Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Det första jag gör är att strypa av moppen när jag köpt den. Det är för min egen överlevnad i trafiken då jag tvingas slåss med bilister. På min första eu-moped som var ostrypt höll jag på flera gånger råka illa ut av vansinniga bilister som till varje pris skulle köra förbi mig när jag höll 50 km.tlllm skrev:det kan man ju sega att dom redan har gjort, steget från 30 till 45......
och sen tror jag ( bara en vild teori) att dom har ökat för vi vet mer vad vi har rett till i trafiken, och att vi gör/kör som vi ska, men har inte lika mycket koll på bilisterna som vi borde aja bara jag som tänker lite xD
skulle ju funka! för vi har inte ens euro i Sverige så pengarna är inga problemJagHarEnDerbi skrev:Det första vi ska göra för att det ska bli tillåtet att köra snabbare än 45km/h är att gå ur EU!
de kostar ju inte 4 överallt heller men de du sägere är så rätt ! Min kompis gjorde de för 3,5 k och ja ska betala 5,3 på ett annat ställe Båda kör am-kortetbensinskalle skrev:Istället för att betala 4000 kr extra för en skitutbildning skulle man kanske satsa på SKYDD istället. En bra jacka, handskar och dojer gör en jävla skillnad när man åker omkull till skillnad från utbildningen.....
Det är inte EU:s fel att ni ska tvingas fisa runt i 45, det är kostymnissarna uppe i staten som tycker och tänker.JagHarEnDerbi skrev:Det första vi ska göra för att det ska bli tillåtet att köra snabbare än 45km/h är att gå ur EU!
bensinskalle skrev:Det är inte EU:s fel att ni ska tvingas fisa runt i 45, det är kostymnissarna uppe i staten som tycker och tänker.JagHarEnDerbi skrev:Det första vi ska göra för att det ska bli tillåtet att köra snabbare än 45km/h är att gå ur EU!
I de flesta länderna söderut levereras mopparna ostrypta och lallar omkring i 80+ original, men här i Sverige är det lag på strypningar ner till 51... Är ju fortfarande olagligt för de andra länderna också, men det blir ju bara böter och klapp på axeln, till skillnad mot här när man typ hamnar i fängelse när man åker 60.
Som du sa, många vuxna tar säkert o köper sig en moped egentligen, många blir nog avskräckade av AM kortet osv. Hur smidigt som helst att glida runt på en moppe i stan!runners skrev:bensinskalle skrev:Det är inte EU:s fel att ni ska tvingas fisa runt i 45, det är kostymnissarna uppe i staten som tycker och tänker.JagHarEnDerbi skrev:Det första vi ska göra för att det ska bli tillåtet att köra snabbare än 45km/h är att gå ur EU!
I de flesta länderna söderut levereras mopparna ostrypta och lallar omkring i 80+ original, men här i Sverige är det lag på strypningar ner till 51... Är ju fortfarande olagligt för de andra länderna också, men det blir ju bara böter och klapp på axeln, till skillnad mot här när man typ hamnar i fängelse när man åker 60.
Håller med!
Om statistik-flummarna i Stockholm hade haft någon form av verklighetsförankrat förstånd så hade de höjt hastigheten på mopderna.
Då hade många äldre använt sig av mopder än vad de gör i dag. Hade väl varit bra för miljön också som de värnar så mkt om. Men som vanligt så ska förmyndarna avgöra åt vad som är lämpligt eller inte lämpligt för oss svenskar.
I dag är det rena flygvapenutbildning för att en svensk ska ta bilkörkort och rena austronatutbildningen för ta MC-kort.
ktm_danielsson skrev:Som du sa, många vuxna tar säkert o köper sig en moped egentligen, många blir nog avskräckade av AM kortet osv. Hur smidigt som helst att glida runt på en moppe i stan!runners skrev:bensinskalle skrev: Det är inte EU:s fel att ni ska tvingas fisa runt i 45, det är kostymnissarna uppe i staten som tycker och tänker.
I de flesta länderna söderut levereras mopparna ostrypta och lallar omkring i 80+ original, men här i Sverige är det lag på strypningar ner till 51... Är ju fortfarande olagligt för de andra länderna också, men det blir ju bara böter och klapp på axeln, till skillnad mot här när man typ hamnar i fängelse när man åker 60.
Håller med!
Om statistik-flummarna i Stockholm hade haft någon form av verklighetsförankrat förstånd så hade de höjt hastigheten på mopderna.
Då hade många äldre använt sig av mopder än vad de gör i dag. Hade väl varit bra för miljön också som de värnar så mkt om. Men som vanligt så ska förmyndarna avgöra åt vad som är lämpligt eller inte lämpligt för oss svenskar.
I dag är det rena flygvapenutbildning för att en svensk ska ta bilkörkort och rena austronatutbildningen för ta MC-kort.
Jag känner igen det du beskriver. Många bilister borde egentligen bli av med körkorten på grund av att de är omogna i knoppen. Många beter sig verkligen som småbarn i trafiken mot mopedister. Ligger man framför en del bilister ska de köra om till varje pris och när de kommit framför så minskar de hastigheten så man håller på köra in i dem i röven på bilen.aerox_killen95 skrev:Körde min urpluggade beta i sommras på stora vägen (gjorde ca 80). Så låg ja i ungef 60 på en 70 väg, så var det en seg jävel som körde en liten wv golf som låg o pyrde i 45 -.- Iallafall, jag var då påväg att köra om, hade kollat så att det var fritt fram. Så när jag sedan ska svänga förbi på utsidan av honom så svänger han mot mig och nästan prejar mig av vägen med mening! -.- sen när jag lägger mig i filen igen så sträcker han upp handen i luften som en gest att '' här kommer du inte förbi''. Jävla &%¤#"!
Då saktar du in, gasar satan så du kommer på flygande omkörning och sparkar sönder backspegelnaerox_killen95 skrev:Körde min urpluggade beta i sommras på stora vägen (gjorde ca 80). Så låg ja i ungef 60 på en 70 väg, så var det en seg jävel som körde en liten wv golf som låg o pyrde i 45 -.- Iallafall, jag var då påväg att köra om, hade kollat så att det var fritt fram. Så när jag sedan ska svänga förbi på utsidan av honom så svänger han mot mig och nästan prejar mig av vägen med mening! -.- sen när jag lägger mig i filen igen så sträcker han upp handen i luften som en gest att '' här kommer du inte förbi''. Jävla &%¤#"!
Helt rätt!bensinskalle skrev:Då saktar du in, gasar satan så du kommer på flygande omkörning och sparkar sönder backspegeln
Vad jag tror är orsaken, eller iallafall en liten del av orsaken, är att många skiter i körkortet och utbildningen, för att det är för dyrt och för "jobbigt" enligt många. Så dom sätter sig på moppen utan trafikvett, och man märker ju hur det går.runners skrev:Hörde på radion om att Mopedolyckorna ökade år 2010 i Sverige. Skulle inte den fina utbildningen med AM-körkort minska olyckorna, det var i allafall vad jag tyckte de sade??
I sverige verkar man att tro att lösningen på allt hetter utbildning. När olyckorna ökar så tror man ofta i enfald att ännu mera utbildning är lösningen på problemet. Så blir det dyrare och dyrare, knepigare och knepigare utan att olyckorna minskar för ungdomarna.
Varför inte i stället se saken på ett realistiskt sätt. HÖJ hastigheten från dagens 45 km/h på Eu-mopederna till 55-60 km. Många skulle då avstå från att trimma så moppen skulle gå fortare än så. så klart att trimningsproblemet med ungdomar som vill åka fortare än så inte helt elemineras genom detta, men olycksantalet skulle minska i allfall.
Dagens 45-km/h är en trafikfarlig hastighet i trafiken "särskilt i städerna" där medelhastigheten ligger mellan 55-65 bland bilisterna.
rozander skrev:Drd pro om du är man
HasSse666 skrev:Jag skulle vilja ha en moppe klass till
Klass 1 = Får gå som idag 45 Km/H
Klass 2 = Får gå som idag 25/30 Km/H
Samma regler som idag m.a.o.
Ett tillägg Klass 1 moppe skulle man få köra på cykelväg men endast i 30Km/H!
Klass NY/ostrypt = Ostrypt moppe får gå 70 Km/h
Denna klass får man köra när man haft Moppe kort i 1 år eller fyllt 18år och har B-kort!
Denna moppe får man inte köra på cykelvägar
Samma princip som man idag har på MC att man först får köra en strypt 25KW tungviktare innan man går på det ostrypta
På MC stryper man av själv och besiktar MC´n för att få den godkänd!
Likadant skulle det vara på din moppe du stryper av den sjläv och besiktar den som Klass NY = Ostrypt
Fördelar med Klass Ostrypt!
* Man kör moppe 1 år får trafikvana innan man kör 70 moppe
* Det skulle locka fler äldre som inte tagit MC-kort att skaffa 70 moppe
Kanske jag gör detbensinskalle skrev:Mycket bra idé!!!
Skicka in till trafikverket
EU håller väll på att ändra så att alla EU-länder skall ha mopeder som gör 45km/h?bensinskalle skrev:Det är inte EU:s fel att ni ska tvingas fisa runt i 45, det är kostymnissarna uppe i staten som tycker och tänker.JagHarEnDerbi skrev:Det första vi ska göra för att det ska bli tillåtet att köra snabbare än 45km/h är att gå ur EU!
I de flesta länderna söderut levereras mopparna ostrypta och lallar omkring i 80+ original, men här i Sverige är det lag på strypningar ner till 51... Är ju fortfarande olagligt för de andra länderna också, men det blir ju bara böter och klapp på axeln, till skillnad mot här när man typ hamnar i fängelse när man åker 60.
runners skrev:Hörde på radion om att Mopedolyckorna ökade år 2010 i Sverige. Skulle inte den fina utbildningen med AM-körkort minska olyckorna, det var i allafall vad jag tyckte de sade??
I sverige verkar man att tro att lösningen på allt hetter utbildning. När olyckorna ökar så tror man ofta i enfald att ännu mera utbildning är lösningen på problemet. Så blir det dyrare och dyrare, knepigare och knepigare utan att olyckorna minskar för ungdomarna.
Varför inte i stället se saken på ett realistiskt sätt. HÖJ hastigheten från dagens 45 km/h på Eu-mopederna till 55-60 km. Många skulle då avstå från att trimma så moppen skulle gå fortare än så. så klart att trimningsproblemet med ungdomar som vill åka fortare än så inte helt elemineras genom detta, men olycksantalet skulle minska i allfall.
Dagens 45-km/h är en trafikfarlig hastighet i trafiken "särskilt i städerna" där medelhastigheten ligger mellan 55-65 bland bilisterna.
+1runners skrev:Det första jag gör är att strypa av moppen när jag köpt den. Det är för min egen överlevnad i trafiken då jag tvingas slåss med bilister. På min första eu-moped som var ostrypt höll jag på flera gånger råka illa ut av vansinniga bilister som till varje pris skulle köra förbi mig när jag höll 50 km.tlllm skrev:det kan man ju sega att dom redan har gjort, steget från 30 till 45......
och sen tror jag ( bara en vild teori) att dom har ökat för vi vet mer vad vi har rett till i trafiken, och att vi gör/kör som vi ska, men har inte lika mycket koll på bilisterna som vi borde aja bara jag som tänker lite xD
När jag låg i höger körfält för att sedan göra en högersväng insåg jag snabbt att det var omöjligt att göra körfältsbyte när alla bilisterna kör ännu fortare i vänsterfältet än i högerkörfältet. Trots att jag blinkade och tydligt visade att jag skulle in i det körfältet så norchalerade de flesta bilförare min avsikt utan bara fortsatte. Men när moppen är avstrypt är det lättare att bara dra på och sedan köra in i körfältet på ett någorlunda tryggt sätt.
Men sedan jag strypt av moppen så att den gör 70 km så fungerar allt bättre. Visst är det idiotiska bilister som i bland ska tränga sig när jag ligger i 55-60 km, men inte alls så ofta som när jag låg i 50 km. När man kommit upp i högre hastighet kring 60 km är det som om många bilister inser risken med att köra om är farlig, men knappast i 45-50 km.