hur vet man om det är hög eller lågvarigt?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 11 april 2009, 18:29

hur vet man om det är hög eller lågvarigt?

Inlägg av nasse_89 »

hej hur vet man o det är hög eller lågvarvigt rör och cylinder?
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

gjutjärns cylindrarna arbetar oftast på ett lägre varv
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 11 april 2009, 18:29

Inlägg av nasse_89 »

okej men jag är ute efter axx då ska jag ha en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör? eller är jag ute och cyklar? hur ser man mera att det är lågvarvigt eller högvarvigt?
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

nasse_89 skrev:okej men jag är ute efter axx då ska jag ha en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör? eller är jag ute och cyklar? hur ser man mera att det är lågvarvigt eller högvarvigt?


en högvarvig cylinder med ett matchande rör ger bättre axx än det du skrev.
effektkurvan känns lite behagligare med lågvarviga saker (tycker jag) och det är lättare att stunta med dem
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 11 april 2009, 18:29

Inlägg av nasse_89 »

Vivven skrev:
nasse_89 skrev:okej men jag är ute efter axx då ska jag ha en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör? eller är jag ute och cyklar? hur ser man mera att det är lågvarvigt eller högvarvigt?


en högvarvig cylinder med ett matchande rör ger bättre axx än det du skrev.
effektkurvan känns lite behagligare med lågvarviga saker (tycker jag) och det är lättare att stunta med dem
okej men försår fortfarande inte hur man kan se om det är hög eller lågvarv? en till fråga vad menas med att det är avstämt?
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

nasse_89 skrev:
Vivven skrev:
nasse_89 skrev:okej men jag är ute efter axx då ska jag ha en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör? eller är jag ute och cyklar? hur ser man mera att det är lågvarvigt eller högvarvigt?


en högvarvig cylinder med ett matchande rör ger bättre axx än det du skrev.
effektkurvan känns lite behagligare med lågvarviga saker (tycker jag) och det är lättare att stunta med dem
okej men försår fortfarande inte hur man kan se om det är hög eller lågvarv? en till fråga vad menas med att det är avstämt?
jag tycker själv de axxar bättre med högvarv. ett avstämt rör är anpassat för just din cylinder. då får man mäta upp avgas durationen och sen räkna ut. dom rären går bäst!
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 11 april 2009, 18:29

Inlägg av nasse_89 »

beckvall skrev:
nasse_89 skrev:
Vivven skrev:

en högvarvig cylinder med ett matchande rör ger bättre axx än det du skrev.
effektkurvan känns lite behagligare med lågvarviga saker (tycker jag) och det är lättare att stunta med dem
okej men försår fortfarande inte hur man kan se om det är hög eller lågvarv? en till fråga vad menas med att det är avstämt?
jag tycker själv de axxar bättre med högvarv. ett avstämt rör är anpassat för just din cylinder. då får man mäta upp avgas durationen och sen räkna ut. dom rären går bäst!

okej tack kanske lite ompliserat men men tack

någon annan som kan förklara hur man ser om det e låg eller hövarvigt? rör och cylinder tack
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

för att se på röret så måste du kolla in de olika sektionernas längd, konernas vinklar och hur grovt röret är.


på en cylinder så kollar man portdurationer. alltså inget som en "normal svensson" kan se, utan det krävs lite erfarenhet iaf.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

man kan ju kolla höjden på portarna.. om de är höga eller breda...
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 11 april 2009, 18:29

Inlägg av nasse_89 »

bluerider94 skrev:man kan ju kolla höjden på portarna.. om de är höga eller breda...
okej men vad betyder de om dom är höga eller breda?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

nasse_89 skrev:
bluerider94 skrev:man kan ju kolla höjden på portarna.. om de är höga eller breda...
okej men vad betyder de om dom är höga eller breda?
Hur dom ser ut helt enkelt.

Men normalt sett så frågar man folk, t.ex. här på forumet, hur delarnas egenskaper är. Sen kan man luska ut lite utav produktbeskrivningen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Lågvarvigt så kommer effekten runt 7k RPM medans på ett högvarvigt 9k t.ex.

Ju högvarvigare det är ju bättre acceleration får den. Du får kolla på cylinderns durationer ifall du vill veta om det är låg eller högvarvig den jobbar på. Eller fråga runt bara ;)
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN
Inlägg: 1081
Blev medlem: 16 mars 2009, 07:19

Inlägg av Muffä »

Daanne skrev:Lågvarvigt så kommer effekten runt 7k RPM medans på ett högvarvigt 9k t.ex.

Ju högvarvigare det är ju bättre acceleration får den. Du får kolla på cylinderns durationer ifall du vill veta om det är låg eller högvarvig den jobbar på. Eller fråga runt bara ;)
Okej? Nu blev jag osäker här.... Är det inte Lågvarviga grejer som ger bättre acceleration? O.o
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

muffä, de e bara en myt som nått fucko har kommit på och sedan spridit till alla. högvarviga grejjer ger högre effekt och därigenom mer hk. mer hk = bättre acc.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

kallepalle skrev:muffä, de e bara en myt som nått fucko har kommit på och sedan spridit till alla. högvarviga grejjer ger högre effekt och därigenom mer hk. mer hk = bättre acc.
men.. tar längre tid att komma till effekten på högvarviga, och därmed måste man även ha lägre drevningar.

lågvarv: längre, jämnare kurva och du kan ha tyngredrevning= långa breda växlar. dessutom bränsleslånare iochmed lägre varv

högvarv: kort , tvär kurva och du måste ha lättaredrevning= korta exposiva växlar. tyvärr tar de lita mer sås då du varvar mer

jag hade tagit en låg varvig cyllinder och kombinerat det med typ ett ginelli för att få brett men ändå hyffsat vass register , och sen 19-21 mm förgas


rätta mej om jag har fel :roll:
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

du kan ha tyngre drevning med högvarvigt pga att du har högre effekt. den lågvarviga setupen skulle inte orka driva runt samma drevning som den högvarviga.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

kallepalle skrev:du kan ha tyngre drevning med högvarvigt pga att du har högre effekt. den lågvarviga setupen skulle inte orka driva runt samma drevning som den högvarviga.
men efter som det tar längre tid för den att komma till effekten säger det ju sig självt att det ska vara lägre drevat för att den ska orka vxlarna , eller hur? når man aldrig kurvan har har man ju ingen nytta med hög drevning
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:muffä, de e bara en myt som nått fucko har kommit på och sedan spridit till alla. högvarviga grejjer ger högre effekt och därigenom mer hk. mer hk = bättre acc.
Ska man vara petnoga så är det inte så heller. MEN i och med att man har högre varv i motorn, så kan man ha lättare drevning i förhållande till en motsvarande lågvarvig setup och då utvecklas mer kraft ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Muffä skrev:
Daanne skrev:Lågvarvigt så kommer effekten runt 7k RPM medans på ett högvarvigt 9k t.ex.

Ju högvarvigare det är ju bättre acceleration får den. Du får kolla på cylinderns durationer ifall du vill veta om det är låg eller högvarvig den jobbar på. Eller fråga runt bara ;)
Okej? Nu blev jag osäker här.... Är det inte Lågvarviga grejer som ger bättre acceleration? O.o
i så fall skall man ha saftigt med kubik i snurran.

en myt i högsta grad om man talar om normala kubiker.
Forumets nippertippa! Puss på er!
senda_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 27 augusti 2008, 18:40

Inlägg av senda_ »

guth skrev:
kallepalle skrev:du kan ha tyngre drevning med högvarvigt pga att du har högre effekt. den lågvarviga setupen skulle inte orka driva runt samma drevning som den högvarviga.
men efter som det tar längre tid för den att komma till effekten säger det ju sig självt att det ska vara lägre drevat för att den ska orka vxlarna , eller hur? når man aldrig kurvan har har man ju ingen nytta med hög drevning
om man kan köra så ligger man ju i effektbandet hela tiden
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Senda_ skrev:
guth skrev:
kallepalle skrev:du kan ha tyngre drevning med högvarvigt pga att du har högre effekt. den lågvarviga setupen skulle inte orka driva runt samma drevning som den högvarviga.
men efter som det tar längre tid för den att komma till effekten säger det ju sig självt att det ska vara lägre drevat för att den ska orka vxlarna , eller hur? når man aldrig kurvan har har man ju ingen nytta med hög drevning
om man kan köra så ligger man ju i effektbandet hela tiden
precis, och det är här vi kommer in i begreppen "praktiskt eller ej". En moppe som bara går framåt 9000 varv och uppåt är inge kul att köra lugnt ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar