Fiddy 125cc kan inte byta växel.

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Fiddy 125cc kan inte byta växel.

Inlägg av TobbaN »

Tjenare!
Skönt att se att TSR fortfarande är igång sen sist man var här :)

Det är såhär att i somras så köpte jag en Fiddy
Den här är det om det spelar någon roll: http://www.motorhandel.se/dirtbike/dirt ... -125cc.php

Den gick bra i början och så, men som både jag och mina två kompisar trodde (som även köpte två likadana fiddys) så skulle dom säkert pajja förr eller senare med tanke på att det är nåt kina plock.

Min fiddy började efter några månader strula med kopplingen, den gick inte tillbaka helt så man fick trycka tillbaka den sista biten. Några veckor efter när kopplingen börjat hålla på så var jag och en kompis ute och körde när jag helt plötsligt inte kan växla mer.

Så jag undrar om det är någon som vet vad som har hänt och hur jag kan fixa det? Har googlat runt lite men inte hittat jättemycket, hittade något om "växelstjärnan" men kan det vara det?.
Växeln är alltså helt stum eller hur man nu ska förklara det. Tror den är fast på antingen tvåan eller trean. När man växlar så ska man ju höra det där "klicket", men man hör inget. Det är som om man försöker trycka ner växelpetaren när den ligger i ettans växel om ni förstår hur jag menar :)

Tack på förhand!
Mvh TobbaN
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Kan vara så att kickdrevet har fastnat/hängt sig. Inte helt omöjligt att det har gått sönder tyvärr.
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

LinkanTuning skrev:Kan vara så att kickdrevet har fastnat/hängt sig. Inte helt omöjligt att det har gått sönder tyvärr.
Tack för svar ska kolla upp det! :)

Någon som vet vad det annars kan vara ifall det inte är kickdrevet?
Mvh
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Växelförarn är en möjlighet. Kompisens gick sönder (vsserligen Aprilia SX50) och hans uppflrde sig likadant.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Skriv svar