Går cylinder/topplock bra att använda

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

hampz95
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 april 2010, 22:40
Ort: Danderyd/Bålsta

Går cylinder/topplock bra att använda

Inlägg av hampz95 »

Bild


Bild

Toppen ser lite misshandlad men kommer den fungera bra?

Cylinderloppet ser lite skadat ut men det ska väl inte heller var några problem ? vill vara på den säkra sida :wink:


edit: hamna fel är till scooter, men det spelar iof ingen roll :P
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

ta bort det värsta i toppen med typ sandpapper eller liknande så inte något sticker ut och kanske lossnar och förstör cylindern.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

slipa ner toppen så alla grader försvinner ...

hur det är med cyllinder så testa hona om den och leta upp ngn ÖD kolv ....

kanske det går med orginal ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
hampz95
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 april 2010, 22:40
Ort: Danderyd/Bålsta

Inlägg av hampz95 »

Okej men är det ett måste att hona om cylindern?, är en stage6 sport pro förövrigt. Värt 400 spänn som den ser ut? Mvh

edit: tror bara det är nicasilen som släppt lite är som svarta prickar..
Senast redigerad av hampz95 den 21 november 2011, 11:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

hampz95 skrev:Okej men är det ett måste att hona om cylindern?, är en stage6 sport pro förövrigt. Värt 400 spänn som den ser ut? Mvh
Vad JAG kan se på bilderna så tycker inte jag att den är i behov av att hona cylindern! Dock kanske slipa lite på topp locket :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

hampz95 skrev:Okej men är det ett måste att hona om cylindern?, är en stage6 sport pro förövrigt. Värt 400 spänn som den ser ut? Mvh

edit: tror bara det är nicasilen som släppt lite är som svarta prickar..
Ja har du nicasilsläpp är det ju bara att kasta cylindern direkt.

Har du repor, hona.

Har du inga märken alls, tuta och kör!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Bara toppen inte tar i kolven är det lugnt. Har själv kört ras på nållagret i minimoton under ett race, cylindern o kolven va bara att kasta men kör fortfarande med toppen. Och den ser misshandlad ut i förbränningskammaren :) Se bara till att de inte lossnar och åker ner i cylindern, eller tar i kolven så är det lugnt :)
hampz95
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 april 2010, 22:40
Ort: Danderyd/Bålsta

Inlägg av hampz95 »

cylinderloppet var tydligen bara smutsigt så det är lugnt , tack för svaren jag får fila toppen lite :)
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

bensinskalle skrev:
hampz95 skrev:Okej men är det ett måste att hona om cylindern?, är en stage6 sport pro förövrigt. Värt 400 spänn som den ser ut? Mvh

edit: tror bara det är nicasilen som släppt lite är som svarta prickar..
Ja har du nicasilsläpp är det ju bara att kasta cylindern direkt.

Har du repor, hona.

Har du inga märken alls, tuta och kör!
Nej.

Pfft du behöver inte slipa på något, bara att köra..
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

bensinskalle skrev:
hampz95 skrev:Okej men är det ett måste att hona om cylindern?, är en stage6 sport pro förövrigt. Värt 400 spänn som den ser ut? Mvh

edit: tror bara det är nicasilen som släppt lite är som svarta prickar..
Ja har du nicasilsläpp är det ju bara att kasta cylindern direkt.

Har du repor, hona.

Har du inga märken alls, tuta och kör!
Det beror på vart nicasilsläppet sitter. Är det under kolvringarna är det bara att köra vidare. I bästa fall kan nicasilsläpper sitta ovanför kolvringen också, och fortfarande vara brukbar, dock med effektförlust.
Sebbelebbe
Avstängd
Inlägg: 49
Blev medlem: 6 juli 2011, 17:25
Ort: malmö

Inlägg av Sebbelebbe »

Det är min gamla cylinder , ett knaster som gjorde dedär haha :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Rexxy skrev:
bensinskalle skrev:
hampz95 skrev:Okej men är det ett måste att hona om cylindern?, är en stage6 sport pro förövrigt. Värt 400 spänn som den ser ut? Mvh

edit: tror bara det är nicasilen som släppt lite är som svarta prickar..
Ja har du nicasilsläpp är det ju bara att kasta cylindern direkt.

Har du repor, hona.

Har du inga märken alls, tuta och kör!
Det beror på vart nicasilsläppet sitter. Är det under kolvringarna är det bara att köra vidare. I bästa fall kan nicasilsläpper sitta ovanför kolvringen också, och fortfarande vara brukbar, dock med effektförlust.
Ja de är klart.
Nej.

Pfft du behöver inte slipa på något, bara att köra..
Nehe, vad vill du göra då om nicasilsläppet sätter stopp för att använda cylindern? Omnicasilering är ju, som diskuterats många gånger tidigare, betydligt dyrare än att köpa en ny cylinder.

Varför inte slipa? Har man repor är det väl bättre att hona upp cylindern lite och sätta i nya ringar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:
bensinskalle skrev: Ja har du nicasilsläpp är det ju bara att kasta cylindern direkt.

Har du repor, hona.

Har du inga märken alls, tuta och kör!
Det beror på vart nicasilsläppet sitter. Är det under kolvringarna är det bara att köra vidare. I bästa fall kan nicasilsläpper sitta ovanför kolvringen också, och fortfarande vara brukbar, dock med effektförlust.
Ja de är klart.
Nej.

Pfft du behöver inte slipa på något, bara att köra..
Nehe, vad vill du göra då om nicasilsläppet sätter stopp för att använda cylindern? Omnicasilering är ju, som diskuterats många gånger tidigare, betydligt dyrare än att köpa en ny cylinder.

Varför inte slipa? Har man repor är det väl bättre att hona upp cylindern lite och sätta i nya ringar.
Om nu cylindern redan är sliten så är det dumt att nöta mera på den genom att hona den..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

siiimooon skrev:
bensinskalle skrev:
Rexxy skrev: Det beror på vart nicasilsläppet sitter. Är det under kolvringarna är det bara att köra vidare. I bästa fall kan nicasilsläpper sitta ovanför kolvringen också, och fortfarande vara brukbar, dock med effektförlust.
Ja de är klart.
Nej.

Pfft du behöver inte slipa på något, bara att köra..
Nehe, vad vill du göra då om nicasilsläppet sätter stopp för att använda cylindern? Omnicasilering är ju, som diskuterats många gånger tidigare, betydligt dyrare än att köpa en ny cylinder.

Varför inte slipa? Har man repor är det väl bättre att hona upp cylindern lite och sätta i nya ringar.
Om nu cylindern redan är sliten så är det dumt att nöta mera på den genom att hona den..
Jojo de har du förstås rätt i. Det förutsätter ju att man har material, men har man repor är det ju en fördel att jämna till ytan så det inte är kvar eventuella grader vid dem.

Men det är ju sällan man kommer i den sitsen att cylindern är så nersliten. Antingen är den tvärrasad och inget att rädda, eller så är det ett ras med skador värda att putsa upp en aning. Det är ju inte många mopedpojkar som byter cylinder p.g.a. naturligt slitage
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

bensinskalle skrev:
siiimooon skrev:
bensinskalle skrev: Ja de är klart.
Nehe, vad vill du göra då om nicasilsläppet sätter stopp för att använda cylindern? Omnicasilering är ju, som diskuterats många gånger tidigare, betydligt dyrare än att köpa en ny cylinder.

Varför inte slipa? Har man repor är det väl bättre att hona upp cylindern lite och sätta i nya ringar.
Om nu cylindern redan är sliten så är det dumt att nöta mera på den genom att hona den..
Jojo de har du förstås rätt i. Det förutsätter ju att man har material, men har man repor är det ju en fördel att jämna till ytan så det inte är kvar eventuella grader vid dem.

Men det är ju sällan man kommer i den sitsen att cylindern är så nersliten. Antingen är den tvärrasad och inget att rädda, eller så är det ett ras med skador värda att putsa upp en aning. Det är ju inte många mopedpojkar som byter cylinder p.g.a. naturligt slitage
Min gamla Barikit var tokslut efter 2-3 somrar med riktigt hårt körande och ett par nyp, så det fanns knappt något nicasil kvar i den mot slutet!
Då ville jag inte hona den eftersom det var fanns nästan inget kvar av den.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ja då har du ju lyckats ganska bra. Somsagt, det känns som de flesta aldrig lyckas komma så långt med sina cylindrar.

Aja skitsamma, tillbaka till topic dåe
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar