Jag har en Cityhopper 50 2-takt, och jag har dragit v-ringen, pluggen i avgasröret och byt vikter men den gör fortfarande stadiga 50-53 km/h precis som före.
Så jag undrar vad som är det billigaste jag kan köpa till som kommer ge mest topphastighet?? Ny cylinder eller effektrör antar jag?
Och en sak till, om variator-remmen går högst upp på remskivan, är det lika med max hastigheten som går att få ut ur mopeden?
Jag har en Cityhopper 50 2-takt, och jag har dragit v-ringen, pluggen i avgasröret och byt vikter men den gör fortfarande stadiga 50-53 km/h precis som före.
Så jag undrar vad som är det billigaste jag kan köpa till som kommer ge mest topphastighet?? Ny cylinder eller effektrör antar jag?
Och en sak till, om variator-remmen går högst upp på remskivan, är det lika med max hastigheten som går att få ut ur mopeden?
Cylinder skulle ge mest, men att kombinera med ett nytt rör hade varit ännu bättre. måste ju självklart inte vara dyraste grejerna
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..
Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
ockelbo skrev:...men den gör fortfarande stadiga 50-53 km/h precis som före.
Låter som att du har någon form av strypning kvar. 53km/h är orimligt långsamt för en modern ostrypt moped.
Långsamt ja, har inte gjort något med CDI'n just för att jag inte hittar något relevant som skulle kunna vara en CDI-box.
Postar ett annat inlägg jag har gjort så får ni kolla om ni hittar något intressant:
"Så jag tog och följde efter tändstiftet tills jag kom fram till denna box: http://imgur.com/ewxbfcV
Så jag följde efter den tjocka gröna sladden och den ledde till variatorn: http://imgur.com/c78wlH6
Sen följde jag efter dem två små kablarna som går in i en svart kabel och följde efter den svarta kabeln tills jag kom fram till denna box som satt högt upp på ramen: http://imgur.com/XCrhMBd
Vilken box är CDI-boxen och vilken sladd ska jag klippa?"
Gröna kabeln är bara jord. Den svarta är den intressanta. Sistabilden kan vara en CDI, men omöjligt att säga uytan att känna till just den mopedmodellen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
G-son skrev:Gröna kabeln är bara jord. Den svarta är den intressanta. Sistabilden kan vara en CDI, men omöjligt att säga uytan att känna till just den mopedmodellen.
Det är nu det slår tillbaka för att man köpte en kina moped...ingen har en likadan. Ska försöka säga allt jag vet om den.
Den heter CityHopper 50 2005a, det ska tydligen vara en Minarelli-kopia fast dem flesta delarna i mopeden är namngivna CHUANL EXPO1 och dylikt.
Den marknadsförs också just nu vid namn: Maxx GT50
Och CPI Popcorn, Cityhopper Silverstone City är kopior av mopeden tror jag.
Bjuder även på en video jag har hittat på Youtube som visar under kåpan https://youtu.be/wltX4BFAQ0Y (Notera att man kan se en svart liten box på ramen högt upp, fast istället för massa färgglada kablar så har jag en tjock svart som omsluter dessa.
HasSse666 skrev:
Detta är CDI´n följ sladden tills du hittar en kontakt
Rapportera hur den är kopplad (vilka färger och hur många kablar)
Tog och knipsade stripporna som satt fästa över allting och hittade en kontakt ganska snabbt, utifrån CDI'n går det 5 kablar i följande färger:
En svart och en orange kabel som går till kontakten
En vit/röd kabel som går till något, minns inte
En svart/lila kabel som gick ner mot mopedens inre tror jag
Och en till svart/vit kabel som gick ner mot en till kontakt som var ihop med en kabel från tanken
Har du fem kablar till CDI´n så kan du inte klippa någon kabel för att den ska gå snabbare.
CDIér med sex kablar har dock en extra kabel som går till en magnetavkännare i variatorn som känner av varvtalet och därigenom kan känna av när du nått "maxvarvtalet"
OBS!
Jag vet det finns undantag men detta gäller i 99 fall av 100
Så i detta fall kan det hjälpa att byta till en ny CDI eftersom det kan finnas en intern strypning i CDI´n
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
HasSse666 skrev:Har du fem kablar till CDI´n så kan du inte klippa någon kabel för att den ska gå snabbare.
CDIér med sex kablar har dock en extra kabel som går till en magnetavkännare i variatorn som känner av varvtalet och därigenom kan känna av när du nått "maxvarvtalet"
OBS!
Jag vet det finns undantag men detta gäller i 99 fall av 100
Så i detta fall kan det hjälpa att byta till en ny CDI eftersom det kan finnas en intern strypning i CDI´n
Jag förstår inte, det fanns ingen plugg i avgasröret, v-ring eller strypningar vid variatorn, kom så Original..hur fan kan den bara gå i 52? Någon strypning i förgasaren kan väl endå inte göra så mycket?
Jag drog v-ringen på CDI-strypt moped häromdan och den gick i 63 på rakan, och före gick den 44...jag är nästan 70% säker på att det inte finns någon plugg i förgasaren heller.
Kan det möjligen vara så att dem högsta växlarna i mopeden ligger efter 8000rpm och min moped stryper vid 8000rpm så dem högsta växlarna inte läggs i?
För att få fart på den här skiten behöver jag gå till extrem-metoder...