Hur får jag upp muttern vid variatorfläkten?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

nickname25
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 juni 2013, 15:16
Ort: Göteborg

Hur får jag upp muttern vid variatorfläkten?

Inlägg av nickname25 »

Vet någon var jag kan köpa verktyg eller nån metod så att jag kan få upp muttern till variatorn och muttern på variatorfläkten?

Jag och en polare försökte hur länge som helst med att försöka få upp muttern vid variatorfläkten men vi hittade ingen fungerande lösning för att få nåt motstånd. Vi försökte på många olika sätt som att lägga saker i mellan för att låsa de men de gick inte. Vi försökte även att låsa i variatorfläkten men då knäcktes vingarna på den.

Jag har en Peugeot Ludix Snake och är tacksam för svar :)
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Re: Hur får jag upp muttern vid variatorfläkten?

Inlägg av skogen_swe »

nickname25 skrev:Vet någon var jag kan köpa verktyg eller nån metod så att jag kan få upp muttern till variatorn och muttern på variatorfläkten?

Jag och en polare försökte hur länge som helst med att försöka få upp muttern vid variatorfläkten men vi hittade ingen fungerande lösning för att få nåt motstånd. Vi försökte på många olika sätt som att lägga saker i mellan för att låsa de men de gick inte. Vi försökte även att låsa i variatorfläkten men då knäcktes vingarna på den.

Jag har en Peugeot Ludix Snake och är tacksam för svar :)
jag tröck en mejsel mellan drevarna på startmotorn då fick jag upp utan mutterdragare annat sätt är ju också om man har cylinder kolv borta så kan man sätta igenom vevaxel en axel som går fast mellan pinbultarna fast de skulle bli så mycket extra jobb, om man har tur så går de och hålla fast från magneten också om inte magnetens mutter inte bara går upp :lol:
kolla gjärna mina projekt :D

Rieju drac 50cc PF RACING GPS 98,10km/h just nu http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49442

suzuki pv 50

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49228
Användarens profilbild
GasGas03
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 december 2012, 11:43
Ort: Norrköping

Inlägg av GasGas03 »

Egentligen ska man använda en mutterdragare då den snurrar snabbare än variatorn.
Bond varianter är många. Minst skada ger att blöta ner ett bälte. Typ snickar av nylon. Man skruvar in en av skruvarna som håller i kåpan och snurrar runt bältet på kuggarna sen drar man med så att bältet sträcks. Kom ihåg att blöta då blöt tyg är starkare än torr.
Variant två är att ta en liten fast nycket typ strl 7 elr 6. Sätta den i spänn mellan kuggarna och variatorblocket o sen dra. Kan dock bli farligt om den slinter o man slår sig.
Slår man yxan i båten, får man ro som faaan..
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Håll i den grejen som sitter bakom skruven med en polygrip sen drar du med verktyget som vanligt. :)
nickname25
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 juni 2013, 15:16
Ort: Göteborg

Inlägg av nickname25 »

GasGas03 skrev:Egentligen ska man använda en mutterdragare då den snurrar snabbare än variatorn.
Bond varianter är många. Minst skada ger att blöta ner ett bälte. Typ snickar av nylon. Man skruvar in en av skruvarna som håller i kåpan och snurrar runt bältet på kuggarna sen drar man med så att bältet sträcks. Kom ihåg att blöta då blöt tyg är starkare än torr.
Variant två är att ta en liten fast nycket typ strl 7 elr 6. Sätta den i spänn mellan kuggarna och variatorblocket o sen dra. Kan dock bli farligt om den slinter o man slår sig.
Tack för ditt svar! Har hört att lufttrycksborr är bra men har ingen sådan. Och vi testade att lägga in massa grejer mellan kuggarna på motordrevet och variatorblocket för att låsa det men inget fungerade ska testa det andra du föreslog :)
nickname25
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 juni 2013, 15:16
Ort: Göteborg

Inlägg av nickname25 »

rärox skrev:Håll i den grejen som sitter bakom skruven med en polygrip sen drar du med verktyget som vanligt. :)
Tack ska testa det :)
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Gör ett kolvstopp och skruva in i cylinder toppen så spärrar du kolven så att variatorn står still, genom det så kan ni skruva loss muttern från variatorn :)

Är det likadan drev eller kuggar som speedfight?
Isåfall kan ni göra så här:

Bild
Bild
Dem använde ogräsplockare :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
nickname25
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 juni 2013, 15:16
Ort: Göteborg

Inlägg av nickname25 »

Arkstar skrev:Gör ett kolvstopp och skruva in i cylinder toppen så spärrar du kolven så att variatorn står still, genom det så kan ni skruva loss muttern från variatorn :)

Är det likadan drev eller kuggar som speedfight?
Isåfall kan ni göra så här:

Bild
Bild
Dem använde ogräsplockare :)
Aa grymt ska testa de. Nä det är inte samma som på Speedfight och på Snaken sitter motordrevet längre in så det är svårare att låsa det på det sättet :(
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Finns lämpliga verktyg som låser variatorn.

T.ex. http://www.twostroke.se/product.asp?product=23406
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

när jag pilla moppar så tog jag och skruva i en skruv och höll fast men en polygrip så när man lossa muttren så pressades polygripen mot skruven och poff så lossna skiten. dåligt förklarat men du kanske fatta :)
nickname25
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 juni 2013, 15:16
Ort: Göteborg

Inlägg av nickname25 »

MrAndersson skrev:Finns lämpliga verktyg som låser variatorn.

T.ex. http://www.twostroke.se/product.asp?product=23406
Oj missade det när jag var inne och letade på Twostroke så tack :)
nickname25
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 juni 2013, 15:16
Ort: Göteborg

Inlägg av nickname25 »

Fredd_e skrev:när jag pilla moppar så tog jag och skruva i en skruv och höll fast men en polygrip så när man lossa muttren så pressades polygripen mot skruven och poff så lossna skiten. dåligt förklarat men du kanske fatta :)
Nä inte riktigt men ska kolla, tack ändå :)
Skriv svar