Guide: Matchportning av motorblock

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Guide: Matchportning av motorblock

Inlägg av Perra.S »

Matchportning av motorblock
Detta gör man för att öka flödet av färskgaser mellan vevhuset och kanalerna i cylindern. Resultatet blir att motorn lämnar mer effekt än innan.

Material du behöver:

Bild
- Slipmaskin från Clas Ohlsson (finns liknande billigare alternativ på JULA och Biltema )

Tips - Klicka på bilder för att komma till webbshop

Bild
- Slipstift eller roterande filar
Den här typen av slipstift är att föredra då det snabbar upp arbetet avsevärt.


Steg 1.
- Börja med att klyva motorn.


Bild
Steg 2.
- Fixxa en cylinderfotspackning som stämmer överens med kanalerna i cylindern (den som följer med cylindern brukar oftast göra det, annars får du klippa till en egen).


Bild
Steg 3.
- Sen tar du packningen och lägger mot blocket och ritar längs med kanten på den.


Bild
Steg 4.
- Ska se ut liknande detta när du ritat.


Bild
Steg 5.
- Nu tar du fram din slipmaskin och börjar slipa bort material så du kommer ut till linjen du ritade innan. Föredrar att använda slipstiftet på bilden ovan, det är helt rakt med avrundad topp vilket gör att man kommer åt att ta hela kanalen med det.
- Tänk på att slipa i hela kanalen så du behåller samma form på den som den var original.


Tips - ta bort pinnbultarna så kommer du åt bättre.

OBS! - Att tänka på:
- Akta packningsytan (den yta där cylinderfotspackningen ligger mot och tätar) så du inte slinter med slipmaskinen och gör repor i den.
- Tänk på att inte göra kanalerna allt för stora så packningsytan blir för liten, den behövs för att täta mellan cylinder och block!



Bild
Steg 6.
- Klart! Nu gör du likadant på den andra spoolkanalen samt boostkanalen så även de stämmer överens med cylinderns kanaler.
Senast redigerad av Perra.S den 20 september 2012, 14:29, redigerad totalt 11 gång.
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

bra guide :D
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Coolvette
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 november 2011, 22:09
Kontakt:

Re: Guide: Matchportning av motorblock

Inlägg av Coolvette »

Perra.S skrev: Bild
Nu lånar jag tråden en smula och ställer en motfråga:

Gör det någon nytta att slipa delningen i översträmmarna mer "spetsiga"?
På bilden är ju väggen ganska rund och jag inbillar mig att det skulle främja flödet om väggen skulle vara mer vass mot flödesriktningen.
Rätt eller saknar det betydelse?
"Work Hard, Play Harder"
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Re: Guide: Matchportning av motorblock

Inlägg av Perra.S »

Coolvette skrev:
Perra.S skrev: Bild
Nu lånar jag tråden en smula och ställer en motfråga:

Gör det någon nytta att slipa delningen i översträmmarna mer "spetsiga"?
På bilden är ju väggen ganska rund och jag inbillar mig att det skulle främja flödet om väggen skulle vara mer vass mot flödesriktningen.
Rätt eller saknar det betydelse?
Helt rätt, det gör skillnad då det delar gasflödet utan att skapa onödig turbulens. Och mindre turbulens gör att flödet ökar.

Denna guiden var dock endast om matchportning av motorblock. Det kommer en senare guide om flödesoptimering av block och kanaler. :)

Här har du en bild på en insugskanal till en F1-topp där de har slipat kanten till delningen vass så det främjar ju helt klart flödet.
Bild
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

riktigt bra guid
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bra guide Bild
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 417
Blev medlem: 21 februari 2011, 16:13
Ort: haninge
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Riktigt fin guide!
Kanske blir att göra detta på sitt andra block 8)

En fråga också: Hur mycket mer effekt kan det ge på en sportcylle med 21mm förgasare och rör?
Senast redigerad av gandih500 den 1 januari 2012, 14:13, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
P3kkl
Äckel pekkel
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 januari 2011, 19:58
Ort: Herrljunga

Inlägg av P3kkl »

Riktigt bra guide! :)
Bild
---------------------------------------------------------------------------------
Mitt Drac projekt http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... 414#353414
Användarens profilbild
bönan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 171
Blev medlem: 19 juli 2008, 10:06

Inlägg av bönan »

äntligen fler sånna här guider gillas skarpt=)
natural born writers Göteborg
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

En otroligt bra och lärorik guide! :)

Men har lite allmänna frågor.
finns det alltid 3 kanaler i en moped cylinder? Vad heter den tredje?
Sedan om man skulle matchporta blocket för en 70cc (t.ex.) sedan får man för sig att sätta tillbaka sin original 50cc, hur skulle det funka? :roll:
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Ser riktigt fint ut! :) Alltid velat veta hur man gör! Men har två frågor.

1: Hur mycket effekt brukar det ge?
2: Hur vet man vilken lutning man ska ha i kanalen?

Kom gärna med fler guider!

Mvh: DiNozzan
Skriv svar