hjälp med tips om nos/lustgas.....

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
sonnydrifter
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 november 2008, 12:25

hjälp med tips om nos/lustgas.....

Inlägg av sonnydrifter »

har bara några enkla frågor inget "de kommer gå åt helvete" ok?
fråga 1: vart får jag tag på på fyllning till nx lustgas kitt?
fråga 2: vad tycker ni man MÅSTE byta för att AM6 motorn ska palla liiitee nos?
fråga 3: nån som har testat detta på en AM6 motor?

ENDAST SERIJÖSA SVAR Å KUNNIGA SOM SKA SVARA TACK Å HEJ SÅ LÄNGE :wink: snabba svar uppskattas
Senast redigerad av sonnydrifter den 17 april 2010, 01:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

varför ska vi svara seriöst när du inte frågar seriöst?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
sonnydrifter
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 november 2008, 12:25

Inlägg av sonnydrifter »

för annars blire bara X antal svar med de kommer gå åt helvete....ska få en fin löning om en månad å e extremt sugen på nos igen(hadde de i första bilen).... men men de e bara suget efter å se exakt hur mycket de går å pressa den... hehe måste ju syssel sätta sig.. å de e ju ingen mening med å svara såppas oserijöst när man endå inte har något ordentligt att säja. men visst säj vad ni vill... de enda jag söker e någon som kann nos å AM6 som kan svara på mina frågor.....
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

fråga 2:

eftersom NOS innehåller mest syre. så måste du ju undertiden som du har nos in i motorn, skaffa mer bensin på nått sätt. typ som ett extra munstycke från förgasaren som du får lösa på nått sätt, annars blir ju blandningen skit snål!

obs har ingen erfarenhet av nos men det är ren teori detta.
sonnydrifter
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 november 2008, 12:25

Inlägg av sonnydrifter »

2stroke4ever skrev:fråga 2:

eftersom NOS innehåller mest syre. så måste du ju undertiden som du har nos in i motorn, skaffa mer bensin på nått sätt. typ som ett extra munstycke från förgasaren som du får lösa på nått sätt, annars blir ju blandningen skit snål!

obs har ingen erfarenhet av nos men det är ren teori detta.
gött med någon som e serijös :).. ja jo de har jag ochså fått med mig så klart MEN vilka grejer förutom vått kitt så klart (har faktis ett kitt liggande så därför dessa ideer :P) ska man ha? vad håller åtminstånde ett tag? å hur F*** ska man få till de med insallation då de e ju inte många allternativ å vad rekomenderas? har bara ett måste å testa de här innan ja slänger på org motor å säljer den för en billig peng...
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

sonnydrifter skrev:
2stroke4ever skrev:fråga 2:

eftersom NOS innehåller mest syre. så måste du ju undertiden som du har nos in i motorn, skaffa mer bensin på nått sätt. typ som ett extra munstycke från förgasaren som du får lösa på nått sätt, annars blir ju blandningen skit snål!

obs har ingen erfarenhet av nos men det är ren teori detta.
gött med någon som e serijös :).. ja jo de har jag ochså fått med mig så klart MEN vilka grejer förutom vått kitt så klart (har faktis ett kitt liggande så därför dessa ideer :P) ska man ha? vad håller åtminstånde ett tag? å hur F*** ska man få till de med insallation då de e ju inte många allternativ å vad rekomenderas? har bara ett måste å testa de här innan ja slänger på org motor å säljer den för en billig peng...
tror verkligen inte detta är lätt att hålla på med. men om jag skulle komma med nått förslag på instalation är att göra ett eget insug och ha på nått sätt en anslutning till nos flaskan och göra nån egen förgasare typ. tänk dej ett insug med en anslutning till nos flaskan, sen på den anslutningen borrar du upp gängor och sätt in ett munstycke av nått slag motsvarande syre mängden i NOS:et, självklart ska munstycket ha bensin att ta ifrån :wink:

och vakum blir det ju eftersom anslutningen sitter i insuget...

(detta är bara en idé som for upp i mitt huvud bara sådär. funkar kanske inte men i teorin borde det funka).

om du inte har MYCKET stora kunskaper om NOS och 2takt tycker inte jag du ska ge dej in på detta. svårt som f*n igentligen pga 2takts motorns uppbyggnad. klart lättare på 4takt med insprut!
sonnydrifter
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 november 2008, 12:25

Inlägg av sonnydrifter »

a ja jo min bil va de ju simpelt på så... MEN f** de måste väll finnas förgasare å få tag på för detta endamål? å insug de finns de ju en upp sjö av å välja mellen men e inte 100% på att sätta den vid insuget vore optimalt...nå ja vi får se. har ju bara lust å testa å e inte beroende av moppen så de går om den havererar...(hälst bara motorn då) för har ju extra

editat då de stog "olämpliga ord" komm ja på :oops:
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Ska nog fungera på alla moped motorer. Pratar vi om vått eller torrt NOS-kit?

Gänga in en nippel i insuget , hitta en bra lutning/placering på behållaren och fixa allt med slangar/munstycken m.m.

Vad är det för motorkomponenter du har?
sonnydrifter
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 november 2008, 12:25

Inlägg av sonnydrifter »

har bara slitena skit delar nu men de ska bli nytt de va därför ja undra..vått
kitt
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Så länge motorn är rätt justerad ska den tåla en viss mängd lustgas, men frågan är hur mycket gas (och därmed hur mycket mer effekt) den tål. Personligen hade jag satsat på en lågvarvig motor med rätt stor volym, t.ex. Polini Guss 80cc med passande förgasare och avgasrör, och sedan kört gas på den.

Finns ett par anledningar till det...

*Mängden gas motorn tål beror till stor del på hur hög effekt motorn har utan gas.

*En stor cylinder kan ge mycket "grundeffekt" (utan gas alltså) utan att varva mycket, en mindre cylinder måste nästan alltid varvas mer för att nå samma effekt som en stor. Den stora cylindern kan därmed ge samma effekt trots att den i själva verket har lägre trimningsgrad, och belastar motorn mindre.

*Lustgas kallas ofta "ett enkelt sätt att döda motorer", och det stämmer - om motorn går det minsta lilla magert på gas så rasar den. Tändningsinställning blir känsligt också, men inte lika illa som soppamängden. Ju högre trimningsgrad en motor har, desto närmare gränsen för vad den tål ligger man vid "normal körning". Det betyder att en tam motor kan tolerera ganska stora fel i inställningarna innan något går sönder, medan en vass motor ganska lätt kan nypa eller bränna ett hål genom kolvtoppen om man är en aning för entusiastisk när man justerar in den. Kort sagt: en tam motor ger en aning större säkerhetsmarginal, man KAN hinna märka att något är galet innan det skramlar till och motorn dör...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

byt topic tack
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
sonnydrifter
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 november 2008, 12:25

Inlägg av sonnydrifter »

Erik_ skrev:Så länge motorn är rätt justerad ska den tåla en viss mängd lustgas, men frågan är hur mycket gas (och därmed hur mycket mer effekt) den tål. Personligen hade jag satsat på en lågvarvig motor med rätt stor volym, t.ex. Polini Guss 80cc med passande förgasare och avgasrör, och sedan kört gas på den.

Finns ett par anledningar till det...

*Mängden gas motorn tål beror till stor del på hur hög effekt motorn har utan gas.

*En stor cylinder kan ge mycket "grundeffekt" (utan gas alltså) utan att varva mycket, en mindre cylinder måste nästan alltid varvas mer för att nå samma effekt som en stor. Den stora cylindern kan därmed ge samma effekt trots att den i själva verket har lägre trimningsgrad, och belastar motorn mindre.

*Lustgas kallas ofta "ett enkelt sätt att döda motorer", och det stämmer - om motorn går det minsta lilla magert på gas så rasar den. Tändningsinställning blir känsligt också, men inte lika illa som soppamängden. Ju högre trimningsgrad en motor har, desto närmare gränsen för vad den tål ligger man vid "normal körning". Det betyder att en tam motor kan tolerera ganska stora fel i inställningarna innan något går sönder, medan en vass motor ganska lätt kan nypa eller bränna ett hål genom kolvtoppen om man är en aning för entusiastisk när man justerar in den. Kort sagt: en tam motor ger en aning större säkerhetsmarginal, man KAN hinna märka att något är galet innan det skramlar till och motorn dör...
tackar tackar för alla upplysningar. :) ja jo jag har inte tänkt statsa på raket skjutning med kolv..hehe.. utan mest bara se vart gränsen gå men de hadde ju vart kul å få de att funka bra så ja börjar nog tamt ja de känns säkrast...vad för vev rekomenderas a? va så länge sen ja fiffla moppe motorer nu hehe :oops:
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

-.-
antis
Varnad
Inlägg: 286
Blev medlem: 4 oktober 2008, 09:13

Inlägg av antis »

sonnydrifter skrev:
Erik_ skrev:Så länge motorn är rätt justerad ska den tåla en viss mängd lustgas, men frågan är hur mycket gas (och därmed hur mycket mer effekt) den tål. Personligen hade jag satsat på en lågvarvig motor med rätt stor volym, t.ex. Polini Guss 80cc med passande förgasare och avgasrör, och sedan kört gas på den.

Finns ett par anledningar till det...

*Mängden gas motorn tål beror till stor del på hur hög effekt motorn har utan gas.

*En stor cylinder kan ge mycket "grundeffekt" (utan gas alltså) utan att varva mycket, en mindre cylinder måste nästan alltid varvas mer för att nå samma effekt som en stor. Den stora cylindern kan därmed ge samma effekt trots att den i själva verket har lägre trimningsgrad, och belastar motorn mindre.

*Lustgas kallas ofta "ett enkelt sätt att döda motorer", och det stämmer - om motorn går det minsta lilla magert på gas så rasar den. Tändningsinställning blir känsligt också, men inte lika illa som soppamängden. Ju högre trimningsgrad en motor har, desto närmare gränsen för vad den tål ligger man vid "normal körning". Det betyder att en tam motor kan tolerera ganska stora fel i inställningarna innan något går sönder, medan en vass motor ganska lätt kan nypa eller bränna ett hål genom kolvtoppen om man är en aning för entusiastisk när man justerar in den. Kort sagt: en tam motor ger en aning större säkerhetsmarginal, man KAN hinna märka att något är galet innan det skramlar till och motorn dör...
tackar tackar för alla upplysningar. :) ja jo jag har inte tänkt statsa på raket skjutning med kolv..hehe.. utan mest bara se vart gränsen gå men de hadde ju vart kul å få de att funka bra så ja börjar nog tamt ja de känns säkrast...vad för vev rekomenderas a? va så länge sen ja fiffla moppe motorer nu hehe :oops:
Du verkar inte ens seriös. Men om du nu är "seriös" är du nog på fel forum, för nos och 2-takt ligger på en helt annan nivå.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

han är en bonde som har sätt fast and the furious så nu måste han ha lustgas.....
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

mura, om du nu tycker det så håll det för dig själv. tråden handlade inte om det.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
sonnydrifter
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 november 2008, 12:25

Inlägg av sonnydrifter »

fel forum? trode ni körde moppar å snacka moppar mm på de här forumet = alltså perfekt för å fråga om moppe motorer dock nos vet ej om någon här inne kan svara på å bonde?? nja de stämmer väll inte direkt å ska ja va ärlig visst såg man F&F men orka tjata om de... sorry för att man e intresserad å frågar... har börjat fundera på beställningar men märkte även att nos tuben hadde fått en del skador(efter flytt) så måste handla ny tub först... sen så när jag har fixat de slänger jag iväg en beställning så upp med tips på vev å förgasare mm allt möjligt som ni kan tänka er att ja måste ha... en del av er kör ju sprint så då måste ni veta vad som tål å inte tål... har råd till å testa 1 gång men inte 20 gånger för å se vad som funkar.. går de åt helvete(vilket de kommer göra förr eller senare) så låter ja det vara för då har man ju testat å de e bara de ja vill göra
:wink:
Låst