Olyckorna ökar på mopederna.

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Olyckorna ökar på mopederna.

Inlägg av runners »

Hörde på radion om att Mopedolyckorna ökade år 2010 i Sverige. Skulle inte den fina utbildningen med AM-körkort minska olyckorna, det var i allafall vad jag tyckte de sade??

I sverige verkar man att tro att lösningen på allt hetter utbildning. När olyckorna ökar så tror man ofta i enfald att ännu mera utbildning är lösningen på problemet. Så blir det dyrare och dyrare, knepigare och knepigare utan att olyckorna minskar för ungdomarna.

Varför inte i stället se saken på ett realistiskt sätt. HÖJ hastigheten från dagens 45 km/h på Eu-mopederna till 55-60 km. Många skulle då avstå från att trimma så moppen skulle gå fortare än så. så klart att trimningsproblemet med ungdomar som vill åka fortare än så inte helt elemineras genom detta, men olycksantalet skulle minska i allfall.

Dagens 45-km/h är en trafikfarlig hastighet i trafiken "särskilt i städerna" där medelhastigheten ligger mellan 55-65 bland bilisterna. :)
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

så sant att det skulle höjas jag skulle bara ta bort alla strypningarna som sitter på moppen då om dom fixas till 60Km/H :P

nu kör jag ju med 70cc och sånt gott för att kunna åka i samma takt som andra bilarna :P

och nu när nya am kortet kom så skiter nog många i att ens ta det :P
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

håller med, jag hade inte "trimmat" om det inte va för att jag blev omkörd och prejjad på 50 vägarna och när moppen inte orkade upp för backarna...
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

jag hade trimmat ivilket fall , det roliga är jö se hur långt det håller + hur länge det tar innan polisen är och vänder utanför huset :)
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

ja, dom borde göra så mopparna går lite snabbare iaf.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Istället för att betala 4000 kr extra för en skitutbildning skulle man kanske satsa på SKYDD istället. En bra jacka, handskar och dojer gör en jävla skillnad när man åker omkull till skillnad från utbildningen.....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

bensinskalle skrev:Istället för att betala 4000 kr extra för en skitutbildning skulle man kanske satsa på SKYDD istället. En bra jacka, handskar och dojer gör en jävla skillnad när man åker omkull till skillnad från utbildningen.....
1+ håller med dig
Användarens profilbild
tlllm
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 12 maj 2010, 21:53

Inlägg av tlllm »

det kan man ju sega att dom redan har gjort, steget från 30 till 45......
och sen tror jag ( bara en vild teori) att dom har ökat för vi vet mer vad vi har rett till i trafiken, och att vi gör/kör som vi ska, men har inte lika mycket koll på bilisterna som vi borde :( aja bara jag som tänker lite xD
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

tlllm skrev:det kan man ju sega att dom redan har gjort, steget från 30 till 45......
och sen tror jag ( bara en vild teori) att dom har ökat för vi vet mer vad vi har rett till i trafiken, och att vi gör/kör som vi ska, men har inte lika mycket koll på bilisterna som vi borde :( aja bara jag som tänker lite xD
Det första jag gör är att strypa av moppen när jag köpt den. Det är för min egen överlevnad i trafiken då jag tvingas slåss med bilister. På min första eu-moped som var ostrypt höll jag på flera gånger råka illa ut av vansinniga bilister som till varje pris skulle köra förbi mig när jag höll 50 km.
När jag låg i höger körfält för att sedan göra en högersväng insåg jag snabbt att det var omöjligt att göra körfältsbyte när alla bilisterna kör ännu fortare i vänsterfältet än i högerkörfältet. Trots att jag blinkade och tydligt visade att jag skulle in i det körfältet så norchalerade de flesta bilförare min avsikt utan bara fortsatte. Men när moppen är avstrypt är det lättare att bara dra på och sedan köra in i körfältet på ett någorlunda tryggt sätt.

Men sedan jag strypt av moppen så att den gör 70 km så fungerar allt bättre. Visst är det idiotiska bilister som i bland ska tränga sig när jag ligger i 55-60 km, men inte alls så ofta som när jag låg i 50 km. När man kommit upp i högre hastighet kring 60 km är det som om många bilister inser risken med att köra om är farlig, men knappast i 45-50 km.

:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Det första vi ska göra för att det ska bli tillåtet att köra snabbare än 45km/h är att gå ur EU!
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

JagHarEnDerbi skrev:Det första vi ska göra för att det ska bli tillåtet att köra snabbare än 45km/h är att gå ur EU!
skulle ju funka! :D för vi har inte ens euro i Sverige så pengarna är inga problem :P

och sen fattar inte kanske alla som säger att trimm är helt olagligt då om man kan göra bra så är det ju inget farligt med det om man kör som man ska!

som när jag var på min polares land såg jag en skylt det där stod akta barnen skolgård körde min kx80cc då så jag sänkte ner till runt 30Km/h men då kör en bil förbi mig?! såg inte idioten skylten eller då blev jag inte lite sur tänk om ett barn hade stått där jag hade hunnit stanna inte fan hade han det som kom i 50 på en liten väg...

så jag växlade ner när jag blev omkörd och blåste förbi honom enkelt sen stanna vi vid affären (jag och min kompis som åkte längre fram) då går han fram till mig och säger den dära kör man ju enkelt om bilar med! jag blev fan chockad för han körde liksom om mig när jag visade respekt och allt men han gör inte det och han är vuxen jag är inte det?!

sen sitter dom vuxna och klagar på oss ungdomar? helt fel när dom inte ens kan köra eller visa respekt som ska preja oss och sånt när jag kör min aerox hemma och någon ligger för nära brukar jag bromsa lite snabbt :twisted: sen gasa på igen :P

och sen dom som svänger ut framför mig på 50 väg och börjar köra 30 vafan?! då ligger jag rakt i sikt till deras spegel och gasar fram och tillbaks bakom dom så dom böjar gasa lite :P

alltså kortfattat nästan inga vuxna som visar respekt till oss med mopeder eller nått fordon bara för dom är äldst betyder inte att allt vi gör är fel och dom rätt när dom gör fel...
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Som alla andra sagt, när jag körde min fs1a som gick i ca 45-50 så kändes det inte tryggt någonstans att köra. Om jag kör med DTn (vilket jag gjort typ till affären 1 gång) kände man sig mycket säkrare. Köra moppe i 40 bland bilar som ligger i nästan det dubbla känns som att cykla på en motorväg.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
ajonson
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 525
Blev medlem: 22 september 2010, 20:20
Ort: Kumla

Inlägg av ajonson »

bensinskalle skrev:Istället för att betala 4000 kr extra för en skitutbildning skulle man kanske satsa på SKYDD istället. En bra jacka, handskar och dojer gör en jävla skillnad när man åker omkull till skillnad från utbildningen.....
de kostar ju inte 4 överallt heller men de du sägere är så rätt ! Min kompis gjorde de för 3,5 k och ja ska betala 5,3 på ett annat ställe :o Båda kör am-kortet
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

JagHarEnDerbi skrev:Det första vi ska göra för att det ska bli tillåtet att köra snabbare än 45km/h är att gå ur EU!
Det är inte EU:s fel att ni ska tvingas fisa runt i 45, det är kostymnissarna uppe i staten som tycker och tänker.

I de flesta länderna söderut levereras mopparna ostrypta och lallar omkring i 80+ original, men här i Sverige är det lag på strypningar ner till 51... Är ju fortfarande olagligt för de andra länderna också, men det blir ju bara böter och klapp på axeln, till skillnad mot här när man typ hamnar i fängelse när man åker 60.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

bensinskalle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Det första vi ska göra för att det ska bli tillåtet att köra snabbare än 45km/h är att gå ur EU!
Det är inte EU:s fel att ni ska tvingas fisa runt i 45, det är kostymnissarna uppe i staten som tycker och tänker.

I de flesta länderna söderut levereras mopparna ostrypta och lallar omkring i 80+ original, men här i Sverige är det lag på strypningar ner till 51... Är ju fortfarande olagligt för de andra länderna också, men det blir ju bara böter och klapp på axeln, till skillnad mot här när man typ hamnar i fängelse när man åker 60.

Håller med!

Om statistik-flummarna i Stockholm hade haft någon form av verklighetsförankrat förstånd så hade de höjt hastigheten på mopderna.
Då hade många äldre använt sig av mopder än vad de gör i dag. Hade väl varit bra för miljön också som de värnar så mkt om. Men som vanligt så ska förmyndarna avgöra åt vad som är lämpligt eller inte lämpligt för oss svenskar.
I dag är det rena flygvapenutbildning för att en svensk ska ta bilkörkort och rena austronatutbildningen för ta MC-kort. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

runners skrev:
bensinskalle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Det första vi ska göra för att det ska bli tillåtet att köra snabbare än 45km/h är att gå ur EU!
Det är inte EU:s fel att ni ska tvingas fisa runt i 45, det är kostymnissarna uppe i staten som tycker och tänker.

I de flesta länderna söderut levereras mopparna ostrypta och lallar omkring i 80+ original, men här i Sverige är det lag på strypningar ner till 51... Är ju fortfarande olagligt för de andra länderna också, men det blir ju bara böter och klapp på axeln, till skillnad mot här när man typ hamnar i fängelse när man åker 60.

Håller med!

Om statistik-flummarna i Stockholm hade haft någon form av verklighetsförankrat förstånd så hade de höjt hastigheten på mopderna.
Då hade många äldre använt sig av mopder än vad de gör i dag. Hade väl varit bra för miljön också som de värnar så mkt om. Men som vanligt så ska förmyndarna avgöra åt vad som är lämpligt eller inte lämpligt för oss svenskar.
I dag är det rena flygvapenutbildning för att en svensk ska ta bilkörkort och rena austronatutbildningen för ta MC-kort. :wink:
Som du sa, många vuxna tar säkert o köper sig en moped egentligen, många blir nog avskräckade av AM kortet osv. Hur smidigt som helst att glida runt på en moppe i stan! :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
aerox_killen95
Avstängd
Inlägg: 355
Blev medlem: 19 juni 2010, 19:25
Ort: uddevalla

Inlägg av aerox_killen95 »

Körde min urpluggade beta i sommras på stora vägen (gjorde ca 80). Så låg ja i ungef 60 på en 70 väg, så var det en seg jävel som körde en liten wv golf som låg o pyrde i 45 -.- Iallafall, jag var då påväg att köra om, hade kollat så att det var fritt fram. Så när jag sedan ska svänga förbi på utsidan av honom så svänger han mot mig och nästan prejar mig av vägen med mening! -.- sen när jag lägger mig i filen igen så sträcker han upp handen i luften som en gest att '' här kommer du inte förbi''. Jävla &%¤#"!
random mannen strikes again! ''nitrometan'' [HER]
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

ktm_danielsson skrev:
runners skrev:
bensinskalle skrev: Det är inte EU:s fel att ni ska tvingas fisa runt i 45, det är kostymnissarna uppe i staten som tycker och tänker.

I de flesta länderna söderut levereras mopparna ostrypta och lallar omkring i 80+ original, men här i Sverige är det lag på strypningar ner till 51... Är ju fortfarande olagligt för de andra länderna också, men det blir ju bara böter och klapp på axeln, till skillnad mot här när man typ hamnar i fängelse när man åker 60.

Håller med!

Om statistik-flummarna i Stockholm hade haft någon form av verklighetsförankrat förstånd så hade de höjt hastigheten på mopderna.
Då hade många äldre använt sig av mopder än vad de gör i dag. Hade väl varit bra för miljön också som de värnar så mkt om. Men som vanligt så ska förmyndarna avgöra åt vad som är lämpligt eller inte lämpligt för oss svenskar.
I dag är det rena flygvapenutbildning för att en svensk ska ta bilkörkort och rena austronatutbildningen för ta MC-kort. :wink:
Som du sa, många vuxna tar säkert o köper sig en moped egentligen, många blir nog avskräckade av AM kortet osv. Hur smidigt som helst att glida runt på en moppe i stan! :)

Jag har både bil och moped. Det är mycket lättare att köra moppe i stan och man slipper leta parkeringsplats och betala parkeringsavgifter. Framför allt kostar det knappt något i bensin att köra på.

Har i dagarna kollat vad media säger, "tidningar på internet." Överallt vinklar media olyckorna att vara enbart mopedisternas fel. Man får lätt bilden av att alla olyckor som sker är mopedisternas egna fel. Det är en bild som sannerligen inte stämmer med verkligheten. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

aerox_killen95 skrev:Körde min urpluggade beta i sommras på stora vägen (gjorde ca 80). Så låg ja i ungef 60 på en 70 väg, så var det en seg jävel som körde en liten wv golf som låg o pyrde i 45 -.- Iallafall, jag var då påväg att köra om, hade kollat så att det var fritt fram. Så när jag sedan ska svänga förbi på utsidan av honom så svänger han mot mig och nästan prejar mig av vägen med mening! -.- sen när jag lägger mig i filen igen så sträcker han upp handen i luften som en gest att '' här kommer du inte förbi''. Jävla &%¤#"!
Jag känner igen det du beskriver. Många bilister borde egentligen bli av med körkorten på grund av att de är omogna i knoppen. Många beter sig verkligen som småbarn i trafiken mot mopedister. Ligger man framför en del bilister ska de köra om till varje pris och när de kommit framför så minskar de hastigheten så man håller på köra in i dem i röven på bilen.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

aerox_killen95 skrev:Körde min urpluggade beta i sommras på stora vägen (gjorde ca 80). Så låg ja i ungef 60 på en 70 väg, så var det en seg jävel som körde en liten wv golf som låg o pyrde i 45 -.- Iallafall, jag var då påväg att köra om, hade kollat så att det var fritt fram. Så när jag sedan ska svänga förbi på utsidan av honom så svänger han mot mig och nästan prejar mig av vägen med mening! -.- sen när jag lägger mig i filen igen så sträcker han upp handen i luften som en gest att '' här kommer du inte förbi''. Jävla &%¤#"!
Då saktar du in, gasar satan så du kommer på flygande omkörning och sparkar sönder backspegeln ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Jag skulle vilja ha en moppe klass till :D
Klass 1 = Får gå som idag 45 Km/H
Klass 2 = Får gå som idag 25/30 Km/H
Samma regler som idag m.a.o.

Ett tillägg Klass 1 moppe skulle man få köra på cykelväg men endast i 30Km/H!

Klass NY/ostrypt = Ostrypt moppe får gå 70 Km/h
Denna klass får man köra när man haft Moppe kort i 1 år eller fyllt 18år och har B-kort!
Denna moppe får man inte köra på cykelvägar

Samma princip som man idag har på MC att man först får köra en strypt 25KW tungviktare innan man går på det ostrypta
På MC stryper man av själv och besiktar MC´n för att få den godkänd!
Likadant skulle det vara på din moppe du stryper av den sjläv och besiktar den som Klass NY = Ostrypt


Fördelar med Klass Ostrypt!
* Man kör moppe 1 år får trafikvana innan man kör 70 moppe
* Det skulle locka fler äldre som inte tagit MC-kort att skaffa 70 moppe
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

bensinskalle skrev:Då saktar du in, gasar satan så du kommer på flygande omkörning och sparkar sönder backspegeln ;)
Helt rätt! ;)

Eller så gör man som min kompis brukar göra när han blir irriterad av att någon ligger i röven på en i 50 på 50-väg. Han saktar ner och när bilen ska köra om gasar han på istället, då blir dom allt häpna 8)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Mycket bra idé!!!

Skicka in till trafikverket ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Re: Olyckorna ökar på mopederna.

Inlägg av karlssonlysekil »

runners skrev:Hörde på radion om att Mopedolyckorna ökade år 2010 i Sverige. Skulle inte den fina utbildningen med AM-körkort minska olyckorna, det var i allafall vad jag tyckte de sade??

I sverige verkar man att tro att lösningen på allt hetter utbildning. När olyckorna ökar så tror man ofta i enfald att ännu mera utbildning är lösningen på problemet. Så blir det dyrare och dyrare, knepigare och knepigare utan att olyckorna minskar för ungdomarna.

Varför inte i stället se saken på ett realistiskt sätt. HÖJ hastigheten från dagens 45 km/h på Eu-mopederna till 55-60 km. Många skulle då avstå från att trimma så moppen skulle gå fortare än så. så klart att trimningsproblemet med ungdomar som vill åka fortare än så inte helt elemineras genom detta, men olycksantalet skulle minska i allfall.

Dagens 45-km/h är en trafikfarlig hastighet i trafiken "särskilt i städerna" där medelhastigheten ligger mellan 55-65 bland bilisterna. :)
Vad jag tror är orsaken, eller iallafall en liten del av orsaken, är att många skiter i körkortet och utbildningen, för att det är för dyrt och för "jobbigt" enligt många. Så dom sätter sig på moppen utan trafikvett, och man märker ju hur det går.

Jag vet många som kör/har kört utan körkort till moped, det gör säkert ni andra med! :)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

HasSse666 skrev:Jag skulle vilja ha en moppe klass till :D
Klass 1 = Får gå som idag 45 Km/H
Klass 2 = Får gå som idag 25/30 Km/H
Samma regler som idag m.a.o.

Ett tillägg Klass 1 moppe skulle man få köra på cykelväg men endast i 30Km/H!

Klass NY/ostrypt = Ostrypt moppe får gå 70 Km/h
Denna klass får man köra när man haft Moppe kort i 1 år eller fyllt 18år och har B-kort!
Denna moppe får man inte köra på cykelvägar

Samma princip som man idag har på MC att man först får köra en strypt 25KW tungviktare innan man går på det ostrypta
På MC stryper man av själv och besiktar MC´n för att få den godkänd!
Likadant skulle det vara på din moppe du stryper av den sjläv och besiktar den som Klass NY = Ostrypt


Fördelar med Klass Ostrypt!
* Man kör moppe 1 år får trafikvana innan man kör 70 moppe
* Det skulle locka fler äldre som inte tagit MC-kort att skaffa 70 moppe
bensinskalle skrev:Mycket bra idé!!!

Skicka in till trafikverket ;)
Kanske jag gör det :D
Tycker precis som många i tråden att det är svårt att följa trafikrytmen med en 45moppe.
Sedan undrar jag hur man vridit statistiken så att man kan säga att olyckorna ökat?
Det verkar ju ha minskat för övrig trafik...
Moppeförsäljningen sjönk väl med ca 50% när man införde moppekort?
Så man har väl gjort någon specialekvation för att kunna införa ÄNNU mer regler och förbud kring mopeder..
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

och du borde fixa nått sånnt dära namn insamlingssak, jag vet att jag kommer skriva på!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

bensinskalle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Det första vi ska göra för att det ska bli tillåtet att köra snabbare än 45km/h är att gå ur EU!
Det är inte EU:s fel att ni ska tvingas fisa runt i 45, det är kostymnissarna uppe i staten som tycker och tänker.

I de flesta länderna söderut levereras mopparna ostrypta och lallar omkring i 80+ original, men här i Sverige är det lag på strypningar ner till 51... Är ju fortfarande olagligt för de andra länderna också, men det blir ju bara böter och klapp på axeln, till skillnad mot här när man typ hamnar i fängelse när man åker 60.
EU håller väll på att ändra så att alla EU-länder skall ha mopeder som gör 45km/h?
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Re: Olyckorna ökar på mopederna.

Inlägg av D3nnis »

runners skrev:Hörde på radion om att Mopedolyckorna ökade år 2010 i Sverige. Skulle inte den fina utbildningen med AM-körkort minska olyckorna, det var i allafall vad jag tyckte de sade??

I sverige verkar man att tro att lösningen på allt hetter utbildning. När olyckorna ökar så tror man ofta i enfald att ännu mera utbildning är lösningen på problemet. Så blir det dyrare och dyrare, knepigare och knepigare utan att olyckorna minskar för ungdomarna.

Varför inte i stället se saken på ett realistiskt sätt. HÖJ hastigheten från dagens 45 km/h på Eu-mopederna till 55-60 km. Många skulle då avstå från att trimma så moppen skulle gå fortare än så. så klart att trimningsproblemet med ungdomar som vill åka fortare än så inte helt elemineras genom detta, men olycksantalet skulle minska i allfall.

Dagens 45-km/h är en trafikfarlig hastighet i trafiken "särskilt i städerna" där medelhastigheten ligger mellan 55-65 bland bilisterna. :)


håller med dig till hundra procent grymmaaste tråden på länge +1
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
Zkiller
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 18 augusti 2009, 08:09

Inlägg av Zkiller »

runners skrev:
tlllm skrev:det kan man ju sega att dom redan har gjort, steget från 30 till 45......
och sen tror jag ( bara en vild teori) att dom har ökat för vi vet mer vad vi har rett till i trafiken, och att vi gör/kör som vi ska, men har inte lika mycket koll på bilisterna som vi borde :( aja bara jag som tänker lite xD
Det första jag gör är att strypa av moppen när jag köpt den. Det är för min egen överlevnad i trafiken då jag tvingas slåss med bilister. På min första eu-moped som var ostrypt höll jag på flera gånger råka illa ut av vansinniga bilister som till varje pris skulle köra förbi mig när jag höll 50 km.
När jag låg i höger körfält för att sedan göra en högersväng insåg jag snabbt att det var omöjligt att göra körfältsbyte när alla bilisterna kör ännu fortare i vänsterfältet än i högerkörfältet. Trots att jag blinkade och tydligt visade att jag skulle in i det körfältet så norchalerade de flesta bilförare min avsikt utan bara fortsatte. Men när moppen är avstrypt är det lättare att bara dra på och sedan köra in i körfältet på ett någorlunda tryggt sätt.

Men sedan jag strypt av moppen så att den gör 70 km så fungerar allt bättre. Visst är det idiotiska bilister som i bland ska tränga sig när jag ligger i 55-60 km, men inte alls så ofta som när jag låg i 50 km. När man kommit upp i högre hastighet kring 60 km är det som om många bilister inser risken med att köra om är farlig, men knappast i 45-50 km.

:wink:
+1
Skriv svar