar.

Började helt tvärt, var ute och körde så vred jag på lite och nu hackar den. Alltså inget allvarligt så den dör eller så utan man hör hur den hackar till, någon som vet felet? kan det vara så lätt att man bara behöver göra rent förgasaren?

Sen har jag en till fråga. Den har också börjat slira på kopplingen när den blir varm, misstänker att det är fel olja i, har OKQ8 Advanced Formula 10W40 Syntet.

Setup:

TK
70cc Airsal sport
Metrakit pro race lameller och tryckfjädrar
21mm dellorta blackracing
Sportluft
Stage 6 HPC Racing vevparti.

MVH
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

Re: Rieju Drac hackar.

Inlägg av DtSnubben »

Zabera skrev:Tjena, min Rieju Drac hackar.

Började helt tvärt, var ute och körde så vred jag på lite och nu hackar den. Alltså inget allvarligt så den dör eller så utan man hör hur den hackar till, någon som vet felet? kan det vara så lätt att man bara behöver göra rent förgasaren?

Sen har jag en till fråga. Den har också börjat slira på kopplingen när den blir varm, misstänker att det är fel olja i, har OKQ8 Advanced Formula 10W40 Syntet.

Setup:

TK
70cc Airsal sport
Metrakit pro race lameller och tryckfjädrar
21mm dellorta blackracing
Sportluft
Stage 6 HPC Racing vevparti.

MVH
vill bara säga att du har helt rätt olja!
jag + många andra kör på samma formula.
fast jag kör på castrol.. inte fan ska man snåla på växellådsolja!
U mad bro?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

1. Byt tändstift
2. Köp nya kopplingsfjädrar o byt olja! http://www.twostroke.se/product.asp?product=10976
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Kan vara att du fått in lite skit i förgasaren eller att luftfiltret är igentäppt. Gör rent båda, inget spec svårt och det skadar inte.
Ang lamellsliret, jag har fått lära mig att pr-fjädrarna är skit. köp andra fjädrar, tex malossi.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad
Inlägg: 948
Blev medlem: 16 november 2010, 21:31
Ort: Rossön

Inlägg av Bergsten »

Här har du oljan du ska beställa -> http://www.lellesmcdelar.se/product_inf ... s_id=24309

Beställ fjädrarna som Andersson tipsar om också, kör med dom och har inte haft problem med min koppling något.

Lycka till :)
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
Zabera
Elmoped
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 augusti 2011, 13:26

Inlägg av Zabera »

Tackar, men ska inte oljan funka? har läst att det ska vara 10w40 i Drac :S oljan kostade liksom 170 kr/L. Pro race ska väl ändå räcka? den har funkat prima förut, har inte ens haft fjädrarna 1 år, utslitna?

MVH
Zabera
Elmoped
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 augusti 2011, 13:26

Inlägg av Zabera »

Ska rengöra skiten imorgon och kolla om det blir bättre, återkommer!

Förresten, det där med kopplingsfjädrar, borde det inte gå att slänga ditt några brickor så den slutar slira? :-)

Jag tycker ändå det är lite konstigt, den slirar ju när den är varm, så det borde ju vara fel olja då tycker man!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Zabera skrev:Ska rengöra skiten imorgon och kolla om det blir bättre, återkommer!

Förresten, det där med kopplingsfjädrar, borde det inte gå att slänga ditt några brickor så den slutar slira? :-)

Jag tycker ändå det är lite konstigt, den slirar ju när den är varm, så det borde ju vara fel olja då tycker man!
Bra, byt tändstift också!

Jo, om du vill köra bonnameck! Dock så reommenderar jag nya fjädrar ta dom jag länka, då dina är kända för o va rätt kass!

Det är inte fel olje, kan va gammal olja, dåliga fjädrar o kanske slitna lameller som gör de!
Zabera skrev:Tackar, men ska inte oljan funka? har läst att det ska vara 10w40 i Drac :S oljan kostade liksom 170 kr/L. Pro race ska väl ändå räcka? den har funkat prima förut, har inte ens haft fjädrarna 1 år, utslitna?

MVH
Oljan är rätt, dock så behöver den ju bytas ibland!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Zabera
Elmoped
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 augusti 2011, 13:26

Inlägg av Zabera »

MrAndersson skrev:
Zabera skrev:Ska rengöra skiten imorgon och kolla om det blir bättre, återkommer!

Förresten, det där med kopplingsfjädrar, borde det inte gå att slänga ditt några brickor så den slutar slira? :-)

Jag tycker ändå det är lite konstigt, den slirar ju när den är varm, så det borde ju vara fel olja då tycker man!
Bra, byt tändstift också!

Jo, om du vill köra bonnameck! Dock så reommenderar jag nya fjädrar ta dom jag länka, då dina är kända för o va rätt kass!

Det är inte fel olje, kan va gammal olja, dåliga fjädrar o kanske slitna lameller som gör de!
Zabera skrev:Tackar, men ska inte oljan funka? har läst att det ska vara 10w40 i Drac :S oljan kostade liksom 170 kr/L. Pro race ska väl ändå räcka? den har funkat prima förut, har inte ens haft fjädrarna 1 år, utslitna?

MVH
Oljan är rätt, dock så behöver den ju bytas ibland!
Det är ju dags att sälja den så jag slänger nog dit ett par brickor istället :P oljan byttes för ca. 2 veckor sedan.
Användarens profilbild
slider_Alex
Avstängd
Inlägg: 487
Blev medlem: 15 oktober 2011, 15:19
Ort: Stockholm

Inlägg av slider_Alex »

Zabera skrev:
MrAndersson skrev:
Zabera skrev:Ska rengöra skiten imorgon och kolla om det blir bättre, återkommer!

Förresten, det där med kopplingsfjädrar, borde det inte gå att slänga ditt några brickor så den slutar slira? :-)

Jag tycker ändå det är lite konstigt, den slirar ju när den är varm, så det borde ju vara fel olja då tycker man!
Bra, byt tändstift också!

Jo, om du vill köra bonnameck! Dock så reommenderar jag nya fjädrar ta dom jag länka, då dina är kända för o va rätt kass!

Det är inte fel olje, kan va gammal olja, dåliga fjädrar o kanske slitna lameller som gör de!
Zabera skrev:Tackar, men ska inte oljan funka? har läst att det ska vara 10w40 i Drac :S oljan kostade liksom 170 kr/L. Pro race ska väl ändå räcka? den har funkat prima förut, har inte ens haft fjädrarna 1 år, utslitna?

MVH
Oljan är rätt, dock så behöver den ju bytas ibland!
Det är ju dags att sälja den så jag slänger nog dit ett par brickor istället :P oljan byttes för ca. 2 veckor sedan.
schysst! gör det ordentligt istället -.-
Om man kan gasa fullt....då har man trimmat för lite...

Mitt projekt; http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=35133
TuZx skrev:
david96 skrev:all i say biltema värmetålig färg <3 håller i evigheter
aa tills man kör med det :P
Zabera
Elmoped
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 augusti 2011, 13:26

Inlägg av Zabera »

Nu har den antagligen skurit, kicken är stum..
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Vet inte hur du menar med hackar, men kolla kedjan och dreven. Mitt bakdrev var helt slut, så kedjan fastnade/hoppade över ibland, gick riktigt konstigt. Trodde det först var växellådan som hade rasat ^^,
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Zabera
Elmoped
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 augusti 2011, 13:26

Inlägg av Zabera »

Den hackade liksom i motorn igår. Skulle idag ut och testköra för att se om det var likadant, och det var det inte. Efter 5-10 mins körning så bara dör den. Kicken känns konstig och var helt stum, men jag fick lös den senare, växellådan?
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

Zabera skrev:Den hackade liksom i motorn igår. Skulle idag ut och testköra för att se om det var likadant, och det var det inte. Efter 5-10 mins körning så bara dör den. Kicken känns konstig och var helt stum, men jag fick lös den senare, växellådan?
*fyll på med kylarvatten.
*fyll på ny olja.
*byt kopplingsfjädrar.
*gör rent luftfilter.

nu ska du se att den går fint om du har gjort dom grejorna ;)
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Zabera
Elmoped
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 augusti 2011, 13:26

Inlägg av Zabera »

stunt 4 life skrev:
Zabera skrev:Den hackade liksom i motorn igår. Skulle idag ut och testköra för att se om det var likadant, och det var det inte. Efter 5-10 mins körning så bara dör den. Kicken känns konstig och var helt stum, men jag fick lös den senare, växellådan?
*fyll på med kylarvatten.
*fyll på ny olja.
*byt kopplingsfjädrar.
*gör rent luftfilter.

nu ska du se att den går fint om du har gjort dom grejorna ;)
Jag tror inte det i o m att det låter konstigt inifrån motorn när man kickar. Började riva motorn lite idag, får se vad som döljer sig inuti.
Skriv svar