Varför skar den ?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
freidow
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 18 april 2009, 20:23

Varför skar den ?

Inlägg av freidow »

Tjenna.

Har en yamaha aerox från 04 med denna setup:

Stage 6 pro 70 cc
Dellorte 21 mm förgasare med 100 munstycke
Malossi fly clutch koppling
stage 6 R1200
sportluftfilter
Olja blandades i tanken med 2.5 % blandning.

Det var så idag att jag åkte hem från en polare och höll ungefär halvgas, men sen efter ett tag bara dog den och kicken satt fast, visste då att den var skuren, rullade hem den och såg att kolven har expanderat och fastnat i cylinder. Stiftet är ganska torrt men ändå mer än oboybrunt, lite mörkare alltså . Kylarvattnet var fullt också och den gick hur bra som hellst innan detta hände. Då min fråga är, varför hände detta ?
Senast redigerad av freidow den 16 mars 2010, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

olja och alltsånt kvar ?
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

nållagert pajja, ner i vevhuset, in i protarna, in i cylinder= KABLAM, hände min cpi iaf...och min kompis cpi xD
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

oljan är nog orsaken .blandar du direkt i tanken elr separat??
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

du kör trimmat :D så går de sönder :S
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

min moppe skar typ 5ggr för veven var dålig det blev små metalspån men det tog lite tid innan man kom på det.kolla så veven inte glappar upp o ner.
Användarens profilbild
freidow
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 18 april 2009, 20:23

Inlägg av freidow »

Kul att man får seriös hjälp här också ...
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

freidow skrev:Kul att man får seriös hjälp här också ...
Ja men vadfan förväntar du dig ? att vi vet exakt vad som kan ha hänt ?

Finns tusen orsaker : Olja, Munstycke, Dåliga lager, dålig kolv , dåligt kyl-sys..
_ChippeN
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 mars 2010, 15:53
Ort: Kärra

Inlägg av _ChippeN »

kan de inte vara tändstiftet ?:O
Stavning Har aldrig varit min bästa vän... :P
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

freidow skrev:Kul att man får seriös hjälp här också ...
kan i stort sett vara vad som hälst. men man ska dock aldrig ligga på jämn gas allt för länge på en tvåtaktare. speciellt inte en scooter, då dom ligger i effektkurvan hela tiden. om du håller jämn gas med 2taktare så "självaccar" den eller vad man då ska säga. dvs den fortsätter att öka i varv, får för lite soppa och värmenyper
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

henric92 skrev:nållagert pajja, ner i vevhuset, in i protarna, in i cylinder= KABLAM, hände min cpi iaf...och min kompis cpi xD
det hände min moppe så det är ett seriöst svar..
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Några bilder på förödelsen gör det mycket enklare att analysera.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Värmenyp. Det har blivit för varmt helt enkelt, inga lager eller dylikt som orsakat det utan helt enkelt värme. Vad för olja kör du med? Hur långt har cylindern gått? Låg du på höga varv med kall motor?
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
freidow
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 18 april 2009, 20:23

Inlägg av freidow »

chifen skrev:Värmenyp. Det har blivit för varmt helt enkelt, inga lager eller dylikt som orsakat det utan helt enkelt värme. Vad för olja kör du med? Hur långt har cylindern gått? Låg du på höga varv med kall motor?
Jag kör på castrol tts Olja. Cylinder kanske har gått 50-100 mil och motorn var varm, hade kört lite mer än en mil innan den skar ...
lennart wiklund
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 17 juli 2008, 17:19
Ort: Järpen

Inlägg av lennart wiklund »

Hade du bara blandat olja i bensinen,eller den separata oljeinblandningen kopplad med?
Kan tänka mej ev att den högre viskoteten när du blandat olja i bensinen kan vara en avgörande faktor till din skärning.Med olja iblandat i bensinen blir bränsleblandningen för mager (bränslet blir tjockare)=mindre mängd passerar munstycket.DET är aldrig bra att blanda så.Många tror att motorn "går" fetare.Detta är helt fel.Skall du blanda direkt i tank,gå upp en el två storlekar på munstycket.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Bara för att kylarn var full, så betyder inte det att det var rätt mängd glykol o liknande.
Årets Styrelsemedlem 2013
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

DEA!! skrev:Bara för att kylarn var full, så betyder inte det att det var rätt mängd glykol o liknande.
Det är inte glykolen som kyler ditt dumme fan...
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

är bara å byta vev, lager å cylinder. Antagligen så blev den för varm elr fick för dålig smörjning. Har du en överhettningslampa?
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

Daanne skrev:
DEA!! skrev:Bara för att kylarn var full, så betyder inte det att det var rätt mängd glykol o liknande.
Det är inte glykolen som kyler ditt dumme fan...
haha xD
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

guth skrev:
Daanne skrev:
DEA!! skrev:Bara för att kylarn var full, så betyder inte det att det var rätt mängd glykol o liknande.
Det är inte glykolen som kyler ditt dumme fan...
haha xD
glykolen gör bara så att kylarvattnet inte kokar vid så lätt och inte fryser så lätt. sj körde jag min aerox midrace med bara vanligt kranvatten utan några som helst problem...
Låst