FILM!Min Derbi går svindåligt. Förgasare eller tändning?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

FILM!Min Derbi går svindåligt. Förgasare eller tändning?

Inlägg av TheFlyingFin »

HÄR ÄR FILMEN https://www.youtube.com/watch?v=1DoyETL ... e=youtu.be




Tjena!
Satte nyligen på Airsal 73 och ett sportluftfilter men har stora problem.

Moppen har ingen tomgång alls. Man måste hålla gasen helt i botten för att moppen ska starta, och då efter 2-3 kickar. Choke eller ej är ingen skillnad.

Då den väl går så dör den på 1 sekund om man inte håller minst 1/2 gas.

Den varvar också svindåligt. Kommer till typ 3k varv i minuten. Ingen ork alls. En kantsten är tillräckligt för att den skall dö.

Man ska flytta tädningen 0.5mm frammåt, vilket jag prövat, och även nån millimeter åt andra håll. Kan deta bero bara på tädningen?

Har en 17,5 förgasare, och har prövat gå upp från 85 till 100, 110 och 120 i munstycke. 110 har varit bäst hittils. Snacka lite i PM med Rexxy och han drog genast paralleller med felinställd förgasare.

Farsan däremot spann hastigt vidare på att det skulle gälla tändningen. Skall ladda upp en video då jag kör den så får ni se hur den går.



Total setup

Hebo rör (liknaned TK i effektkurva, något högre upp i varv)
Airsal 73
Italkit membran
Hebo boostbottle och insug gjort för 17,5mm som kom med röret.
StepII öppet filter.


Tror jag fick med allt, filmen kommer om nån minut!

Svar uppskattas sjukt mycket! Väntat snart 6 månader på att få den att fungera och nu då alla delar finns så vill jag så gärna ha hjälp!

Tack på förhand!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Hade något liknande! Bytte cdi sen funkade skiten som den skulle. skar ett ramlager 3 dagar senare men det var de värt.


Säger inte att det garanterat är CDI'n men min betedde sig exakt likadant, testade med en polares CDI, och de funkade då. Så har du tillgång till att låna någon polares ducati CDI så gör det!
bibapeolola
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Axel skrev:Hade något liknande! Bytte cdi sen funkade skiten som den skulle. skar ett ramlager 3 dagar senare men det var de värt.


Säger inte att det garanterat är CDI'n men min betedde sig exakt likadant, testade med en polares CDI, och de funkade då. Så har du tillgång till att låna någon polares ducati CDI så gör det!
Då du snackar om det, jag har en strypt själv!

Tänkte just skriva i en annan tråd att elfel på Derbi kan te sig hur i hela friden det bara vill och så kommer jag inte på att pröva själv xD

Ska ge det ett försök!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

TheFlyingFin skrev:
Axel skrev:Hade något liknande! Bytte cdi sen funkade skiten som den skulle. skar ett ramlager 3 dagar senare men det var de värt.


Säger inte att det garanterat är CDI'n men min betedde sig exakt likadant, testade med en polares CDI, och de funkade då. Så har du tillgång till att låna någon polares ducati CDI så gör det!
Då du snackar om det, jag har en strypt själv!

Tänkte just skriva i en annan tråd att elfel på Derbi kan te sig hur i hela friden det bara vill och så kommer jag inte på att pröva själv xD

Ska ge det ett försök!
komihåg att jorda ordentligt. ;)
bibapeolola
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 23 november 2013, 17:41

Inlägg av TheRavenBlue »

På filmen så ryker den väldigt mycket. Hur mycket olja har du i den.

p.s kör du oljeblandat eller som vanligt?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Rycker förjävligt mycket, kolla så motorn är tät. Alltså så inte packboxen till växellådan gått åt helvette, eller cylinderpackningarna.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Rexxy skrev:Rycker förjävligt mycket, kolla så motorn är tät. Alltså så inte packboxen till växellådan gått åt helvette, eller cylinderpackningarna.
Allt sånt är bytt och kört knappt 300meter. Efter att jag haft vatten i lådan/motorn pga skev cylinder och kass vpumpspackning så har jag satsat allt och lite till för att få den i så fint skick som möjligt. Kylarvattnet försvinner ingenstans så den är tät. Lite regnvatten finns i lådan pga dålig kopplingskåpspacknig, men ny på väg. På filmen var inte regnavattnet heller inblandat.

Däremot hade jag ALLTFÖR mycket olja i bensinen. Min annars så smarta mattehjärna gjorde mig besviken, det riktigt rann olja vid cylindern.


Då återstår bara tändningen och förgasaren. Där har jag reda. Utfört alla tricks jag kan så hjälp mig gärna :)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Skriv svar