Stage 6 pro 70 cc
Dellorte 21 mm förgasare med 100 munstycke
Malossi fly clutch koppling
stage 6 R1200
sportluftfilter
Olja blandades i tanken med 2.5 % blandning.
Det var så idag att jag åkte hem från en polare och höll ungefär halvgas, men sen efter ett tag bara dog den och kicken satt fast, visste då att den var skuren, rullade hem den och såg att kolven har expanderat och fastnat i cylinder. Stiftet är ganska torrt men ändå mer än oboybrunt, lite mörkare alltså . Kylarvattnet var fullt också och den gick hur bra som hellst innan detta hände. Då min fråga är, varför hände detta ?
Senast redigerad av freidow den 16 mars 2010, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
freidow skrev:Kul att man får seriös hjälp här också ...
kan i stort sett vara vad som hälst. men man ska dock aldrig ligga på jämn gas allt för länge på en tvåtaktare. speciellt inte en scooter, då dom ligger i effektkurvan hela tiden. om du håller jämn gas med 2taktare så "självaccar" den eller vad man då ska säga. dvs den fortsätter att öka i varv, får för lite soppa och värmenyper
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Värmenyp. Det har blivit för varmt helt enkelt, inga lager eller dylikt som orsakat det utan helt enkelt värme. Vad för olja kör du med? Hur långt har cylindern gått? Låg du på höga varv med kall motor?
chifen skrev:Värmenyp. Det har blivit för varmt helt enkelt, inga lager eller dylikt som orsakat det utan helt enkelt värme. Vad för olja kör du med? Hur långt har cylindern gått? Låg du på höga varv med kall motor?
Jag kör på castrol tts Olja. Cylinder kanske har gått 50-100 mil och motorn var varm, hade kört lite mer än en mil innan den skar ...
Hade du bara blandat olja i bensinen,eller den separata oljeinblandningen kopplad med?
Kan tänka mej ev att den högre viskoteten när du blandat olja i bensinen kan vara en avgörande faktor till din skärning.Med olja iblandat i bensinen blir bränsleblandningen för mager (bränslet blir tjockare)=mindre mängd passerar munstycket.DET är aldrig bra att blanda så.Många tror att motorn "går" fetare.Detta är helt fel.Skall du blanda direkt i tank,gå upp en el två storlekar på munstycket.
DEA!! skrev:Bara för att kylarn var full, så betyder inte det att det var rätt mängd glykol o liknande.
Det är inte glykolen som kyler ditt dumme fan...
haha xD
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"
DEA!! skrev:Bara för att kylarn var full, så betyder inte det att det var rätt mängd glykol o liknande.
Det är inte glykolen som kyler ditt dumme fan...
haha xD
glykolen gör bara så att kylarvattnet inte kokar vid så lätt och inte fryser så lätt. sj körde jag min aerox midrace med bara vanligt kranvatten utan några som helst problem...