Total renovera en Suzuki rm125 07:a
Postat: 31 december 2010, 00:34
Total renovering av Suzuki rm125 07:a
TJA!!
Köpte mig en trimmad Suzuki rm125a 07a i mitten av sommaren för att uppgradera mig från min rm125a 00a som jag lagt ner tok mycket pengar och tid på. Hann iaf åka hela sommaren och på sista turen för vintern så gick kedjan av och slog sönder det ena och det andra.
Setup på den: Ett special HGS rör som endast finns i 4 ex. V-force membran och en ombestyckad mikuni 38mm förgasare.
Där av gör jag ett projekt här om min renovering. Enjoy
lite bilder från när jag kollade på den och när den stog hemma nytvättad:
Den porrigt lilla ljudämparen från HGS som levererar det goaste ljudet.
och slutligen en film från när jag kör, dock sönder kört sen är jag inte nå pro direkt
Taskigt ljud pga hjälm kameran.
http://www.youtube.com/watch?v=jHg4JZkWKfk
I slutet av filmen går kedjan sönder...
Det jag ska renovera är:
Nytt motorblock då kedjan slog sönder det.
Troligtvis alla lager i motorn.
Kolv
Packningar och packboxar i hela motorn.
Ny kedja.
Byta olja i framgafflarna
Gör rent packboxarna i framgaffeln så de inte läcker.
Laga luftbox pga kedjan slog sönder det också.
Nytt bakdrev.
Länkaget
Smörja upp diverse saker och åtgärda fel jag hittar på vägen.
Uppskattning av kostnader: lite över 12000kr!!!!
Men innan kedjan gick körde jag enduro och hörde plötsligt ett tickande ljud. visade sig att jag kört av en eker. Följden blev en helt ny fälg.
Hur? Jo ekrarna va sönder rostade i gängorna och jobbet med en om-ekring och riktning skulle gå på bra mycket. Så en ny exell fälg med guldigt Talon-nav blev svaret
Fint blev det iaf
Sen till skadorna av kedjan...
Nu till lite olika bilder på crossen i nuläget
röret
Läckande packboxar.
Trasig gaswire...
Kopplingswiren från "hänga" med mammas pelargon ett tag medan den blir inoljad och fin!
Håller på med en behandling av länkaget då nålarna i lagret hade hoppat ur lagerbanan och bestämt sig för att para sig med godset
Ett skydd mot skit och en lagerbana från länkaget, ser lite sletet ut eller va tycker ni?
Och till min sjukt stora förvåning, det är ingen brygga i mitten utan avgasporten som det va på 00:an. utan det är istället en port med två st hjälp portar på sidan precis som på en Derbi org cylinder. Fast såklart är det vingportar på som gör att den blir starkare vid lägre varv
Ska sälja en uppsättning dubbdäck också. framdäcket fattas en enda dubb, bak är helt ok.
UPDATE 01/13!
Nu har jag gjort rent crossen och putsat lite här å var, gjort rent och fettat in olika saker.
Nu fick jag äntligen bli lite fattig, som jag längtat
och det va bara början, blocket beställt nu också
Lite olika bilder på de nya delarna!
precis hämtat paketet
Trodde inte jag skulle få ett guldigt bakdrev, men va fan, det gör ju inget
WÖSSNER FTW!!! <3
Denna bild är för er mer insatta i själva 2t motorn.
Båda kolvarna är förbrukade men inte det som är grejen, dålig bild men ni kanske kan se att kolven till höger som är till nya crossen är helt platt upp till till skillnad om kolven till min 00:a som är som alla andra kolvar jag sett, dvs att den buktar upp. tycker det är konstigt då topplocket borde se ut som en kupol och för att buktningen ska vara lite i vägen för färsk gaserna så de inte sugs med ut i avgasporten lika lätt. Undrar vad mer för spännande ändringar de gjort på nya motorn, avgasport och kolv än så länge
Cleant ska det bli!
GODIS
Som den står i nuläget
blir mer bilder efter jag fått hem blocket och fixat klart länkaget,
STAY TUNED
UPDATE 4/2
Hejsan hoppas, va ett tag sen men nu jävlar blire uppdate.
kostnaderna är nu uppe i 15 500kr!!!
Det som är gjort är:
Tvättat den ganska grundligt.
putsat.
Klyvt motorn.
Tagit isär länkaget och fixat till det.
Smörjt upp övre stötdämpare lagret.
Bytt bromsvätska bak och luftat fram.
limmat ihop luftboxen med epoxy lim.
Gjort rent packboxarna i fram gaffeln (funkade tok bra)
Bytt drev bak.
Monterat skyddet för skivan bak.
Dragit åt alla ekrar.
Bytt gas wire och smörjt kopplingswiren.
Ska köpas:
Ett nållager i växellådan.
Ett till nålager för kopplingsarmen.
En lamell.
Pinnbultar.
Nu till ett flertal bilder!!
Ny infettat lager
Polerad å fin
Dessa saker ska man ha när det gäller ekrar!
Dyr påse.. 3700kr!
Fiiiiiina veven <33
Plocka isär kopplingen och fann....
En trasig lamell.. bara att beställa ny
Mätte duration idag.
Avgas: 183. Spol/boost: 126. Blowdown: 28,5.
DET VILL SÄGA, den är gjord för 8000rpm istället för den äldre motorn som var gjord för 10000rpm.
Men va fan, går som fan ändå så
Klyvt den. bara några smällar på veven från höger sida så lossnade det så vackert
Nästa vecka får jag de sista delarna till crossen. sen så jävlar <33
Här får ni en bonus video som min kära mor filmade i somras... Bara lite snabbt när jag åker in till depån
http://www.youtube.com/watch?v=zhOntTpf2wU
Kommentera nu!!!!
TJA!!
Köpte mig en trimmad Suzuki rm125a 07a i mitten av sommaren för att uppgradera mig från min rm125a 00a som jag lagt ner tok mycket pengar och tid på. Hann iaf åka hela sommaren och på sista turen för vintern så gick kedjan av och slog sönder det ena och det andra.
Setup på den: Ett special HGS rör som endast finns i 4 ex. V-force membran och en ombestyckad mikuni 38mm förgasare.
Där av gör jag ett projekt här om min renovering. Enjoy
lite bilder från när jag kollade på den och när den stog hemma nytvättad:
Den porrigt lilla ljudämparen från HGS som levererar det goaste ljudet.
och slutligen en film från när jag kör, dock sönder kört sen är jag inte nå pro direkt
Taskigt ljud pga hjälm kameran.
http://www.youtube.com/watch?v=jHg4JZkWKfk
I slutet av filmen går kedjan sönder...
Det jag ska renovera är:
Nytt motorblock då kedjan slog sönder det.
Troligtvis alla lager i motorn.
Kolv
Packningar och packboxar i hela motorn.
Ny kedja.
Byta olja i framgafflarna
Gör rent packboxarna i framgaffeln så de inte läcker.
Laga luftbox pga kedjan slog sönder det också.
Nytt bakdrev.
Länkaget
Smörja upp diverse saker och åtgärda fel jag hittar på vägen.
Uppskattning av kostnader: lite över 12000kr!!!!
Men innan kedjan gick körde jag enduro och hörde plötsligt ett tickande ljud. visade sig att jag kört av en eker. Följden blev en helt ny fälg.
Hur? Jo ekrarna va sönder rostade i gängorna och jobbet med en om-ekring och riktning skulle gå på bra mycket. Så en ny exell fälg med guldigt Talon-nav blev svaret
Fint blev det iaf
Sen till skadorna av kedjan...
Nu till lite olika bilder på crossen i nuläget
röret
Läckande packboxar.
Trasig gaswire...
Kopplingswiren från "hänga" med mammas pelargon ett tag medan den blir inoljad och fin!
Håller på med en behandling av länkaget då nålarna i lagret hade hoppat ur lagerbanan och bestämt sig för att para sig med godset
Ett skydd mot skit och en lagerbana från länkaget, ser lite sletet ut eller va tycker ni?
Och till min sjukt stora förvåning, det är ingen brygga i mitten utan avgasporten som det va på 00:an. utan det är istället en port med två st hjälp portar på sidan precis som på en Derbi org cylinder. Fast såklart är det vingportar på som gör att den blir starkare vid lägre varv
Ska sälja en uppsättning dubbdäck också. framdäcket fattas en enda dubb, bak är helt ok.
UPDATE 01/13!
Nu har jag gjort rent crossen och putsat lite här å var, gjort rent och fettat in olika saker.
Nu fick jag äntligen bli lite fattig, som jag längtat
och det va bara början, blocket beställt nu också
Lite olika bilder på de nya delarna!
precis hämtat paketet
Trodde inte jag skulle få ett guldigt bakdrev, men va fan, det gör ju inget
WÖSSNER FTW!!! <3
Denna bild är för er mer insatta i själva 2t motorn.
Båda kolvarna är förbrukade men inte det som är grejen, dålig bild men ni kanske kan se att kolven till höger som är till nya crossen är helt platt upp till till skillnad om kolven till min 00:a som är som alla andra kolvar jag sett, dvs att den buktar upp. tycker det är konstigt då topplocket borde se ut som en kupol och för att buktningen ska vara lite i vägen för färsk gaserna så de inte sugs med ut i avgasporten lika lätt. Undrar vad mer för spännande ändringar de gjort på nya motorn, avgasport och kolv än så länge
Cleant ska det bli!
GODIS
Som den står i nuläget
blir mer bilder efter jag fått hem blocket och fixat klart länkaget,
STAY TUNED
UPDATE 4/2
Hejsan hoppas, va ett tag sen men nu jävlar blire uppdate.
kostnaderna är nu uppe i 15 500kr!!!
Det som är gjort är:
Tvättat den ganska grundligt.
putsat.
Klyvt motorn.
Tagit isär länkaget och fixat till det.
Smörjt upp övre stötdämpare lagret.
Bytt bromsvätska bak och luftat fram.
limmat ihop luftboxen med epoxy lim.
Gjort rent packboxarna i fram gaffeln (funkade tok bra)
Bytt drev bak.
Monterat skyddet för skivan bak.
Dragit åt alla ekrar.
Bytt gas wire och smörjt kopplingswiren.
Ska köpas:
Ett nållager i växellådan.
Ett till nålager för kopplingsarmen.
En lamell.
Pinnbultar.
Nu till ett flertal bilder!!
Ny infettat lager
Polerad å fin
Dessa saker ska man ha när det gäller ekrar!
Dyr påse.. 3700kr!
Fiiiiiina veven <33
Plocka isär kopplingen och fann....
En trasig lamell.. bara att beställa ny
Mätte duration idag.
Avgas: 183. Spol/boost: 126. Blowdown: 28,5.
DET VILL SÄGA, den är gjord för 8000rpm istället för den äldre motorn som var gjord för 10000rpm.
Men va fan, går som fan ändå så
Klyvt den. bara några smällar på veven från höger sida så lossnade det så vackert
Nästa vecka får jag de sista delarna till crossen. sen så jävlar <33
Här får ni en bonus video som min kära mor filmade i somras... Bara lite snabbt när jag åker in till depån
http://www.youtube.com/watch?v=zhOntTpf2wU
Kommentera nu!!!!