Starta företag?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Starta företag?

Inlägg av Asddfgf4 »

Tjenare, jo jag har fått en liten idé då va... Jag har ett jobb, för min farsa äger en stor snickerifabrik här där jag bor, och jag tjänar jättebra på det jobbet, men jag hatar det ^^ SImply, det är lite för jobbigt för mig, och jag gillar inte att göra dörrar, så äre bara. Så därför jobbar jag inte så ofta där, utan jag jobbar bara där om jag verkligen är i behov av pengar.

Men så kom jag och tänka på en sak: Jag är ju i garaget HEEELA tiden, klyver motorer, skruvar ner och ihop mopeder och crossar och allt möjligt, och så tänkte jag: Varför startar jag inte något form av företag?

Jag har inte tänk starta något riktigt sådär, men nu har jag ju en kompis som lämnat in sin moped till mig, som jag gör om helt och hållet, och han har tippsat andra om mig som har frågat om jag kan ta ahnd om deras mopeder också, och jag har svarat ja. Och så tänkte jag att man kanske skulle börja ta betalt?

Jag är ju självlärd rakt igenom, har ingen mekanikerutbilndning eller något sådant, men jag kan ju göra i princip allt (förutom typ el, jag är inte toppen på el, men har kompisar som är) och jag har tillgång till alla sorters verktyg som svets, både mig, tig, och andra, lackeringsbås med kompressor, vinkelslipar och sågar och ugnar och ah, allt man kan tänka sig helt enkelt.

Tror ni att man vågar göra en annons där man skriver att man renoverar om mopeder och crossar, etc? Eller tror ni att jag inte kommer klara det, så att säga? Att allt kommer skita sig och så? Äre svårt att ha ett företag? Hur hårt åker jag dit om jag struntar i att starta ett "lagligt" företag, och bara renoverar personligt så att säga, men får pengar för det/tar betalt för det?
Bild
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Freppefreak »

Fast man måste väl inte starta ett företag för det , eller? :D
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

frågan är hur stort intresset är. jag personligen skulle inte lämna moppen till en moppe pojk som hävdar att han vet vad han gör! men är du säker på det du gör why not
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Freppefreak skrev:Fast man måste väl inte starta ett företag för det , eller? :D
asså om jag tar betalt för det och skatteverket kollar in på mig så åker jag dit, för då tar jag betalt i svarta pengar eftersom jag inte betalar skatt på det jag får :P
Alyzzzer skrev:frågan är hur stort intresset är. jag personligen skulle inte lämna moppen till en moppe pojk som hävdar att han vet vad han gör! men är du säker på det du gör why not
Asså moppepojk vet jag inte om jag skulle kalla mig själv, haha :P Har mekat i ganska många år även om jag fortfarande är ung ;) Är ju iaf ett antal folk som sagt att dom kan tänka sig lämna in sina moppar/crossar... så hoppas ju att något folk tänker att det går bra :P Jag vet ju vad jag gör, har gjort typ 100 gånger förut ^^Och vet jag inte vad jag gör har jag en utbildad mekaniker till vän som mekat i typ 60 år, så han vet vad jag ska göra ;)
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Antingen ska sånt skötas på ren hobbynivå (det är lagligt att tjäna en del pengar på hobbyn om man tar upp det i deklarationen och skattar för det, och samtidigt har en annan huvudinkomst - fortsätt jobba lite med att göra dörrar), eller som ett riktigt företag med allt vad det innebär. Att köra i lite för stor skala svart kan skita sig riktigt illa om skatteverket råkar lägga märke till det.

Sedan får du fundera lite på vad som händer om du gör ett misstag med det du reparerar. En bekant eller bekants bekant som fått veta att du renoverar motorer kanske kan ta det med ro om du råkar sabba deras 3000-kronorscylinder (under förutsättning att du ersätter den självklart), medan någon helt okänd som bara kommit i kontakt med dig via en annons kanske är på betydligt sämre humör och vill ha ersättning och kompensation på alla tänkbara sätt och vis... Kunder är givetvis nödvändiga för att driva ett företag, men några av dom är samtidigt de största problemen man kommer träffa på - vissa blir helt enkelt aldrig nöjda.

Sedan är frågan hur det ligger till med dina mekkunskaper. Även om man är kunnig är steget stort från att skruva med egna och kompisars grejer hemma i garaget till att göra det företagsmässigt åt alla som vill.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

G-son skrev:Antingen ska sånt skötas på ren hobbynivå (det är lagligt att tjäna en del pengar på hobbyn om man tar upp det i deklarationen och skattar för det, och samtidigt har en annan huvudinkomst - fortsätt jobba lite med att göra dörrar), eller som ett riktigt företag med allt vad det innebär. Att köra i lite för stor skala svart kan skita sig riktigt illa om skatteverket råkar lägga märke till det.

Sedan får du fundera lite på vad som händer om du gör ett misstag med det du reparerar. En bekant eller bekants bekant som fått veta att du renoverar motorer kanske kan ta det med ro om du råkar sabba deras 3000-kronorscylinder (under förutsättning att du ersätter den självklart), medan någon helt okänd som bara kommit i kontakt med dig via en annons kanske är på betydligt sämre humör och vill ha ersättning och kompensation på alla tänkbara sätt och vis... Kunder är givetvis nödvändiga för att driva ett företag, men några av dom är samtidigt de största problemen man kommer träffa på - vissa blir helt enkelt aldrig nöjda.

Sedan är frågan hur det ligger till med dina mekkunskaper. Även om man är kunnig är steget stort från att skruva med egna och kompisars grejer hemma i garaget till att göra det företagsmässigt åt alla som vill.
Jo, självklart är det skillnad... hmm, jag hade ju tänk att typ ta bara nån eller några mopeder åt gången så jag inte skyndar mig, och gör allt noga :P
Bild
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Asså bor du i ett stort område? För i början kanske du får en del kunder men efter ett tag när du fixat alla som bor där kommer det ju inte fler för dom redan är fixade och då skiter det sig ju...
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

oggew2 skrev:Asså bor du i ett stort område? För i början kanske du får en del kunder men efter ett tag när du fixat alla som bor där kommer det ju inte fler för dom redan är fixade och då skiter det sig ju...
det är bättre om man bor i ett stort område ja, för många kör mopeder, även vuxna, eftersom det är billigt, tar inte så mkt plats mm, så han kan tjäna mer stålar om han bor i ett område med många människor.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Asddfgf4 skrev:hmm, jag hade ju tänk att typ ta bara nån eller några mopeder åt gången så jag inte skyndar mig, och gör allt noga :P
Misstag händer alla, och det är inte så kul om du tex råkar tappa en cylinder så den spricker eller liknande.
Visst, risken är inte stor, men den finns och sen går det som en trisslott: "plötsligt händer det". Vad gör du då?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

gör de bara i ditt garage gör de svart eller mot så kallade gåvor ^^ ;) gåvor du gör de gratis för dem men dem måste ge dig denna gåva på T.ex. 500 och låt dina kompisar sprida ordet istället funkat bra för mig portat över 12 cyllar nu, mot pengar (Y)
började i augusti att porta en åt en kompis gratis sen när den piska en annan här på forumets portning som tror sig så snacka han bra om mig :P
och ni ser la knappast mig göra reklam för mig? ;)

gör de inte med allt för randome folk och se till vem som betalar vad osv om du har sönder något och exakt vad som ska göras innan du börjar jobbet!
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ska du mot förmodan envisas så får du räkna på din timpenning. Ser du realistiskt på vad du bör ta för ett arbete så tror jag inte så många kommer vilja anlita dig. Att göra jobb för småpengar är efterblivet, det är slöseri med tid. Då är det bättre att fortsätta med att göra dörrar.

Sen tycker jag att du ska vara jävligt tacksam för att du har jobb när du är så pass ung. Då får man acceptera att man inte får drömjobbet. Jag har till exempel lagt många veckor på att ränsa rabatter för att tjäna ihop en hacka.

Som sagt, var glad att du har ett jobb som du får skäligt betalt för för de flesta i din ålder har inga jobb och får klara sig på sina ynka 1000 spén i månaden
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

bensinskalle skrev:Ska du mot förmodan envisas så får du räkna på din timpenning. Ser du realistiskt på vad du bör ta för ett arbete så tror jag inte så många kommer vilja anlita dig. Att göra jobb för småpengar är efterblivet, det är slöseri med tid. Då är det bättre att fortsätta med att göra dörrar.

Sen tycker jag att du ska vara jävligt tacksam för att du har jobb när du är så pass ung. Då får man acceptera att man inte får drömjobbet. Jag har till exempel lagt många veckor på att ränsa rabatter för att tjäna ihop en hacka.

Som sagt, var glad att du har ett jobb som du får skäligt betalt för för de flesta i din ålder har inga jobb och får klara sig på sina ynka 1000 spén i månaden
Är jätteglad att jag har jobb, och jag tjänar 1000 spänn om dagen före skattning, så det är inget fel med det. Men att spendera 9.5 timmar om dagen på att bära dörrar och dörrpartier som väger minst 30 kg styck är rätt så jävla jobbigt och jag klarar inte det...
Bild
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

av egna erfarenheter så tycker jag att det är riktigt svårt att ta betalt för det jobb man har utfört..

det brukar iaf bli så för mig att jag tar betalt för det jag har lagt ut på delar men knappt tar ut några pengar för allt det arbete jag har lagt ner.. max 2-300 eller så bjuder dom på pizza..
dock så har det ju handlat om vänner eller vänners vänner jag har hjälpt och dom har ju hjälpt till lite med det dom kunnat,men ändå.. det blir en extremt,om inte näst intill obefintlig timlön..

sen när man mekar så är det ju så gott som alltid något som ska gå snett..

kan ju berätta att en gång när jag skulle byta variatorvikter på en polares moppe så drog jag gängpaj på variatormuttern eftersom den redan var sjukt sliten och satt löst sedan innan..
blev ju lite jobbigt när man fick lov att berätta för kompisen att han behövde byta vevparti..
så det gäller även att det är shyssta grejer man skruvar med om man vill minimera riskerna för oväntade kostnader..

dom kontaktar ju dig för att dom vill få arbetet utfört billigare än vad en verkstad skulle ta för samma arbete och om du ska försöka få ut en vettig timlön så kommer du nog upp och närmar dig i dom summor som riktiga verkstäder tar och då lämnar dom nog hellre in sina mopeder där och får det gjort av utbildat folk med garantier och allt vad det innebär..

så starta inte någon välgörenhetsverksamhet.. visst vänner kan man hjälpa men det är sällan man tjänar några större summor på det enligt mina erfarenheter..
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Asddfgf4 skrev: Är jätteglad att jag har jobb, och jag tjänar 1000 spänn om dagen före skattning, så det är inget fel med det. Men att spendera 9.5 timmar om dagen på att bära dörrar och dörrpartier som väger minst 30 kg styck är rätt så jävla jobbigt och jag klarar inte det...
Skaffa en pirra till jobbet, kostar ett par tusen men underlättar jobbet och skonar kroppen, alternativt börja gymma för att stärka kroppen och förebygga skador.

Bild
Säg det till din farsa, man producerar även mer då det går snabbare att transportera och man kan lasta flera dörrar åt gången, man tjänar ihop pengarna en pirra kostar på ett par dagar max.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

p0d1 skrev:
Asddfgf4 skrev: Är jätteglad att jag har jobb, och jag tjänar 1000 spänn om dagen före skattning, så det är inget fel med det. Men att spendera 9.5 timmar om dagen på att bära dörrar och dörrpartier som väger minst 30 kg styck är rätt så jävla jobbigt och jag klarar inte det...
Skaffa en pirra till jobbet, kostar ett par tusen men underlättar jobbet och skonar kroppen, alternativt börja gymma för att stärka kroppen och förebygga skador.

Bild
Säg det till din farsa, man producerar även mer då det går snabbare att transportera och man kan lasta flera dörrar åt gången, man tjänar ihop pengarna en pirra kostar på ett par dagar max.
Eller så köper du en pirra för 200kr på typ jula :) Lite klena är dom men pumpa däcken ordentligt så funkar dom :)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Skriv svar