Allt om effektrör och cylindrar, bidra!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Allt om effektrör och cylindrar, bidra!

Inlägg av meanzick »

För dig som vill ha mer info om trimrör och trimcylindrar.
Om ni vet mer om rören och cylindrarna skriv i tråden.
Bidra!

Observera att listan kan vara gammal och all info som sägs behöver inte stämma längre. T ex om det står att "detta är den vassaste cylindern på marknaden" behöver det inte vara så längre och då är det bara att hojta till ;)


Avgassytem:

Leovince V6: 7-11 rpm.

Metrakit Thrower: 7.5-11 rpm. Lämplig cylinder: 50/70 cc sport.
Metrakit Rk replica: 8-11.5 rpm. Lämplig cylinder: 50/70 cc sport.
Metrakit Sp: 8-12.5 rpm. Lämplig cylinder: 70 cc-> Midrace.
Metrakit Prorace: 9-13.5 rpm. Lämplig cylinder: 70/80 cc Hyper/Midrace.

Natrual born big one:

Kundo (Hacker)Banzai II: Lämplig cylinder: 50/70 cc Racing/Midrace.

Carenzi Vegas: Lämplig cylinder: 50cc racing/70cc sport.

Hebo escape Bufanda/Tobbaro: 8-12.5 rpm. Lämplig cylinder: 50/70 cc sport.
Hebo GP Replica: Lämplig cylinder: 70/80 cc Midrace.

Polini Evolution:
Polini ForRace: 7-12 rpm. Lämplig cylinder: 50/70 sport.
Polini ForRace 3: 7-12,5 rpm. Lämplig cylinder: 70cc-> Midrace.

Malossi Supermoto: 9-12.5 rpm. Lämplig förgasare: 19-28mm(beroende på cylinder). Lämplig cylinder: 70/80 cc Hyper/Midrace.
Malossi Supermoto Replica:9-12 rpm. Gianelli enduro 2t liknande rör.

Jollymoto 80/70cc: 8-12.5 rpm, lämplig till hyper/midrace cyllar.
Jollymoto 50cc: ------------------||-----------------------

Scr Corse: Lämplic cylinder: 50/70 cc sport.
Scr Corse Handmade 50/70: 8-12.5 rpm. Lämplig cylinder: 70cc Sport/Midrace.
Scr Corse Racing line 70: 9-13.5 rpm. Lämplig cylinder: 70/80cc Midrace/hyper.

Tecnigas E-nox: 8-12 rpm. Lämplig cylinder: 50/70/80cc sport.
Tecnigas RSG: 7.5-12 rpm.
Technigas NonGearBox: 8-13 rpm.
Tecnigas MX: 7-10.5 rpm.

Doppler ER: 7.5-12 rpm. Lämplig cylinder: 50/70 cc sport.

TNT O-NE: Lämplig cylinder: Avstrypt orginal/lågvarvig sport cylinder.
TNT R-1 Racing: Lämplig cylinder: 50/70 cc Racing/sport.

Turbokit Dos Salidos: Ett sport rör, funkar perfa till orginal, 70cc sport cylindrar.
Turbokit High Quality: Ett sport/midrace rör, funkar perfa till orginal, 70cc sport cylindrar.
Turbokit Lacada: Ett sport rör, funkar perfa till orginal, 70cc sport cylindrar.
Turbokit High Quality 80 cc: Något vassare än sin lilla syster. Funkar prima till Midrace cyllar.

Yasuni Cross HM:
Yasuni Cross:
Yasuni R2: 8-13 rpm. Ett lite vassare rör, perfekt till Midrace cyllar.
Yasuni R3 Carrera: 9-13.5 rpm. Vassaste röret i familjen, alltså ett hyper rör.

Arrow Titanium: 8-12 rpm. Passar bra till sport/midrace cyllar.

Gianelli Enduro 2t: 8-12 rpm. Lämplig cylinder: 50/70 cc sport.

Bidalot R: 8-12 rpm.
Bidalot TM: 9.5-14 rpm. Ett utav de vassaste rören på marknaden. Bör kombineras endast med hyper cyllar.



Cylindrar:

Följande är bara 50cc------------>


Motoforce Replica 50cc: Orginal liknande cylinder.


50cc TNT: Orginal liknande cylinder.


Conti 50cc Racing: Något vassare än orginal, fast ändå tänkt som en ersätts-cylinder.


Eurokit 50cc: Orginal liknande cylinder.


New West 50cc: Orginal liknande cylinder.


Athena Racing 50cc: Orginal liknande cylinder, dock lite med lite mer sting i.


Top Performances 50cc: En hyffsad duglig sport cylinder. Bra för den som vill börja sin trim-karrier lungt.


Metrakit MK Series 50cc: Duglig sport cylinder, lågvarvig och har ett skönt register.


Doppler 50cc:


Airsal 50cc sport: Liknande Polini 50cc sport. Alltså en Sport-cylinder.
Utbytnad av förgasare vid "trimmning/tuning" är inte nödvändigt.


Polini 50cc Evolution: Lite halv vass 50cc-cylinder. Fin för pendling och gatubruk, fast med lite portning-arbete så kan denna cylinder gämnföras med dom "värre".


Hebo 50cc Manston Replica: En High-End racign cylinder. Mycket fint register.
Klassas som Midrace.


Malossi MHR Replica 50cc: En mycket bra bruks-cylinder. Bra för den som hade tänkt att använda hojen som pendlar hoj och vill ha med kräm i hojen.
Bör kombineras med ett Sport/Midrace rör av något slag. Klassas som Midrace.


Metrakit Pro Race 2 50cc: Som sin storebror, "dock" 50cc.


Malossi MHR Team 50cc: Som sin storebror, "dock" 50cc.


Hebo MANSTON 50cc: Bra kvalitet, fint register som alla andra cylindrar ifån Hebo. Bör kombineras med ett Midrace/Hyper rör. För maximal kräm. Klassas som Midrace. Ska leverera runt 15 hk(katalog).




Följande är bara 70cc------------>


Eurokit 70cc:


Metrakit Handmade 70cc:


Top Performances Zylinderkit 74/70 cc:


Airsal T6 Racing 70cc: Aningen starkare och "bättre" än sin broder "airsal-sport". Ej nödvändigt av utbytning av avgassystem. Klassas som 70cc Midrace.


Airsal 70cc Sport: Funkar utmärkt med orginal avgassystem. Aningen klenare kräm än Airsal Racing 70cc. Klassas som 70cc sport.


Barikit 74/70 cc:


Metrakit SP Series 70cc: Ska leverera runt 13-15 hk(katalog).


Hebo 70cc Manston Replica: En High-End racing cylinder. Denna cylinder har också ett mycket fint register. Klassas som Midrace.


Polini 70cc Evolution:


Metrakit Pro Race 2 70cc:


Hebo MANSTON 70cc: En mycket bra cylinder, med ett mycket brett register.
Bör kombineras med ett High-End racing rör, av hög klass. Klassas som Hyper.


Hebo Manston Revolution 70cc: En värsting cylinder på högklass. Specieal gjort topplock. En mycket fin racing cylinder till din hoj. Bör kombineras med ett High-End racing rör, av hög klass. Kan leverera upp imot 20 hk(rätt inställd,bytt förgasare,rör,vev,tändning etc).
Klassas som Hyper.


Hebo Manston Revolution Pata Negra 70cc: Denna cylinder är absolut bland dom värsta på marknaden. Special portat av själve Ton Mill ,mannen bakom utvecklingen av Manston cylindrarna. Mycket grym cylinder!
Bör kombineras med ett High-End racing rör, av hög klass. Klassas som Hyper.




Följande är bara 80cc------------>


Airsal 80cc.


Top performence 80cc:


Barikit 80cc: Ska vara en uppgraderad form av Airsal 80cc. Alltså en halv vass gatubruks-cylinder.


Polini Guss 80cc: Fin gatubruks-cylinder, med ett fint register för gatubruk.


Polini Evolution 80cc: Fin Sp liknande cylinder. Ska pisska på bra efter lite portnings arbete.


Malossi MHR 80cc:


Malossi MHR Replica 80cc:


Malossi MHR Team 80cc:

Cylindrar till "nya Derbi motorn"(tillfällig lista):

Följande är bara 50cc------------>


Airsal 50cc Euro3

Barikit Euro3 50cc

Metrakit pro-race 50cc

Metrakit Alu 50cc

Malossi team-50cc

Malossi MHR Replica 50cc



Följande är bara 70cc------------>


Barikit Iron 70cc Euro3

Metrakit ProRace 70cc

Metrakit SP 70cc

Airsal Racing 70cc



Följande är bara 80cc------------>


Airsal 80cc Euro3

Barikit 80cc Alu

Malossi MHR 80cc

Malossi MHR Replica 80cc

Malossi MHR TEAM 80cc

Hebo New-kit 80cc

Polini Evolution 80cc


Malossi MHR 80cc.



Priser kan ni hitta på följande sidor:

www.Twostroke.se (http://www.twostroke.se/)
www.Scootech.nu (http://www.scootech.nu/)
www.Gearparts24.de (http://www.gearparts24.de/)
www.Opvoeren.nl (http://www.opvoeren.nl/)
www.Mop-shop.de (http://www.mop-shop.de/)
www.Duells.se (http://www.duells.se/)
www.Startuning.se (http://www.startuning.se/)
www.mohlins.se (http://www.mohlins.se/)
www.motocity.se (http://www.motocity.se/)
www.cykelkraft.se (http://www.cykelkraft.se/)
Tillhör mille!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kopierat eller suttit å skrivit i 5 år? :)
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

kallepalle skrev:kopierat eller suttit å skrivit i 5 år? :)
Skrivit såklart.

*hosthost*
Tillhör mille!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

aja trode väl det men nog med ot nu.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Om något ska detta postas under avgassystem och cylinder tråden (första sidan då såklart) Sedan så är det kopierat från moppenet också, för att inte göra folk sura så kan du ju iaf skriva vart du tagit det ifrån :) Annars finns det redan fina avgasrörs guider som jag också tycker borde postas i avgasrörs tråden.

Men bra initiativ iaf :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

chifen skrev:Om något ska detta postas under avgassystem och cylinder tråden (första sidan då såklart) Sedan så är det kopierat från moppenet också, för att inte göra folk sura så kan du ju iaf skriva vart du tagit det ifrån :) Annars finns det redan fina avgasrörs guider som jag också tycker borde postas i avgasrörs tråden.

Men bra initiativ iaf :)
Ber ngn moderator att kopiera in det där sedan då.
Men ända problemet är att dom måste ta sig i att fylla i det som folket bidrar med då.
Tillhör mille!
Sendarn
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 7 april 2008, 16:02
Ort: Trollhättan

Inlägg av Sendarn »

Får ju säga att det var inte många rör som stämde i rpm... min förra Senda = 14 k kom jag upp i en gång. (och nej jag la inte i ettan i 200 kmh för det)
Senda Sm -05 :) - Slider!
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Sendarn skrev:Får ju säga att det var inte många rör som stämde i rpm... min förra Senda = 14 k kom jag upp i en gång. (och nej jag la inte i ettan i 200 kmh för det)
med ?
Tillhör mille!
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Sendarn skrev:Får ju säga att det var inte många rör som stämde i rpm... min förra Senda = 14 k kom jag upp i en gång. (och nej jag la inte i ettan i 200 kmh för det)
jaha? du kan ligga och köra på 3k rpm också, det betyder inte att du har effektregistret där ;)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Låst