HEJ!
I denna guide tänkte jag förklara följande saker:
#vad är en a/epa traktor
#hur bygger man en a-traktor
#förarbevis
#m.m
Del 1. Epa Traktor
Epa traktorerna var det som startade det hela med att bygga arbetsfordon av bilar.
En "epa" måste vara byggd på en bil med självbärande ram tex Duett. Dom Skall även ha en stel bakaxel, dvs ingen fjädring bak, vilket gjorde
Dom väldigt obekväma att köra på ojämna vägar.
"epa" traktorn får bara köras i 30 km/h men den får kunna gå hur fort som helst.
men 1975 så kunde man inte registrera ny "epor", då övergick man till dagens A-traktor.
Del 2. A-traktor
En A-traktor är en ombyggdbil som klassas som en traktor. den får bara kunna gå i 30 km/h på motorns max effekt.
Exempel:
Min 740 har sin topp av effektkurvan på 5400 RPM, då måsten den gör 30 Km/h på 5400 RPM.
för att klara av detta MÅSTE man sätta dit en extra växel låda.
A-traktorer kan byggas på vilken serie tillverkad bil som helst. men alla väljer att bygga på en bakhjulsdriven för det är mkt lättare än en framhjulsdriven.
för på en "RWD" sätter man upp en andra växel låda bakom den första. Men på en "FWD" får detta inte plats, då måste du dreva om orginal lådan eller sätta planetväxlar på drivaxlarna och detta blir dyrt.
Innan 2003 kunde du registrera en såkallad Okapad bil, men det går INTE att göra längre.
nu måste du "kapa" den, alltså flytta fram bakrutan och bygga ett flak. dom vanligaste bilarna man bygger på är volvo 140, 240, 740, 940. mer om detta i Del 4.
EN OKAPAD 740
EN KAPAD 740
EN DUETT EPA
Del 3. Körkortet
För att få kör en traktor så behöver du ett körkort, ett traktorkort.
Detta får du genom att skriva upp för traktor på VägVerket.
detta kostar 220 kr per prov.
du måste ha minst 52 rätt utan 70 möjliga.
Innan du kan skriva upp måste du göra en hälsounderökning. den är det även bra att läsa både traktorboken och bilboken.
när du klarat ditt körkort kan du bara ut o köra. det behövs ingen uppkörning eller sånt krafs.
Efter 1 oktober sägs det att man ska kunna köra den på moppekörkort men det tkr jag personligen är helt fuckt up. men så kommer det att fungera och man kommer att ta bort traktor kortet. du kan även skicka in ditt eu-bevis och få ett AM-kort8eu moped och traktor)
Del 4. Registrera en Ny traktor
Om du vill bygga och registrera en ny traktor måste du göra ett antal saker, detta kommer att vara kortfatta om varje sak:
Kapa
dubbla växel lådor
Bygga ett flak
Besiktiga
Vi delar upp det lite så blir det inte så rörigt.
Vi börjar med att man behöver en bakhjulsdriven bil, låt oss ta en 740.
börja med att rensa ut inredning och mät var du ska kapa. kapa och svetsa ihop. sen måste man lägga igen bakdörrar, göra nya sidorutor och spackla. nu bör bilen se ut så här med lite svets,spackel och färg:
Då fortsätter vi med att göra oss ett par dubbla växel lådor.
det man har dom till är att växla ner bilen så han gör 30 Km/h på 2:ans växel. oftast bygger man av en m47+m40. när du har knåpat ihop dom vibrationsfritt kan man häng upp dom på lämpligt sätt.
Flaket på en traktor skall vara 1 dm3 per 100kg/bil. så kolla vad tjänste vikten är och börja bygga ditt flak.
det finns hur många sätt som helst att bygga det på. så fram med fantasin. men vanligast är att man svetsar en flak ram och sätter plåt eller trä i den.
Besiktningen är då nästa steg. här gör dom en grundlig kontroll av din traktor. dom kollar bromsar, rost, glapp, läckage m.m
sen kollar dom så den går i 30km/h på 2:ans växel. stämmer allt och det verkar bra får du åka där ifrån med en besiktigad a-traktor och nu kan du bra tuta och köra.
Del 5. Enkel Växellåda
Om du inte vill ha dubbla lådor på traktorn kan du använda dig av en ryckspärr och enkellåda.
anledningen till att man vill köra enkellåda är att det är billigare, skonar motorn och går oftast snabbare.
Om man byter ut sina dubblalådor mot en enkel skall du helst spärra den på 1+2+R. detta genom att svettsa drev,skift axlar eller plocka ur drev. detta leder till en permanent låsning av växellådan på 1+2+R.
Men vill du lägga i fler växlar för att gasa på lite eller fortsätta börna på 3:an kan man bygga en ryckspärr.
mer om detta i nästa del.
Del 6. Ryckspärr
det finns hur många sätt som helst att bygga en ryckspärr på.
några exempel är:
-bult som spärrar skift axlar
-elektrisk
-trycklufts(lastbilar)
den enklaste ryckspärren är att borra ett hål på rätt ställe i växellådslocket och montera en bult som glider lätt i hålet. anslut bulten till en vajer eller liknande.
när du rycker i vajern så hoppar bulten ner i växel lådan och låser skift axlen för växel 3,4,(5).
nu när du har detta går fortfarande traktorn för fort, då måste du skaffa en blödderroto eller varvtalsregulator(blackbox).
Är det nått mer ni undrar är det bara att post en fråga så löser jag det!
MVH Rasmus