jag har en motoforce 17.5mm förgasare (dellorto kopia).jag kan köra fullt gas i ungefär 30 sek - 1 min och sen dör den när jag gasar fullt och jag har försökt ställa in den via guiden i denna hemsidan men det blir samma problem igen. det e inte för stort/lite munstycke. hoppas ni kan läsa vad jag skriver
det låter inte konstigt men jag vet inte om den ljuvluftar och setup är orginal 50cc,LeoVince ZX rör (TT dämpare),Malossi Multivar, Malossi Fly-Clutch, Malossi Redfilterbox.munstycke vet jag inte vilke storlek men har testat från 100 - 130 orginal 90 och sen skulle jag testa utan munstycke och kolla om den låter som 4 takt om man håller i fullgas men det bliv samma resultat som jag hade munstycke i.
hassan skrev:det låter inte konstigt men jag vet inte om den ljuvluftar och setup är orginal 50cc,LeoVince ZX rör (TT dämpare),Malossi Multivar, Malossi Fly-Clutch, Malossi Redfilterbox.munstycke vet jag inte vilke storlek men har testat från 100 - 130 orginal 90 och sen skulle jag testa utan munstycke och kolla om den låter som 4 takt om man håller i fullgas men det bliv samma resultat som jag hade munstycke i.
hassan skrev:det låter inte konstigt men jag vet inte om den ljuvluftar och setup är orginal 50cc,LeoVince ZX rör (TT dämpare),Malossi Multivar, Malossi Fly-Clutch, Malossi Redfilterbox.munstycke vet jag inte vilke storlek men har testat från 100 - 130 orginal 90 och sen skulle jag testa utan munstycke och kolla om den låter som 4 takt om man håller i fullgas men det bliv samma resultat som jag hade munstycke i.
Testa du utan munstycke?
Det är inte någon fara med det.
Men om den inte blöddra utan munstycke så äre tjuvluft!
En vanlig noobtabbe...kör du utan choke?
//Holma
jag tror att jag fixa det byte ut till en annan insug och det bliv bättre den dör inte mer tack för hjälpen men vilken munstycke ska jag ha? orginal 90
Hur du hittar rätt munstycke:
OBS! Det finns inget "rätt och fel" när det gäller munstycken i olika motorer, dvs att man kan inte fråga någon vad man ska ha för munstycke för det är stora skillnader från motor till motor. Följande kan ta tid att göra men lönar sig i slutändan, då du bla får snålare bränsle förbrukning, minimalt slitage, snabbare gassvar och kan varva maskinen ytterligare några rpm.
VIKTIGT att varmköra ordentligt innan du ställer in luftskruv, tomgång eller ska läsa av stiftet. Observera att stiftet inte alltid är att lita på, känslan är det viktiga.
Två olika alternativ har jag använt mig av och här kommer dem.
Läs allt (annars förstår du inte principen) men enligt mig är alternativ 2 kanske det bästa och lättaste alternativet.
Alternativ 1. Du börjar med huvudmunstycket, det vill säga från ca 75%-100% gas. Börja med ett som kanske funkar(lättast att börja med ett stooort). Så skiter du i allt vad låga varv och tomgång heter sålänge. Du kör ut och provar den(glöm inte värma den först), och känner om du tycker den går bra eller inte. Och det är fortfarande bara höga varv du ska bry dig om. Bluddrar den på höga varv får den för mycket bensin, och du ska ner i munstyckestorlek. Känner du att den inte riktigt orkar varva ut, eller dör med ett BÖÖÖ vid ett snabb gaspådrag ska du upp i munstyckestorlek. Känns det som den går rätt(orkar varva ut och bluddrar inte) så är det dags att läsa av stiftet. Värm hojen ordetligt innan du gör följande: Kör och maxa hojen en längre sträcka i högsta växeln och vrid av tändningen i farten, stanna vid sidan och kolla stiftet.
Oboybrunt/gyllenbrunt stift: Bra/Perfekt blandning
Vitt stift: Den får för lite bensin.
Svart/mörkbrunt stift: Den får för mycket bensin.
Nu har du fått ett hum om ungefär vilket munstycke du ska, och det är bara att prova upp och ner i storlek från allt mellan att den börjar bluddrar, tills att den inte orkar varva ut. Så provar du alla storlekar där emellan, och känner vilket som du tycker går bäst.
Sen när du har hittat rätt huvudmunstycke är det dags att gå på de låga varven och tomgång. OBS! Bry dig inte om hur tomgången är nu, det fixar man senare. Skruva så att du har luftskruven 1,5 varv ut från bottenläge och se hur den går. Mellan 1,5-2 varv ut ska du ha hittat det läget som känns att den går bäst på(varvar mest). Om du måste skruva ut den mer än 2 varv ut så har du för stort lågfartsmunstycke, byt ner dig en storlek och testa igen. Måste du ha den inskruvad mer än 1,5 varv ut, så ska du upp i munstyckestorlek(lågfarts).
Efter du gjort så att du tycker den går bra på låga så är det dags att ställa tomgången, och det är jättelätt om du har ställt in luftskruven rätt. Bara att skruva på tomgångsskruven tills den har lagom tomgång.
När du är klar med det så är det dags att prova alla lägen på nålen och ha det läget där du tycker den går bäst helt enkelt. Efter du gjort allt detta(på rätt vis) så kommer hojen svara bättre på gasen och gå allmänt bättre(mindre bränsleförbrukning, minimalt slitage osv).
Angående nålens olika lägen. När man ändrar läget på nålen genom att flytta clipset på den upp/ner så ändrar man bränslemängen på UNGEFÄR 25-75% gaspådrag. Det brukar finnas 5 olika lägen man kan ha nålen i, och det är bara att prova sig fram till man hittar det optimala. Alltså:
Flytta clipset ner/nålen upp: Mer bränsle
Flytta clipset upp/nålen ner: Mindre bränsle
Alternativ 2: Ta ut huvudmunstycket och börja med att pilla med lågsfarts, luftskruv och nål till den går perfekt upp till ca 75% gas och sedan bara dör. Sen kan du fortsätta och hitta rätt huvudmunstycke så du får den att gå perfekt även på höga varv.
VIKTIGT: Grejen är att hitta ett huvudmunstycke som gör att moppen precis INTE tappar andan vid fullgaspådrag, och sedan montera ett som är 1! storlek större.
Hur du ställer in luftskruven:
Börja med att värma upp motorn, Mycket viktigt!
Kör omkring i minst 5 minuter och stäng sedan av moppen
Sen skruvar du in luftskruven tills den är helt inskruvad och det tar emot (Gör detta försiktigt) skruva därefter ut den tre varv
Starta moppen och skruva ner tomgången så den motorn nästan dör
men gör det inte
Sen skruvar du sakta ut luftskruven tills den varvar så mycket som möjligt
medans du gör detta kan du behöva varva lite då och då genom att vrida på tomgångsskruven
När du uppnår det högsta varvet ska du skruva in luftskruven 1/4 varv
Nu kan du slå av motorn
Nu ska vi finjustera tomgången och "Cruising rpm"
Starta motorn igen, kolla varvräknarn och gasa till lite och kolla vad varvet lägger sig på nu.
Om den går ner under tomgångsvarvet som du hade när du startade motorn och sedan går upp så måste du minska blandningen, skruva in luft skruven ett 1/2 varv och prova sedan att gasa till en gång, om inget händer, skruva ett halft varv till (du kan skruva ett 1/4 varv åt gången om du vill det)
om varvet "hänger sig" innan den går ner till tomgång så har du för svag blandning
skruva då ut luft skruven 1/2 eller 1/4 varv..
om allt lyckades och förgasaren är korrekt inställd (detta förutsätter att man har rätt munstycke också) så kommer motorn gå mycket renare och lättare när du cruisar fram, den kommer också låta betydligt bättre när du står och varvar vid rödlysena
Dvs, börja på det största du har och gå neråt.
//Holma
hej jag har samma problem igen vet inte vad som e felet.jag testat några munstycke och den dör när jag ska gasa från tomgång till fullt när jag har munstycke i och sen testa jag igen utan munstycke i då bliv det mycket bättre kunde alla fall gasa ungefär hela vägen förutom fullt,vad kan problemet vara?
jag testa idag med den största munstycke jag hade och det bliv samma sak igen och det var storlek 155 och jag kolla på hemsidor och såg att det var den största munstycke man kunde köpa. vad kan felet vara?
k hur ska jag vet att det kommer tjuvluft för jag har testat många munstycke nu och det e samma sak igen men när jag testa utan munstycke så funkar det helt bra utom full gas?
jag testade idag med startgas och jag spray på förgasaren och ingenting hände det bliv samma sak ska testa i mån med en annan förgasare får se om det e fel på den förgasare jag har på nu. finns det inget mer fel man kan kolla på en förgasare?