Hjälp med byte av vikter tack!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Hjälp med byte av vikter tack!

Inlägg av acer96 »

Tjena. Har en vivacity 03a. Drog v-brickan och tog bort pluggen i luftburken, sedan borrade jag upp munstycket. Den går rent osv, men förlorade ganska mycket axx och kraft när jag tog bort v-brickan. Känns som det har med vikterna att göra.. Jag undrar också vilken storlek org vikterna har på en viva 03a sportline, någon som vet? Jag har hört att den kan vara 9g, 8,5g osv.. Men vi säger att jag har 8,5g i. Blir det märkbar skillnad om jag går ner till 8g? Axx vis menar jag då. Moppen toppar 70 km/h nu uppmätt med gps, men det tar ett tag tills den varvar upp. Axxet är förresten inte så dåligt, den reser sig jättelätt osv, men då är jag en stuntkille också.

Men somsagt.. Om jag nu har 8,5g i, vilken skillnad blir det om jag byter ner mig till 8g? Förlorar jag mycket topp, blir axxen relativt mycket bättre?
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Hjälp med byte av vikter tack!

Inlägg av rasmusborg »

acer96 skrev:Tjena. Har en vivacity 03a. Drog v-brickan och tog bort pluggen i luftburken, sedan borrade jag upp munstycket. Den går rent osv, men förlorade ganska mycket axx och kraft när jag tog bort v-brickan. Känns som det har med vikterna att göra.. Jag undrar också vilken storlek org vikterna har på en viva 03a sportline, någon som vet? Jag har hört att den kan vara 9g, 8,5g osv.. Men vi säger att jag har 8,5g i. Blir det märkbar skillnad om jag går ner till 8g? Axx vis menar jag då. Moppen toppar 70 km/h nu uppmätt med gps, men det tar ett tag tills den varvar upp. Axxet är förresten inte så dåligt, den reser sig jättelätt osv, men då är jag en stuntkille också.

Men somsagt.. Om jag nu har 8,5g i, vilken skillnad blir det om jag byter ner mig till 8g? Förlorar jag mycket topp, blir axxen relativt mycket bättre?
Du menar väll inte att du borrat upp munstycket? :o
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Re: Hjälp med byte av vikter tack!

Inlägg av vicke1112 »

rasmusborg skrev:
acer96 skrev:Tjena. Har en vivacity 03a. Drog v-brickan och tog bort pluggen i luftburken, sedan borrade jag upp munstycket. Den går rent osv, men förlorade ganska mycket axx och kraft när jag tog bort v-brickan. Känns som det har med vikterna att göra.. Jag undrar också vilken storlek org vikterna har på en viva 03a sportline, någon som vet? Jag har hört att den kan vara 9g, 8,5g osv.. Men vi säger att jag har 8,5g i. Blir det märkbar skillnad om jag går ner till 8g? Axx vis menar jag då. Moppen toppar 70 km/h nu uppmätt med gps, men det tar ett tag tills den varvar upp. Axxet är förresten inte så dåligt, den reser sig jättelätt osv, men då är jag en stuntkille också.

Men somsagt.. Om jag nu har 8,5g i, vilken skillnad blir det om jag byter ner mig till 8g? Förlorar jag mycket topp, blir axxen relativt mycket bättre?
Du menar väll inte att du borrat upp munstycket? :o
det gör han nog. man kan köpa supersmå borr på jula för 29kr. blir det för stort så är det bara att löda igen och borra om. något man kan änvända med är sån man rengör gasmunstycken med oxå.

ont igen. köp och testa. bäst så. du kam även blada varannan 8,5 och 8.0g vikter
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Vad jag vet så har alla vivor 8g vikter original, jag köpte ett viktkit och provade lite men märkte att 7g gjorde så den gick jävligt ojämt så jag satte varannan 7g och 8g så blev det jävligt schysst axx :)
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Okej tack då vet jag att jag kan blanda vikter osv!
Hej hej har en Rieju :D
Skriv svar