Blivit lurad!?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

darian
Svårstartad skrothög
Inlägg: 301
Blev medlem: 2 juni 2012, 16:33

Blivit lurad!?

Inlägg av darian »

Hej jag köpte min moped=yamaha aerox 08, Förra veckan och första dagen fick jag reda på ett problem, mekaniker kolla på det och jag måste byta ut vevparti och ramlager och saker så tekniskt sett så har jag blivit lurad.:(
Mekaniker tar 3000kr för att klyva motorn och fixa det..:(

Nu är min fråga så att han sa att den var fullt fungerande när jag köpte den och nu har han lurat mig eftersom den är det!

FRÅGAN: KAN MAN FÖRA DETTA VIDARE JURIDISKT SETT ASSÅ KANSKE ANMÄLA ELLER NÅGOTLIKNANDE? Tacksam för svar väldigt chockad just nu efter detta betalade 10 000kr för moppen! OBS förlåt för Caps!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

vet ej. beror på om du köpte den på blocket.

står ju i blockets regler att säljaren ansvarar för att det är giltig beskrivning i annonsen, men vet ej om man kan gå vidare med det.


men jag vet inte riktigt. du får fråga nånon annan om detta?
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Inlägg: 479
Blev medlem: 3 juli 2009, 16:17
Ort: Kilafors
Kontakt:

Re: Blivit lurad!?

Inlägg av ArvidsZon »

darian skrev:Hej jag köpte min moped=yamaha aerox 08, Förra veckan och första dagen fick jag reda på ett problem, mekaniker kolla på det och jag måste byta ut vevparti och ramlager och saker så tekniskt sett så har jag blivit lurad.:(
Mekaniker tar 3000kr för att klyva motorn och fixa det..:(

Nu är min fråga så att han sa att den var fullt fungerande när jag köpte den och nu har han lurat mig eftersom den är det!

FRÅGAN: KAN MAN FÖRA DETTA VIDARE JURIDISKT SETT ASSÅ KANSKE ANMÄLA ELLER NÅGOTLIKNANDE? Tacksam för svar väldigt chockad just nu efter detta betalade 10 000kr för moppen! OBS förlåt för Caps!
Har ni skrivit kvitton kan du fortsätta gnälla, men annars kan du känna dig blåst.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Re: Blivit lurad!?

Inlägg av Victorh »

arvidson hjälper ej..

finns ingen lag på såntdär på begagnade saker...

Tyvärr säljern kan säga bara att du söndrat de att de inte var någo fel då han sålde
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

fall ni skrivit kvitto att den är fult fungerande kan du gå vidare annars kan du inte göra ett skit, du kan ju ringa han och förkalra de elr åka och hälsa på med skiftnyckeln :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

om du har kvitto där det står att den ska fungera så kan du nog klaga men om det tex står "säljes i befintligt skick" som jag alltid skriver så har du inte mycket att säga till om...
darian
Svårstartad skrothög
Inlägg: 301
Blev medlem: 2 juni 2012, 16:33

Inlägg av darian »

Jag har ett kvitto problemet är att när jag köpte den så sa han att den funkade som den ska, när jag provkörde så gick den så där men han sa att yamaha aerox är sådär du blir van med det, sen när min granne/mekaniker körde den när jag kom hem så sa han att det var något fel,, eftersom den slirade i variatorn han öppnade variatorn och så att han som jag köpte den av hade svetsat fast muttern på vevaxeln! han hade inte ens sagt det....:(
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

det är du som måste kolla upp sådant innan, du har blivit lurat och kan inte göra ett skit för utom att hälsa på han själv
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

darian skrev:Jag har ett kvitto problemet är att när jag köpte den så sa han att den funkade som den ska, när jag provkörde så gick den så där men han sa att yamaha aerox är sådär du blir van med det, sen när min granne/mekaniker körde den när jag kom hem så sa han att det var något fel,, eftersom den slirade i variatorn han öppnade variatorn och så att han som jag köpte den av hade svetsat fast muttern på vevaxeln! han hade inte ens sagt det....:(
alla begagnade mopeder man köper har ett eller annat fel på sig som köparen inte nämner för att det kommer att bli svårare att sälja den.
men om du har ett kvitto med säljaren och köparens underskrifter på (båda måste vara myndiga dvs 18år) där ev fel osv finns med och att du godkänt dem.

http://www.konsumentverket.se/bilar/sal ... vatperson/

där kan du läsa mer om detta (dock så är det om bilar men det är samma sak för alla fordon)

jag hoppas att det löser sig på ett eller annat sätt :)

kan nämna att alla blir lurade någon gång själv så blev jag lurad på min förra moped som var en Yamaha dt50mx (ja den är gammal) där säljaren påstod att den var i mkt bättre skick än vad den var men det var otroligt många saker som man inte såg eller direkt kände som var trasigt/utslitet. det är bara att se glad ut och fixa det :P dock så sålde jag den billigt och köpte mig en Senda som jag är mkt nöjd med :)
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

skrev han kvitto om du köpte den i uppvisat skick elr befintligt skick så äre kört :cry:
alla blir blåsta nån gång
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
darian
Svårstartad skrothög
Inlägg: 301
Blev medlem: 2 juni 2012, 16:33

Inlägg av darian »

RAZER: Ja min pappa och han skrev på kvitto och då stog det befintligt skick och han döljde problemet ganska grovt eftersom nu kommer en reparation kosta runt 4000kr! Jag vet inte hur det ska lösas han vägrar att svara försöker kontakta han :( :( :(
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Inlägg: 479
Blev medlem: 3 juli 2009, 16:17
Ort: Kilafors
Kontakt:

Re: Blivit lurad!?

Inlägg av ArvidsZon »

Victorh skrev:arvidson hjälper ej..

finns ingen lag på såntdär på begagnade saker...

Tyvärr säljern kan säga bara att du söndrat de att de inte var någo fel då han sålde
Vad fan snackar du om?
Jag vet inte hur ni har det i Finland men som jag lärt mig så, har man kvitto där säljaren till exempel säger en sak men att man sen får reda på att det inte är som utlovat (Dvs. Trasig/Defekt) så kan man gå vidare med saken.

Det är snarare du som inte hjälper, jävla finne...
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

darian skrev:RAZER: Ja min pappa och han skrev på kvitto och då stog det befintligt skick och han döljde problemet ganska grovt eftersom nu kommer en reparation kosta runt 4000kr! Jag vet inte hur det ska lösas han vägrar att svara försöker kontakta han :( :( :(
om det stod t.ex. "köparen godkänner/godtar (fordonet) skick och säljaren har mottagit (pengar) för (fordon) med (regnr)

säljare ________ köpare________

detta är bara ett exempel på hur det kan se ut

så är du så att säga "körd" och du kommer tyvärr att få betala för reparationerna och se glad ut.
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
darian
Svårstartad skrothög
Inlägg: 301
Blev medlem: 2 juni 2012, 16:33

Inlägg av darian »

Kan någon hjälpa mig med vad min farsa ska säga när han ringer och ska prata med han sen för jag fick killens pappas nummer!? typ nån orsak till anmälan elr liknande! jätte schyst att ni hjälper väldigt tacksam!
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

darian skrev:Kan någon hjälpa mig med vad min farsa ska säga när han ringer och ska prata med han sen för jag fick killens pappas nummer!? typ nån orsak till anmälan elr liknande! jätte schyst att ni hjälper väldigt tacksam!
om det som du skrivit här stämmer t.ex. med kvittot så har säljaren inte gjort några fel med lagen utan moraliska fel och det finns tyvärr inte något som ni kan göra utan att t.ex. blanda in advokater och det kommer att kosta mkt mer än 4k
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Re: Blivit lurad!?

Inlägg av Victorh »

ArvidsZon skrev:
Victorh skrev:arvidson hjälper ej..

finns ingen lag på såntdär på begagnade saker...

Tyvärr säljern kan säga bara att du söndrat de att de inte var någo fel då han sålde
Vad fan snackar du om?
Jag vet inte hur ni har det i Finland men som jag lärt mig så, har man kvitto där säljaren till exempel säger en sak men att man sen får reda på att det inte är som utlovat (Dvs. Trasig/Defekt) så kan man gå vidare med saken.

Det är snarare du som inte hjälper, jävla finne...
lugna dig nu... samma gäller faktist i sverige.. eller annat om han skrivit där om något fel utspelar sig så fixar jag det jag har inget att dölja, men de gör väl ingen?

I detta läge finns de inte mycke att göra
1. Finns inga bevis förra ägaren har gjort detta/vetat om detta
2. Utan bevis skitsamma...


Men jag skulle besöka han och tala med hans föräldrar :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Affärer mellan privatpersoner regleras av köplagen, alla som köper eller säljer grejer privat borde ta sig tid att läsa igenom den. (Konsumentköplagen gäller för affärer mellan företag och privatperson, också bra att ha läst men spelar ingen roll i detta fallet.)

Köplagen kan i grova drag sammanfattas till dessa punkter:
*Köparen måste undersöka varan noga. Det spelar ingen roll om han är helt okunnig, alla fel som går upptäcka vid en seriös inspektion går inte klaga på i efterhand.
*Säljaren måste informera om de fel han känner till - och även allt han BORDE känna till.

Du märkte att moppen inte gick som den borde när du provkörde, men köpte den ändå i tron att det var okej. Din mer kunniga granne märkte genast att det var fel på moppen när han testade den. Jag tror tyvärr att du inte uppfyllt kravet på att undersöka grejerna före köpet...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
darian
Svårstartad skrothög
Inlägg: 301
Blev medlem: 2 juni 2012, 16:33

Inlägg av darian »

Nej!? Vadå trodde jag mena att jag körde den det var första gången jag körde en moppe och då kändes det okej för jag visste inte att en moppe skulle ha mer drag sen frågade jag en sista gång o då sa han att det inte är något som helst problem eller fel på den och det har det aldrig varit heller!?
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Vänta, så den fungera som den skulle när du körde den, ni skrev under, du köpte den, dig granne testar den, tycker den går konstigt, öppnar variatorn o ser att muttern e fastsvetsad på vevaxeln? Om kvittot skrevs under att den såldes i fungerande eller i "befintligt skick" så kan du ju nt göra något, för den funkade som den ska, defekten e ju att han svetsat bara? De negativa e ju att du nt kan komma åt variatorskålen/vikter/v-ringen
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
darian
Svårstartad skrothög
Inlägg: 301
Blev medlem: 2 juni 2012, 16:33

Inlägg av darian »

Negativa är att det går inte att justera asså muttern sitter längst ut så att variatorn inte sitter fastklämd..!
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Det är faktiskt rätt enkelt. Om du hade köpt den av en tex mc-handel och fått en skriftlig GARANTI på att den ska fungera, i detta läge är det tyvärr bara att säga att du blivit grundlurad för det går inte att driva detta vidare.
Eklund^


Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

derbiofc skrev:Det är faktiskt rätt enkelt. Om du hade köpt den av en tex mc-handel och fått en skriftlig GARANTI på att den ska fungera, i detta läge är det tyvärr bara att säga att du blivit grundlurad för det går inte att driva detta vidare.
Tyvärr grabben, lurad vet jag nt, men om du nt frågade om variatorn när du köpte den, så kan du inget göra.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

darian skrev:...det var första gången jag körde en moppe och då kändes det okej för jag visste inte att en moppe skulle ha mer drag...
Problemet är att det inte spelar någon roll vad du vet eller upptäcker. Som sagt ska varan undersökas noga, och alla fel en kunnig person skulle upptäcka vid en sån kontroll kan man inte klaga på i efterhand - har du inte med dig en kunnig person för att få hjälp med kontrollen när du själv saknar kunskapen är det inte säljarens problem, enligt lagen har du haft möjlighet att upptäcka felet och skulle ha gjort det om du utnyttjat den möjligheten.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

håller med dig erik, men detta va ju iförsig innuti variatorn, ska han be honom ta av hela o visa det eller? Tror nt att många gör så, utan man får helt enkelt FRÅGA om variatorn istället, och man får då hoppas att säljaren svarar ärligt. Men om du varken frågade eller kollade, så kan inget göras!
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Piitus96 skrev:
derbiofc skrev:Det är faktiskt rätt enkelt. Om du hade köpt den av en tex mc-handel och fått en skriftlig GARANTI på att den ska fungera, i detta läge är det tyvärr bara att säga att du blivit grundlurad för det går inte att driva detta vidare.
Tyvärr grabben, lurad vet jag nt, men om du nt frågade om variatorn när du köpte den, så kan du inget göra.

Spelar ingen roll vad han frågade om han inte har skriftligt på det, ord mot ord håller inte om han driver det vidare till ARN eller liknande
Eklund^


Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws
Inlägg: 1184
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:07
Ort: Järfälla

Inlägg av somlow »

Du kommer nog inte komma någonstans. Han kommer troligtvis säga att den fungerade när han hade den och sen så har du gjort något med den i efterhand eftersom det finns inga bevis på att den var sönder innan.
Bara bita i det sura äpplet och ta den till en mekaniker.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

derbiofc skrev:
Piitus96 skrev:
derbiofc skrev:Det är faktiskt rätt enkelt. Om du hade köpt den av en tex mc-handel och fått en skriftlig GARANTI på att den ska fungera, i detta läge är det tyvärr bara att säga att du blivit grundlurad för det går inte att driva detta vidare.
Tyvärr grabben, lurad vet jag nt, men om du nt frågade om variatorn när du köpte den, så kan du inget göra.

Spelar ingen roll vad han frågade om han inte har skriftligt på det, ord mot ord håller inte om han driver det vidare till ARN eller liknande
vad jag skrev innan och efter detta borde du ha läst Derbi, för jag menade att han får skylla sig själv om han INTE frågade eller kollade, och fick det skriftligt på papper.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
kallebakom
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 5 juni 2012, 15:34

Inlägg av kallebakom »

sen behöver inte han ha svetsat muttern ! kan ju vara ägaren före honom ? eller hur ? blir så trött på djä-vlar som köper beg grejer å tror att det ska vara som helt nytt ...skärp er
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

kallebakom skrev:sen behöver inte han ha svetsat muttern ! kan ju vara ägaren före honom ? eller hur ? blir så trött på djä-vlar som köper beg grejer å tror att det ska vara som helt nytt ...skärp er
men i detta fall är det bedrageri men ok!
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Victorh skrev:
kallebakom skrev:sen behöver inte han ha svetsat muttern ! kan ju vara ägaren före honom ? eller hur ? blir så trött på djä-vlar som köper beg grejer å tror att det ska vara som helt nytt ...skärp er
men i detta fall är det bedrageri men ok!
Det är nt bedrägeri, men hela sanningen verkar nt ha kommit fram när affären gjordes. Han får helt enkelt skylla sig själv
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Re: Blivit lurad!?

Inlägg av Roxxen96 »

ArvidsZon skrev:
Victorh skrev:arvidson hjälper ej..

finns ingen lag på såntdär på begagnade saker...

Tyvärr säljern kan säga bara att du söndrat de att de inte var någo fel då han sålde
Vad fan snackar du om?
Jag vet inte hur ni har det i Finland men som jag lärt mig så, har man kvitto där säljaren till exempel säger en sak men att man sen får reda på att det inte är som utlovat (Dvs. Trasig/Defekt) så kan man gå vidare med saken.

Det är snarare du som inte hjälper, jävla finne...

Ta och ge er nu. Arvidsson du har ingen rätt överhuvudtaget att kalla han jävla finne. Vill att du slutar upp med det omedelbart, annars får det tyvärr stå extra varnad under din text snart. Har tillräckligt med material för att fixa det. Vill bara att du slutar, förjävla onödigt att börja tjafsa om sådant här små kraffs, ni är äldre än så.
Användarens profilbild
Zkiller
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 18 augusti 2009, 08:09

Inlägg av Zkiller »

Så som jag har fattat det så är du körd om inte säljaren är väldigt snäll(tyvär ganska osannorlikt att han är det) :o
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

darian, e den kvar på blocket?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
darian
Svårstartad skrothög
Inlägg: 301
Blev medlem: 2 juni 2012, 16:33

Inlägg av darian »

Nej den är borta :(
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

darian skrev:Nej den är borta :(
Så hela variatorskålen, rem o fläkthjul går att flytta fram o tbx på vevaxeln?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Skriv svar