Derbi blöddrar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

roxrider
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 maj 2011, 20:36

Derbi blöddrar

Inlägg av roxrider »

tjenna! ja har en Derbi extreme-sm 07 med
Gianelli 2t rör
dellorto 17.5mm förgasare
Mallossi racingluftfilter
barikit culatin 50cc racing cylinder.
12/53 drev


under dom senaste 3 veckorna har den inte gått som den ska, ja körde först med orginal rör, orginal förgasare och ett polini luftfilter, men sedan så tappa ja mitt luftfilter, o då gick den fortfarande bra, men sen så köpte ja ett mallossi filter (racing) o då börja den gå blödra när man gasa fullt på alla växlar, och sen så bytte ja munstycke fram och tillbaka höjde o sänkte bensin-nålen i förgasaren osv, men ingen skillnad, så då gav ja upp o tänkte att ja ändå snart skulle köpa ny förgasare och effektrör, men nu när jag har satt på röret och förgasaren med munstycke 90 händer det fortfarande samma sak, så igår flytta ja ner nålen så den skulle få mer bensin, så skulle ja testa den idag, och första gången ja körde gick den sådär, men så ändra ja luftskruven lite, då gick den hur fort som helst, 80 på 4:ans växel, men så kom ja till ett farthinder och började bromsa o mopeden gick ner i varv, men när ja skulle köra iväg sen så kom dedär blöddret igen, och så upptäckte ja att kylarvätskan bara försvinner, dagen innan hade ja fyllt på till max, och nu var det bara nån cm kvar, o tanken är tät överallt och alla slangar är täta,funderar på om det inte är helt tätt i cylindern (hmm) ,


grymt tacksam om nån kunde hjälpa mig!
Användarens profilbild
ML2011
Avstängd
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 augusti 2011, 17:38
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Derbi blöddrar

Inlägg av ML2011 »

roxrider skrev:tjenna! ja har en Derbi extreme-sm 07 med
Gianelli 2t rör
dellorto 17.5mm förgasare
Mallossi racingluftfilter
barikit culatin 50cc racing cylinder.
12/53 drev


under dom senaste 3 veckorna har den inte gått som den ska, ja körde först med orginal rör, orginal förgasare och ett polini luftfilter, men sedan så tappa ja mitt luftfilter, o då gick den fortfarande bra, men sen så köpte ja ett mallossi filter (racing) o då börja den gå blödra när man gasa fullt på alla växlar, och sen så bytte ja munstycke fram och tillbaka höjde o sänkte bensin-nålen i förgasaren osv, men ingen skillnad, så då gav ja upp o tänkte att ja ändå snart skulle köpa ny förgasare och effektrör, men nu när jag har satt på röret och förgasaren med munstycke 90 händer det fortfarande samma sak, så igår flytta ja ner nålen så den skulle få mer bensin, så skulle ja testa den idag, och första gången ja körde gick den sådär, men så ändra ja luftskruven lite, då gick den hur fort som helst, 80 på 4:ans växel, men så kom ja till ett farthinder och började bromsa o mopeden gick ner i varv, men när ja skulle köra iväg sen så kom dedär blöddret igen, och så upptäckte ja att kylarvätskan bara försvinner, dagen innan hade ja fyllt på till max, och nu var det bara nån cm kvar, o tanken är tät överallt och alla slangar är täta,funderar på om det inte är helt tätt i cylindern (hmm) ,


grymt tacksam om nån kunde hjälpa mig!
Har tyvärr inget svar på blöddret men kylaren kan man fixa rätt lätt!
Jag tävlar i cross så jag har fått några kylare trasig, är det själva kylaren kan man köpa kylarcement eller hör och häpna trycka in en tub med tandkräm i kylaren för då täpps hålet igen!

Är det i cylindern och det försvinner är det troligtvis för att en packning gått, det behöver inte vara en spricka någonstans utan bara så att en packbox gått sönder, kolla packboxen vid kylarfläkten! den kan det vara hål i och då kommer det in vatten i cylindern!
du kan tömma den på glycol och ta en vattenslang och spruta in vatten i tanken till kylaren och ha en annan slang öppen så du spolar igenom hela systemet, kommer det mindre vatten än vad de borde eller tar längre än vad de borde är de nog något som inte stämmer någonstans i motorn!
KOLLA också så alla slangar är täta, starta den och låt den stå på tomgång en stund och kolla om de läcker ut på marken. Det behöver inte vara hål i en slang utan det kan vara trasigt eller inte tätt där slangen går in i cylindern etc. Kika på de :)
Lycka till :)
roxrider
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 maj 2011, 20:36

Inlägg av roxrider »

det ska ja kolla upp, tack :)
roxrider
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 maj 2011, 20:36

Re: Derbi blöddrar

Inlägg av roxrider »

ML2011 skrev:
roxrider skrev:tjenna! ja har en Derbi extreme-sm 07 med
Gianelli 2t rör
dellorto 17.5mm förgasare
Mallossi racingluftfilter
barikit culatin 50cc racing cylinder.
12/53 drev


under dom senaste 3 veckorna har den inte gått som den ska, ja körde först med orginal rör, orginal förgasare och ett polini luftfilter, men sedan så tappa ja mitt luftfilter, o då gick den fortfarande bra, men sen så köpte ja ett mallossi filter (racing) o då börja den gå blödra när man gasa fullt på alla växlar, och sen så bytte ja munstycke fram och tillbaka höjde o sänkte bensin-nålen i förgasaren osv, men ingen skillnad, så då gav ja upp o tänkte att ja ändå snart skulle köpa ny förgasare och effektrör, men nu när jag har satt på röret och förgasaren med munstycke 90 händer det fortfarande samma sak, så igår flytta ja ner nålen så den skulle få mer bensin, så skulle ja testa den idag, och första gången ja körde gick den sådär, men så ändra ja luftskruven lite, då gick den hur fort som helst, 80 på 4:ans växel, men så kom ja till ett farthinder och började bromsa o mopeden gick ner i varv, men när ja skulle köra iväg sen så kom dedär blöddret igen, och så upptäckte ja att kylarvätskan bara försvinner, dagen innan hade ja fyllt på till max, och nu var det bara nån cm kvar, o tanken är tät överallt och alla slangar är täta,funderar på om det inte är helt tätt i cylindern (hmm) ,


grymt tacksam om nån kunde hjälpa mig!
Har tyvärr inget svar på blöddret men kylaren kan man fixa rätt lätt!
Jag tävlar i cross så jag har fått några kylare trasig, är det själva kylaren kan man köpa kylarcement eller hör och häpna trycka in en tub med tandkräm i kylaren för då täpps hålet igen!

Är det i cylindern och det försvinner är det troligtvis för att en packning gått, det behöver inte vara en spricka någonstans utan bara så att en packbox gått sönder, kolla packboxen vid kylarfläkten! den kan det vara hål i och då kommer det in vatten i cylindern!
du kan tömma den på glycol och ta en vattenslang och spruta in vatten i tanken till kylaren och ha en annan slang öppen så du spolar igenom hela systemet, kommer det mindre vatten än vad de borde eller tar längre än vad de borde är de nog något som inte stämmer någonstans i motorn!
KOLLA också så alla slangar är täta, starta den och låt den stå på tomgång en stund och kolla om de läcker ut på marken. Det behöver inte vara hål i en slang utan det kan vara trasigt eller inte tätt där slangen går in i cylindern etc. Kika på de :)
Lycka till :)





tror du att kylaren/vätskan kan ha nåt me blöddringen att göra? :)
Användarens profilbild
ML2011
Avstängd
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 augusti 2011, 17:38
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ML2011 »

det skulle jag inte tro faktiskt, Kolla så du inte har för stort eller för litet munstycke, spricka i något gummi så den får tjuvluft eller om du har skit i förgasaren!
Bild
Liberta Per Gli Ultras
roxrider
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 maj 2011, 20:36

Inlägg av roxrider »

ML2011 skrev:det skulle jag inte tro faktiskt, Kolla så du inte har för stort eller för litet munstycke, spricka i något gummi så den får tjuvluft eller om du har skit i förgasaren!
ja ja fundera också på om ja kanske hade förlitet munstycke, men första gången man åker med den efter den har stått ett tag går den hur bra o fort som helst ända tills man bromsar o den får varva ner det är då den börjar blöddra o inte gå i mer än 10km/h o eftersom det är en helt ny förgasare borde de inte va nån skit i den, och samma sak hände ju med den gammla förgasaren, men tror du tjuvluft kan va boven i det hela?
Användarens profilbild
daben
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 21 maj 2011, 15:29

Inlägg av daben »

Angående bluddringen skulle jag ha kollat munstycket, kolla va stiftet har för färg. Ditt Nya luftfilter kanske suger mindre luft än ditt gamla?:P
Kolla hjärtans gärna in mitt derbiprojekt!:)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=30746

Och när du kollat... KOMMENTERA!!:D
roxrider
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 maj 2011, 20:36

Inlägg av roxrider »

daben skrev:Angående bluddringen skulle jag ha kollat munstycket, kolla va stiftet har för färg. Ditt Nya luftfilter kanske suger mindre luft än ditt gamla?:P
japp de gör det förmodligen, så nu kör ja med enbart en nylonstrumpa. ja ska kolla stiftet imorgon :)
Skriv svar