håller den här på att skära?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
david1996
Svårstartad skrothög
Inlägg: 155
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:56

håller den här på att skära?

Inlägg av david1996 »

http://imageshack.us/photo/my-images/534/imag0043u.jpg/
Kolla bilderna vad kan felet vara?
Sen så glappar veven minst 3mm åt sidan men inte uppåt.
Vi klyver inte motorn. Är de mer värt köpa en ny motor?
//Englen[/u]
ja jag hatar p12 aerox xD
Tack för titeln men de är inte moppens fel att jag inte har en aning om vad jag gör^^
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

langa bild på cylindern oxså men kolv behöver du byta och åtsidan har jag för mig att vevarna skall glappa
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

Ser ut som kolven gått varmt. Hur ser insidan av cylinderfodret ut? :)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Ser mer ut som ni fått in skit igenom insuget, typ gruskorn eller något. Otydlig bild må jag säga ^^

Missljud när du drar runt motorn? finns många faktorer. men iallafall, mer värt att klyva en motor o byta trasiga lager/ ev. vev än att köra tills den rasar o köpa en annan motor i delar. :P
bibapeolola
Användarens profilbild
david1996
Svårstartad skrothög
Inlägg: 155
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:56

Inlägg av david1996 »

http://imageshack.us/photo/my-images/94 ... 46vcu.jpg/
Bild på cylindern

Nä inga miss ljud
Senast redigerad av david1996 den 13 januari 2012, 16:15, redigerad totalt 1 gånger.
ja jag hatar p12 aerox xD
Tack för titeln men de är inte moppens fel att jag inte har en aning om vad jag gör^^
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

det är ju nån repa där, finns det nån repa du kan känna med nageln?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
david1996
Svårstartad skrothög
Inlägg: 155
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:56

Inlägg av david1996 »

A tydligt utan nagel
Ligger små grus korn i membranet?
Kan man inte tömma ut all olja och göra rent förgasarn och byta cylinder och kolv?
Senast redigerad av david1996 den 13 januari 2012, 16:25, redigerad totalt 1 gånger.
ja jag hatar p12 aerox xD
Tack för titeln men de är inte moppens fel att jag inte har en aning om vad jag gör^^
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

david1996 skrev:A tydligt utan nagel
oops.. är det den repan som syns mest på bild då eller finns de fler? den är ju under avgasporten, så jag vet inte exakt hur det påverkar då. Hur fan har kompressionen vart på den där? Den kan ju inte gått bra? Varit svårstartad?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

david1996 skrev:A tydligt utan nagel
Kan du känna det utan nagel så är nog cylindern nära döden :/
Du SKULLE ju kunna testa att hona ur den och köpa ny kolv o kolvringar :)
Användarens profilbild
david1996
Svårstartad skrothög
Inlägg: 155
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:56

Inlägg av david1996 »

Den gick bra och var lätt starat 1 kicken men rök mycket och inte på grund av oljeblandning i tanken
ja jag hatar p12 aerox xD
Tack för titeln men de är inte moppens fel att jag inte har en aning om vad jag gör^^
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

är det repan som syns på bild, som är under avgasportarna eller nån annan?
Om den nu var så lättstartad och gick bra skulle jag nog faktiskt bara köpa en ny kolv och packningar och testa... Även om cylindern ser lite sådär (slutkörd) ut.
Har du trim på den eller, isf vad? Hur långt har den gått? Hur gör du med oljan, automatblandning eller i tanken, isf vilken blandnings%? Antar att det rör sig om din dt?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

david1996 skrev:Den gick bra och var lätt starat 1 kicken men rök mycket och inte på grund av oljeblandning i tanken
Ta lite sandpapper och jämna till kanterna på repan, så det inte är något vasst, då skall den allt klara sig. Du kan köpa en ny kolv också :)
Användarens profilbild
david1996
Svårstartad skrothög
Inlägg: 155
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:56

Inlägg av david1996 »

1500+ nä är min kompis Senda 04
ja jag hatar p12 aerox xD
Tack för titeln men de är inte moppens fel att jag inte har en aning om vad jag gör^^
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

KarlssoN^ skrev:Ta lite sandpapper och jämna till kanterna på repan, så det inte är något vasst, då skall den allt klara sig. Du kan köpa en ny kolv också :)
Du kanske kan svara på om repan gör mkt om den är under portarna med? :) Jag skulle gärna vilja veta det nämligen och blev lite osäker när jag såg bilden :)

Men david, gör som karlsson sa, ta VÄLDIGT fint slippapper (våtslip ofc) och jämna till kanterna på repan, sen köp ny kolv och ringar och packningar! :)
Veven ska kunna glappa lite i sidled. Bara den inte glappar upp o ner, där ska den va helt stum.
Senast redigerad av CaToXXo den 13 januari 2012, 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Gör inget att veven glappar i sidleds, de gör de alla. Men om den glappar upp och ner borde du oroa dig :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Motorn har spikat, då blir det såna där gropar. Passar du dig inte flyttar det in utomjordingar i kratrarna ;)

Kolven går att använda om den inte är skadad på sidorna, men en ny är ju att föredra. Hona gärna upp cylindern lite och sätt minst i nya ringar/ ring så ska saken vara biff. Se sen till att se över bestyckningen så inte samma sak händer igen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
david1996
Svårstartad skrothög
Inlägg: 155
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:56

Inlägg av david1996 »

http://imageshack.us/clip/my-videos/861/44248599.mp4/
Vad säger ni om veven?
Repan sitter på höger i mitten
Vad är honing btw?


Det är samma hål i toppen som på kolven!!!
Märkte bilden inte kom med är inne på mobilen...
ja jag hatar p12 aerox xD
Tack för titeln men de är inte moppens fel att jag inte har en aning om vad jag gör^^
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

david1996 skrev:http://imageshack.us/clip/my-videos/861/44248599.mp4/
Vad säger ni om veven?
Repan sitter på höger i mitten
Vad är honing btw?
Glappet i sidled är de inget fel på, bara den är stum upp o ner.
Honing är att du m.h.a nåt honingsverktyg eller nåt sånt slipar upp cylindern nån hundradels millimeter för att få bort repor.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

david1996 skrev:http://imageshack.us/clip/my-videos/861/44248599.mp4/
Vad säger ni om veven?
Repan sitter på höger i mitten
Vad är honing btw?


Det är samma hål i toppen som på kolven!!!
Märkte bilden inte kom med är inne på mobilen...
Kolven glappar även i sidleds på kolvbulten, ta tag i vevstaken och ruska, kolven SKA glappa i sidleds som du visar på filmen. :) Men bara veven är stum upp o ner är de lungt
Användarens profilbild
david1996
Svårstartad skrothög
Inlägg: 155
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:56

Inlägg av david1996 »

Lagret högst upp på veven sitter glappar och gled ut av sig själv(nållager kanske)
ja jag hatar p12 aerox xD
Tack för titeln men de är inte moppens fel att jag inte har en aning om vad jag gör^^
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

david1996 skrev:Lagret högst upp på veven sitter glappar och gled ut av sig själv(nållager kanske)
Yes de är nållager, och den skall ju glida lätt, därför kan den glida ur veven av sig själv när du vickar på den.. ;)
bencsik
Elmoped
Inlägg: 102
Blev medlem: 21 september 2011, 19:27
Ort: Åsljunga

Inlägg av bencsik »

köp ny cylinder för troligt vis e det aluminium cylinder och då försvinner nicasilen och om du kan känna repan så e kolv ringen/ringarna slut men tips köp nya grejer
Englén
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 december 2011, 14:20

Inlägg av Englén »

har lamat in cylindern till ett ställe där domska honda den :)

men what about dom dära jacken/hålen i kolven och topplocket? jag märkte att dom var "identiska" på kolv/topp altså samma mönster typ :P så de måste ha kommit in typ små gruskorn eller något.
Haru inget gott å säga kan du gott hålla käft!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

david1996 skrev: Vad är honing btw?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3O0XnA_fwyU[/youtube]
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

CaToXXo skrev:
KarlssoN^ skrev:Ta lite sandpapper och jämna till kanterna på repan, så det inte är något vasst, då skall den allt klara sig. Du kan köpa en ny kolv också :)
Du kanske kan svara på om repan gör mkt om den är under portarna med? :) Jag skulle gärna vilja veta det nämligen och blev lite osäker när jag såg bilden :)

Men david, gör som karlsson sa, ta VÄLDIGT fint slippapper (våtslip ofc) och jämna till kanterna på repan, sen köp ny kolv och ringar och packningar! :)
Veven ska kunna glappa lite i sidled. Bara den inte glappar upp o ner, där ska den va helt stum.

Nej det gör inte så mycket, eftersom repan är under porten, och under portarna skall det inte vara någon komp ändå så det spelar inte så stor roll.
Skriv svar