Svårt att lära sig longboard?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Svårt att lära sig longboard?

Inlägg av derbiofc »

Tja!

Har blivit lite sugen på att börja åka longboard, är det någon här som brukar göra det och hur lång tid tar det ungefär att lära sig åka ordentligt?

Ska inte lägga några större pengar på detta då jag ska köpa dator med men ska köpa en begagnad bräda av en kompis för 400 spänn. (kom inte och säg att jag ska köpa en dyrare för det tänker jag ändå inte göra :twisted: )

Hur lång tid tar det att lära sig åka hyfsat bra? Vad är det svåraste? Balans, broms, svänga osv?

Tack på förhand!
//Eklund^
Eklund^


Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Tråkigt att åka longboard mycket roligare att köra moppe :)

Första gången ja köpte longboard ca 2 år sen så ramla ja sen använda ja aldrig skiten igen. (kostade 300 på öob)
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

jag åker väldigt mycket longboard, det är väldigt lätt att lära sig att bara åka och svänga och då brukar många kasta sig ut för backr utan att veta hur man bromsar (vilketbär det svåraste att lära sig) och det går åt helvete och sen säger dom att det är en skit sport. men rulla runt lite på en parkering och lär dig grunderna sen kan du testa att sparka på ganska fort och försöka bromsa :)
olséN^
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 juni 2012, 10:29
Kontakt:

Re: Svårt att lära sig longboard?

Inlägg av olséN^ »

derbiofc skrev:Tja!

Har blivit lite sugen på att börja åka longboard, är det någon här som brukar göra det och hur lång tid tar det ungefär att lära sig åka ordentligt?

Ska inte lägga några större pengar på detta då jag ska köpa dator med men ska köpa en begagnad bräda av en kompis för 400 spänn. (kom inte och säg att jag ska köpa en dyrare för det tänker jag ändå inte göra :twisted: )

Hur lång tid tar det att lära sig åka hyfsat bra? Vad är det svåraste? Balans, broms, svänga osv?

Tack på förhand!
//Eklund^
Det är väldigt lätt att lära sig att åka långboard fall du har åkt t.e.x sk8 innan, men fall du inte har det så tar det väll någon/ några dagar tills du har hittat ryttmen. Det som jag tyckte var svårt var att bromsa in i höga farter. (men vrf kör du inte moppe ? )
To much is never enough.. !
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

är inte så himla svårt och lära sig och bara åka runt lite på stan men sen när man ska börja åka nerförsbackar och bromsa och grejer så börjar det bli lite klurigt :wink:
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Okej det låter ju inte så svårt!
Haha anledningen till att jag inte åker moppe istället är för att jag åkt i två år och 1000 mil så det börjar bli jävligt tjatigt, kul att börja med nåt nytt! :D

Men ang. bromstekniken, det är bara att sätta ner foten och skrapa i marken eller? Borde inte vara alltför svårt att lära sig fort? :D
Eklund^


Derbi Drd Racing!
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Re: Svårt att lära sig longboard?

Inlägg av Ekman »

olséN^ skrev:
derbiofc skrev:Tja!

Har blivit lite sugen på att börja åka longboard, är det någon här som brukar göra det och hur lång tid tar det ungefär att lära sig åka ordentligt?

Ska inte lägga några större pengar på detta då jag ska köpa dator med men ska köpa en begagnad bräda av en kompis för 400 spänn. (kom inte och säg att jag ska köpa en dyrare för det tänker jag ändå inte göra :twisted: )

Hur lång tid tar det att lära sig åka hyfsat bra? Vad är det svåraste? Balans, broms, svänga osv?

Tack på förhand!
//Eklund^
Det är väldigt lätt att lära sig att åka långboard fall du har åkt t.e.x sk8 innan, men fall du inte har det så tar det väll någon/ några dagar tills du har hittat ryttmen. Det som jag tyckte var svårt var att bromsa in i höga farter. (men vrf kör du inte moppe ? )
Vem har sagt att han inte åker moppe? Får man inte åka longboard bara för att man har moppe eller?
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

derbiofc skrev:Okej det låter ju inte så svårt!
Haha anledningen till att jag inte åker moppe istället är för att jag åkt i två år och 1000 mil så det börjar bli jävligt tjatigt, kul att börja med nåt nytt! :D

Men ang. bromstekniken, det är bara att sätta ner foten och skrapa i marken eller? Borde inte vara alltför svårt att lära sig fort? :D
de funkar i farter under ca20 men om du ska åka fortare ska du ju lära dig att slidea, kan säga av egen erfarenhet att det är inge kul att bromsa med foten när man åker över 50 de blir sjukt svårt att hålla balansen och skon blir sjukt varm!
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

streamjr skrev:
derbiofc skrev:Okej det låter ju inte så svårt!
Haha anledningen till att jag inte åker moppe istället är för att jag åkt i två år och 1000 mil så det börjar bli jävligt tjatigt, kul att börja med nåt nytt! :D

Men ang. bromstekniken, det är bara att sätta ner foten och skrapa i marken eller? Borde inte vara alltför svårt att lära sig fort? :D
de funkar i farter under ca20 men om du ska åka fortare ska du ju lära dig att slidea, kan säga av egen erfarenhet att det är inge kul att bromsa med foten när man åker över 50 de blir sjukt svårt att hålla balansen och skon blir sjukt varm!

Aha okej men slide använder man väl mest när man ska stanna efter en brant backe? Kan vara bra att lära sig förstår jag med! :)

Kan tillägga att jag mest ska ha brädan att glida runt på, annars hade jag nog satsat på skateboard.
Eklund^


Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

derbiofc skrev:
streamjr skrev:
derbiofc skrev:Okej det låter ju inte så svårt!
Haha anledningen till att jag inte åker moppe istället är för att jag åkt i två år och 1000 mil så det börjar bli jävligt tjatigt, kul att börja med nåt nytt! :D

Men ang. bromstekniken, det är bara att sätta ner foten och skrapa i marken eller? Borde inte vara alltför svårt att lära sig fort? :D
de funkar i farter under ca20 men om du ska åka fortare ska du ju lära dig att slidea, kan säga av egen erfarenhet att det är inge kul att bromsa med foten när man åker över 50 de blir sjukt svårt att hålla balansen och skon blir sjukt varm!

Aha okej men slide använder man väl mest när man ska stanna efter en brant backe? Kan vara bra att lära sig förstår jag med! :)


japp men de e sjukt kul :)
Kan tillägga att jag mest ska ha brädan att glida runt på, annars hade jag nog satsat på skateboard.
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Har du lite feeling för sånt där är det inga problem, känns som att dem flesta kan lära sig sånt hyfsat så lätt. Hade själv inga problem med longboarden men dock så har ju jag åkt en massor skateboard i mitt liv så det kanske var därför. Om jag hade problem att lära mig åka på vanlig skateboard har jag inget minne av :)
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

Leta upp största backen med asfalt å hoppa på å lär dig åka, annars har du lärt dig att falla. :P
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
Rieju_Jacob
Avstängd
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 maj 2012, 13:12
Ort: Jönköping

Inlägg av Rieju_Jacob »

inte svårt alls ba kötta :twisted: det svåra är att slidea bara söka tutorials på ytube elr nått 8)
smTimpA skrev:Så att ha radion på i bilen är livsfarligt också då eller? Hahah
Här på TSR så är logiken på topp…

Kolla mitt Rieju-projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42936

Säljer mina longboardtruckar, PMa om du är intresserad
Bild
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:09

Inlägg av widell »

du lärdig om du kör en heldag, stanna/bromsa är inget svårt heller.. balansera på ett ben när du kör på platt mark, sätt sen ner foten i backen bara. slida är inget svårt heller, klarade det första gången jag provade det..

du har ju fördel om du kört wakeboard, snowboard, skateboard osv tidigare och har bra balans + motorik...
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

man lär sig snabbt. men det är bara roligt att köra om man har en bra bräda
vem fan e lennart?
Skriv svar