Grillnings-"tråden"

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Grillnings-"tråden"

Inlägg av PK »

Sha!

Tråden kanske inte passar bra på ett moppeforum men va fan ;)

Hade tänkt grilla någon dag när vi är ute.

jag kan inte grilla,
jag har aldrig kunnat grilla,
jag vill lära mig grilla.


är det någon som har några bra recept på nåt gott eller allmäna tips?

vi kör oftast på en liten elgrill hemma. det suger och blir inte gott alls men hade tänkt grilla på kolgrill.





marinera? vad för kött? hur grillar man det? hur länge? osv.
Användarens profilbild
Albin414
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 28 juli 2010, 01:27

Inlägg av Albin414 »

de ä la ba slängaa på skiten ellärrr!!
Användarens profilbild
robinkarlssson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 310
Blev medlem: 10 maj 2011, 14:05

Inlägg av robinkarlssson »

dra på en grill tills det slutar brinna och bara glöda, dra på ett par benfria köttbitar!
Se till att vända dem riktigt ofta och efter 2-3 minuter skär i mitten för att kolla om det är rosa!
Glöm inte att marinera och eventuellt krydda!
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

robinkarlssson skrev:dra på en grill tills det slutar brinna och bara glöda, dra på ett par benfria köttbitar!
Se till att vända dem riktigt ofta och efter 2-3 minuter skär i mitten för att kolla om det är rosa!
Glöm inte att marinera och eventuellt krydda!
Fel. Du ska inte vända mycket alls

"How to get saftigt kött"

Lägg på det på ena sidan tills det har fått lite lite färg och porerna är stängda, vänd på dne och låt ligga tills den är klar och sen vänd på andra sidan ifall du vill ha lite brunare färg där.
bibapeolola
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

robinkarlssson skrev:dra på en grill tills det slutar brinna och bara glöda, dra på ett par benfria köttbitar!
Se till att vända dem riktigt ofta och efter 2-3 minuter skär i mitten för att kolla om det är rosa!
Glöm inte att marinera och eventuellt krydda!

ja, men frågan var ju marinad osv ;)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

när jag och polarna grillar brukar vi köpa typ "grillbricka" eller va det heter men det är färdig marinerat och allt va det heter så det är bara att slänga på så blir det skit gott :D glöm inte ölen :)
Bild
Användarens profilbild
RobinLjus
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 juni 2011, 13:39

Inlägg av RobinLjus »

Köp nå gott kött som tex fläskfilé och en riktigt god marinad
Skär upp köttet, pensla köttet med marinaden och lägg det i en påse i kylen
Låt det ligga några timmar (helst under en natt).

Tänd grillen och låt glöden komma fram (knäpp en kall under tiden)


Lägg på köttet på grillen, Vänta med att vända dom till du ser att marinaden börjar komma upp ur köttet på sidan som ligger uppåt, då vänder du och gör samma på andra sidan.

But that's just how i do it! ;)
Användarens profilbild
waaze
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 november 2011, 21:38
Ort: motala

Inlägg av waaze »

skööh
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

PK skrev:
robinkarlssson skrev:dra på en grill tills det slutar brinna och bara glöda, dra på ett par benfria köttbitar!
Se till att vända dem riktigt ofta och efter 2-3 minuter skär i mitten för att kolla om det är rosa!
Glöm inte att marinera och eventuellt krydda!

ja, men frågan var ju marinad osv ;)
en god marinad som jag brukar köra på är lite mat olja, grillkrydda, honung och någon random krydda som vi har hemma så att det inte smakar samma sak varje gång :)
ett + på den marinaden är att när man vänder på köttet så droppar oljan av och fattar eld vilken är skojsigt 8)
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Lägg köttet i en påse med marinad i i några timmar och llåt de ligga i folie när de är klart 15-20min
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 juni 2010, 14:20
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
Användarens profilbild
Drpepper
Avstängd
Inlägg: 249
Blev medlem: 28 maj 2012, 22:11
Ort: Vänersborg!

Inlägg av Drpepper »

Grilla korv :D

Det är ju skit gott haha
GuZt4v
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 439
Blev medlem: 24 september 2011, 09:29

Inlägg av GuZt4v »

du kan köpa färdiga marinader på alla mataffärer som du bara lägger häller på köttet typ eller kladdar in de.. låt det dra in och sen på grillen där det inte brinner utan glöder och låt det ligga och vänd inte på det då det bli torrt och inte safftigt :) det går ju och grilla olika kött med och finns miljader olika sätt för varje så! det jag grillar brukar vara starkt kryddat med chili sak och diverse som ger den det lilla extra :D
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Något som är jävligt gott är ju fläskfilé, entrecoé (stavning) man kan ju typ köpa allround, sweet chili marinader men det är även riktigt lätt att göra själv vet ju inte vad du gillar men lite olja soja och kanske vitlök, ja ta vad du tror kan bli gott i, blir nästan alltid gott:D

Edit: Grilla inte korv för det är det äckligaste som finns så dem borde fan inte få något sålt alla min vänner gillar ju bara dennis korv med, är ju 34% kött i dem resten skinn typ..
Användarens profilbild
Drpepper
Avstängd
Inlägg: 249
Blev medlem: 28 maj 2012, 22:11
Ort: Vänersborg!

Inlägg av Drpepper »

Jönköping skrev:Något som är jävligt gott är ju fläskfilé, entrecoé (stavning) man kan ju typ köpa allround, sweet chili marinader men det är även riktigt lätt att göra själv vet ju inte vad du gillar men lite olja soja och kanske vitlök, ja ta vad du tror kan bli gott i, blir nästan alltid gott:D

Edit: Grilla inte korv för det är det äckligaste som finns så dem borde fan inte få något sålt alla min vänner gillar ju bara dennis korv med, är ju 34% kött i dem resten skinn typ..
Dennis körven är ju godast med en kall drpepper till :D
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Inlägg: 948
Blev medlem: 10 mars 2010, 18:31
Kontakt:

Inlägg av to0b »

Hardcore! Sköna gubbar

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SZeyT5OvomE[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=k95WDdU6Y7s[/youtube]
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

en annan sak som man kan fråga sig när det är färdigt ;)

om vi säger tex fläskfile så ska den vara 65-70 grader i mitten när den är färdig ;)

marinad slänger du ihop själv med lite goda kryddoe osv ;) taco krydda med lite rödvin med lite mer skit blir as gott ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

robinkarlssson skrev:dra på en grill tills det slutar brinna och bara glöda, dra på ett par benfria köttbitar!
Se till att vända dem riktigt ofta och efter 2-3 minuter skär i mitten för att kolla om det är rosa!
Glöm inte att marinera och eventuellt krydda!
Alldrig att man vänder flera gånger, Prövat och det sket sig totalt!

Sedan skär imitten? Nej man går på känsla!

Alltså grilla kött å sånnt kör man på skills bara man lär sig bara mitt i allt kommer säkert gå fel :)

Marinera själv är 100gånger bättre men bara att leta rätt på ett marinad recept finns tusentals olika och pröva sig framm tills du hittar den rätta eller köpa en grillbricka som mura lätt att göra i skogen och viktigaste man grillar inte utan öl!
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 juni 2010, 14:20
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

Skall kanske grilla idag om vädret tillåter. Kan lägga upp en bild och skriva hur jag gör om någon är intresserad :)
U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 maj 2011, 19:12
Ort: Finland

Inlägg av Robeee »

Nu har de kommit många bra tips, men aanee man skall inte vända köttet många gånger, oftast blir det bäst om man vänder det endast en gång.

Ett annat bra tips är: Grilla köttet så att det får en fin yta, du vet nog hur en sådan är och sedan ba köra det i ugnen tills det mognat, för som min syrras sambo som är kock sa: Det får ju int emer grillsmak bara för att man grillar det länge, så det är bäst att köra köttet på båda sidorna och sen i ugnen :)

Tips på en god marinadsås är Caj p, ska nog finnas i dom flesta butikerna i sverige va ja kan förstå ---> Bild
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

mitt starkaste grilltipps är att pallra sig till närmasre fiskodling och dra upp några öringar, se.n tänder man en öppen eld och lägger in fisken i aluminiumfolie och krydda den me sitronpeppar den e färsig efter ca 10 minuter i elden. ät det me händerna och lek hemmlös... skitkul <3
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
fdswin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 mars 2012, 01:30

Inlägg av fdswin »

Nu vet jag inte om jag gör någon otillåten bumpning men detta är ett roligt ämne då jag själv mer eller mindre blivit satt som grillmeister på alla grillfester vi har eller om vi ska grilla.

Gällande marinader så kan du gå till affären och köpa typ Caj P's vanliga marinad, lite tråkig men funkar. Men vad jag brukar göra är att raida kylen och skafferiet efter allt möjligt som man kan använda som smaksättning.
Vad det brukar landa på för de mesta med mig är ca: halv flaska öl (lapin eller bud är vad jag brukar använda), 1-3 tsk sambal oelek, en skvätt soya, matlagningsolja, grillolja, olika kryddor så som grillkrydda, peppar osv. (detta är va du är ute efter för "smak"), brukar smälla i en lime också, honung, grillsås om de finns och listan fortsätter. Se bara till att den inte blir krämfärgad (använder inte mejeriprodukter), blanda i en tillräckligt stor bunke.

Nu när marinaden är klar så tar du flaskan/burken me öl du använt för att göra marinad och drar en botten upp. Lägg sedan köttet i marinaden och låt den dra en liten stund. Medans du väntar så knäcker du nästa öl och tar de allmänt chill, dra igång grillen och när den är färdig så plockar du fram köttet och tar med det till grillplatsen. Lägg köttet på grillen och knäck nästa öl och drick medans du väntar på att få vända på köttet (ca: 3-4min) , gör om förra steget fast på andra sidan. När ölen är klar så knäcker du en till. Om du nu inte har tolerans som en blåval så bör du känna dig lite salongsberusad, och det är nu dina gener från stenåldern sparkar igång. Doppa köttet i marinaden som bör finnas kvar i bunken vid grillen, fortsätt grilla tills du känner dig nöjd med resultatet. Är de rött kött som ska grillas så brukar jag stå och peta lite då och då i det för att känna hur "färdigt" det är. Grillar vi fläsk så vänder jag det kanske lite för ofta, men samtidigt doppar jag det i marinaden varannan gång jag vänder på det. Har ännu inte blivit fel.

En liten kortfattning och mina åsikter:
Grilla nykter = inte att rekomendera
Grilla när du är sådär perfekt salongsberusad = nu är du rätt ute
Grilla när du är dyngrak/knök/dräggfull = nästan gjort för att misslyckas innan du ens börjar.

Detta funkar utmärkt för mig och mina gäster, många kan säga att jag gör fel eller rätt. Det enda jag har att kontra med är, ingen har gnällt på segt eller äckligt kött.

Ha en fortsatt trevlig sommar och en jävla massa grillande

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

fdswin skrev:Nu vet jag inte om jag gör någon otillåten bumpning men detta är ett roligt ämne då jag själv mer eller mindre blivit satt som grillmeister på alla grillfester vi har eller om vi ska grilla.

Gällande marinader så kan du gå till affären och köpa typ Caj P's vanliga marinad, lite tråkig men funkar. Men vad jag brukar göra är att raida kylen och skafferiet efter allt möjligt som man kan använda som smaksättning.
Vad det brukar landa på för de mesta med mig är ca: halv flaska öl (lapin eller bud är vad jag brukar använda), 1-3 tsk sambal oelek, en skvätt soya, matlagningsolja, grillolja, olika kryddor så som grillkrydda, peppar osv. (detta är va du är ute efter för "smak"), brukar smälla i en lime också, honung, grillsås om de finns och listan fortsätter. Se bara till att den inte blir krämfärgad (använder inte mejeriprodukter), blanda i en tillräckligt stor bunke.

Nu när marinaden är klar så tar du flaskan/burken me öl du använt för att göra marinad och drar en botten upp. Lägg sedan köttet i marinaden och låt den dra en liten stund. Medans du väntar så knäcker du nästa öl och tar de allmänt chill, dra igång grillen och när den är färdig så plockar du fram köttet och tar med det till grillplatsen. Lägg köttet på grillen och knäck nästa öl och drick medans du väntar på att få vända på köttet (ca: 3-4min) , gör om förra steget fast på andra sidan. När ölen är klar så knäcker du en till. Om du nu inte har tolerans som en blåval så bör du känna dig lite salongsberusad, och det är nu dina gener från stenåldern sparkar igång. Doppa köttet i marinaden som bör finnas kvar i bunken vid grillen, fortsätt grilla tills du känner dig nöjd med resultatet. Är de rött kött som ska grillas så brukar jag stå och peta lite då och då i det för att känna hur "färdigt" det är. Grillar vi fläsk så vänder jag det kanske lite för ofta, men samtidigt doppar jag det i marinaden varannan gång jag vänder på det. Har ännu inte blivit fel.

En liten kortfattning och mina åsikter:
Grilla nykter = inte att rekomendera
Grilla när du är sådär perfekt salongsberusad = nu är du rätt ute
Grilla när du är dyngrak/knök/dräggfull = nästan gjort för att misslyckas innan du ens börjar.

Detta funkar utmärkt för mig och mina gäster, många kan säga att jag gör fel eller rätt. Det enda jag har att kontra med är, ingen har gnällt på segt eller äckligt kött.

Ha en fortsatt trevlig sommar och en jävla massa grillande

Mvh Fredrik
Underbar läsning 8) 8) 10 poäng där
bibapeolola
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Det allra viktigaste är att marienera i tid tycker jag och inte låta köttet ligga på för länge så det blir allt för torrt. Blanda gärna i lite sweetchilli i marinaden med för lite ytterligare smak. Cirka 5 minuter innan köttet är klart ska glazen på och, hitta någon du tycker om, själv kör jag på en budwieserglaze för tillfället men dem flesta brukar funka helt ok =)
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Rieju_Jacob
Avstängd
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 maj 2012, 13:12
Ort: Jönköping

Inlägg av Rieju_Jacob »

1. Lägg i kåål i grillen
2. dra i en 6 liter bensin
3. bort me ansiktet från grillen
4. tänd på
5. njut av showen
6. när det blir så de bara glöder så häv på en flintastek
7. pensla på lite grillolja
8. vänd efter en 3-4 minuter och pensla andra sidan
9. repetera 7 och åtta tills det blir fint och inte nåt rosa i mitten
10. lägg på en tallrik
11. tillsätt potatissallad
12. NJUT ! :wink:
smTimpA skrev:Så att ha radion på i bilen är livsfarligt också då eller? Hahah
Här på TSR så är logiken på topp…

Kolla mitt Rieju-projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42936

Säljer mina longboardtruckar, PMa om du är intresserad
Bild
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

jag och polarna brukar grilla ganska ofta, vi grillar alltid på en engångsgrill och det blir hur bra som hellst. tänk på att inte vända biffen ofta utan håll den orörd. angående marinaden så köp grillsmör eller vad det nu häter och bre utöver biffen så får den en fantastisk smak :D
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Men tänk er grabbar en grillad wurre, så att den tillslut spricker... Det rinner lite saft och man kan äta hur många som helst! Det är ståpick.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Måste rekommendera något jag o min flickvän grilla häromdan!

Skinkstek, marinerat i chillisås, honung, svart peppar o lite soja! I 3 dagara, vänd på påsen varje dag!
De va de godaste köttet jag ätit!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

MrAndersson skrev:Måste rekommendera något jag o min flickvän grilla häromdan!

Skinkstek, marinerat i chillisås, honung, svart peppar o lite soja! I 3 dagara, vänd på påsen varje dag!
De va de godaste köttet jag ätit!
sweet chilli då eller och kan detta funka med kycklingfilé också? lite sugen på att testa.
Tillhör mille!
nAn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 mars 2011, 17:53
Ort: Åkers styckebruk

Inlägg av nAn »

fdswin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 mars 2012, 01:30

Inlägg av fdswin »

För den som är helt novis på grillning kan jag rekomendera att grilla på dom kalla dagarna under vintern, på det sätt som jag beskrev tidigare. Misslyckas du och det inte blir som riktigt vill ha det så gör det inget, för under denna årstid så är denna måltid du precis grillat ofta godare än någon annan grillad måltid under dom sommardagarna.
Även denna årsperiod är perfekt för att reta gallfeber på grannar och annat folk som passerar huset/lägenheten, för hur sugen blir man inte på grillat då man känner lukten av grillat men är för lat för att skotta fram en grillplats och börja gorma me grillen?
Du kan också vara den som är lite sådär på att grilla till att vara den som alla gnäller på ska grilla, och dom vet själv inte varför just ditt grillade kött har gått från "okej" till orgasm i smaklökarna.

Så till er alla från mig, jag önskar mer grilldoft på vintern!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

meanzick skrev:
MrAndersson skrev:Måste rekommendera något jag o min flickvän grilla häromdan!

Skinkstek, marinerat i chillisås, honung, svart peppar o lite soja! I 3 dagara, vänd på påsen varje dag!
De va de godaste köttet jag ätit!
sweet chilli då eller och kan detta funka med kycklingfilé också? lite sugen på att testa.
sweet chilli funkar utmärkt! Beror ju på hur mycket "sting" du vill ha i maten ;)
Jadå, de ska nog funka lika bra! Kan nog bli lite annorlunda smak mellan kyckling o gris, men de ska nog va lika gott ! :D Lycka till!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Skriv svar