Tjena, har en slider stunt med 70cc, malossi delta clutch å allt sånt, när jag fick delta clutchen var det vita kopplingsfjädrar på vilket skulle göra så kopplingsmomentet skulle komma tidigt på ca 4000-5000 rpm men när jag ska köra iväg från tomgången så har axxet HUUUR dåligt som helst till ca 25 km/h sen drar den på, då jag har en stunt moppe å ska köra i ringar å sånt vill jag ju ha axxet väldigt tidigt(från tomgång) kan ju inte köra ringar i 25+?? Har kollat på twostroke och dom vita är dom lättaste kopplingsfjädrarna man kan ha till delta clutch? Har väldigt hög tomgång (på gränsen till att den drar iväg) så har ju ett gött varvtal när jag kör iväg. Är det någon inställning man kan göra eller what?
Fick posta här för får aldrig svar på någon sån här "stor tråd" ^^
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
Det är inte så det fungerar. Original fjädrarna är till för original setup, fjädrarna är reglerade för att greppa vid just det varvtal effekten kommer ur cylindern och avgasröret. Har du för original fjädrar nu med 70 cc och allt, så greppar kopplingen innan effekten ur röret och cylindern kommer. Vilket bidrar till det du beskriver, axxet kommer inte föräns cirka 20 km/h. Har du då alltså för mjuka så greppar kopplingen innan, och den ligger bara där och inväntar på att varven går upp och tills effekten ur röret kommer. Har du däremot ett par hårdare fjädrar som matchar effektkurvan så kommer kopplingen greppa vid just det varvtal effekten ur röret och cylindern kommer. Vilket bidrar till en acceleration som kommer direkt.
Som André nämnde så motsvarar vita oftast original hårdhet.
http://twostroke.se/product.asp?product=12662&attrib=1 http://twostroke.se/product.asp?product=27172
Vad är det för skillnad på dessa? Samt vilken färg är rymlig för mig att köpa?
Setup:
Stage6 sport pro 70cc
Stage6 pro replica
Dellorto Black racing 21mm (Stage6)
Stage6 boost bottle
Stage6 double-layer
Malossi membran (racing)
Malossi multivar MHR
Malossi delta clutch 107mm
Stage6 WingCooler 107mm
4,7g vikter
Malossi X-Kevlar drivrem
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
DerbiAndreas skrev:http://twostroke.se/product.asp?product=12662&attrib=1 http://twostroke.se/product.asp?product=27172
Vad är det för skillnad på dessa? Samt vilken färg är rymlig för mig att köpa?
Setup:
Stage6 sport pro 70cc
Stage6 pro replica
Dellorto Black racing 21mm (Stage6)
Stage6 boost bottle
Stage6 double-layer
Malossi membran (racing)
Malossi multivar MHR
Malossi delta clutch 107mm
Stage6 WingCooler 107mm
4,7g vikter
Malossi X-Kevlar drivrem
när ja ställt in kopplingar åt folk som ska gå som brukis så kan man inte ha förmjuka fjädrar som är maximalt spända.
hellre förhårda med lite spänning och ha tyngden längre ut än tvärtom. fjädrarna dras ut och tappar sin spänst fortare om dem är maximalt spända. ja hade satsat på röda eller blåa fjädrar.
byt till de medföljande vikterna också och ställ dem längst ut och sätt i blåa fjädrar på 3-4hack från maximalt spända. alltså precis så de inte glappar.
sen äre bara att börja finjustera.
EDIT: fixa ett fjäderverktyg. de tar mycke på kopplingens fästen om man ska bända in hårda fjädrar med en plattmejsel.
Lennart Tuning
Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!