Rieju rrx växellåda problem.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

hannesboey
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 6 november 2010, 22:04

Rieju rrx växellåda problem.

Inlägg av hannesboey »

Tjenare. Jag skriver här för att jag tror jag har problem med växellådan. Mopeden är från 2006 men har inte gått över 400 mil ens.
Problemet är att när jag växlar ibland så kan växeln hoppa ur. ( har inget med att jag inte kan växla) Växeln hoppar bara ur och det brukar hända mellan 5an och 6an växel.
Ibland så kan jag inte växla upp heller. detta brukar hända mellan 2an och 3an växel. Jag måste då växla ner 1 växel och sedan så kan jag växla som normalt till 4an, 5an och 6ans växel. Jag bytte oljan för ett tag sedan. kanske 20 mil. Jag har inte trimmat moppen så jag valde en billig olja. ( biltema) trodde det inte skulle göra så stor skillnad. Men nu så hoppar växlarna ur oftare och oftare. kanske några gånger varje gång man är ute och åker.

Hoppas någon har en lösning på mitt problem och kanske är det oljan det är fel på?
Snälla skriv inte att det är jag som inte kan växla. Jag tar verkligen i när jag växlar så jag hör att växeln går i och känner det.

// Hannes.
// Hannes Sjölund
Rieju rrx 06.
Användarens profilbild
rkan
Hundfan
Inlägg: 470
Blev medlem: 30 maj 2010, 14:59

Inlägg av rkan »

Vanligt problem med AM6-lådan, ett tips när du inte kan växlar upp är att rulla moppen framåt o bakåt någon cenitmeter bara, det brukar kunna hjälpa.
Användarens profilbild
blackout1994
Svårstartad skrothög
Inlägg: 241
Blev medlem: 3 november 2010, 11:34
Ort: Bromölla

Inlägg av blackout1994 »

de där med att dom hoppar ur är för att du inte tar i när du trycker till på växelpeten... hade samma fel i början :)
Derbi Senda
Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Racing
Förgasare: Dellorto 21mm Black Edition
Koppling: Metrakit
Insug: Doppler
Membran: Doppler
Vev: Metrakit
Avgasrör: Metrakit Pro Race
Filter: Öppet

Gatubruk? ja förfan!
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Re: Rieju rrx växellåda problem.

Inlägg av ValoPallo »

hannesboey skrev:Jag har inte trimmat moppen så jag valde en billig olja. ( biltema)
Byt olja :D
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

brukar hända samma sak för mej med Gilera, växlar upp och sen går det en halv meter sen brakar de till så far den i fritt, kan bero på att jag inte alltid trycker upp den tillräckligt ;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

AM6 motor ?

jag hörde att växlar kan glida ur om du kör "för långsamt"

tycker jag låter skit skumt .....

men det låter som inte kuggarna åker in riktigt eller hur kan man ut trycka sig :/
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

Kan ju vara så att kuggarna inte "får grepp" om varandra. Jag har inte problemet med att det inte går att växla. Dock kan växeln slinka ur efter någon sekund men jag tror det bara är för att man inte tar i ordentligt när man rör växelpetaren :)
Tycker inte du behöver byta olja. Precis som att maten inte vet om när den är gammal så tror jag inte växellådan vet om att oljan är från Biltema ;)
Knepigt det där med att det inte går att växla ibland :S
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Vanligt att man får i friläge mellan 5an och 6an :)

Byt till en bättre olja än Biltema! Ska nog minska problemet lite iaf.
hannesboey
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 6 november 2010, 22:04

Inlägg av hannesboey »

Tack! Och kan tillägga att jag tar i när jag växlar. (skrev det i texten) för dem som inte såg det. :| Vilken olja rekommenderar ni? castrol? finns det några fler bra?
// Hannes Sjölund
Rieju rrx 06.
Användarens profilbild
Jontee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 393
Blev medlem: 14 april 2010, 21:17

Inlägg av Jontee »

Man måste trycka in växlarna hårt och extra hårt mellan 5-6. Prova testa castrol mtx oljan. Den bör funka bättre än biltemas skit olja.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Jag har fått till vana att alltid växla upp 2 hack mellan 5-6an för att va säker på att jag får i växeln, då den brukade hoppa ur förrut :)
Skriv svar