gött med någon som e serijös .. ja jo de har jag ochså fått med mig så klart MEN vilka grejer förutom vått kitt så klart (har faktis ett kitt liggande så därför dessa ideer ) ska man ha? vad håller åtminstånde ett tag? å hur F*** ska man få till de med insallation då de e ju inte många allternativ å vad rekomenderas? har bara ett måste å testa de här innan ja slänger på org motor å säljer den för en billig peng...2stroke4ever skrev:fråga 2:
eftersom NOS innehåller mest syre. så måste du ju undertiden som du har nos in i motorn, skaffa mer bensin på nått sätt. typ som ett extra munstycke från förgasaren som du får lösa på nått sätt, annars blir ju blandningen skit snål!
obs har ingen erfarenhet av nos men det är ren teori detta.
tror verkligen inte detta är lätt att hålla på med. men om jag skulle komma med nått förslag på instalation är att göra ett eget insug och ha på nått sätt en anslutning till nos flaskan och göra nån egen förgasare typ. tänk dej ett insug med en anslutning till nos flaskan, sen på den anslutningen borrar du upp gängor och sätt in ett munstycke av nått slag motsvarande syre mängden i NOS:et, självklart ska munstycket ha bensin att ta ifrånsonnydrifter skrev:gött med någon som e serijös .. ja jo de har jag ochså fått med mig så klart MEN vilka grejer förutom vått kitt så klart (har faktis ett kitt liggande så därför dessa ideer ) ska man ha? vad håller åtminstånde ett tag? å hur F*** ska man få till de med insallation då de e ju inte många allternativ å vad rekomenderas? har bara ett måste å testa de här innan ja slänger på org motor å säljer den för en billig peng...2stroke4ever skrev:fråga 2:
eftersom NOS innehåller mest syre. så måste du ju undertiden som du har nos in i motorn, skaffa mer bensin på nått sätt. typ som ett extra munstycke från förgasaren som du får lösa på nått sätt, annars blir ju blandningen skit snål!
obs har ingen erfarenhet av nos men det är ren teori detta.
tackar tackar för alla upplysningar. ja jo jag har inte tänkt statsa på raket skjutning med kolv..hehe.. utan mest bara se vart gränsen gå men de hadde ju vart kul å få de att funka bra så ja börjar nog tamt ja de känns säkrast...vad för vev rekomenderas a? va så länge sen ja fiffla moppe motorer nu heheErik_ skrev:Så länge motorn är rätt justerad ska den tåla en viss mängd lustgas, men frågan är hur mycket gas (och därmed hur mycket mer effekt) den tål. Personligen hade jag satsat på en lågvarvig motor med rätt stor volym, t.ex. Polini Guss 80cc med passande förgasare och avgasrör, och sedan kört gas på den.
Finns ett par anledningar till det...
*Mängden gas motorn tål beror till stor del på hur hög effekt motorn har utan gas.
*En stor cylinder kan ge mycket "grundeffekt" (utan gas alltså) utan att varva mycket, en mindre cylinder måste nästan alltid varvas mer för att nå samma effekt som en stor. Den stora cylindern kan därmed ge samma effekt trots att den i själva verket har lägre trimningsgrad, och belastar motorn mindre.
*Lustgas kallas ofta "ett enkelt sätt att döda motorer", och det stämmer - om motorn går det minsta lilla magert på gas så rasar den. Tändningsinställning blir känsligt också, men inte lika illa som soppamängden. Ju högre trimningsgrad en motor har, desto närmare gränsen för vad den tål ligger man vid "normal körning". Det betyder att en tam motor kan tolerera ganska stora fel i inställningarna innan något går sönder, medan en vass motor ganska lätt kan nypa eller bränna ett hål genom kolvtoppen om man är en aning för entusiastisk när man justerar in den. Kort sagt: en tam motor ger en aning större säkerhetsmarginal, man KAN hinna märka att något är galet innan det skramlar till och motorn dör...
Du verkar inte ens seriös. Men om du nu är "seriös" är du nog på fel forum, för nos och 2-takt ligger på en helt annan nivå.sonnydrifter skrev:tackar tackar för alla upplysningar. ja jo jag har inte tänkt statsa på raket skjutning med kolv..hehe.. utan mest bara se vart gränsen gå men de hadde ju vart kul å få de att funka bra så ja börjar nog tamt ja de känns säkrast...vad för vev rekomenderas a? va så länge sen ja fiffla moppe motorer nu heheErik_ skrev:Så länge motorn är rätt justerad ska den tåla en viss mängd lustgas, men frågan är hur mycket gas (och därmed hur mycket mer effekt) den tål. Personligen hade jag satsat på en lågvarvig motor med rätt stor volym, t.ex. Polini Guss 80cc med passande förgasare och avgasrör, och sedan kört gas på den.
Finns ett par anledningar till det...
*Mängden gas motorn tål beror till stor del på hur hög effekt motorn har utan gas.
*En stor cylinder kan ge mycket "grundeffekt" (utan gas alltså) utan att varva mycket, en mindre cylinder måste nästan alltid varvas mer för att nå samma effekt som en stor. Den stora cylindern kan därmed ge samma effekt trots att den i själva verket har lägre trimningsgrad, och belastar motorn mindre.
*Lustgas kallas ofta "ett enkelt sätt att döda motorer", och det stämmer - om motorn går det minsta lilla magert på gas så rasar den. Tändningsinställning blir känsligt också, men inte lika illa som soppamängden. Ju högre trimningsgrad en motor har, desto närmare gränsen för vad den tål ligger man vid "normal körning". Det betyder att en tam motor kan tolerera ganska stora fel i inställningarna innan något går sönder, medan en vass motor ganska lätt kan nypa eller bränna ett hål genom kolvtoppen om man är en aning för entusiastisk när man justerar in den. Kort sagt: en tam motor ger en aning större säkerhetsmarginal, man KAN hinna märka att något är galet innan det skramlar till och motorn dör...