då kan man skippa det då, hade tänkt o köpa en 740 som första bil, och sen om man har jobb slänga i en T5, sett många videos, ser ut att gå gött, bensinskalle, har du några erfarenheter om ämnet?
Det beror helt och hållet på hur händig man är och vad man har tillgång till för verktyg.
Om man är händig och uppfinningsrik samt har tillgång till komplett verkstad med svarv, fräs och tig är det ju inte så märkvärdigt. Det är värre för den som inte kan någonting och äger 2 skruvmejslar.
Nästa fråga brukar vara ”Vad kostar det att sätta i en 5:a i min 740?”
Detta är själklart kraftigt beroende av den tidigare frågan. Beror helt och hållet på vad man kan själv, samt vad man har för krav. Ska det bara vara ett bus bygge som inte ska bes? Eller ska det vara utställningsputts? Vill jag bygga allt själv eller vill jag köpa mycket färdigt?
Jag skulle gissa på att om man är hyfsat händig så går det nog på runt 15.000:- plus motor.
Det är svårt att säjs hur man ska göra i detalj, det finns lika många sätt att bygga som det finns bilar. Detta ska mest ses som en vägledning. Om du funderar på att bygga nått sånt här så fråga folk som har gjort det innan. Jag tänkte här berätta kortfattat hur jag har gjort.
Jag tänker inte gå djupare än så här just pga det finns så många olika sätt att göra det på.
Vad behöver man och hur gör man?
Motor B5234T är vad dom flesta brukar använda. Köp gärna så komplett som möjligt med all el, turbo, styrenhet, slangar fästen osv. Bättre att få med för mycket grejer än att behöva gå till skroten. Då sticker det snart iväg i pengar.
Växellåda. M90 från 960 passar rätt på med 850 turbons koppling. Det går att använda rödmotorlåda med hjälp av en adapterplatta. KL racing har för runt 2000:- Men ska man köpa en M90 från rödmotor för 2-3000 plus en adapterplatta för 2000 så kan man lika gärna leta upp en låda från 960. Passar rätt på och kräver inget bök med inpassning som det gör med en platta.
En det frågar om aut. låda från 960. Den vill ha lite signaler från motorstyrdonet till 6:an som inte finns på 850. Detta har jag inte grejat med själv med det är vad jag har hört av andra.
Oljetråg tas från 960 och kortas. Set till att även få med oljeröret till pumpen, det kostar runt 700:- att köpa på Volvo. Tråg från -95 och nyare är att föredra eftersom det redan finns en gänga för filtret. Tar man ett äldre tråg så får man svetsa i en gängad hylsa.
Oljekylare. Man kan ta från 960 som har en vattenkyld eller ta termostaten från 850 tråget och sätta dit ett luftkylt.
Motorfästen tar man från 960. Det vänstra fästet i blocket behöver kapas ur lite för vev.vent burken. Se till att köpa kompletta fästen, alltså övre plus nedre del plus kuddar. 6 delar tot.
Krängningshämmare har jag tagit från 760 med V6. Detta har jag gjort för att oljefiltret ska gå fritt. Det passar inte att ta från en bil med rak 6:a.
Kardan tas från 960 om man åker med 960 låda. Har man M90 från 940 så tar man 940 kardan. Jag har gjort så oavsett om jag har haft multilink eller inte och har inte haft några problem än.
Fördelar locket behöver byggas om. Antingen gör man det själv eller så köper man ett ombyggt. Annonseras på TPC lite då & då. Ev. kan jag hjälpa till med det om det behövs.
En del bygger inte om locket utan monterar det fram på insugskammen. En smaksak. Det finns även en liten styrenhet att köpa som gör att man kan köra med nyare separata spolar. 960 spolarna funkar inte.
Vattenröret från vattenpumpen behöver byggas om. Dom flesta bygger om det så att det gör en u-böj och kommer ut under hö motorfäste. Man behöver också dra ett tunnare rör bak till värmeelementet. Man behöver också en litet rörstump från 960 som också går till värmeelementet. Det sitter skruvat i bakkant på blocket med en liten nippel. Glöm inte att montera detta innan ni stoppar i motorn, det blir trång sen. Vattenslangarna till värmen tas från 960.
Turbo. Lagerdel & kompressordel behöver vridas så att det passar. Man får bygga nytt fäste till WG-klockan. Oljereturen behövs svetsas om. Tycksidan går att bocka om så att det passar. Vattenrör behövs byggas om och göras anslutningar på det stora vattenröret från pumpen.
Insug tas från nyare turbo 5:or. Behöver byggas om en del för att få dit ett 850 spjäll och göra uttag för tomgångsmotor mm. Det finns otroligt många varianter på att bygga om detta och det är väl en smaksak hur man gör.
Kabelhärvan behövs byggas om. Själva motorhärvan behöver inte byggas om så mycket. Det är mest kablaget från styrenheten mot bilen som behövs rensas. Har man lite koll så är det inga problem. Folk har en tendens att göra det krångligare än vad det egentligen är.
Det går att använda en kabelhärva från en aut. Det är lite mer jobb att rensa motorhärvan plus att man kan behöva polvända svänghjulsgivaren.
Jag brukar använda säkringsboxen på vä innerskärm från 960 95- för att stoppa styrenheten i.
Varvräknarsignalen från boxen motsvarar 4 cyl signal.
Vatten slangar och laddluftrör får man bygga själv så gott det går.
Besiktning
Motorn ska vara i standardutförande med kat och komplett avgasrening. Det är inga bekymmer med bilar upp till -88 års modell (kolla med bilprovningen innan, vissa 88:or kan vara lite knepiga enligt SBP, beror på när dom är uttagna).
Bilar -89 och nyare behöver man ta som ombyggt fordon via SFRO.
Besiktningsreglerna skall vara ändrade...
Så de går alltså att regga om en bil med t5a i om den är uttagen före 1993. Efter 93 så blir de svårare, då måste man regga som ombyggt.
(OBS Jag har inte skrivit detta men jag tycker det är en helt ok förklaring på det mesta!)
Vissa faller för grupptryck. Men jag faller för Laddtryck!
Ja det är en del jobb, men att sätta en T5:a i en 740 är en ganska enkel operation om man vill börja med något. Men det är nog inget att satsa på som förstabil. Köp dig en bruksbil och när du har deg och kunskap kan du ställa dig och skruva i en femma i en 740.
bensinskalle, har du några erfarenheter om ämnet?
Har inte gjort det själv, men har läst om det 100ggr och vet hur man gör. Jag pysslar dock med lite mer avancerade grejer.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Ja det är en del jobb, men att sätta en T5:a i en 740 är en ganska enkel operation om man vill börja med något. Men det är nog inget att satsa på som förstabil. Köp dig en bruksbil och när du har deg och kunskap kan du ställa dig och skruva i en femma i en 740.
bensinskalle, har du några erfarenheter om ämnet?
Har inte gjort det själv, men har läst om det 100ggr och vet hur man gör. Jag pysslar dock med lite mer avancerade grejer.
Bensinskallen levererar
Vissa faller för grupptryck. Men jag faller för Laddtryck!
Ja det är en del jobb, men att sätta en T5:a i en 740 är en ganska enkel operation om man vill börja med något. Men det är nog inget att satsa på som förstabil. Köp dig en bruksbil och när du har deg och kunskap kan du ställa dig och skruva i en femma i en 740.
bensinskalle, har du några erfarenheter om ämnet?
Har inte gjort det själv, men har läst om det 100ggr och vet hur man gör. Jag pysslar dock med lite mer avancerade grejer.
smTimpA skrev:Rätta mig om jag är ute och cyklar men finns det inte kitt att köpa för att rakställa en t5? Går fordon och en av klasskompisarna sa det iallafall!
Nja, finns motorfästen på kl racing, elsystem finns det ett par som gör och det finns folk som bygger om zf lådor om du nu inte ska köra med en 960 m90. Hade hellre byggt på en b230fk då blir det så mycket mindre jobb och helt klart bra motorer det med.
k-skåpet skrev:Nja, finns motorfästen på kl racing, elsystem finns det ett par som gör och det finns folk som bygger om zf lådor om du nu inte ska köra med en 960 m90. Hade hellre byggt på en b230fk då blir det så mycket mindre jobb och helt klart bra motorer det med.
k-skåpet skrev:Nja, finns motorfästen på kl racing, elsystem finns det ett par som gör och det finns folk som bygger om zf lådor om du nu inte ska köra med en 960 m90. Hade hellre byggt på en b230fk då blir det så mycket mindre jobb och helt klart bra motorer det med.
vad är zf låda?
"bmw/ getrag" låda kan man säga.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
k-skåpet skrev:Nja, finns motorfästen på kl racing, elsystem finns det ett par som gör och det finns folk som bygger om zf lådor om du nu inte ska köra med en 960 m90. Hade hellre byggt på en b230fk då blir det så mycket mindre jobb och helt klart bra motorer det med.
k-skåpet skrev:Nja, finns motorfästen på kl racing, elsystem finns det ett par som gör och det finns folk som bygger om zf lådor om du nu inte ska köra med en 960 m90. Hade hellre byggt på en b230fk då blir det så mycket mindre jobb och helt klart bra motorer det med.
vad är zf låda?
"bmw/ getrag" låda kan man säga.
Getragen är inte samma som zf vad jag har förstått.
vilken är starkare av dom här lådorna eller är de nåt speciellt dom 2 gör intresserad vill veta :O
jag har själ en turbo laddar stjärnkolvs benz 300 diesel och lådan håller på ge upp helt och vågar inte köra hårt nån mer för har bytt 2 lådor redan och hört och funderat på bmw låda vet att man måste svetsa om för att få dit men va skillnaden mellan dom här 2 lådorna vill jag veta tack i förhand
Blir jävligt dyrt oftast räcker det ju inte med bara T5 utan man vill efter ett tag ha några hundra hästar till när man ändå håller på och sticker rätt fort iväg i pengar
TuZx skrev:köp en skrotat 850 t5-r eller volvo v70 t5 och tryck i motor i 740in^^
Har för mig att T5R har en aning för mycket effekt eller vridmoment för att godkännas i 740. Lämpligt att kolla upp innan man börjar shoppa grejer, om bygget ska registreras.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
TuZx skrev:köp en skrotat 850 t5-r eller volvo v70 t5 och tryck i motor i 740in^^
Har för mig att T5R har en aning för mycket effekt eller vridmoment för att godkännas i 740. Lämpligt att kolla upp innan man börjar shoppa grejer, om bygget ska registreras.
De du ska ha tag i är 195hk varianten av t5orna som sitter i typ 850 turbo/t5.
Edit: skogen_swe, ZF är den jag skulle rekomendera, finns massa killar som svetsar sprängkåpor till dom också så att hitta en till om606 eller vad du nu körde med ska inte vara några problem.
eftersom ni är inne i tråden nu, tänkt o köpa en 740, men ska jag köpa en GLT? eller den vanliga? pappa säger att GLT har oftast gått "styggt" men jag vet ju ingenting om det här med bil motorer
gilerahjärnan skrev:eftersom ni är inne i tråden nu, tänkt o köpa en 740, men ska jag köpa en GLT? eller den vanliga? pappa säger att GLT har oftast gått "styggt" men jag vet ju ingenting om det här med bil motorer
Dom är typ lika slöa båda två, i stort sett alla 740s är hårt körda men de brukar fungera bra ändå.
gilerahjärnan skrev:eftersom ni är inne i tråden nu, tänkt o köpa en 740, men ska jag köpa en GLT? eller den vanliga? pappa säger att GLT har oftast gått "styggt" men jag vet ju ingenting om det här med bil motorer
Dom är typ lika slöa båda två, i stort sett alla 740s är hårt körda men de brukar fungera bra ändå.
vet att GLT är har 16 ventiler. förbränner den bättre eller vad är bättre?
gilerahjärnan skrev:eftersom ni är inne i tråden nu, tänkt o köpa en 740, men ska jag köpa en GLT? eller den vanliga? pappa säger att GLT har oftast gått "styggt" men jag vet ju ingenting om det här med bil motorer
Dom är typ lika slöa båda två, i stort sett alla 740s är hårt körda men de brukar fungera bra ändå.
vet att GLT är har 16 ventiler. förbränner den bättre eller vad är bättre?
Alla GLT har inte 16v det är bara glt16v den är bra om du ska bygga turbo då toppen hänger med upp mot 450hk.