Elen fungerar inte längre , snabba svar till P0JKEN

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Elen fungerar inte längre , snabba svar till P0JKEN

Inlägg av P0JKEN »

Pallar inte mer så jag hoppas någon på kära gamla TSR kan hjälpa mig.
Har försvunnit från forumet som ni kan ha märkt.
Just för att jag inte orkar med mopeder längre.
Tyckte det var kul förut men börjar närma mig 20 och det var mest roligt i 13-16 års åldern.

Genom åren har jag haft massa projekt och arbetat med mopeder och hjälp vänner med deras projekt och problem. Men sen tröttna jag helt och fick ont i magen så fort jag hörde en moped på stan. :twisted:



ONT :
Nu är det så att jag lovade en familjevän och deras son att hjälpa han med sin Vivacity. Han skulle ha massa trim han inte kunde montera och jag ställde upp .

Böt veven monterade en Polini 70cc cylinder, förgasare, insug och allting. Märkte idag då han skulle komma över och försöka få igång den och köra hem eländet att elen fungerar inte längre.

Blev så förbannad att jag skrek över hela stan då jag orkar inte med att pilla mer. Gick igenom elen och alla kontakter allt är inkopplat och allt är helt. Alla jordningar jag kommer på är hela och har kontakt.

Säkringen är även den hel. Funderar på om det kan ha hänt något när jag montera startmotorn ? Men om den skulle vara "felmonterad" hur fan man lyckas med det ? eller om den vore trasig ska ju resterande el fungera ?

Så medans jag letar på batteriladdaren för kolla att batteriet fungerar kan ni väl ösa på med förslag på vad det kan vara, så jag slipper eländet?


Eran F.D moderator // P0JKEN :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Tjena, har du kollat så att inte kablarna ligger i mot varandra någonstans, så det blir kortslutning ?
vet att på min drac är det så då iaf, inga lamport lyser, inget funkar typ, dock går det att starta den(kick) :)
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Inte vad jag kan se det mesta är isolerat med strumpa och tejp.
Då borde man se att det smält tycker man på plasten.
+ då borde ju säkringen ha gått ?


Hittade inte batteriladdaren hoppas på att det bara är batteriet.
:roll:

Om jag något pajjar på tändspolen eller startmotorn ska ju elen slås på ändå eller hur ? Menar display,blinkers,lampor tuta etc.

Är det inte batteriet kan ni finna moppen på Mälarens botten :twisted:
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Okej det är värre än jag trodde. Skulle kolla på den idag och kolla om jag fick igång den. Gissa hur det gick, precis skiten starta inte.

Stod och hoppa i ilska att jag ännu en gång gott med att hålla på med ett jävla krångel projekt.

Som jag konstaterat så fungerar inte elen och märker nu att den inte får någon gnista alls. Inte ens lite då jag inte får en stöt om jag så placera stiftet på testiklarna .

Orkar inte med skiten mer, kollade olika stift, kolla tändhatten kollade tändkabeln. Kollade alla sladdar vid tändningen och hela tändsystemet. Allt är helt och allt är jordat som ska jordat. Säkringen är även den hel och CDIN ser fin ut. Kan det vara något med tändplattan och tändspolen tro?

Montera ner motorn sen tog det nog nästan 2 månader tills jag satte igång. Medans låg tändningssystemt och spolen i stora zippåsar i garaget så det inte skulle bli fuktiga eller liknande.

Kan jag ha placerat tändspolen fel ? Går det ens ?

Montera tändspolen på axeln och skruva till den satte brytaren i hörnet där den ska vara och koppla sladdarna till startmotorn och den andra sladden till startmotorn jorda jag genom sätta den motblocket och skruvhålet. Sen koppla jag in sladdarna från tändspolen till tändningssystemet (2 kablar och en jordningskabel) .


Någon som kommer på något jag kan ha missat ?


:cry:

EDIT:


Såg denna kabel nu (hane) vart fan ska den gå ? Hittade ingen hona kontakt som den ska gå till. Gått genom hela elsystemet utan hitta någon kabel hona. Inte fan hade jag denna på mitt elssytem.. eller ?
Någon som vet vart den ska gå ? Kablarna är svart och och gul och om jag minns rätt så gick den från tändningslåset.

http://yfrog.com/50foto00811j
Bild
http://yfrog.com/bgfoto00794j
Bild
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

du glömde inte kilen i veven va ?
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Nej den ska vara monterad är ju svårt montera den fel.
Så det bör det inte vara. Någon som känner igen sladden jag länkade ?
8)
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Vad har hänt med detta forum ?
Trodde detta var ledande mopedforumet numera. Vad har hänt med alla profiler och experter som fanns på min tid ? I
ngen som har en aning vad detta är ?
Eller är alla mest intresserade ut av alla listtrådar ?
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 november 2009, 23:59

Inlägg av Aerox_Isse »

prova att ladda batteriet, men om den inte ens starta nu borde den nog inte ha startat ifrån början, så tändspolen kanske de inte är. men gå igenom all el och tändspolen och tändplattan för att vara på den säkra sidan.
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Aerox_Isse skrev:prova att ladda batteriet, men om den inte ens starta nu borde den nog inte ha startat ifrån början, så tändspolen kanske de inte är. men gå igenom all el och tändspolen och tändplattan för att vara på den säkra sidan.
Nej det är inte batteriet. Ska ju fortfarande få gnista även om jag inte ens har ett batteri inkopplat. Och ja den fungerade tidigare 2 månader sen. SEn låg ju alla delar som sagt löst i garaget innan jag fick tummen ur arslet. Delarna låg i stora zippåsar så ingen fukt skulle komma åt.

Får ta och gå igenom allt imorgon, jobbigt då får man dra inskaffa ny tändhatt och kabel m.m

Någon som vet vart kabeln på länken ska gå till ?
Låst