Fläkt på Derbi funkar inte

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

toffed@hotmail.com
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 6 september 2010, 19:52

Fläkt på Derbi funkar inte

Inlägg av toffed@hotmail.com »

Tja har fått ett problem som jag inte vet riktigt hur jag ska göra med. Jag har en Derbi Senda 04 som fläkten på kylaren troligen har gått paj på. Jag är inte jätte inne på mopeder men kan en del så jag vet inte riktigt hur en sån ska fungera. Ska fläkten snurra när du kör? efter du kört? när den blir tillräckligt varm? aa skulle helt enkelt behöva hjälp med om hur en sådan fungerar så jag kan kolla om den funkar eller inte :)

Och om det nu är så att den skulle va paj är det svårt att byta? är det dyrt? eller kan det va något simpelt fel som jag kan lösa utan att köpa en ny?
tacksam för svar :) Hoppas ni fattar hur jag menar :)

Ha det gött!
Användarens profilbild
daspeedy
Elmoped
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 mars 2011, 22:08

Inlägg av daspeedy »

fläkten snurrar ju bara om den blir för varm om jag inte misstar mig :)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

du har en brytare i toppen på din kyl som släpper igenom ström när den kmr upp i Xantal grader
själv har man skippat den sensorn och bara satt på en helt vanlig vippströmbrytare för att kunna bestämma när han går varm/kallare
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

min funkar inte och den har inte skurit än 8)
och Rieju har inte äns en fläkt
så de e lungt
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

Den fläkten var ett mysterium länge för mig , jag har inte märkt av den på en enda moppe. Men en varm dag när jag körde i stan på lägre växlar drog fläkten igång. Den är inte sönder om du inte varit och pillat där. Utan som någon nämnde är det en sensor där som känner av när det når en viss temperatur. inget konstigt med det.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Jag testade att mata 12v direkt på fläkten och den snurrade igång fint. Dock började den aldrig snurra av sig själv :)
toffed@hotmail.com
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 6 september 2010, 19:52

Inlägg av toffed@hotmail.com »

Så vad rekomenderar ni att jag ska göra? Fixa nån strömbrytare så att jag kan sätta på fläkten när jag vill eller bara skita i det och ha det som det är nu? :)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

toffed@hotmail.com skrev:Så vad rekomenderar ni att jag ska göra? Fixa nån strömbrytare så att jag kan sätta på fläkten när jag vill eller bara skita i det och ha det som det är nu? :)
jag skulle tatt en strömbrytare :P
behövs nog inte men iaf då vet du den fungerar :)

det ända är en strömbrytare sen tar du orgstiften på toppen så passar den rakt av :)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Skriv svar