Detta gör man för att öka flödet av färskgaser mellan vevhuset och kanalerna i cylindern. Resultatet blir att motorn lämnar mer effekt än innan.
Material du behöver:

- Slipmaskin från Clas Ohlsson (finns liknande billigare alternativ på JULA och Biltema )
Tips - Klicka på bilder för att komma till webbshop

- Slipstift eller roterande filar
Den här typen av slipstift är att föredra då det snabbar upp arbetet avsevärt.
Steg 1.
- Börja med att klyva motorn.

Steg 2.
- Fixxa en cylinderfotspackning som stämmer överens med kanalerna i cylindern (den som följer med cylindern brukar oftast göra det, annars får du klippa till en egen).

Steg 3.
- Sen tar du packningen och lägger mot blocket och ritar längs med kanten på den.

Steg 4.
- Ska se ut liknande detta när du ritat.

Steg 5.
- Nu tar du fram din slipmaskin och börjar slipa bort material så du kommer ut till linjen du ritade innan. Föredrar att använda slipstiftet på bilden ovan, det är helt rakt med avrundad topp vilket gör att man kommer åt att ta hela kanalen med det.
- Tänk på att slipa i hela kanalen så du behåller samma form på den som den var original.
Tips - ta bort pinnbultarna så kommer du åt bättre.
OBS! - Att tänka på:
- Akta packningsytan (den yta där cylinderfotspackningen ligger mot och tätar) så du inte slinter med slipmaskinen och gör repor i den.
- Tänk på att inte göra kanalerna allt för stora så packningsytan blir för liten, den behövs för att täta mellan cylinder och block!

Steg 6.
- Klart! Nu gör du likadant på den andra spoolkanalen samt boostkanalen så även de stämmer överens med cylinderns kanaler.