okej men jag är ute efter axx då ska jag ha en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör? eller är jag ute och cyklar? hur ser man mera att det är lågvarvigt eller högvarvigt?
nasse_89 skrev:okej men jag är ute efter axx då ska jag ha en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör? eller är jag ute och cyklar? hur ser man mera att det är lågvarvigt eller högvarvigt?
en högvarvig cylinder med ett matchande rör ger bättre axx än det du skrev.
effektkurvan känns lite behagligare med lågvarviga saker (tycker jag) och det är lättare att stunta med dem
nasse_89 skrev:okej men jag är ute efter axx då ska jag ha en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör? eller är jag ute och cyklar? hur ser man mera att det är lågvarvigt eller högvarvigt?
en högvarvig cylinder med ett matchande rör ger bättre axx än det du skrev.
effektkurvan känns lite behagligare med lågvarviga saker (tycker jag) och det är lättare att stunta med dem
okej men försår fortfarande inte hur man kan se om det är hög eller lågvarv? en till fråga vad menas med att det är avstämt?
nasse_89 skrev:okej men jag är ute efter axx då ska jag ha en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör? eller är jag ute och cyklar? hur ser man mera att det är lågvarvigt eller högvarvigt?
en högvarvig cylinder med ett matchande rör ger bättre axx än det du skrev.
effektkurvan känns lite behagligare med lågvarviga saker (tycker jag) och det är lättare att stunta med dem
okej men försår fortfarande inte hur man kan se om det är hög eller lågvarv? en till fråga vad menas med att det är avstämt?
jag tycker själv de axxar bättre med högvarv. ett avstämt rör är anpassat för just din cylinder. då får man mäta upp avgas durationen och sen räkna ut. dom rären går bäst!
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
en högvarvig cylinder med ett matchande rör ger bättre axx än det du skrev.
effektkurvan känns lite behagligare med lågvarviga saker (tycker jag) och det är lättare att stunta med dem
okej men försår fortfarande inte hur man kan se om det är hög eller lågvarv? en till fråga vad menas med att det är avstämt?
jag tycker själv de axxar bättre med högvarv. ett avstämt rör är anpassat för just din cylinder. då får man mäta upp avgas durationen och sen räkna ut. dom rären går bäst!
okej tack kanske lite ompliserat men men tack
någon annan som kan förklara hur man ser om det e låg eller hövarvigt? rör och cylinder tack
Lågvarvigt så kommer effekten runt 7k RPM medans på ett högvarvigt 9k t.ex.
Ju högvarvigare det är ju bättre acceleration får den. Du får kolla på cylinderns durationer ifall du vill veta om det är låg eller högvarvig den jobbar på. Eller fråga runt bara
Daanne skrev:Lågvarvigt så kommer effekten runt 7k RPM medans på ett högvarvigt 9k t.ex.
Ju högvarvigare det är ju bättre acceleration får den. Du får kolla på cylinderns durationer ifall du vill veta om det är låg eller högvarvig den jobbar på. Eller fråga runt bara
Okej? Nu blev jag osäker här.... Är det inte Lågvarviga grejer som ger bättre acceleration? O.o
muffä, de e bara en myt som nått fucko har kommit på och sedan spridit till alla. högvarviga grejjer ger högre effekt och därigenom mer hk. mer hk = bättre acc.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:muffä, de e bara en myt som nått fucko har kommit på och sedan spridit till alla. högvarviga grejjer ger högre effekt och därigenom mer hk. mer hk = bättre acc.
men.. tar längre tid att komma till effekten på högvarviga, och därmed måste man även ha lägre drevningar.
lågvarv: längre, jämnare kurva och du kan ha tyngredrevning= långa breda växlar. dessutom bränsleslånare iochmed lägre varv
högvarv: kort , tvär kurva och du måste ha lättaredrevning= korta exposiva växlar. tyvärr tar de lita mer sås då du varvar mer
jag hade tagit en låg varvig cyllinder och kombinerat det med typ ett ginelli för att få brett men ändå hyffsat vass register , och sen 19-21 mm förgas
rätta mej om jag har fel
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"
du kan ha tyngre drevning med högvarvigt pga att du har högre effekt. den lågvarviga setupen skulle inte orka driva runt samma drevning som den högvarviga.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:du kan ha tyngre drevning med högvarvigt pga att du har högre effekt. den lågvarviga setupen skulle inte orka driva runt samma drevning som den högvarviga.
men efter som det tar längre tid för den att komma till effekten säger det ju sig självt att det ska vara lägre drevat för att den ska orka vxlarna , eller hur? når man aldrig kurvan har har man ju ingen nytta med hög drevning
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"
kallepalle skrev:muffä, de e bara en myt som nått fucko har kommit på och sedan spridit till alla. högvarviga grejjer ger högre effekt och därigenom mer hk. mer hk = bättre acc.
Ska man vara petnoga så är det inte så heller. MEN i och med att man har högre varv i motorn, så kan man ha lättare drevning i förhållande till en motsvarande lågvarvig setup och då utvecklas mer kraft
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Daanne skrev:Lågvarvigt så kommer effekten runt 7k RPM medans på ett högvarvigt 9k t.ex.
Ju högvarvigare det är ju bättre acceleration får den. Du får kolla på cylinderns durationer ifall du vill veta om det är låg eller högvarvig den jobbar på. Eller fråga runt bara
Okej? Nu blev jag osäker här.... Är det inte Lågvarviga grejer som ger bättre acceleration? O.o
i så fall skall man ha saftigt med kubik i snurran.
en myt i högsta grad om man talar om normala kubiker.
kallepalle skrev:du kan ha tyngre drevning med högvarvigt pga att du har högre effekt. den lågvarviga setupen skulle inte orka driva runt samma drevning som den högvarviga.
men efter som det tar längre tid för den att komma till effekten säger det ju sig självt att det ska vara lägre drevat för att den ska orka vxlarna , eller hur? når man aldrig kurvan har har man ju ingen nytta med hög drevning
om man kan köra så ligger man ju i effektbandet hela tiden
kallepalle skrev:du kan ha tyngre drevning med högvarvigt pga att du har högre effekt. den lågvarviga setupen skulle inte orka driva runt samma drevning som den högvarviga.
men efter som det tar längre tid för den att komma till effekten säger det ju sig självt att det ska vara lägre drevat för att den ska orka vxlarna , eller hur? når man aldrig kurvan har har man ju ingen nytta med hög drevning
om man kan köra så ligger man ju i effektbandet hela tiden
precis, och det är här vi kommer in i begreppen "praktiskt eller ej". En moppe som bara går framåt 9000 varv och uppåt är inge kul att köra lugnt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever