Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Moddad skrev:
TobbaN skrev:Tja, tänkte kanske köpa en 70cc efter vintern. Måste jag klyva motorn och byta vevparti då också ?
Vilken 70cc?

HellQwist: Jag hoppas du syftar på att det sätt att Teamen är mycket vassare då Evo endast är sport/midrace
Jag vet inte riktigt. Jag ska ju inte ha värsta hyper moppen direkt. Ska ha 21mm förgasare & Hebo Escape effektrör. Vad kan ni rekommendera ? Helst inte över 1700kr.

Edit: Men kom gärna med förslag ändå, även fast dom kostar 1700+
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Moddad skrev:
TobbaN skrev:Tja, tänkte kanske köpa en 70cc efter vintern. Måste jag klyva motorn och byta vevparti då också ?
Vilken 70cc?

HellQwist: Jag hoppas du syftar på att det sätt att Teamen är mycket vassare då Evo endast är sport/midrace
evon är upper mid cylinder och mhr team är hyper. men evon är vassare än vanliga mhr har jag för mig :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Hell_qwist
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 26 augusti 2007, 13:02
Ort: Katrineholm

Inlägg av Hell_qwist »

Moddad skrev:
TobbaN skrev:Tja, tänkte kanske köpa en 70cc efter vintern. Måste jag klyva motorn och byta vevparti då också ?
Vilken 70cc?

HellQwist: Jag hoppas du syftar på att det sätt att Teamen är mycket vassare då Evo endast är sport/midrace
men plz:P jag är inte tappad bakom en vagn:P
jansson
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 september 2008, 13:48
Ort: kumla

Inlägg av jansson »

får man kör med Simonini Evo 90cc hyper klassen?????
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

jansson skrev:får man kör med Simonini Evo 90cc hyper klassen?????
klasserna brukar delas upp som 50/70/80+cc och då får du köra i 80cc+.

har förövrigt för mig att den cylindern är midrace men ger rätt fin effekt ändå pga sin höga cylindervolym :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Hell_qwist
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 26 augusti 2007, 13:02
Ort: Katrineholm

Inlägg av Hell_qwist »

vart får man tag till Simonini, finns det till derbimotorerna??:P
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Hell_qwist skrev:vart får man tag till Simonini, finns det till derbimotorerna??:P
finns ej till Senda vad jag vet, till AM6 har jag för mig att jag skymtat simonini kittet på speedoptions
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
jansson
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 september 2008, 13:48
Ort: kumla

Inlägg av jansson »

okej!men då får man köra med 90cc i hyper klassen :D ??
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

jansson skrev:okej!men då får man köra med 90cc i hyper klassen :D ??
80+ klassen
adam921115
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 mars 2008, 00:30

en snabb fråga

Inlägg av adam921115 »

hej jag undrar vilken cylinder som ger mäst efekt av:
1.Metrakit Handmade 70cc (AM6)
2.Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)

OBS använder avstrypt orginalrör
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Hebon ger mer effekt.
adam921115
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 mars 2008, 00:30

Inlägg av adam921115 »

okej men måste man byta veven för Hebo cylindren?
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

adam921115 skrev:okej men måste man byta veven för Hebo cylindren?
nepp men lager är att rekomendera om moppen gått långt :D
Bild
sepi29
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 maj 2008, 17:53

Inlägg av sepi29 »

Vilka andra lågvarviga cylindrar finns det till AM6 förutom Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)?

Undrar också hur viktigt det är o byta vev till en lågvarvig cylinder. Moppen har ju gått 3000 mil så.
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

sepi29 skrev:Vilka andra lågvarviga cylindrar finns det till AM6 förutom Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)?

Undrar också hur viktigt det är o byta vev till en lågvarvig cylinder. Moppen har ju gått 3000 mil så.
den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig :D
Bild
sepi29
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 maj 2008, 17:53

Inlägg av sepi29 »

maximannen skrev:
sepi29 skrev:Vilka andra lågvarviga cylindrar finns det till AM6 förutom Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)?

Undrar också hur viktigt det är o byta vev till en lågvarvig cylinder. Moppen har ju gått 3000 mil så.
den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig :D
Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

sepi29 skrev:
maximannen skrev:
sepi29 skrev:Vilka andra lågvarviga cylindrar finns det till AM6 förutom Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)?

Undrar också hur viktigt det är o byta vev till en lågvarvig cylinder. Moppen har ju gått 3000 mil så.
den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig :D
Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
original varvar inte 12k eller? :?
Bild
sepi29
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 maj 2008, 17:53

Inlägg av sepi29 »

maximannen skrev:
sepi29 skrev:
maximannen skrev: den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig :D
Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
original varvar inte 12k eller? :?
Eeh. Jo det gör den väl. Vanligt TK har effekt mellan 8k-12k och den varvar jag effekten ut.

Hur mkt varvar mk handmade max då?
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

sepi29 skrev:
maximannen skrev:
sepi29 skrev: Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
original varvar inte 12k eller? :?
Eeh. Jo det gör den väl. Vanligt TK har effekt mellan 8k-12k och den varvar jag effekten ut.

Hur mkt varvar mk handmade max då?
Okej då kan inte din motor må så bra :P Handmaden vet jag inte riktigt om hur den har efekt men lågvarvig är den :D
Bild
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Tjena. Nån som vet om Mk thrower passar med [url]http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057[/url] ?
Och det står att man ska ha 17,5-19mm förgasare för bästa effekt. Men blir det bättre med 21mm förgasare ? en fråga till. Måste jag byta vev ? Moppen har gått cirka 460mil. Och vad ger cylindern ut för effekt ? Toppfart eller axx ?

Mvh TobbaN.
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

sepi29 skrev:
maximannen skrev:
sepi29 skrev:Vilka andra lågvarviga cylindrar finns det till AM6 förutom Hebo - 70cc Aluminium LC (AM6)?

Undrar också hur viktigt det är o byta vev till en lågvarvig cylinder. Moppen har ju gått 3000 mil så.
den cylindern är inte lågvarvig metrakit handmade är lågvarvig :D
Aja. Men menade att den varvar lika mkt som org cylindern. Alltså runt 12k
originalcyllen är kapabel till att varva ca 12-13k men effektregistret är inte optimalt på 12k alltså maxeffekten. det är mest röret som styr hur mycket det varvar, men cylinderns effektområde är en helt annan sak än maxvarvet. optimal effekt på originalcylindern hamnar nog snarare på 8-9000 rpm snarare, liktså handmade.

Alltså cylinderns vassaste del (där den arbetar som effektivast) ligger runt 8-9000rpm men den klarar av att varvas längre, till 12-13000 rpm om då har ett rör på som klarar av att få upp cylinderns varv till det. en vassare cylinder har effektområdet flyttat uppåt och är slöare på låga varv men istället klarar den av att varvas kanske 2-3000 varv till.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
williamasplund
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 9 april 2008, 19:06
Ort: södertälje

Inlägg av williamasplund »

Hej, vilken cylinder passar bäst till gianelli 2T? + är det nån som vet om det ska sitta en packning där röret går in i cylindern, på Derbi asså.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Då Gianelli är ett sport rör ska du inte ha någon jättestark cylinder, men ett första steg är väl tex. MK Handmade som håller bra ;)
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

williamasplund skrev:Hej, vilken cylinder passar bäst till gianelli 2T? + är det nån som vet om det ska sitta en packning där röret går in i cylindern, på Derbi asså.
original cylindern går sjukt bra till 2t :D
Bild
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

TobbaN skrev:Tjena. Nån som vet om Mk thrower passar med http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057 ?
Och det står att man ska ha 17,5-19mm förgasare för bästa effekt. Men blir det bättre med 21mm förgasare ? en fråga till. Måste jag byta vev ? Moppen har gått cirka 460mil. Och vad ger cylindern ut för effekt ? Toppfart eller axx ?

Mvh TobbaN.

Du behöver inte byta vev , men för säkerhetskull byta vev


19 mm blir bra.
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Moddad skrev:Då Gianelli är ett sport rör ska du inte ha någon jättestark cylinder, men ett första steg är väl tex. MK Handmade som håller bra ;)
Ah skärp dig va .


Haha nej vad satsar du på för prisklass ?


Jag hade kört på Airsal t6 alternativ Hebo's.
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

MarcusRRX skrev:
Moddad skrev:Då Gianelli är ett sport rör ska du inte ha någon jättestark cylinder, men ett första steg är väl tex. MK Handmade som håller bra ;)
Ah skärp dig va .


Haha nej vad satsar du på för prisklass ?


Jag hade kört på Airsal t6 alternativ Hebo's.
Han vill ha en cylinder som passar till Gianelli, Airsalen kan klassas som lower midrace och man kan inte kräma ur den med ett 2t rör
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Moddad skrev:
MarcusRRX skrev:
Moddad skrev:Då Gianelli är ett sport rör ska du inte ha någon jättestark cylinder, men ett första steg är väl tex. MK Handmade som håller bra ;)
Ah skärp dig va .


Haha nej vad satsar du på för prisklass ?


Jag hade kört på Airsal t6 alternativ Hebo's.
Han vill ha en cylinder som passar till Gianelli, Airsalen kan klassas som lower midrace och man kan inte kräma ur den med ett 2t rör
2t röret är sport/midrace.


Nej jag har bara för mig att MK cylindern går skit !
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

MarcusRRX skrev:
Moddad skrev:
MarcusRRX skrev: Ah skärp dig va .


Haha nej vad satsar du på för prisklass ?


Jag hade kört på Airsal t6 alternativ Hebo's.
Han vill ha en cylinder som passar till Gianelli, Airsalen kan klassas som lower midrace och man kan inte kräma ur den med ett 2t rör
2t röret är sport/midrace.


Nej jag har bara för mig att MK cylindern går skit !
2T röret funkar till midrace men helt klart bäst till en original/sport. MK cylindern är ingen topcylinder men en bra att börja med som håller fint. Men kör på en airsal om du känner för det
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 5 juni 2008, 14:51
Ort: Brändö

Inlägg av blackmasai »

tjeena jag undrar vilken cylinder som passar bra för mig på min yamaha dt50r 01 jag har tänkt på en barakit 50cc racing cylinder är den en låg varviv eller högvarvig cylinder? men håller min original vev för de? måste jag ha trimrör för den ska gå bra då? skulle vara schyst om ni skulle kunna ge mig lite info :)
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
Användarens profilbild
Drac_01
The One And Only!
Inlägg: 833
Blev medlem: 25 juli 2007, 19:53
Ort: Dalarna

Inlägg av Drac_01 »

blackmasai skrev:tjeena jag undrar vilken cylinder som passar bra för mig på min yamaha dt50r 01 jag har tänkt på en barakit 50cc racing cylinder är den en låg varviv eller högvarvig cylinder? men håller min original vev för de? måste jag ha trimrör för den ska gå bra då? skulle vara schyst om ni skulle kunna ge mig lite info :)
ska du ha 50cc sport behöver du inte byta vev..
Köp 70cc sport i stället, 50cc sport är inte så jätte stor skillnad jämnfört med original. Köp ett sp om du köper 70cc sport!
Fullt ös medvetslös..

DT70R UPDATE 6/12 Kolla! :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 889#177889
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

blackmasai skrev:tjeena jag undrar vilken cylinder som passar bra för mig på min yamaha dt50r 01 jag har tänkt på en barakit 50cc racing cylinder är den en låg varviv eller högvarvig cylinder? men håller min original vev för de? måste jag ha trimrör för den ska gå bra då? skulle vara schyst om ni skulle kunna ge mig lite info :)

Du behöver inte byta vev .


Du behöver effektrör för att få ur effekt


TIPS : Köp en 70 cc sport !
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

blackmasai skrev:tjeena jag undrar vilken cylinder som passar bra för mig på min yamaha dt50r 01 jag har tänkt på en barakit 50cc racing cylinder är den en låg varviv eller högvarvig cylinder? men håller min original vev för de? måste jag ha trimrör för den ska gå bra då? skulle vara schyst om ni skulle kunna ge mig lite info :)
Kan försöka ge dig lite info som de andra här inte redan copypastat av varandra...

Barikit liknar Airsals 50cc och du tjänar fint med effekt utan att byta rör, även om det naturligtvis är bäst.
Cylindern är "högvarvig" dock rekommenderar jag en tex. Airsal 70cc Sport som även den funkar bra med originalrör och krämar ut lite mer effekt medans du inte behöver byta vev.
Jonxa
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 juni 2008, 20:19

Inlägg av Jonxa »

Jag är ute efter att få ut fart från min moped, så vilken cylinder är då bäst av Hebo Manston pata negro eller MK Pro Race Och vilket rör bör man ha till ?
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Pata negran med ett prorace rör !
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Skriv svar