Ser mer ut som ni fått in skit igenom insuget, typ gruskorn eller något. Otydlig bild må jag säga ^^
Missljud när du drar runt motorn? finns många faktorer. men iallafall, mer värt att klyva en motor o byta trasiga lager/ ev. vev än att köra tills den rasar o köpa en annan motor i delar.
oops.. är det den repan som syns mest på bild då eller finns de fler? den är ju under avgasporten, så jag vet inte exakt hur det påverkar då. Hur fan har kompressionen vart på den där? Den kan ju inte gått bra? Varit svårstartad?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
är det repan som syns på bild, som är under avgasportarna eller nån annan?
Om den nu var så lättstartad och gick bra skulle jag nog faktiskt bara köpa en ny kolv och packningar och testa... Även om cylindern ser lite sådär (slutkörd) ut.
Har du trim på den eller, isf vad? Hur långt har den gått? Hur gör du med oljan, automatblandning eller i tanken, isf vilken blandnings%? Antar att det rör sig om din dt?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
KarlssoN^ skrev:Ta lite sandpapper och jämna till kanterna på repan, så det inte är något vasst, då skall den allt klara sig. Du kan köpa en ny kolv också
Du kanske kan svara på om repan gör mkt om den är under portarna med? Jag skulle gärna vilja veta det nämligen och blev lite osäker när jag såg bilden
Men david, gör som karlsson sa, ta VÄLDIGT fint slippapper (våtslip ofc) och jämna till kanterna på repan, sen köp ny kolv och ringar och packningar!
Veven ska kunna glappa lite i sidled. Bara den inte glappar upp o ner, där ska den va helt stum.
Senast redigerad av CaToXXo den 13 januari 2012, 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Motorn har spikat, då blir det såna där gropar. Passar du dig inte flyttar det in utomjordingar i kratrarna
Kolven går att använda om den inte är skadad på sidorna, men en ny är ju att föredra. Hona gärna upp cylindern lite och sätt minst i nya ringar/ ring så ska saken vara biff. Se sen till att se över bestyckningen så inte samma sak händer igen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Glappet i sidled är de inget fel på, bara den är stum upp o ner.
Honing är att du m.h.a nåt honingsverktyg eller nåt sånt slipar upp cylindern nån hundradels millimeter för att få bort repor.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Det är samma hål i toppen som på kolven!!!
Märkte bilden inte kom med är inne på mobilen...
Kolven glappar även i sidleds på kolvbulten, ta tag i vevstaken och ruska, kolven SKA glappa i sidleds som du visar på filmen. Men bara veven är stum upp o ner är de lungt
köp ny cylinder för troligt vis e det aluminium cylinder och då försvinner nicasilen och om du kan känna repan så e kolv ringen/ringarna slut men tips köp nya grejer
har lamat in cylindern till ett ställe där domska honda den
men what about dom dära jacken/hålen i kolven och topplocket? jag märkte att dom var "identiska" på kolv/topp altså samma mönster typ så de måste ha kommit in typ små gruskorn eller något.
KarlssoN^ skrev:Ta lite sandpapper och jämna till kanterna på repan, så det inte är något vasst, då skall den allt klara sig. Du kan köpa en ny kolv också
Du kanske kan svara på om repan gör mkt om den är under portarna med? Jag skulle gärna vilja veta det nämligen och blev lite osäker när jag såg bilden
Men david, gör som karlsson sa, ta VÄLDIGT fint slippapper (våtslip ofc) och jämna till kanterna på repan, sen köp ny kolv och ringar och packningar!
Veven ska kunna glappa lite i sidled. Bara den inte glappar upp o ner, där ska den va helt stum.
Nej det gör inte så mycket, eftersom repan är under porten, och under portarna skall det inte vara någon komp ändå så det spelar inte så stor roll.