Klarlack och polering

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Klarlack och polering

Inlägg av Tomaz »

Hej !

När man polerar saker som inte är aluminium ska man ju använda klarlack men det blir så matt då, finns det inget annat man kan använda för att det inte ska rosta?

Det var nån för ett tag sen som nämnde pulverklarlack och sa att det blir glänsigare när man använder det, stämmer det och isf vart kan man köpa det? bara att spraya på?

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Re: Klarlack och polering

Inlägg av wildhorse »

DerbiSM skrev:Hej !

När man polerar saker som inte är aluminium ska man ju använda klarlack men det blir så matt då, finns det inget annat man kan använda för att det inte ska rosta?

Det var nån för ett tag sen som nämnde pulverklarlack och sa att det blir glänsigare när man använder det, stämmer det och isf vart kan man köpa det? bara att spraya på?

Tacksam för svar!
Pulverlack måste in i en ung som är 200grader varm för att fastna. Man behöver spruta och kompressor för att kunna lacka med det.
Lika bra att lämna in på lackering då det är en väldigt billig färg pga. att den är så snäll mot miljön
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Pulverlack är avancerade grejer ;) De är inget man kan köpa på burk ^^

Man sprayar på små "pastkuler" ( typ ) på föremålet som ska lackas. Föremålet laddar man elektriskt så att plasten fastnar på föremålet tack vare statisk elektricitet. Då blir de ett jämnt och fint lager. Sen så stoppar man in föremålet i en ugn så får plasten smälta fast ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
derbi_senda00
Extra Varnad
Inlägg: 188
Blev medlem: 3 juni 2007, 10:34

Inlägg av derbi_senda00 »

pulverlack är ingen man bara sprayar på , du behöver riktiga grejer/riktig spruta och kompressor för att det ska bli bra.
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Jaha, haha jag trodde det va som klarlack typ, att man bara sprayar på.^^

Det är ramen jag funderar på att polera och vill inte lämna in den för det har jag inte råd med just nu, ganska dyrt med kromning som dem flesta redan vet.

Inget annat sätt man kan få den att bli fin & glänsa utan att lägga ner för mycket på det?

Kollade lite på "chifen"s Derbi(1:a projekt tråden) och då såg jag att han också polerat sin ram och den blev ju grymt fin ! är det någon som vet om han lämna in den på kromning eller polerade han den själv? :P
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Inlägg av wildhorse »

DerbiSM skrev:Jaha, haha jag trodde det va som klarlack typ, att man bara sprayar på.^^

Det är ramen jag funderar på att polera och vill inte lämna in den för det har jag inte råd med just nu, ganska dyrt med kromning som dem flesta redan vet.

Inget annat sätt man kan få den att bli fin & glänsa utan att lägga ner för mycket på det?

Kollade lite på "chifen"s Derbi(1:a projekt tråden) och då såg jag att han också polerat sin ram och den blev ju grymt fin ! är det någon som vet om han lämna in den på kromning eller polerade han den själv? :P
Hans ram var kromad original
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

wildhorse skrev:
DerbiSM skrev:Jaha, haha jag trodde det va som klarlack typ, att man bara sprayar på.^^

Det är ramen jag funderar på att polera och vill inte lämna in den för det har jag inte råd med just nu, ganska dyrt med kromning som dem flesta redan vet.

Inget annat sätt man kan få den att bli fin & glänsa utan att lägga ner för mycket på det?

Kollade lite på "chifen"s Derbi(1:a projekt tråden) och då såg jag att han också polerat sin ram och den blev ju grymt fin ! är det någon som vet om han lämna in den på kromning eller polerade han den själv? :P
Hans ram var kromad original
Jaha okej. Vet du något annat sätt jag kan göra så att min ram inte blir rostig(efter att jag polerat den)? förutom vanlig klarlack för då glänser den mindre.

Sen har jag en fråga till(kommer inte ihåg om jag frågat förut men minns iaf inte svaret), Om man polerar något som inte är aluminium blir det sämre än om man polerar saker i aluminium? alltså med vanlig autosol.
Låst