Nu är det som såhär att jag fick hem mina delar till moppen som jag hade beställt. Jag fick hem dem igår. Jag blev väldigt glad och jag skruvade på allting (trodde jag) och körde sedan en runda, moppen gick på högt varv ca 11.000/Minut. Är det för högt? Sen kände jag hur den bara började dö, så jag släppte gasen direkt och då dog den helt, sen ville den inte starta igen. Jag fick le moppen hem, och när jag väl var hemma så kom jag på att jag hade glömt att koppla fast vajern till oljepumpen (Pinsamt, jag vet). Jag tänkte genast att nu är väl hela cyllindern skuren. Men när öppnade och kollade så var där inte en enda repa i den, inte på kolven heller. Nu åter till huvudfrågan. Vad har hänt? Är det vevpartiet som har kärvat ihop eller?
Tack på förhand/// Victor Alsen
Senast redigerad av Alsen den 6 juli 2009, 17:34, redigerad totalt 4 gång.
Nu är det som såhär att jag fick hem mina delar till moppen som jag hade beställt. Jag fick hem dem igår. Jag blev väldigt glad och jag skruvade på allting (trodde jag) och körde sedan en runda, moppen gick på högt varv ca 11.000/Minut. Är det för högt? Sen kände jag hur den bara började dö, så jag släppte gasen direkt och då dog den helt, sen ville den inte starta igen. Jag fick le moppen hem, och när jag väl var hemma så kom jag på att jag hade glömt att koppla fast vajern till oljepumpen (Pinsamt, jag vet). Jag tänkte genast att nu är väl hela cyllindern skuren. Men när öppnade och kollade så var där inte en enda repa i den, inte på kolven heller. Nu åter till huvudfrågan. Vad har hänt? Är det vevpartiet som har kärvat ihop eller?
Tack på förhand/// Victor Alsen
låter bara som den har varit nära på att värme nypa eller har gjort ... men är kolvringen /ringarna fina å där inte är några repor i varken loppet eller på kolven så ska de nog inte vara någon fara ...
stage6 70cc sport pro, dellorto 21mm black edition (stage 6 racing),Hebo next generation variator,malossi (fly) koppling, avstämt rör (10,000 rpm),italkit racetändning,malossi rem, stage6 (dubbel layer) filter, Hebo reeds,
Nu är det som såhär att jag fick hem mina delar till moppen som jag hade beställt. Jag fick hem dem igår. Jag blev väldigt glad och jag skruvade på allting (trodde jag) och körde sedan en runda, moppen gick på högt varv ca 11.000/Minut. Är det för högt? Sen kände jag hur den bara började dö, så jag släppte gasen direkt och då dog den helt, sen ville den inte starta igen. Jag fick le moppen hem, och när jag väl var hemma så kom jag på att jag hade glömt att koppla fast vajern till oljepumpen (Pinsamt, jag vet). Jag tänkte genast att nu är väl hela cyllindern skuren. Men när öppnade och kollade så var där inte en enda repa i den, inte på kolven heller. Nu åter till huvudfrågan. Vad har hänt? Är det vevpartiet som har kärvat ihop eller?
Tack på förhand/// Victor Alsen
Ok, tack. Jag glömde förresten säga att den startar, men den vill bara varva upp till 5000 varv/min och den skramlar något kupiöst. Vet någon vad detta kan bero på och hur man fixar det?
låter bara som den har varit nära på att värme nypa eller har gjort ... men är kolvringen /ringarna fina å där inte är några repor i varken loppet eller på kolven så ska de nog inte vara någon fara ...
Nu är det som såhär att jag fick hem mina delar till moppen som jag hade beställt. Jag fick hem dem igår. Jag blev väldigt glad och jag skruvade på allting (trodde jag) och körde sedan en runda, moppen gick på högt varv ca 11.000/Minut. Är det för högt? Sen kände jag hur den bara började dö, så jag släppte gasen direkt och då dog den helt, sen ville den inte starta igen. Jag fick le moppen hem, och när jag väl var hemma så kom jag på att jag hade glömt att koppla fast vajern till oljepumpen (Pinsamt, jag vet). Jag tänkte genast att nu är väl hela cyllindern skuren. Men när öppnade och kollade så var där inte en enda repa i den, inte på kolven heller. Nu åter till huvudfrågan. Vad har hänt? Är det vevpartiet som har kärvat ihop eller?
Tack på förhand/// Victor Alsen
Ok, tack. Jag glömde förresten säga att den startar, men den vill bara varva upp till 5000 varv/min och den skramlar något kupiöst. Vet någon vad detta kan bero på och hur man fixar det?
låter bara som den har varit nära på att värme nypa eller har gjort ... men är kolvringen /ringarna fina å där inte är några repor i varken loppet eller på kolven så ska de nog inte vara någon fara ...
de kan jag däremot inte hjälpa dej med ... har ingen aning ??
stage6 70cc sport pro, dellorto 21mm black edition (stage 6 racing),Hebo next generation variator,malossi (fly) koppling, avstämt rör (10,000 rpm),italkit racetändning,malossi rem, stage6 (dubbel layer) filter, Hebo reeds,
track_666 skrev:
Ok, tack. Jag glömde förresten säga att den startar, men den vill bara varva upp till 5000 varv/min och den skramlar något kupiöst. Vet någon vad detta kan bero på och hur man fixar det?
låter bara som den har varit nära på att värme nypa eller har gjort ... men är kolvringen /ringarna fina å där inte är några repor i varken loppet eller på kolven så ska de nog inte vara någon fara ...
de kan jag däremot inte hjälpa dej med ... har ingen aning ??
[quote="Dennis_999"]Har du bra komp? Men varva för tusan inte så mycket i början. Det är inte alls nyttigt! [/qu
Nej nu har ni nog missförstått mig, jag har inte en ny cylinder Jag fick bara hem ett luftfilter och ett däck och annat smått O gott.
Jag vet inte om jag har bra komp. Hur kollar man det, jag har ingen sådan mätare hemma.
Men när jag startar motorn så rasslar det innuti den, så det måste vara ngt mer än bara kompet. Men tack för att ni svarar, fortsätt med det
Dennis_999 skrev:Har du bra komp? Men varva för tusan inte så mycket i början. Det är inte alls nyttigt! [/qu
Nej nu har ni nog missförstått mig, jag har inte en ny cylinder Jag fick bara hem ett luftfilter och ett däck och annat smått O gott.
Jag vet inte om jag har bra komp. Hur kollar man det, jag har ingen sådan mätare hemma.
Men när jag startar motorn så rasslar det innuti den, så det måste vara ngt mer än bara kompet. Men tack för att ni svarar, fortsätt med det
Rasslar det bakom variator-kåpan eller i vevhuset?
Dennis_999 skrev:Har du bra komp? Men varva för tusan inte så mycket i början. Det är inte alls nyttigt! [/qu
Nej nu har ni nog missförstått mig, jag har inte en ny cylinder Jag fick bara hem ett luftfilter och ett däck och annat smått O gott.
Jag vet inte om jag har bra komp. Hur kollar man det, jag har ingen sådan mätare hemma.
Men när jag startar motorn så rasslar det innuti den, så det måste vara ngt mer än bara kompet. Men tack för att ni svarar, fortsätt med det
Rasslar det bakom variator-kåpan eller i vevhuset?
Holmstrom_93 skrev:Oljan är till största del till för att smörja vevpartiet så du måste nog ta dig en koll i vevhuset.
Ok, ja, jag får väl göra det. Måste jag klyva motorn då? För man ser inte så mycket om man plackar bort insuget iallafall...
Du kan ju börja med att ta bort cylindern och sen ta tag i vevstaken och dra den både i sidled och lite upp å ner för och känna om något är glapp, om det är glapp eller liknande kan du bli tvungen att klyva motorn och byta vevparti.
Holmstrom_93 skrev:Oljan är till största del till för att smörja vevpartiet så du måste nog ta dig en koll i vevhuset.
Ok, ja, jag får väl göra det. Måste jag klyva motorn då? För man ser inte så mycket om man plackar bort insuget iallafall...
Du kan ju börja med att ta bort cylindern och sen ta tag i vevstaken och dra den både i sidled och lite upp å ner för och känna om något är glapp, om det är glapp eller liknande kan du bli tvungen att klyva motorn och byta vevparti.
Sen kollar du om nål lagret är trasigt för då kommer en av "nålarna" vara borta. Om den är det så kan det vara den som har ramlat av och ner i vev huset..
Sen tar du tag i veven och drar åt sidorna om det går menas det med att den "glappar".
Skriv gärna din setup för då kan det vara lättare att hjälpa dig
vev lagerna eller nållagert har nog pajjat, det är det som skramlar i motorn, var försiktig när du tar ut kolvbulten för om nållagert e pajj så kommer det smulla ner i vevhuset, om det nu e pajj, va försiktig
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Smilee skrev:Okej gör såhär:
Ta av cylindern
Ta av kolven
Sen kollar du om nål lagret är trasigt för då kommer en av "nålarna" vara borta. Om den är det så kan det vara den som har ramlat av och ner i vev huset..
Sen tar du tag i veven och drar åt sidorna om det går menas det med att den "glappar".
Skriv gärna din setup för då kan det vara lättare att hjälpa dig
veven ska glappa i sidled, men inte "upp och ner"
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
om du vill hindra att ngt er ska åka ner i cylindern så läg en trasa/eller liknande runt veve s att det täpper till allllt så är du 99% typ på att inget ramlar ner där(för det behöver juh inte vara ngt däri nu)kan vara varitorn)va så på mn rasslade ASmkt to bort v-kåpan så hade muttern till varitorn skruvat lös sig så remskivor mm skramlade runt fast då gick det juh inte starta
stunt_pojken^^ skrev:om du vill hindra att ngt er ska åka ner i cylindern så läg en trasa/eller liknande runt veve s att det täpper till allllt så är du 99% typ på att inget ramlar ner där(för det behöver juh inte vara ngt däri nu)kan vara varitorn)va så på mn rasslade ASmkt to bort v-kåpan så hade muttern till varitorn skruvat lös sig så remskivor mm skramlade runt fast då gick det juh inte starta